Gå til innhold

Universitet og depositum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om ett år skal jeg videre å studere på universitet..

Saken er det at jeg må flytte fra hjembyen min for å studere noe som sier seg selv at jeg må finne en leilighet å bo i. Også har jeg ingen jobb da, har jo prøvd å skaffe meg en men ingen som ansetter i disse dager tydeligvis.

Så det jeg lurer på:

Når du flyttet for å studere på universitet, hvordan betalte du depositumet uten å ha fått jobb noen sted og uten hjelp fra foreldre?



Anonymous poster hash: d30b7...ded
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde fortsatt konfirmasjonspengene mine i banken, i tillegg til diverse bursdags- og julepenger, samt lønn fra sporadiske sommerjobber hos familiemedlemmer.



Anonymous poster hash: fd22f...3fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok fra sparepengene. En venninne av meg solgte crossern sin for å få råd, en tredje valgte å kjøpe seg garanti i en bank.

De fleste 19-åringer har vel NOE sparepenger eller noe som kan selges. I alle fall hvis man har visst en stund at man skal flytte ut og studere. Planlegging is key.



Anonymous poster hash: 5b754...5e7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok fra sparepengene. En venninne av meg solgte crossern sin for å få råd, en tredje valgte å kjøpe seg garanti i en bank.

De fleste 19-åringer har vel NOE sparepenger eller noe som kan selges. I alle fall hvis man har visst en stund at man skal flytte ut og studere. Planlegging is key.

Anonymous poster hash: 5b754...5e7

Hehehe.. nei, har aldri hatt noe å spare så.

Anonymous poster hash: d30b7...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å ta opp lån i en bank. Om du ikke har en inntekt, så kan det hende du må få en av foreldrene dine til å være garantist på lånet, avhengig av hvor mye depositumet er på. Men om du allerede nå vet at du skal flytte ut neste år, så kan du jo skaffe deg en jobb. Mye kan spares opp på ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studentleilighet. Null depositum :)



Anonymous poster hash: 664fb...514
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det kommer an på samskipnaden, men da jeg leide hybel av studentsamskipnaden i Oslo og Akershus så måtte jeg betale depositum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å ta opp lån i en bank. Om du ikke har en inntekt, så kan det hende du må få en av foreldrene dine til å være garantist på lånet, avhengig av hvor mye depositumet er på. Men om du allerede nå vet at du skal flytte ut neste år, så kan du jo skaffe deg en jobb. Mye kan spares opp på ett år.

Prøvd å søke jobb siden jeg begynte på VGS, er jo ingen som vil ansette skriver jeg jo. Garantist kan jeg bare glemme da min mor ikke har noe å vise frem på.

Anonymous poster hash: d30b7...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ett år skal jeg videre å studere på universitet..

Saken er det at jeg må flytte fra hjembyen min for å studere noe som sier seg selv at jeg må finne en leilighet å bo i. Også har jeg ingen jobb da, har jo prøvd å skaffe meg en men ingen som ansetter i disse dager tydeligvis.

Så det jeg lurer på:

Når du flyttet for å studere på universitet, hvordan betalte du depositumet uten å ha fått jobb noen sted og uten hjelp fra foreldre?

Anonymous poster hash: d30b7...ded

Penger fra deltidsjobb på videregående.

Anonymous poster hash: 7d7fc...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe penger å spart opp, og bare 3000 i dep.

Du har et helt år på å spare opp, ikke noe å tenke på engang. Jobb får du før eller senere, søk på alt som er tilgjengelig.

Muligens gå på sånn jobb-søker opplæring hos Nav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe penger å spart opp, og bare 3000 i dep.

Du har et helt år på å spare opp, ikke noe å tenke på engang. Jobb får du før eller senere, søk på alt som er tilgjengelig.

Muligens gå på sånn jobb-søker opplæring hos Nav?

Når skal jeg få tid til det? Jeg har fremdeles ett år igjen på VGS, å de kursene er vell på dagtid?

Anonymous poster hash: d30b7...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jeg søker på alt jeg kan, allerede søkt på 2 jobber bare etter kl 12.



Anonymous poster hash: d30b7...ded
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal jeg få tid til det? Jeg har fremdeles ett år igjen på VGS, å de kursene er vell på dagtid?

Anonymous poster hash: d30b7...ded

Da må jeg ha lest feil, trodde du var ferdig på Vgs :)

Nei, da er nok Nav uaktuelt, men jobb som ekstrahjelp er ikke umulig. Så kan du også ønske deg det til jul og bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsk deg penger til jul og bursdag, og kutt forbruket.



Anonymous poster hash: fd22f...3fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ønsk deg penger til jul og bursdag, og kutt forbruket.

Anonymous poster hash: fd22f...3fc

Lettere sagt enn gjort. Mitt forbruk er et levende vesen på 4 bein.

Anonymous poster hash: d30b7...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere sagt enn gjort. Mitt forbruk er et levende vesen på 4 bein.

Anonymous poster hash: d30b7...ded

Vel, da setter du munnkurv på det og dresserer det. :fnise:

Anonymous poster hash: fd22f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da setter du munnkurv på det og dresserer det. :fnise:

Anonymous poster hash: fd22f...3fc

Upps, dette svaret passer da ikke helt - skjønner ikke helt hvordan den tolkningen kom inn i hodet mitt. Men, men, - ignorer svaret.

Hva slags jobber søker du på? Kassejobber er vanskelige å få, så om mulig bør du utvide søket, og utvide området selv om det innebærer lengre reisetid.

Anonymous poster hash: fd22f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...