Gå til innhold

Farmasi


Persephone

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å studere farmasi og vil inn på Universitetet i Oslo. Er det noen som kan fortelle litt om dette studiet og hva slags jobber jeg kan få (annet enn å jobbe på apotek)? Og omtrent hva er kriteriene for å komme inn på farmasi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer forresten til å få realfaglig studiekompetanse med fordypning i matte, kjemi og fysikk. Lønner det seg, eller hadde det vært en fordel med biologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer forresten til å få realfaglig studiekompetanse med fordypning i matte, kjemi og fysikk. Lønner det seg, eller hadde det vært en fordel med biologi?

Av de jeg ha snakket med om farmasi så er det mye kjemi. Jeg personlig ville gått for biologi, kjemi og r-matte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg ha snakket med om farmasi så er det mye kjemi. Jeg personlig ville gått for biologi, kjemi og r-matte

Så bra, for kjemi er favoritten. Håper det går greit selv om jeg ikke har tatt biologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, for kjemi er favoritten. Håper det går greit selv om jeg ikke har tatt biologi.

Det går sikkert greit i og med at det ikke er et opptakskrav ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjort som deg, tatt kjemi og fysikk istedenfor biologi. Bra du liker kjemi siden det er en viktig del av studie. Det finnes mange jobbmuligheter. Bl.a legemiddelindustrien, forskning og utvikling, arbeide med problemstilinger knyttet til produksjon av nye produkter, undervisning, sykehusapotek osv. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gjort som deg, tatt kjemi og fysikk istedenfor biologi. Bra du liker kjemi siden det er en viktig del av studie. Det finnes mange jobbmuligheter. Bl.a legemiddelindustrien, forskning og utvikling, arbeide med problemstilinger knyttet til produksjon av nye produkter, undervisning, sykehusapotek osv. :) Lykke til!

Så godt å høre! Fagene mine er egentlig valgt litt på måfå siden jeg ikke hadde noen anelse om hva jeg hadde lyst til å gjøre. Forsking og utvikling høres veldig spennende ut, så det kunne jeg tenkt meg å gjøre. Er det greit betalt? For jeg har fått på følelsen at forskning er dårlig betalt siden bestefar forsker på siden av legejobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta farmasi i Universitetet i Oslo må du ha hvertfall fysikk 1. Fysikk 2 trengs ikke. Hvis du satser på høyskolen trengs ikke fysikk, men da må du ha tatt bio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er det nok godt betalt, men det varierer jo også etter hvor man jobber :) Her er også en side der du kan se hva du kan jobbe innenfor etter studiene, så det er muligheter!

http://www.farmaceutene.no/hvor-jobber-farmasoyten

Det er bra, for jeg syns det høres veldig spennende ut.

Så deilig det er å endelig ha en anelse om hva jeg ønsker å gjøre. Jeg trodde egentlig farmasi bare var å jobbe på apotek, men når det er produktutvikling og forskning høres det jo kjempespennende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta farmasi i Universitetet i Oslo må du ha hvertfall fysikk 1. Fysikk 2 trengs ikke. Hvis du satser på høyskolen trengs ikke fysikk, men da må du ha tatt bio.

Jeg har mest lyst til å gå på UiO, og jeg har allerede Fysikk 1 i boks. Biologi hadde kanskje vært greit å ha, men farmasi var ikke noe jeg engang tenkte på før lenge etter jeg måtte velge fag for VG3.

Er det høye krav for karakter for å komme inn på farmasi i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest lyst til å gå på UiO, og jeg har allerede Fysikk 1 i boks. Biologi hadde kanskje vært greit å ha, men farmasi var ikke noe jeg engang tenkte på før lenge etter jeg måtte velge fag for VG3.

Er det høye krav for karakter for å komme inn på farmasi i Oslo?

poenggrensen i år på UiO er 48.2 for førstegangs og 49 for ordinær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra, for jeg syns det høres veldig spennende ut.

Så deilig det er å endelig ha en anelse om hva jeg ønsker å gjøre. Jeg trodde egentlig farmasi bare var å jobbe på apotek, men når det er produktutvikling og forskning høres det jo kjempespennende ut!

Så kjekt å høre! :) Masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

poenggrensen i år på UiO er 48.2 for førstegangs og 49 for ordinær :)

Strålende, det skal jeg nok få til. Jeg får jo en del poeng for realfag og mest sannsynlig må jeg ta opp gym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høre! :) Masse lykke til

Takk, jeg håper det er like spennende når jeg begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra, for jeg syns det høres veldig spennende ut.

Så deilig det er å endelig ha en anelse om hva jeg ønsker å gjøre. Jeg trodde egentlig farmasi bare var å jobbe på apotek, men når det er produktutvikling og forskning høres det jo kjempespennende ut!

Ikke for å legge noe demper her, men de aller fleste farmasøyter i Norge - også de med mastergrad, jobber i apotek enten de vil eller ei. Dette skyldes at jobbmulighetene utenom apotek er ganske begrensede her i landet.

Det har alltid vært lite legemiddelindustri i Norge, sett bort i fra noen få bedrifter. Trøsten er at mulighetene i f.eks. Danmark er langt større enn her,om du er villig til å flytte litt på deg.

En annen mulighet etter master i farmasi er å ta en doktorgrad og jobbe med forskning og/eller undervisning.

Når det gjelder de type jobbene som er listet opp i linken som f.eks. Helfo,Folkehelsenstituttet, NAV og Statens Legemiddelverk,så er det få farmasøyter ansatt her. En grunn til dette er hard konkurranse om jobbene,fordi mange leger også ønsker slike stillinger.

99 % av de jeg studerte sammen med jobber i apotek.

Hilsen en farmasøyt

Anonymous poster hash: ec6f9...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke for å legge noe demper her, men de aller fleste farmasøyter i Norge - også de med mastergrad, jobber i apotek enten de vil eller ei. Dette skyldes at jobbmulighetene utenom apotek er ganske begrensede her i landet.

Det har alltid vært lite legemiddelindustri i Norge, sett bort i fra noen få bedrifter. Trøsten er at mulighetene i f.eks. Danmark er langt større enn her,om du er villig til å flytte litt på deg.

En annen mulighet etter master i farmasi er å ta en doktorgrad og jobbe med forskning og/eller undervisning.

Når det gjelder de type jobbene som er listet opp i linken som f.eks. Helfo,Folkehelsenstituttet, NAV og Statens Legemiddelverk,så er det få farmasøyter ansatt her. En grunn til dette er hard konkurranse om jobbene,fordi mange leger også ønsker slike stillinger.

99 % av de jeg studerte sammen med jobber i apotek.

Hilsen en farmasøyt

Anonymous poster hash: ec6f9...f07

Takk for svar. Det er veldig fint å høre fra en som har førstegangs erfaringer med dette. Legemiddelindustrien er egentlig det jeg ønsker mest per idag, og jeg har ikke noe spesielt problem med å måtte flytte på meg. Men kan du utfylle litt på hva arbeidsoppgavene går ut på om man jobber på apotek?

Doktorgrad virker jo også som en god mulighet for å få en mer spennende jobb, men jeg trodde egentlig forskning og utvikling gikk hånd i hånd. Men ville du anbefale farmasiutdannelsen?

Endret av Persephone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er veldig fint å høre fra en som har førstegangs erfaringer med dette. Legemiddelindustrien er egentlig det jeg ønsker mest per idag, og jeg har ikke noe spesielt problem med å måtte flytte på meg. Men kan du utfylle litt på hva arbeidsoppgavene går ut på om man jobber på apotek?

Doktorgrad virker jo også som en god mulighet for å få en mer spennende jobb, men jeg trodde egentlig forskning og utvikling gikk hånd i hånd. Men ville du anbefale farmasiutdannelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale farmasiutdannelsen. Det er en solid utdanning som gir deg gode kunnskaper til å jobbe innen mange bransjer.

At det er lite legemiddelindustri i Norge nå,kan det jo bli en ordning på senere. Dette er jo en bransje i sterk vekst og uansett har du mange muligheter i utlandet hvis du vil jobbe i industrien :)

Apotekarbeid kan fremstå som litt ensidig og kjedelig på mange,men hvis man liker kundekontakt er det helt topp. Det er mange som har spørsmål knyttet til legemidlene de bruker,og god informasjon er utrolig viktig. Jeg vil si at informasjon og kundebehandling er hovedoppgaven når man jobber i apotek. Ellers kan man bli tillagt andre oppgaver ut i fra egne ønsker og evner. Driver du apoteket har du endel "kontorarbeid" utenom.

Jobber du på sykehusapotek i en produksjonsavdeling,har du ofte en mer variert arbeidsdag der du gjerne lager ulike preparater.

Du kan lese mer om farmasi her:

www.farmasifag.no

Anonymous poster hash: ec6f9...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...