Gå til innhold

Hvorfor sier noen "veit"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er da ikke noe rart med "veit". Ikke "heit" heller. Det er helt vanlige dialektforskjeller.

Det er like idiotisk fra enkelte i denne tråden å omtale "vet" som tilvarende håpløst, riktignok, men da har man jo funnet sine motparter. I Norge snakker vi ikke klin likt. Lev med det.



Anonymous poster hash: 7d05e...74b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi dialekter er forskjellige. Synes det er en av de tingene som er sjarmerende ved landet vårt: at dialektene er så forskjellige.

Så alle som ikke bor på Østlandet er bonder?

Ta deg en tur rundt i Norge. Tror du skal bli bra forundret.

Tror du veit ikke er i bruk på Østlandet? Eller at det ikke finnes bønder på Østlandet?

Hilsen bondejente fra Østlandet som har veit i sin dialekt ;)

Anonymous poster hash: 77e22...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du veit ikke er i bruk på Østlandet? Eller at det ikke finnes bønder på Østlandet?

Hilsen bondejente fra Østlandet som har veit i sin dialekt ;)

Anonymous poster hash: 77e22...769

Joda, er klar over det, men i det svaret jeg siterte så var det Østlandet og bondelandet utenfor.Det irriterte meg litt siden jeg har venner fra Østlandet som omtaler dialekter som "fjøsprat".

Har ikke noe imot bønder, for all del, men når det blir sagt på en nedsettende måte blir jeg irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, er klar over det, men i det svaret jeg siterte så var det Østlandet og bondelandet utenfor.Det irriterte meg litt siden jeg har venner fra Østlandet som omtaler dialekter som "fjøsprat".

Har ikke noe imot bønder, for all del, men når det blir sagt på en nedsettende måte blir jeg irritert.

Da har du neppe venner fra Østlandet, men fra en by. Det var poenget mitt, du snakker om at de som bor på Østlandet må "se ut" av eget distrikt, men det høres jo ikke ut som om du selv vet hvor stort Østlandet er. Og det ser jeg ganske ofte hos de som kritiserer østlendinger for å ikke vite noe om resten av landet, derfor jeg reagerte på det du skrev.

Anonymous poster hash: 77e22...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er spesielt to grupperinger som sier "veit": de bondske og de fra østkanten.

Anonymous poster hash: a12b3...6d7

Tulling.

Jeg bor midt i tjukkeste Trondheim by, Norges 3. største by - i fall du ikke visste det, og sier (selvfølgelig) veit. Vet sier de fisefineste på Øvre Singsaker.

Snakk om å være sin egen navle nærmest! :ler:

Anonymous poster hash: 556c4...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vet" høres snobbete ut.

Takke meg til "eg vett"!

Anonymous poster hash: 6ef6b...dd3

På norsk så sier man vel egentlig "jeg vet DET". Jeg vet dog at det har blitt mer vanlig med kun "jeg vet" fordi man sier "I know" på engelsk, men ikke alt er bra fra engelsk. Det høres egentlig ut som man er litt dum. :P

Anonymous poster hash: bd2b4...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...