Gå til innhold

Nynorsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hatet å bli tvunget til nynorsktimer på skolen. Føltes bare unødvendig.

Og når jeg leser noe på nynorsk, så leser jeg det med en ekstremt nebbete og og irriterende stemme av en eller annen grunn :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg har ikke opplevd at mange bokmålskommuner krever at alle skal skrive på bokmål?? Jeg har opplevd at det da har vært valgfritt. Mens i flere nynorskkommuner er det bare ett valg...

Har sett stillingsannonser med informasjon om at alt skriftlig skal foregå på nynorsk, men aldri sett stillingsannonser med informasjon om at alt skriftlig skal foregå på bokmål.

Anonymous poster hash: 69735...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nynorskfolk kan skrive bokmål bedre enn de med bokmål kan skrive nynorsk* ^

Anonymous poster hash: 69735...ce3

Ikke bare det, men mange skriver bokmål bedre enn de som har det som hovedmål;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min feil at jeg ikke lærte nynorsk, jeg hadde det ikke på vgs i det hele tatt før 4.året og da kunne jeg bare litt.

Poenget mitt er vel at det er forskjellsbehandling. Folk med nynorsk som hovedmål kan skrive bokmål mye bedre enn de med bokmål som hovedmål, fordi man er omgitt av bokmål hele tida. Man lærer av å lese. Eneste gangene jeg leser nynorsk nå om dagen er om jeg ser på nrk, men det er ikke ofte heller. Og ett og annet innlegg i en avis eller noen som skriver nynorsk på Facebook e.l. Vi glemmer det når vi ikke bruker det.

Det blir som å kreve at alle som skal søke jobb må kunne å strikke. Joda, det er kulturarv og fint og bra det, men det noe vi lærte på ungdomsskolen som man må holde på med jevnlig for å kunne det ordentlig.

Skal jeg søke jobb i en nynorskkommune må jeg bruke dobbel så lang tid på søknaden. Jeg kunne ha smetta ting inn i et oversettelsesprogram, men så kommer jobbhverdagen og man må plutselig skrive ned ting på rappen og har kanskje ikke så mye tid til å tenke over hvordan et ord bøyes. Og skal man sitte og pugge gloser på kveldene blir mye annet viktig nedprioritert bare fordi.... Jeg vet ikke?? Nynorsk er så mye viktigere enn alt anna tydeligvis?

Det ER mange som blir skremt bort fra å søke i nynorskkommuner. Jeg respekterer skriftspråket og alt sånn, men hva skal jeg med det? Ingen andre kulturarver er påtvunget oss i så stor grad som nynorsk.

Anonymous poster hash: 69735...ce3

Hø, kven sin feil er det at du ikkje har lært deg nynorsk?

Skulen?

Læraren?

Rektor?

Postmannen?

Lækjaren?

Samfunnet?

Anonymous poster hash: ea6cb...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig, tungvint, unødvendig og uforståelig. Eller egentlig ikke dialekten i seg selv, men at man blir tvunget til å lære det på skolen. Og at karaktersnittet avhenger av hvor god man er i nynorsk. Jeg fikk 2 på vgs :fnise:

Men nå skal jeg av forskjellige grunner gjøre et forsøk på å lære meg det, først tror jeg det kan være lurt med en litt mer positiv innstilling, ordbok og å begynne å lese bøker på nynorsk istedenfor bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hø, kven sin feil er det at du ikkje har lært deg nynorsk?

Skulen?

Læraren?

Rektor?

Postmannen?

Lækjaren?

Samfunnet?

Anonymous poster hash: ea6cb...287

Det vet jeg ikke. Jeg vet ikke hvem dom bestemte at vi ikke skulle ha nynorsk på vgs. Hvis det skal være krav om at vi skal kunne det, må vi få ordentlig opplæring i det. Det nytter ikke om jeg hadde hatt doktorgrad og masse bra erfaring innen mitt område.. Å kunne nynorsk er visstnok mye viktigere. Men ikke alle gidder å pugge nynorsk etter jobb. Da holder folk på med andre interesser og hobbyer, men de er visst ikke viktige, om det så er analyse av norrøne dikt, strikking, maling, lærer seg spansk, e.l... Nynorsk er viktigere!

Anonymous poster hash: 69735...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst med nynorsk som hovedmål de 6 første årene på skolen og valgte selv å beholde det som hovedmål på ungdomsskolen. Nettopp fordi bokmålet kommer "gratis" gjennom bøker og media.
Har aldri hatt noe problem med nynorsken selv om min dialekt er nærmere bokmål enn nynorsk i tale.

Jeg har også valgt nynorsk som hovedmål for mine barn og ser at omtrent halve klassen har gjort det samme. Det er ikke noe system i at de som har valgt nynorsk snakker dialekt eller ikke, men dialekten her jeg bor har nok endel felles med nynorsk, så det kan nok være det som er grunnen.

Når jeg ser på TV legger jeg sjelden merke til om det er undertekster på bokmål eller nynorsk, kun dersom oversetteren har brukt veldig gammeldagse nynorskord. (Som "skeiser" i stedenfor "skøyter", som også er godtatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater nynorsk og hater å lese nynorsk. Skjønner virkelig ikke vitsen med to skriftspråk i et så lite land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med nynorsk som hovedmål de 6 første årene på skolen og valgte selv å beholde det som hovedmål på ungdomsskolen. Nettopp fordi bokmålet kommer "gratis" gjennom bøker og media.

Har aldri hatt noe problem med nynorsken selv om min dialekt er nærmere bokmål enn nynorsk i tale.

Jeg har også valgt nynorsk som hovedmål for mine barn og ser at omtrent halve klassen har gjort det samme. Det er ikke noe system i at de som har valgt nynorsk snakker dialekt eller ikke, men dialekten her jeg bor har nok endel felles med nynorsk, så det kan nok være det som er grunnen.

Når jeg ser på TV legger jeg sjelden merke til om det er undertekster på bokmål eller nynorsk, kun dersom oversetteren har brukt veldig gammeldagse nynorskord. (Som "skeiser" i stedenfor "skøyter", som også er godtatt).

Alle snakker dialekt!! Om du er frå Kolbotn, Oslo, Kvænangen, Storslett, Stord, Fusa, Bryne eller Hemsedal så snakker du dialekt! De snakker jaggu dialekt i utlandet også. Tenk det du!!

Anonymous poster hash: ea6cb...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snakker dialekt!! Om du er frå Kolbotn, Oslo, Kvænangen, Storslett, Stord, Fusa, Bryne eller Hemsedal så snakker du dialekt! De snakker jaggu dialekt i utlandet også. Tenk det du!!

Anonymous poster hash: ea6cb...287

Beklager, uttrykte meg litt uklart... Mente uansett om de snakker dialekten eller ikke.... Dialekten her jeg bor er nynorskpreget, men jeg selv snakker en dialekt som er bokmålspreget. Så altså, selv om ungene snakker den lokale dialekten eller ikke så har halve klassen valgt nynorsk som hovedmål.

Ble du mindre opphisset nå?

Endret av Angelheart2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, uttrykte meg litt uklart... Mente uansett om de snakker dialekten eller ikke.... Dialekten her jeg bor er nynorskpreget, men jeg selv snakker en dialekt som er bokmålspreget. Så altså, selv om ungene snakker den lokale dialekten eller ikke så har halve klassen valgt nynorsk som hovedmål.

Ble du mindre opphisset nå?

Mindre opphissa fordi du forklarte deg godt her ;)

Og herved forstår eg innlegget ditt betre.

Anonymous poster hash: ea6cb...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Synes det er tungvint å lese. Hadde vært mye mer interessant å lært seg samisk på skolen i steden for! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er tungvint å lese. Hadde vært mye mer interessant å lært seg samisk på skolen i steden for! :)

Eller å lært seg å skrive bokmål rett?

Anonymous poster hash: ea6cb...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meinar alle de nynorsk-hatarar burde huske på at mange av oss nynorsk-brukarar ikkje likar så godt å verte påtvunge bokmål heller. Vi kan både bokmål og nynorsk, ein del av bokmålfolka skjønar ikkje nynorsk ein gong, så de har bruk for det jo. I tillegg vert vi tvinga til uinteressante bokmålstimar like mykje som de vert tvinga til nynorsktimar. 



Anonymous poster hash: 2f04b...068
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg elskar nynorsk (sjølvsagt), og synest det er synd det ikkje blir nytta meir nynorsk i det daglege (då ville,det bli mykje enklare for dei som ikkje nyttar nynorsk til vanleg å lære..).

Og eg synest det er leit at når det blir nytta nynorsk (teksting, bøker, reklame..), så er det ofte så overdrive. Det blir brukt så mange rare og uvanlege ord at sjølv eg har problem med å forstå det. (Og det er ikkje berre å lage -ar-ending på alt..).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eller å lært seg å skrive bokmål rett? Anonymous poster hash: ea6cb...287

Hva var feil der?

Edit: istedenfor.

Endret av Storekommode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Synes det er tungvint å lese. Hadde vært mye mer interessant å lært seg samisk på skolen i steden for! :)

 

 

 

Eller å lært seg å skrive bokmål rett?

Anonymous poster hash: ea6cb...287

 

 

 

Hva var feil der?

 

Det heter istedenfor eller "i stedet for", ikke "i steden for". 

 

Edit: ser du har korrigert mens jeg drev med multisitatene mine :) 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...