Gå til innhold

Deppa etter Samordna opptak-svar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom ikke inn. Kom ikke inn i fjor heller. Grensene blir høyere år for år. Vet hvordan de neste dagene blir, tunge, triste og liggende i senga tenkende på den mørke fremtiden. Hva skal jeg gjøre et helt år? Enda et år uten å være i gang med noe?



Anonymous poster hash: d9648...f25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studere noe annet.



Anonymous poster hash: da940...0a3
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noe annet! Studer noe som gjør at du for fortrinn neste år, eller gjør noe helt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studere noe, slik at du får studiepoeng og kanskje dermed er bedre kvalifisert neste år. :) Lykke til, hold motet oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er juss og jeg har 4 alderspoeng. Det var kun 0,1 poeng unna. Så vet at det går neste år, med 2 alderspoeng til, men hva er grunnen? At studentene blir eldre?

Føler ikke at jeg bare skal studere noe annet fordi jeg ikke kom inn. Hvis det er drømmen må jeg bare gjør det. Men utrolig kjipt



Anonymous poster hash: d9648...f25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juss kan du vel ta som privatist knyttet opp mot Universitetet i Tromsø? Hvis de ikke har gjort endringer? Kanskje også Høgskolen i Lillehammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du vil studere juss, kan du jo ta exphil og exfac + et til fag (10sp). da får du 1 tillegspoeng for høyere utdanning + du slipper å ta ihvertfall to av fagene når du faktisk begynner å studere. Du er vel satt på venteliste? Hjelper også å mase forresten. Jeg kom ikke inn på et studie jeg ønsket for noen år tilbake, men møtte opp flere ganger og sa at jeg var jo tross alt nr 1 på ventelisten, kunne de ikke bare gjøre plass til 1 til? Og det gjorde de! ;)



Anonymous poster hash: f94a3...224
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er juss og jeg har 4 alderspoeng. Det var kun 0,1 poeng unna. Så vet at det går neste år, med 2 alderspoeng til, men hva er grunnen? At studentene blir eldre?

Føler ikke at jeg bare skal studere noe annet fordi jeg ikke kom inn. Hvis det er drømmen må jeg bare gjør det. Men utrolig kjipt

Anonymous poster hash: d9648...f25

Du kan jobbe vanlig, jobbe som frivillig, studere språk (veldig nyttig videre) osv osv.

Anonymous poster hash: da940...0a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens. Er litt redd for å være gammel når jeg begynner. 22 når jeg begynner neste år, er det helt krise?



Anonymous poster hash: d9648...f25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg, ville jeg heller jobbet et år mens jeg tok opp et par fag. Har du noen femmere du tror du klarer å få seks i? Har du forståelse for realfag og mulighet til å ta opp et "enkelt" realfag (som biologi) slik at du kan hanke inn et ekstrapoeng eller to?

I så fall ville jeg tatt opp et par fag hos privatist, mens jeg jobbet deltid eller litt mer. Da får du i hvert fall sikret deg til neste år, samtidig som du tjener litt penger til studenttilværelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil studere juss, kan du jo ta exphil og exfac + et til fag (10sp). da får du 1 tillegspoeng for høyere utdanning + du slipper å ta ihvertfall to av fagene når du faktisk begynner å studere. Du er vel satt på venteliste? Hjelper også å mase forresten. Jeg kom ikke inn på et studie jeg ønsket for noen år tilbake, men møtte opp flere ganger og sa at jeg var jo tross alt nr 1 på ventelisten, kunne de ikke bare gjøre plass til 1 til? Og det gjorde de! ;)

Anonymous poster hash: f94a3...224

Var det en liten høyskole, eller et universitet?

Anonymous poster hash: 30567...f8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 er da langt fra krise. Var flere som begynte senere enn det på mitt studie! Det var 5-årig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knuse

Takk for tips folkens. Er litt redd for å være gammel når jeg begynner. 22 når jeg begynner neste år, er det helt krise?

Anonymous poster hash: d9648...f25

Neida, jeg begynte ikke å studere før jeg var 27 :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

off topic, men er det ikke den 20 juli man får svar?



Anonymous poster hash: cd35d...cb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevermind, fant ut av det :) jeg over



Anonymous poster hash: cd35d...cb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 25 da jeg begynte på juss, og langt fra eldst på studiet. Anbefaler som andre at du enten tar et årsstudium eller tar opp fag for å sikre flere poeng.



Anonymous poster hash: ff480...93d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slapp av, du vil bare være 22. Og om du vil det nå så kan du ta ex.phil + ex. fac. som enkeltemnestudent, det ordner seg nok bare du snakker med inntakskontoret ved UiO.

Men det er faktisk ikke noe stress å komme i gang. Du er ung og har relativt greit med tid ennå. Jobb, legg opp penger som kommer godt med. Sett av noen måneder til litt reising. Opplev!

Angrer selv veldig på at jeg ikke gjorde det før studiet.



Anonymous poster hash: 375f5...ded
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

22 er ingen alder på jussen. Ja, det er noen 19/20-åringer, men PLENTY av eldre og godt voksne i tillegg. Det har jeg sett med egne øyne etter 5 år der.

Jeg hadde jobbet i mellomtiden, jeg. Hvis du er 100% sikker på at det er det du vil, ser jeg ikke poenget med å studere noe annet og bare samle seg opp mer gjeld.



Anonymous poster hash: 8e5dc...e75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over, ta exphil/exfac og jobb et år. Jeg var 29 da jeg startet (droppet ut pga. div.). Førsteåret var veldig greit, men hadde vært kjekt å slippe exphil (syntes det var vanskeligere enn selve studiet). Har du mulighet kan du vel til og med dra til Bali el. og ta ex.phil der, angrer litt på at jeg ikke gjorde det da jeg var ung :)



Anonymous poster hash: 8a076...86d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samordna opptak, sentraliserte opptakskrav, karakterkrav osv er helt bullshit, ødelegger selvtilliten til folk unødvendig, utriveliggjør læringsprosessen og gleden ved å være på skolen. Hele skolen og systemet er ræva, fuck the system.



Anonymous poster hash: 7078b...2ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...