Gå til innhold

dine forberedelser/innkjøp før studiestart


^me^

Anbefalte innlegg

Hvor har du fått pengene fra? De fleste må jo vente på lånet.

Anonymous poster hash: 8d933...a46

H*n har kanskje jobba ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynner på 1.året i år! :bolledeig:

Her er mine forberedelser:

- takket ja til studieplass

- søkt lån/stipend

- kjøpt 2 kladdebøker (har flere fra før)

- kjøpt nye penner, nye markeringstusjer, ny blypenn + bly (har resten fra tidligere, både mini-hullmaskin, og mini-stiftemaskin også, faktisk! ;) )

- kjøpt ny termos

- funnet ut hva jeg skal ha på meg første skoledag ( :fnise: )

- kjøpt almanakk

- kjøpt/bestilt pensumbøker

- kjøpt ny matboks

Disse gjenstår:

- kjøpe ny skole-pc

- kjøpe ny skoleveske

- bestille frisørtime (og dra dit!)

Edit: Endret listen ettersom ting blir gjort ;)

Jeg skal studere i den byen jeg bor i, så hybel og jobb har jeg allerede :):danse:

:skya::skya: :skya: :skya: :skya: :skya: :skya: :skya: :skya: :skya:

Endret av mia pia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått pengene fra? De fleste må jo vente på lånet.

Anonymous poster hash: 8d933...a46

Jeg har en del penger oppspart. Men likevel kjipt å bruke masse penger på forskjellige ting. Jeg kunne valgt å leve lett, med seng og gratis skrivebord fra Finn - men jeg "må" liksom ha nytt føler jeg. Skal jo tross alt bo der, og må jo trives.

Bare tenkte å høre om flere bruker denne sum med penger når de skal flytte inn på studentbolig for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del penger oppspart. Men likevel kjipt å bruke masse penger på forskjellige ting. Jeg kunne valgt å leve lett, med seng og gratis skrivebord fra Finn - men jeg "må" liksom ha nytt føler jeg. Skal jo tross alt bo der, og må jo trives.

Bare tenkte å høre om flere bruker denne sum med penger når de skal flytte inn på studentbolig for seg selv?

Jeg skal flytte inn nå snart (blir førsteårsstudent), og har ikke brukt så mye penger, nei. Jeg har kun investert i kjøkkenutstyr og annet som jeg kan ta med meg videre når jeg flytter samt skoleutstyr. Jeg har også kun kjøpt inn det mest nødvendige av kjøkkenutstyr. Nå skal jeg ikke bo der så lenge da, toppen 1 år tenker jeg... Så det er jo noe annet om du skal bo der en stund. Jeg var også veldig opptatt av å skaffe en møblert hybel.

Nå tenker jeg veldig økonomisk da. Jeg sparer heller pengene til å kjøpe bolig om et par år. Det er helt greit at jeg har en brukt seng som ikke er så pen, en bitteliten pult, verken stue, TV eller oppvaskmaskin den første tiden. Jeg vil heller kjøpe nye møbler når jeg kjøper en bolig.

Anonymous poster hash: 8d933...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter for meg selv for første gang, og har måttet kjøpe alt nå. Jeg har brukt 11 000,- totalt, og det inkluderer i grunn alt - møbler, kjøkkenutstyr, håndkler osv, strykejern - you name it. (men ikke skoleutstyr, pensum og lignende da).

Syns dere dette er innenfor, eller er det veldig mye for en student? Jeg syns totalt sett det er en ganske god pris jeg har klart å få det på.

Jeg synes det høres ut som en grei sum - nå har du i alle fall det meste du trenger av innbo de neste årene, håper jeg.

Men generelt sett så vil jeg anbefale nye studenter å leie møblert - hvis mulig. På den måten slipper man å bruke penger på mye ting og møbler. Selv flyttet jeg tre ganger - og kjenner mange som flyttet flere runder enn det under studiene, og da er det greit å ikke ha så mye å drasse på, med mindre du føler deg ganske sikker på at man skal bo på samme sted i mer enn et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på siste året av bacheloren, så har det meste på plass fra før. Ellers har jeg:

-meldt meg opp i fag

-betalt studieavgift

-søkt om studielån og signert avtalen

-bestilt almanakk hos Personlig almanakk

-lokalisert alle skrivebøkene jeg kjøpte i vår og ikke brukte (ikke akkurat verdens flittigste student, nei!)

-funnet frem skolesekken og satt den klar ved skrivebordet

-kjøpt et par matbokser i varierende størrelse

Hvor kjøper dere skoleutstyr? Ser spessielt etter permer (En perm til hvert fag), men finner ikke noe jeg synes duger. Vært på Notabene og Ark.

Jeg kjøper permer og omslag hos Staples, men studiebutikkene pleier også å ha greit utvalg. Kulepenner kjøper jeg på Clas Ohlson, skrivebøker der de er billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt lyst å kjøpe pensum før skolestart, men vet ikke om jeg "tør" enda. Kjipt dersom de endrer pensum når skolen starter. Får vel sende en mail og høre...

Nå har jeg ihvertfall funnet et sted å bo, og bra er det :nigo:

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trappetroll

Noen som vet om en ryggsekk/veske med plass til 15,6" data, og som ikke ser helt grusom ut, og ikke koster alt for mye? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del penger oppspart. Men likevel kjipt å bruke masse penger på forskjellige ting. Jeg kunne valgt å leve lett, med seng og gratis skrivebord fra Finn - men jeg "må" liksom ha nytt føler jeg. Skal jo tross alt bo der, og må jo trives.

Bare tenkte å høre om flere bruker denne sum med penger når de skal flytte inn på studentbolig for seg selv?

Jeg brukte også ca 10 000 da jeg flyttet, fordi jeg ville investere litt i en god seng (kostet 4000). Da hadde jeg også alt kjøkkenutstyr fra før, og møbler til kjøkkenet. Så vi er flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også ca 10 000 da jeg flyttet, fordi jeg ville investere litt i en god seng (kostet 4000). Da hadde jeg også alt kjøkkenutstyr fra før, og møbler til kjøkkenet. Så vi er flere :)

Åh, det er godt å høre :D Glad for at jeg ikke er den eneste ;) haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har:

- Betalt semesteravgift

-Funnet fram ex.phil bøkene som jeg skulle bruke i fjor.

- Kjøpt småting til hybelen.

-Ordnet vaktene på jobb slik at jeg kan bli med på fadderuka.

-Meldt meg opp til undervisning (woohoo - fikk plass på seminarundervisning så slipper en 4-timers eksamen i ex.phil!) :danse:


Det som gjenstår:

-Vaske ryggsekken min
-Kjøpe et par fine plagg

-Kjøpe pensum (det tar jeg etterhvert)

-Kjøpe kladdebøker

-Søke internt om bytte av bolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har de fleste fått svar på hva de har kommet inn på til høsten.

Med det kommer en del forberedelser.

Jeg kom inn på sykepleien som var mitt førstevalg, her er mine forberedelser:

her er det jeg har gjort:

- sagt opp den ene fulltidsjobben min

- søkt om politiattest

- søkt om studielån

- kjøpt de absolutt viktigste bøkene som er nye i år på bokkilden.no

- kjøpt inn uniform og andre småting som navneskilt på gymo.no

- handlet inn litt permer, penner/trykkblyanter og kladdebøker på staples

- vært på ikea og kjøpt inn litt møbler til kontoret

- solgt min gamle laptop (som var god og relativt ny, men for stor og tung til ryggsekken og hadde ikke så god batteritid) og kjøpte meg en macbook air.

- kjøpt dette penalet på etsy.com

- kjøpt sharpies på ebay (disse har jeg ikke sett i norge)

- kjøpt denne pc-vesken på tilbud på Bagorama (20%) (har ryggsekk i fra før, greit å ha noe å bytte i)

Jeg lurte på hvilke forberedelser dere gjør før dere begynner å studere?

jeg har i tillegg registrert meg i studentweb, i datasystemet og betalt semesteravgiften,

kjøpt matboks, drikkeflaske, minnepenn og egendesignet musematte :)

har og kjøpt nye klær og fått nye briller (måtte skifte styrke i de gamle da synet mitt hadde forandret seg)

Egenlaget musematte bestilt på etsy :)

il_570xN.631170295_b1lp.jpg

De bøkene jeg har kjøpt før jeg begynner på sykepleien er:

- Nicolaysen, G., & Holck, P. (2014). Kroppens funksjon og oppbygning.(2.utg.).

- Halleraker, J. H. (2010). Studieguide i anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi.

- Flashcards i anatomi (eget ønske)

- Kristoffersen, Nortvedt, Skaug, Grunnleggende sykepleie, bind 1,2,og 3

- Steen, M., & Degrè, M. (2014). Mikrober, helse og sykdom.

- Nortvedt, P. (2012). Omtanke: En innføring i sykepleiens etikk.

Endret av ^me^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er noen som har kjøpt pensum, men jeg tror ikke jeg tør å kjøpe pensum før studiestart..

Det jeg har gjort:

- Takket ja til plassen.

- Godtatt utdanningsplanen

- Søkt om lån

Mangler:

- Sekk og slikt dill

- Betale semesteravgiften

- Kjøp av pensum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en billig, stor sekk? Har ikke råd til 1000++ for en sekk liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere som snakker om permer dem til? Jeg begynner på mitt fjerde år nå og har til dags dato aldri hatt bruk for en perm til studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere som snakker om permer dem til? Jeg begynner på mitt fjerde år nå og har til dags dato aldri hatt bruk for en perm til studiene.

samle forelesningspapirer i feks :) evt andre papirer med info som er greie og ta vare på :)

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere som snakker om permer dem til? Jeg begynner på mitt fjerde år nå og har til dags dato aldri hatt bruk for en perm til studiene.

Jeg har alle forelesningsnotatene mine i perm. Bruker ikke spiralblokk, men sånn blokk hvor man river ut sidene etter hver bruk. På den måten får jeg sotert alle typer notater i den rekkefølgen jeg selv føler er best, og ikke etter den rekkefølgen de ble skrevet i.

Samtidig blir det også en del "løsark" underveis. Timeplaner og andre informasjonsskriv, ark som deles ut på forelesning, dokumenter som legges ut på it's learning (jeg er av den irriterende, ikke-miljøvennlige sorten som må skrive ut alt - orker ikke lese på skjerm). Jeg vet om mange som i likhet med deg ikke bruker permer, men frem til nå har jeg aldri klart å gå et semester uten å fylle minst en ringperm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...