Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2015


Gjest Siyha

Anbefalte innlegg

Når skal dere fortelle det? Og kjøpe første babyting (et klesplagg feks)

Vi tenker å fortelle det på julaften da er jeg ca 13 uker på vei, men vet ikke om jeg klarer å holde det hemmelig så lenge :)

Klær kjøper vi nok etter jeg har runda 12 uker :)

Hva med deg da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tenker å fortelle det på julaften da er jeg ca 13 uker på vei, men vet ikke om jeg klarer å holde det hemmelig så lenge :)

Klær kjøper vi nok etter jeg har runda 12 uker :)

Hva med deg da??

Lyst å si det på julaften jeg også men så skal vi i bursdag med familien 23 des og da er det alltid vin..så passer best å si det da. Men så vil jeg at mamma og pappa skal vite det før svigers..vanskelig ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, morsomt at vi har samme problemet! Skal du reise langt? Her er det snakk om en 24-timersreise, spent på hvordan det blir som gravid. Satser på at eventuell kvalme går over mens jeg er der, eller helst før.

Jepp, jeg også er redd for at det blir sure miner om de ikke får vite det før. Samtidig vet jeg at mamma kommmer til å være fra seg av bekymring, så mye at det hadde ødelagt julen hennes. Hun er veldig sann som person, og er allerede stresset over at vi skal reise så langt og være vekke så lenge. :fnise:

Tror reisen tar 15-20 timer, så det er ganske langt for min del også! Glad det skjer når jeg er 12-15 uker på vei og ikke noen måneder senere - tipper det er slitsomt å sitte så lenge når man begynner å bli stor! Jeg synes det er slitsomt nok å være stille så lenge til vanlig :fnise:

Mamma har allerede bestemt seg for at det er farlig å reise dit vi skal (...), så det kan sikkert bli litt kjipt for henne å tenke på dette de tre ukene vi er borte. På den andre siden tror jeg hun kommer til å føle seg sveket om jeg ikke forteller henne det når vi er på besøk hos dem i julen. Da er jeg tross alt rett ved 12-ukersgrensen, og det er den eneste muligheten før påske vi har til å fortelle dem det ansikt til ansikt. Sukk - vi kommer sikkert til å fortelle dem det da, men jeg må innrømme at jeg gruer meg litt til den uunngåelige reisekrangelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror reisen tar 15-20 timer, så det er ganske langt for min del også! Glad det skjer når jeg er 12-15 uker på vei og ikke noen måneder senere - tipper det er slitsomt å sitte så lenge når man begynner å bli stor! Jeg synes det er slitsomt nok å være stille så lenge til vanlig :fnise:

Mamma har allerede bestemt seg for at det er farlig å reise dit vi skal (...), så det kan sikkert bli litt kjipt for henne å tenke på dette de tre ukene vi er borte. På den andre siden tror jeg hun kommer til å føle seg sveket om jeg ikke forteller henne det når vi er på besøk hos dem i julen. Da er jeg tross alt rett ved 12-ukersgrensen, og det er den eneste muligheten før påske vi har til å fortelle dem det ansikt til ansikt. Sukk - vi kommer sikkert til å fortelle dem det da, men jeg må innrømme at jeg gruer meg litt til den uunngåelige reisekrangelen!

Uff! Tror det er noen greie uker å reise i da, for de fleste har kvalmen gitt seg rundt da osv. Men må si at vi ikke tenkte at jeg kom til å være gravid da vi bestilte. Altså, det var jo med i vurderingen, men så ikke på det som realistisk. Trodde det kom til å ta kjempelang tid å bli gravid, så ble litt tatt på senga der.

Hvor er det du skal da? Ble så nysgjerrig ;) Send gjerne på PM. Litt samme vurderingene vi har når det gjelder disse overbekymra mødrene da :fnise: Vi bor helt i nærheten av foreldrene våre, så kan fortelle det når som helst. Skjønner godt at du vil fortelle det ansikt til ansikt! Nei, om jeg var deg, så tror jeg at jeg hadde fortalt det da, slik at du slipper å fortelle det på telefon. Fortell det rett før du drar, så rekker ikke dere å krangle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Tror det er noen greie uker å reise i da, for de fleste har kvalmen gitt seg rundt da osv. Men må si at vi ikke tenkte at jeg kom til å være gravid da vi bestilte. Altså, det var jo med i vurderingen, men så ikke på det som realistisk. Trodde det kom til å ta kjempelang tid å bli gravid, så ble litt tatt på senga der.

Hvor er det du skal da? Ble så nysgjerrig ;) Send gjerne på PM. Litt samme vurderingene vi har når det gjelder disse overbekymra mødrene da :fnise: Vi bor helt i nærheten av foreldrene våre, så kan fortelle det når som helst. Skjønner godt at du vil fortelle det ansikt til ansikt! Nei, om jeg var deg, så tror jeg at jeg hadde fortalt det da, slik at du slipper å fortelle det på telefon. Fortell det rett før du drar, så rekker ikke dere å krangle ;)

Hehe, god idé :)

Vi har slitt såpass lenge med å bli gravid at jeg ikke helt trodde på at vi kom til å få det til i det hele tatt da vi bestilte reise, men er veldig glad for at vi skal på tur til tross for den lange reisetiden!

Vi skal til Thailand og et par andre steder i Asia, og man bruker visstnok noen ekstra timer på vei hjem pga luftstrømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere med frisør? Er bleikemiddel og vannstoff ok? Venninna mi er gravid og hun fikser alltid håret mitt (er frisør). Er det slemt av meg å si nyheten til henne? Er redd for gassene :P men har lovd mannen at det er vår hemmelighet frem til jul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med åpning av ny juli-augustgruppe. Jeg fikk min første nå 2 juli. Var veldig greit å få på sommeren :)

Lykke til, og måtte formen være utholdelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere med frisør? Er bleikemiddel og vannstoff ok? Venninna mi er gravid og hun fikser alltid håret mitt (er frisør). Er det slemt av meg å si nyheten til henne? Er redd for gassene :P men har lovd mannen at det er vår hemmelighet frem til jul..

Skal til frisør neste uke, faktisk, bestilt før jeg fant ut at jeg var gravid. Tenker nok at det går fint, i vertfall om venninna di selv er gravid og blir utsatt for de samme gassene. Selv bruker jeg aldri å bleike, bare vanlig farge. Har ikke noe betenkeligheter med det, ser ut til at de fleste fagfolk også mener det er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ser på det som helt ok, og det tror jeg også en lege vil si hvis du spør. Jeg er nok litt ekstrem, tenker at det er for en såpass kort periode med amming og graviditet at jeg dropper frisør og andre ting jeg ikke "må".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her, kjekt å ha noen andre enn samboeren å snakke med :) Er bare 4+1 i dag, IKM på onsdag så fortsatt tidlig, men testene blir sterkere og sterkere, så tar sjansen.

Hadde en SA i juli da jeg var 12+3, og har bare hatt mensen en gang etter det, så klaffa heldigvis fort denne gangen, i motsenting til 9pp sist. Denne gangen skal det gå bra!

Har foreløpig termin 15. juli. Vi tenker vel å fortelle familie på julaften, for da er jeg nesten 12 uker. Må sikkert fortelle noen venninner det snart, for de kommer jo til å merke at jeg ikke drikker, og de vet at vi prøver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her, kjekt å ha noen andre enn samboeren å snakke med :) Er bare 4+1 i dag, IKM på onsdag så fortsatt tidlig, men testene blir sterkere og sterkere, så tar sjansen.

Hadde en SA i juli da jeg var 12+3, og har bare hatt mensen en gang etter det, så klaffa heldigvis fort denne gangen, i motsenting til 9pp sist. Denne gangen skal det gå bra!

Har foreløpig termin 15. juli. Vi tenker vel å fortelle familie på julaften, for da er jeg nesten 12 uker. Må sikkert fortelle noen venninner det snart, for de kommer jo til å merke at jeg ikke drikker, og de vet at vi prøver.

Gratulerer og velkommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her, kjekt å ha noen andre enn samboeren å snakke med :) Er bare 4+1 i dag, IKM på onsdag så fortsatt tidlig, men testene blir sterkere og sterkere, så tar sjansen.

Hadde en SA i juli da jeg var 12+3, og har bare hatt mensen en gang etter det, så klaffa heldigvis fort denne gangen, i motsenting til 9pp sist. Denne gangen skal det gå bra!

Har foreløpig termin 15. juli. Vi tenker vel å fortelle familie på julaften, for da er jeg nesten 12 uker. Må sikkert fortelle noen venninner det snart, for de kommer jo til å merke at jeg ikke drikker, og de vet at vi prøver.

:velkommen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Har skrevet litt i presentasjonstråden også.

Jeg har regnet ut (via app) at jeg er 4+4, men i min 5. Uke. Må bare innrømme at jeg er litt forvirret med den regningen, hehe.

Aner ingenting og føler meg helt lost.

Bør jeg ringe til lege allerede nå og bestille time for den første kontrollen? Og hva med jordmor, må jeg ringe henne å bestille også? For det skal vel være en kontroll til jordmor noen uker etter første kontroll.

Har et kaos med tanker i hodet. Gjelder bare å sortere de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk et ganske frekt svar forrige gang jeg var gravid og ville bestile time tidlig. "Ingen time før etter uke 12, vi kan ikke ta inn alle som mister eller ikke mister, hvis ikke du spyr som en gris og skal ha sykemelding da". Har byttet legekontor siden da, men jeg måtte ha time tidlig fordi jeg kastet opp flere ganger daglig. Denne gangen kaster jeg bare opp litt på morgenen hittil, takk Gud :) Lurt hvis du bor i en stor by å bestille fødested med legen første kontroll i uke 12, så du får det sykehuset du vil ha, spesielt siden vi alle skal føde når det er flest som føder pga barnehagefristen ;)

Jeg orker ikke å vente til ordinær ultralyd denne gangen heller, så vi har fått ultralydtime i gave av moren min :hjerte: Tenkte jeg skulle bestille til uke 9-12, da fikk de sett ganske mye sist :)

Endret av Siyha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Har skrevet litt i presentasjonstråden også.

Jeg har regnet ut (via app) at jeg er 4+4, men i min 5. Uke. Må bare innrømme at jeg er litt forvirret med den regningen, hehe.

Aner ingenting og føler meg helt lost.

Bør jeg ringe til lege allerede nå og bestille time for den første kontrollen? Og hva med jordmor, må jeg ringe henne å bestille også? For det skal vel være en kontroll til jordmor noen uker etter første kontroll.

Har et kaos med tanker i hodet. Gjelder bare å sortere de.

Jeg er også n00b, så jeg ringte legekontoret og sa jeg var i 5. uke, og ba henne sette opp en time til meg når det var fornuftig / vanlig med første kontroll. Timen min er den dagen jeg er 7+0.

Jeg fikk et ganske frekt svar forrige gang jeg var gravid og ville bestile time tidlig. "Ingen time før etter uke 12, vi kan ikke ta inn alle som mister eller ikke mister, hvis ikke du spyr som en gris og skal ha sykemelding da". Har byttet legekontor siden da, men jeg måtte ha time tidlig fordi jeg kastet opp flere ganger daglig. Denne gangen kaster jeg bare opp litt på morgenen hittil, takk Gud :) Lurt hvis du bor i en stor by å bestille fødested med legen første kontroll i uke 12, så du får det sykehuset du vil ha, spesielt siden vi alle skal føde når det er flest som føder pga barnehagefristen ;)

Jeg orker ikke å vente til ordinær ultralyd denne gangen heller, så vi har fått ultralydtime i gave av moren min :hjerte: Tenkte jeg skulle bestille til uke 9-12, da fikk de sett ganske mye sist :)

Herregud så uhøflig og unødvendig! De må jo forvente at folk ikke er eksperter på prosessen når de forventer sitt første barn?

Siden jeg har hatt IVF denne gangen, en SA tidligere og generelt er nevrotisk / bekymret for at det ikke skal gå bra, skal jeg ha massevis av ultralyder :danse: Skal til UL hos IVF-klinikken i uke 7, privat UL i uke 11, og til slutt den "ordinære" ultralyden. Aaalt for lenge for utålmodige meg å vente til uke 18 eller så ;)

I uke 7 tror jeg ikke det er så mye å se, bortsett fra hvorvidt hjertet slår eller ikke! Merker jeg allerede er nervøs (timen er om to uker :fnise: ), men hvis alt er som det skal og hjertet slår, er sannsynligheten for spontanabort i alle fall kraftig redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen deres? Jeg er sinnsykt trøtt og har veldige stikninger hver dag, spesielt når jeg strekker meg. Brystvortene er ømme ,og jeg føler meg litt dårlig(som i forkjølelse,ikke spysyke). Hvordan har dere det?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slenger meg på her. Har skrevet litt i presentasjonstråden også.

Jeg har regnet ut (via app) at jeg er 4+4, men i min 5. Uke. Må bare innrømme at jeg er litt forvirret med den regningen, hehe.

Aner ingenting og føler meg helt lost.

Bør jeg ringe til lege allerede nå og bestille time for den første kontrollen? Og hva med jordmor, må jeg ringe henne å bestille også? For det skal vel være en kontroll til jordmor noen uker etter første kontroll.

Har et kaos med tanker i hodet. Gjelder bare å sortere de.

Kanskje du skal ringe å bestille time nå, om du trenger noen å snakke med? :) Ellers sa de på legekontoret at det er vanlig å ha første kontroll i uke 9-12. Jeg fikk i uke ni.

Jeg fikk et ganske frekt svar forrige gang jeg var gravid og ville bestile time tidlig. "Ingen time før etter uke 12, vi kan ikke ta inn alle som mister eller ikke mister, hvis ikke du spyr som en gris og skal ha sykemelding da". Har byttet legekontor siden da, men jeg måtte ha time tidlig fordi jeg kastet opp flere ganger daglig. Denne gangen kaster jeg bare opp litt på morgenen hittil, takk Gud :) Lurt hvis du bor i en stor by å bestille fødested med legen første kontroll i uke 12, så du får det sykehuset du vil ha, spesielt siden vi alle skal føde når det er flest som føder pga barnehagefristen ;)

Jeg orker ikke å vente til ordinær ultralyd denne gangen heller, så vi har fått ultralydtime i gave av moren min :hjerte: Tenkte jeg skulle bestille til uke 9-12, da fikk de sett ganske mye sist :)

Noe så frekt! Blir tidlig UL her også. Vet du om det er innvendig eller utvendig såpass tidlig?

Hvordan er formen deres? Jeg er sinnsykt trøtt og har veldige stikninger hver dag, spesielt når jeg strekker meg. Brystvortene er ømme ,og jeg føler meg litt dårlig(som i forkjølelse,ikke spysyke). Hvordan har dere det? :)

Formen min er bra, skal ikke klage *bank i bordet*. Er utrolig trøtt jeg også, jeg som til vanlig er B-menneske. Kjenner stikninger i magen, særlig på kvelden. Dessuten har jeg fått deeen matlysten, blir utrolig fort sulten! Kommer på å legge på meg flere kg før første trimester er ferdig, om det fortsetter sann :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen deres? Jeg er sinnsykt trøtt og har veldige stikninger hver dag, spesielt når jeg strekker meg. Brystvortene er ømme ,og jeg føler meg litt dårlig(som i forkjølelse,ikke spysyke). Hvordan har dere det? :)

Jeg er også sinnsykt trøtt - helt gåen etter en åttetimers arbeidsdag, tror jeg har tatt en "power nap" på en time eller to hver eneste ettermiddag de siste par ukene. Merker også at kondisen plutselig har blitt fryktelig dårlig.

Ellers har jeg fått ca dobbelt så store pupper som før - de var veldig små i utgangspunktet, men nå kjenner jeg dem nesten ikke igjen! Mannen sier han nesten føler seg utro når han tar på dem :fnise:

Jeg er litt kvalm, men ikke hele tiden - det kommer og går litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen deres? Jeg er sinnsykt trøtt og har veldige stikninger hver dag, spesielt når jeg strekker meg. Brystvortene er ømme ,og jeg føler meg litt dårlig(som i forkjølelse,ikke spysyke). Hvordan har dere det?:)

Jeg har i grunn tenkt at jeg ikke har noen symptomer.

Men jeg er latterlig trøtt om dagen. Og har en del murringer. I dag tidlig våknet jeg av det som kjentes ut som menssmerter, bare ikke.

Ellers så er jeg i uggen form. Som i at jeg føler meg forkjøla og sånn. Så det kan jo ha noe med det å gjøre.

Så.. Jeg har vel nok litt likevel.

Droppet trening i går, men i dag skal jeg tvinge meg avgårde på spinning. Trener jo normalt 4 ganger i uka.. Cirka. Så bør jo opprettholde aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står det til med dere?

Jeg er i min 6. uke nå, og alt går fortsatt fint. Skal ringe legen i morra så jeg får bestilt time til den første kontrollen.

Har fortalt det til et par av våre nærmeste venner som nylig har vært gjennom det samme. Måtte bare få det ut til noen.

Og jeg vil ikke si det på telefon til foreldrene, så det må bli når vi først treffer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...