Gå til innhold

HR & Personalleder


Thea92

Anbefalte innlegg

I høst starter jeg på HR & Personalleder, lurer på om det er noen som arbeider med dette og kunne fortalt litt om hvordan det er?

Vet noen hvilken tilleggsutdannelse man kan ta, eventuelt hvilken master?

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I høst starter jeg på HR & Personalleder, lurer på om det er noen som arbeider med dette og kunne fortalt litt om hvordan det er?

Vet noen hvilken tilleggsutdannelse man kan ta, eventuelt hvilken master?

Takk for svar :-)

Hvor tar du den utdannelsen? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HR & Personalleder? På engelsk er det HR Manager, på norsk Personalsjef



Anonymous poster hash: d14ea...89a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring fra arbeidslivet: Det blir bare færre og færre jobber innen HR og personalledelse, og de få som utlyses går stort sett internt, helt uavhengig av om personen som ansettes i stillingen har erfaring eller utdanning innen feltet. HR-direktør er i ferd med å bli en stilling man gir til favorittene sine, som ellers ikke har en sjanse til å få en lederstilling. Rekruttering av ny arbeidskraft skjer stort sett via bemanningsbyrå, personalansvaret og -ledelsen skyves ned på mellomledere uten at de får nødvendig opplæring eller har nødvendig interesse for fagområdet.

Så gratulerer, du utdanner deg til et nesten ikke-eksisterende arbeidsmarked.



Anonymous poster hash: 4e845...1c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Erfaring fra arbeidslivet: Det blir bare færre og færre jobber innen HR og personalledelse, og de få som utlyses går stort sett internt, helt uavhengig av om personen som ansettes i stillingen har erfaring eller utdanning innen feltet. HR-direktør er i ferd med å bli en stilling man gir til favorittene sine, som ellers ikke har en sjanse til å få en lederstilling. Rekruttering av ny arbeidskraft skjer stort sett via bemanningsbyrå, personalansvaret og -ledelsen skyves ned på mellomledere uten at de får nødvendig opplæring eller har nødvendig interesse for fagområdet.

Så gratulerer, du utdanner deg til et nesten ikke-eksisterende arbeidsmarked.

Anonymous poster hash: 4e845...1c8

Nå lurte jeg faktisk på hvilken master man kan ta i dette faget, eventuelt hvilke årsstudium man kan bygge på med, ikke et ironisk gratulerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg jobber som HR sjef og kjenner meg ikke igjen i det som skrives over. HR blir mer og mer profesjonelt, og vi får færre som "er flinke med mennesker". Men det er veldig mange søkere på HR jobber og mange som tror at HR er jobben for de som "vil jobbe med mennesker".

I realiteten innebærer ofte HR alle de negative sidene av det å jobbe med mennesker i en organisasjon og er ikke en jobb for de som vil at alle skal like dem. Ingen kontakter HR når alt er bra, derimot er vi bra å ha ved personalkonflikter, omorganiseringer, nedbemanning etc. Arbeidsrett er derfor et fag du vil få mye nytte av.

Samtidig vil en dyktig HR sjef få være med på mange sentrale prosesser i en organisasjon. Jeg elsker jobben min ( ihvertfall stort sett... Men ligger fortsatt våken om natten når jeg må si opp noen)

Det tok meg 10 år etter master ( anbefaler å dra til UK/USA for master) å bli HR sjef, men har fått utvikle meg å lære nye ting hele veien.

Lykke til m studie ( husk å skaffe deg arbeidserfaring underveis)

Anonymous poster hash: 0f1f3...661

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som blir HR- og personalsjef med det første - det er mange år med å bygge seg opp til det nivået med mange år på "gulvet" først. Jeg jobber med HR etter studier med organisasjonspsykologi og elsker det! Det var mange om beinet - med opptil 200 søkere per jobb, men jeg ser det er stor etterspørsel etter HR i bedrifter med et arbeidsliv i stadig endring!

Anonymous poster hash: aea80...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...