Gå til innhold

Tips til yrke - rullestol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente på 18 som starter på mitt siste år på VGS nå. :) Skal begynne å søke studier snart og lurer på om noen har litt tips og innspill til meg ang. yrkesvalg.

Litt om meg:

- Sterk i matte og naturfag - litt svakere i fag som historie og religion.

- Har S1, + biologi, kjemi og fysikk.

- Har et snitt på over 5 nå som jeg håper på å få enda nærmere 6 i løpet av året.

- Sitter i elektrisk rullestol. Er dermed avhengig av handicaptoalett, heis, pult tilpasset rullestol og selv om armene mine er funksjonsfriske så er de "kortere" enn andres armer - så det hender at jeg må ha litt hjelp på lab f.eks.

- Er ikke avhengig av assistanse i løpet av skoledagen så lenge det er ok med døråpnere i bygget.

Har litt lyst til å jobbe på labratorie, men vet ikke helt om jeg fysisk har det som kreves, håper noen kan gi svar eller andre tips til yrkesvalg. Hvis jeg ikke skulle jobbet innen naturfag så tror jeg at jeg hadde trivdes innen økonomi (men da må jeg kanskje ha s2 også??)

Tusen takk

Mvh. meg. :)



Anonymous poster hash: 0705a...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med rådgivere på skolen, de har helt sikkert tips.

Snakk med de ansvarlige påmeventuelle studiesteder.

Anonymous poster hash: 73dcd...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du intereserer deg for økonomi (kanskje bank finans?) så ville jeg sterkt vurdert det. Det er en jobb der du kun trenger et godt hode. Og med dine karakterer virker det som du har det og har evnen til og jobbe for å oppnå det du vil.

Jeg ville tenkt på 2 ting trivsel og lønn og ikke tenkt så mye på hva d kan og ikke kan siden du er i rullestol.

Innenfor vanlige kontorjobber så burde det ikke være vanskelig for arbeidsgiver og ansette en person i rullestol!

Hvis du er opptatt av sikker trygg og at det er lett å få jobb så tar du en økonomi og ledesesutdanning spisset inn mot offentlig sektor.

Er du opptatt av god lønn så sikt deg inn mot finans i privat sektor og ta en master når du først er i gang.

Stå på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

NAV tilrettelegger for alle. Du kan for eksempel studerer statsvitenskap, da statsvitenskap er veldig relevant for mange stillinger i offentlig sektor. Med statsvitenskap kan du søke på stillinger i NAV, div direktorater, departementer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLI REALFAGSLÆRER!

Det er og kommer til å bli en kjempe mangel på realfagslærere.

Og hey!

Alle offentlige skoler MÅ tilrettelegge for rullestolbrukere.



Anonymous poster hash: f3013...665
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jobbe med IT, programmering, systemarkitektur, systemanalyse, salg, prosjektledelse, som konsulent osv. Noen typer ingeniørgrener kan du også jobbe med. Hvis du vil jobbe på lab kan du bli forsker innenfor hva enn du vil, eller bioingeniør som dyrker frem prøver på f.eks sykehuset. Kan du ikke ta kontakt med Norges Handikappforbund og høre? De vet nok mer enn rådgivere ved en tilfeldig vgs :)



Anonymous poster hash: f7071...c45
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jeg er en jente på 18 som starter på mitt siste år på VGS nå. :) Skal begynne å søke studier snart og lurer på om noen har litt tips og innspill til meg ang. yrkesvalg. Litt om meg:- Sterk i matte og naturfag - litt svakere i fag som historie og religion.- Har S1, + biologi, kjemi og fysikk.- Har et snitt på over 5 nå som jeg håper på å få enda nærmere 6 i løpet av året.- Sitter i elektrisk rullestol. Er dermed avhengig av handicaptoalett, heis, pult tilpasset rullestol og selv om armene mine er funksjonsfriske så er de "kortere" enn andres armer - så det hender at jeg må ha litt hjelp på lab f.eks.- Er ikke avhengig av assistanse i løpet av skoledagen så lenge det er ok med døråpnere i bygget. Har litt lyst til å jobbe på labratorie, men vet ikke helt om jeg fysisk har det som kreves, håper noen kan gi svar eller andre tips til yrkesvalg. Hvis jeg ikke skulle jobbet innen naturfag så tror jeg at jeg hadde trivdes innen økonomi (men da må jeg kanskje ha s2 også??)Tusen takkMvh. meg. :)Anonymous poster hash: 0705a...dfe

Om du faktisk VET om et yrke eller en retning du kunne ha tenkt deg å jobbet med i labratorie-kategorien du nevner så ville jeg rett og slett ringt dem opp. Folk liker å snakke med folk og de aller, aller fleste en ringer til svarer gladelig på det en spør om. Særlig om noen viser interesse for det de driver med.

Og tilrettelegging fikser arbeidsgivere om du har noe å tilby dem, altså. Gode arbeidstakere med utdanning henger ikke på trær i Norge.

Anonymous poster hash: 84c68...2fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd folkens! :):blomst:

Jeg får ofte høre at "folk med rullestol skal ikke la seg begrense av at de har det" - sånn er jeg oppdratt og det er veldig bra, men samtidig så er jeg redd for å bli sittende med en utdanning som ikke blir brukt fordi jeg ikke får jobb, hvis dere skjønner. For eksempel så har jeg prøvd lenge å skaffe meg en deltidsjobb, men det er vanskelig - jeg får litt inntrykk av at folk er litt "redde" for å ansette meg.

Både lærer og som ansatt på NAV-kontor kunne jeg godt ha tenkt meg, men vegrer meg litt for det. Pga. diagnosen min så har jeg en litt merkelig stemme - fremmede tror ofte at jeg er litt tilbakestående fordi jeg høres litt spesiell ut, så jeg vet liksom ikke hvor godt jeg ville gått overens med nye elever eller nav-klienter. Men jeg har et godt språk og snakker tydelig altså - så kommunikasjonsevnene skal det ikke stå noe på. Heldigvis for min del så er det jo mye i skolen som er elektronisk nå - smartboard for eksempel. Jeg er nok flinkere til å skrive på data og sånne ting enn å stå og skrive på tavle.

Mvh. meg



Anonymous poster hash: 0705a...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Lønn er egentlig ikke så veldig farlig. Men jeg er veldig glad i å bli utfordret + at mitt førsteinntrykk kanskje ikke passer seg i servicebransjen og i og med at jeg har en lammelse så er jeg ikke noen muskelbunt heller, derfor tenker jeg at høyere utdannelse kanskje er det beste for meg.

Mvh. meg. :)



Anonymous poster hash: 0705a...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps2: har prøvd å snakke med rådgiver på skolen, men hun fokuserer litt på den "du får særskilt støtte til utdanning, og du vil få trygd hvis du ikke får jobb", mens jeg vil gjerne jobbe. Jeg skjønner at jeg sikkert ikke er drømme-arbeidstaker sånn rent fysisk, men jeg mener at jeg har en del å tilby likevel.



Anonymous poster hash: 0705a...dfe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er finmotorikken din?



Anonymous poster hash: 1b64d...98d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finmotorikken er god. :) Jeg tegner en del, og skriver bra på data ol. :) De eneste problemene jeg har over livet er at armene er noe kortere enn hos mange og at rullestolen i visse tilfeller kan være i veien hvis jeg skal løfte ting ol. Men stort sett har jeg god teknikk.

Jeg får også hjelp av profesjonelle til å trene de delene av meg som ikke er lam for å bli mest mulig sterk og mest mulig sunn ut i fra utgangspunktet. hehe

Mvh. meg :)



Anonymous poster hash: 0705a...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telenor har et eget "opplegg" for handicappde, kjenner flere som er ansatt i ulike avdelinger der, IT, økonomi, eller som jobber med personalledelse f.eks. Mange har godt betalte lederstillinger:)



Anonymous poster hash: 124ec...20d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på lab, og tror helt ærlig at det kan bli problematisk for deg. Vi må i hvertfall strekke oss histen og pisten, flere områder på laben er trange, kolonner ol er høye, må ofte lene oss over benken osv.

Du skrev at du hadde en lammelse, kan du bruke begge armer veldig godt? Å jobbe på lab innebærer å jobbe med små ting, små volumer, små redskaper, og nøyaktighet er ekstremt viktig.

Du har sikkert tenkt over dette selv da:)

Og det er fullt mulig at andre laber har tilrettelagt for rullestolbrukere for alt jeg vet.

Ønsker deg masse lykke til! Med ditt karaktersnitt og pågangsmot er jeg sikker på at det vil gå veldig bra:)

Anonymous poster hash: d6c0b...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

På min arbeidsplass er det flere rullestolbrukere.

De jeg kjenner til er ingeniører - har aldri hørt at det skal være noe problem at man er avhengig av rullestol hos oss ... de gjør en like god jobb som alle andre. To av dem er sjefsingeniører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel så har jeg prøvd lenge å skaffe meg en deltidsjobb, men det er vanskelig - jeg får litt inntrykk av at folk er litt "redde" for å ansette meg.

Anonymous poster hash: 0705a...dfe

Hei du! Jeg er selv et rullemenneske på 23. Deltidsjobber som alle tenåringer søker på er vanskeligere for oss få, da man gjerne ikke trenger spesiallkompetanse for å vaske gulv, ta en tlf, eller spørre noen om de vil ha pose eller kvittering i kassa på Rema. Da blir det ofte til at arbeidsgiver velger letteste utvei, altså noen som ikke trenger tilrettelegging. Det er nå min erfaring.

Derfor gikk jeg hele VGS uten deltidsjobb, men når jeg først begynte å studere og fikk noe særegent å tilby arbeidsgiverne fikk jeg jobb. Så ikke gi opp! :blomst:

Bare spør om det er noe :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror du fint kan jobbe som bioingeniør.'da kan du jobbe innenfor ulike typer lab'er på sykehus eller privat. Noen lab'er er trange som noen skriver, mens andre har større plass. Og med automatiserte instumenter trenger man ikke å flytte så mye på seg, selv om man kanskje mister mye av det tekniske labarbeidet. Dessuten er det et jobbmarked som kommer til å ha mange ledige stillinger fremover da mange er 50-60+ allerede! Ta kontakt med en sykehuslab der du bor og si du er interessert i yrket og spør om du kan komme på besøk og se :)

Anonymous poster hash: 63bcb...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bioingeniør kan fungere, men det er nok en del begrensninger for hvilke arbeidsoppgaver som er realistisk å gjennomføre.

Jeg vil tro at de arbeidsoppgavene som vil kunne passe deg best, TS, er å ha ditt eget kontor hvor pasientene kommer inn, blir tatt prøve av og går ut igjen.

Mikrobiologisk lab kan by på problemer, det samme kan patologisk lab. Og å gå blodprøverunder på sykehus kan by på problemer.



Anonymous poster hash: 1b64d...98d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bioingeniør kan fungere, men det er nok en del begrensninger for hvilke arbeidsoppgaver som er realistisk å gjennomføre.

Jeg vil tro at de arbeidsoppgavene som vil kunne passe deg best, TS, er å ha ditt eget kontor hvor pasientene kommer inn, blir tatt prøve av og går ut igjen.

Mikrobiologisk lab kan by på problemer, det samme kan patologisk lab. Og å gå blodprøverunder på sykehus kan by på problemer.

Anonymous poster hash: 1b64d...98d

Nå jobber jeg på et av de større sykehusene i landet og vet at det jobber ei i rullestol på mikrobiologen. Medisinsk biokjemi kan også fungere, og du vil selvsagt bli fritatt fra prøvetaking dersom du fysisk ikke kan gjøre arbeidsoppgavene. Medisinsk biokjemi er så uendelig mye mer enn prøvetaking :) Ellers tenker jeg cytologi med mye mikroskopering/registrering av prøver, innen immunologi vil du kunne gjøre mye (også mye automatisering som biokjemi), farmakologi… De fleste laboratoriene har arbeidsoppgaver som vil kunne passe for ts, men selvsagt ikke alle oppgavene :)

Anonymous poster hash: 63bcb...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...