Gå til innhold

STUDENTER: tips i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå kommer det litt an på studiet ditt, men jeg ville ventet med å kjøpe bøker til etter semesterstart. På mitt studium var det nemlig ingen fast pensumliste, men en liste med anbefalte bøker som man kunne velge mellom. På første forelesning i hvert fag ble bøkene presentert, og foreleser fortalte litt om hva som var bra og dårlig med de forskjellige bøkene, og at man kunne velge den ene hvis man bare ville ha en overflatisk presentasjon av faget eller den andre hvis man ville ha en grundigere bok, osv. Så kunne man også bla i bøkene i pausen på forelesningen.

Ang. Mac/PC-diskusjonen, så var det ikke så mange som brukte data på våre forelesninger, for vi fikk som regel powerpoint-handouts som vi noterte på (eller vi skrev dem ut selv på forhånd). Jeg kjøpte meg en MacBook Air etter hvert for å kunne skrive notater når jeg leste, selv om jeg hadde PC fra før. Men PC'n jeg hadde var så tung at det var umulig å bære den + permer og bøker hit og dit hver dag. Det sto mellom en mini-PC og MacBook Air, men jeg valgte sistnevnte pga skjermstørrelse (synes det ble utrolig lite på mini-PC). Men ja, de er veldig dyre.

Ellers vil jeg varmt anbefale kollokvie, og å presentere temaer for hverandre er gull verdt. Vi gjorde dette, og når det nærmet seg eksamen, gjorde vi eksamensoppgaver i "lekse", og så presenterte vi løsningsforslag for hverandre. Vi hadde kollokvie fast en gang i uken i begynnelsen (oftere når det nærmet seg eksamen), og det var også fast tradisjon å ta en øl etter kollokvien. Viktig å legge inn sosialt, ikke-faglig samvær også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Harddisk er fint, men jeg vil faktisk heller anbefale dropbox. Da har du filene tilgjengelig uansett hvor du er, så lenge du har tilgang til internett. Dessuten synker dropbox oppdateringer automatisk :)

(Man kan jo selvfølgelig også ha begge deler da)

Evernote er også ganske greit program å skrive notater i, som synkroniserer automatisk. Bruker det masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer fremmedspråk og nordisk, og her noterer nesten alle for hånd.

Jeg liker best å notere for hånd både når jeg leser og på forelesning, fordi handlingen å skrive stoffet gjør at det prentes inn på en mye bedre måte! Dette vil kanskje ikke funke innenfor alle fagdisipliner, har fått inntrykk av at f.eks psykologi og sosiologi har enormt mye pensum, og å håndskrive alt kan kanskje bli i overkant heavy :)

Ryggsekk ser lame ut, men er et must hvis du har mye å bære på!

Et nerdetips er å kjøre arbeidsdag- mentalitet i studiene: altså fra 8- ish til 16. Det betyr at hvis jeg har forelesning klokka 12, kommer jeg på skolen klokka 8 og leser, og sitter et par timer etter forelesninga er ferdig. Dette sparer meg for de lange eksamensdagene, og jeg kan gå hjem klokka 15 i eksamenstida mens de andre må sitte til klokka 20, muahaha. Hvordan man løser det er opp til en selv, men det er ingen myte at man må UNNGÅ SKIPPERTAK! (Ta med niste, man blir overrasket over hvor mye penger som går i kantina, bleh.)

Men nå... TO MÅNEDER SOMMERFERIE, YAY

Forresten. Ikke ta deg bryet med harddisker for backup, dette er ikke 2003 :P Bruk dropbox. com, installer klienten på PCen din og sørg for at alt du skriver automatisk blir lagret der. Hent det deretter fram fra en hvilken som helt PC via nettet ved en senere anledning.

Endret av Catnip
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp nye bøker, eller fra en du kjenner som fikk god karakter :) Her skal du ikke spare på pengene, bortsett fra i fag som exphil og exfac som ikke er viktige. Strek under begreper, og ikke overdriv understrekingen.

Med mindre stoffet er veldig vanskelig er det ofte sløsing å ta notater ved siden av. Det tar bare dobbelt så lang tid. Skriv heller i margen av boka, og skriv et lite sammendrag etter hvert kapittel, gjerne en dag eller to etter at du har lest det ferdig.

Les pensum i tide. Men det holder ikke å bare "lese" pensum. Gå tilbake og repeter. Merk deg spesielt fagbegreper og definisjoner i starten, og pugg detaljene siden. Ergo: oversikt først.

Hvis du er for sent ute med lesingen, er det vanskelig å ta seg inn igjen. Det er som regel nok å komme seg gjennom pensum en gang. Det er alltid vanvittig mye man skal gjennom på få måneder.

Vær forberedt til seminarer slik at du kan jobbe med stoffet der.

Ikke sløs bort tid på kollokvier med mindre det fungerer for deg. Hvis du skjønner ting på egenhånd er det mulig det holder med seminarer for å jobbe med stoffet.

Ikke bruk tid på å dra på lesesalen hvis det fungerer for deg å sitte hjemme.

Les jevnt. Les ekstra mye ukene før eksamen. Glem alt annet i eksamensperioden, du har lange ferier.

Om du har deltidsjobb, vær klar på når du kan jobbe ekstra, og ikke påta deg ekstravakter før eksamen. Det kan du gjøre siden.

Husk å gjøre andre ting på fritiden også :)

Anonym poster: 4da57a7840429b6d2c8a1c39e7f9bff4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp nye bøker, eller fra en du kjenner som fikk god karakter :) Her skal du ikke spare på pengene, bortsett fra i fag som exphil og exfac som ikke er viktige. Strek under begreper, og ikke overdriv understrekingen.

Anonym poster: 4da57a7840429b6d2c8a1c39e7f9bff4

Jeg ville heller kjøpt fra en som fikk dårlig karakter - da er det jo større sjanse for at boka er lite brukt :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen med tips til hvordan organisere notater o.l best i forhold til de ulike fagene?

En annen ting jeg har tenkt litt på i det siste er, hvordan skrives oppgavene på høgskole nivå? Med tanke på oppsett og oppbygging blandt annet.. Må man bare finne gamle eksamensoppgaver på nett og lære av disse? Noen med tips i form av nettsider eller annet ang dette? Tusen takk til de som måtte ha :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mitt studie (jus) har sikkert 90 % mac, men det betyr ikke at man behøver det. Jeg er ikke egentlig sånn heeelt mac-frelst, synes på mange ting at PCer er like greie, men er veldig glad i min Macbook Air fordi den er så lett og grei å ha med på skolen, og batteriet holder lenge.

Når det gjelder studieteknikk, fungerer følgende for meg:

1. Jeg leser over det som skal presenteres på forelesning FØR forelesning

2. Andre gang jeg leser, leser jeg NØYE, og da bruker jeg markeringstusjer. Jeg har fargekoder; gul på generelt viktig stoff (altså slik at om jeg bare leser det gule neste gang, får jeg med meg alt jeg trenger), rosa på paragrafer, lilla på dommer osv... Dette må du jo selvsagt tilpasse ditt eget studie.

3. Tredje gang jeg leser, tar jeg notater fra alt det jeg har markert, og forsøker å komprimere det så mye som mulig. Når jeg noterer fra boken supplerer jeg med notatene fra forelesninger, annet pensum enn hovedlæreboken, osv. Jeg sitter vanligvis igjen med ca 30-50 dataskrevne sider som inneholder alt jeg trenger å vite fra hele læreboken og forelesningene. Det er disse notatene jeg senere bruker til å lese og pugge på før eksamen.

4. Noen uker før eksamen setter jeg opp en leseplan over hva jeg skal lese hver dag. Jeg passer på at det er satt av minst 4 dager til kun å arbeide med gamle eksamensoppgaver (og her bruker jeg notatene mine fritt, bortsett fra å kanskje forsøke å gjøre én oppgave helt uten hjelpemidler). Dagen før eksamen skal KUN brukes på å lese litt over notatene og slappe av på ettermiddagen og kvelden!

Når jeg arbeider på denne måten (altså, jevnt og grundig) slipper jeg skippertak, hvilket er veldig deilig. Dette har i alle fall fungert veldig bra for meg!

Dette er altså systemet mitt i "ultimat" versjon. Jeg kan ikke skryte på meg å ha klart å gjennomføre det i alle fag :fnise: , men jeg har fått A hver gang jeg har gjort det. Så dette er i alle fall den oppskriften jeg forsøker å følge!

Jeg skal selv begynne på jus til høsten, så dette var et interessant innlegg. De neste ukene satser jeg på å få lest litt før studiestart og komme litt inn i gamet på forhånd, men jeg lurer litt på hva du/dere som allerede studerer jus får ut av forelesningene, og hvordan dere noterer og merker dere det relevante ift. eksamen. Har litt inntrykk av at mange forlesere er eldre karer med enorm kunnskap, men ikke alltid like god formidlingsevne.

Anonym poster: 10872fff62eb198bc0ba4f6dfc0fc287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg vet ikke om jeg på noen måte gjorde noe feil, men mitt beste studietips fra 1 året psykologi på NTNU er faktisk og IKKE lese på forhånd. I samtlige fag ble dette anbefalt, men uten unntak så holdt jeg på å sovne de dagene jeg gjorde det. Foreleserne sa nemlig svært sjeldent noe utover akkurat det som står i boken og da føles det ekstremt lite meningsfult for meg personlig og sitte der om jeg har lest på forhånd. Jeg syns det fungerte mye bedre å heller lese etterpå, for da hadde jeg noen "knagger å henge" detaljene på.

Mulig dette er en måte som passer bedre for en del samfunnsvitenskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg savner studentlivet etter å ha lest i denne tråden. :sukk:

Et godt studietips som vi fikk var å lese gjennom innholdsfortegnelsen i en ny pensumbok, og kanskje spesielt lese gjennom innholdsfortegnelsen i det kapittelet du skal til å lese. Da får du en grei oversikt over hva boken/kapittelet tar for seg. :)

Jeg støtter også tanken om ikke å føle at du "må" gå på forelesning. Jeg har droppet mange forelesninger og heller lest selv, og fått gode karakterer likevel. Men det kommer kanskje også an på hva slags fag det er snakk om, enkelte er det nok enklere å lese seg til enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Mulig dette er en måte som passer bedre for en del samfunnsvitenskap?

Tja, for meg har det funket bra igjen matte også. ;-) i de vanskelige matte fagene fordi jeg ikke har forstått en døyt av pensum før foreleser forklarer, og i de lette fordi jeg ellers hadde sovnet fordi jeg allerede hadde gått gjennom stoffet.

Å lese pensum på forhånd funker for meg i passe vanskelige fag. I enkle fag er det bortkastet, i veldig vanskelige fag synker det ikke inn. Tok dessverre 2 år før jeg innså det:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulfugl

Vet det er et meningsløst fjasespørsmål, men skriver dere på begge siden av arkene i notatbøker?

Jeg har begynt å gjøre det. Liker ikke når skriften synes gjennom arket, men synes det ser så tomt og rart ut hvis jeg bare skriver på ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er et meningsløst fjasespørsmål, men skriver dere på begge siden av arkene i notatbøker?

Jeg har begynt å gjøre det. Liker ikke når skriften synes gjennom arket, men synes det ser så tomt og rart ut hvis jeg bare skriver på ene siden.

Ja gjør det. Min skrift syntes ikke igjennom. Jeg kjøper de grå blokkene med sånne hull på sidene av arket (husker ikke merket), de selges på de aller fleste bokhandler som jeg har sett hvertfall, og de er ikke dyre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også tanken om ikke å føle at du "må" gå på forelesning. Jeg har droppet mange forelesninger og heller lest selv, og fått gode karakterer likevel. Men det kommer kanskje også an på hva slags fag det er snakk om, enkelte er det nok enklere å lese seg til enn andre.

Egentlig enig her, men:

Ikke dropp forelesninger kun fordi det er mer behagelig å få sove lenge om morgenen, eller fordi foreleseren er "kjedelig" eller "ikke sier noe mer enn det h*n har skrevet på powerpointen". Jeg droppet en del forelesninger i mitt første år som student, men har etter hvert funnet ut at selv om jeg der og da kanskje føler at det er litt unødvendig å gå på forelesning, så HAR jeg faktisk fått noe utav det! Jeg føler meg rett og slett litt "lost" når jeg skal lese eller spesielt repetere det jeg ikke har vært på forelesning om. Dette er sikkert veldig fagavhengig, hos oss trenger man forelesningene til å avgrense pensum hos andre er det kanskje litt mer generelle konsepter og sånt som man lett kan lese seg til på egen hånd.

Altså: dropp gjerne forelesninger som virkelig er unyttige, men på de som man bare ikke gidder å gå på av en eller annen liksom-logisk grunn bør man tenke seg nøye om. I hvertfall må jeg det :popcorn:

Anonym poster: 1810c4be8019513ff1e258ea2c0baa35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Vet det er et meningsløst fjasespørsmål, men skriver dere på begge siden av arkene i notatbøker?

Jeg har begynt å gjøre det. Liker ikke når skriften synes gjennom arket, men synes det ser så tomt og rart ut hvis jeg bare skriver på ene siden.

Jeg gjør det ikke. Mest fordi jeg bruker forskjellige farger på notatene mine, etter hva som er "tema". Enten med overstryking eller med penner i forskjellige farger, og de synes gjennom uansett.

jeg må ha farge på notatene mine, ellers blir jeg skikkelig umotivert :laugh:

Jeg brukte forøvrig forelesninger som repetisjon, og som avgrensing av tema. I mange av de mindre fagene jeg tok hadde vi dessuten kun "gruppetimer", og da var det forventet av lærerene at vi deltok. Noe som er veldig kleint, når ingen har forberedt seg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med tips ang. å skrive og utforme oppgaver på høyskole nivå?

Anonym poster: 1521e52efd0e735d0b0679982cb3bafa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med tips ang. å skrive og utforme oppgaver på høyskole nivå?

Anonym poster: 1521e52efd0e735d0b0679982cb3bafa

Høgskolen min har hvertfall "retningslinjer for skriftlige arbeider" inne på nettsidene. Der står det hvordan man skal sette opp en oppgave; innholdsfortegnelse, overskrifter, kilder osv osv...

Andre høgskoler har det sikkert også?

Ellers har vi gått igjennom mange ganger på skolen hvordan man skal skrive en oppgave. Greit å være med på sånne forelesninger.

Kunne nok kommet med noen tips, men det kommer litt an på hva slags oppgave det er. Hvis du ikke har peiling i det hele tatt ville jeg spurt på skolen om de har noe skriv om det. Vi fikk et skriv om rapportskriving ihvertfall, og ett om analyse. Og har som sagt hatt forelesninger om å skrive oppgaver.

Ellers er det en god ide å lese oppgaver andre studenter har lagd! Finns nok mye på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Viktigst å huske på er at det går bra til slutt, det er ikke verdens undergang å stryke en gang og husk å ta vare på helsa og ta pauser :) Tenk "kommer det her til å ha noe å si om ti år?" hvis noe ikke går så bra en dag.

- hilsen utbrent av studier

Anonym poster: 43458535f6656926d284d66bf8c2c15c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst å huske på er at det går bra til slutt, det er ikke verdens undergang å stryke en gang og husk å ta vare på helsa og ta pauser :) Tenk "kommer det her til å ha noe å si om ti år?" hvis noe ikke går så bra en dag.

- hilsen utbrent av studier

Anonym poster: 43458535f6656926d284d66bf8c2c15c

Helt enig der!!

To av mine studievenninner fikk D på en eksamen, og de ble dritmisfornøyde. Forstår det, men det er ikke noe vits i å gå i grava:)

Til motsetning har jeg også ei studievenninne som har gått på høgskole flere år enn oss, som var overlykkelig for at hun i det minste besto sin eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bumper denne litt opp! :D

Anonym poster: 7008aead2955b50bc02b733f10271bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Jeg har aldri likt Apple-produkter, og har kjøpt meg en ny Asus til studiestart. Blir litt bekymra nå når jeg leser i denne tråden at "alle" studentene har Mac...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...