Gå til innhold

Lue på skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

perspektivløst.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Snakker om deg selv nå, ja?

Det finnes ikke et godt argument for hvorfor man ikke kan ha lue på seg i klasserommet. Elever, i alle fall ungdomsskoleelever, er såpass oppegående at de trenger en grunn til hvorfor noe er forbudt.

Hvis du sier til en elev at han/hun ikke kan prate i klasserommet fordi det forstyrrer andres læring, så er det et godt argument, og eleven vil/bør skjønne dette.

Hvis du derimot sier til en elev av han/hun ikke kan ha på seg et hodeplagg fordi det fra gammelt av er å anse som dårlig folkeskikk, vil/bør ikke eleven skjønne dette.

Tiden går, og hva som er folkeskikk, forandrer seg fra generasjon til generasjon. De gamle vil ha det som før, og de unge vil forandre verden. Så lenge de unge ikke ødelegger for andre, bør de få gjøre sine opprør.

Som sagt ble jeg aldri bedt om å ta av lua, sannsynligvis fordi mine lærere ikke brydde seg. Og det har hverken gjort meg, dem, eller mine medelever skadelidende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike debatter kommer opp med jevne mellomrom fra unge menneseker som føler seg krenket, og vil markere seg overfor den eldre generasjon.

Når det er gått noen år sitter de og forsvarer de samme argumentene de opponerte mot da de var unge.

Bare vent og se!

Anonymous poster hash: cf299...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeerklæring fordi man risikerer angstanfall av å måtte ta av seg lua i klasserommet, faktisk. :ler:



Anonymous poster hash: a63b0...c39
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeerklæring fordi man risikerer angstanfall av å måtte ta av seg lua i klasserommet, faktisk. :ler:Anonymous poster hash: a63b0...c39

Den vurderingen vil jeg se.

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Venninnen min droppet ut av studiene når vi fikk en ny lærer i flere fag som krevde at hun tok av luen. Hun hadde vansiret øre fra brannskader og nektet dette, dermed ble hun 'bortvist' fra timene. Latterlig.

Hun har nå jobbet langvarig i en bedrift hvor hun har blitt forfremmet til regionsleder, med lue på. ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt sykt at noen kan ha så enormt mye imot at noen har på seg en lue inne. Akkurat som at det skader omgivelsene rundt. Vittig..



Anonymous poster hash: 57cf7...d45
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har svart før i denne tråden. Orker ikke å gå igjennom 14 sider...

Grunnen til at lue er forbudt inne i klasserommet har mange grunner. For det første hvor går grensa hvis det er lov? Kan Ole gå med samelue?, kan Per ha en klovnelue? eller skal det være en regel om at luer kun skal ha flettemønster eller striper for å kalles lue? Tror dere ikke det ville kommet 1000 spørsmål hver dag fra elever som ville teste ut og prøve ut hvor langt de kunne dra dette? Hvor mye oppmerksomhet blir ikke dratt vekk fra undervisningen hvis Nina satt med en "narr-lue" med bjeller på? Eller Petra hadde en lue med en artig tekst på?

En annen grunn er at ei lue holder unna lyd, og jeg er ikke interisert i å heve stemma for at Knut sitter med ei diger skinnlue tredd ned over ørene.

Tenk dere stanken i et klasserom hvis en har vært ute i regnvær med saueull... Lukter våt hund i hele rommet.

Elever kan gjemme seg i lua ved å dra den ned over øynene, på samme måte som de med hetter gjør.

Jeg kan være med på å lempe reglene hvis det er snakk om et barn med en sykdom, f.eks. kreft hvor barnet mister hårdotter og er veldig fortvilet. Men da ville jeg spurt om tillatelse til å fortelle klassen om hvorfor Ida vil ha en lue på. I tillegg måtte lua vært av den minst oppsiktsvekkende sorten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har svart før i denne tråden. Orker ikke å gå igjennom 14 sider...

Grunnen til at lue er forbudt inne i klasserommet har mange grunner. For det første hvor går grensa hvis det er lov? Kan Ole gå med samelue?, kan Per ha en klovnelue? eller skal det være en regel om at luer kun skal ha flettemønster eller striper for å kalles lue? Tror dere ikke det ville kommet 1000 spørsmål hver dag fra elever som ville teste ut og prøve ut hvor langt de kunne dra dette? Hvor mye oppmerksomhet blir ikke dratt vekk fra undervisningen hvis Nina satt med en "narr-lue" med bjeller på? Eller Petra hadde en lue med en artig tekst på?

En annen grunn er at ei lue holder unna lyd, og jeg er ikke interisert i å heve stemma for at Knut sitter med ei diger skinnlue tredd ned over ørene.

Tenk dere stanken i et klasserom hvis en har vært ute i regnvær med saueull... Lukter våt hund i hele rommet.

Elever kan gjemme seg i lua ved å dra den ned over øynene, på samme måte som de med hetter gjør.

Jeg kan være med på å lempe reglene hvis det er snakk om et barn med en sykdom, f.eks. kreft hvor barnet mister hårdotter og er veldig fortvilet. Men da ville jeg spurt om tillatelse til å fortelle klassen om hvorfor Ida vil ha en lue på. I tillegg måtte lua vært av den minst oppsiktsvekkende sorten.

Hvor gamle er elevene dine? De problemstillingene du lister opp har jeg aldri vært borti, selv om lue var tillatt helt fra jeg var 13 til jeg var 24 (8. klasse til siste semester på uni).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er elevene dine? De problemstillingene du lister opp har jeg aldri vært borti, selv om lue var tillatt helt fra jeg var 13 til jeg var 24 (8. klasse til siste semester på uni).

Barneskoleelever ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når etterveksten er milevis, har små ekle krøller i bakhodet og fett hår foretrekker jeg å bruke lue... Jeg har sosial angst og jakka mi er en trygghet, jeg føler meg klissnaken uten. Blir jeg bedt om å ta den av setter jeg meg heller på do den timen enn å pine meg igjennom alle tankene om hvor naken jeg føler meg. Dessuten fryser jeg lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i løpet av mine ganske mange år på skolen ofte lurt på følgende: Hvorfor i #%$@& må de som alltid fryser og ikke tåler frisk luft absolutt sitte ved vinduet? Finn dere en annen plass, og la de som liker å sitte i t-skjorte i -14 grader få gjøre det.

Anonymous poster hash: 800c5...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...