Gå til innhold

Bor i blokk, slippe inn "fremmede"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i første etasje i en blokk. Og de siste dagene så har en mann banket på ruten min, for å få meg til å åpne døren til han.

Han sier ringeklokken ikke funker, så han får ikke ringt oppe til de som er hjemme for å komme seg inn.

Synes det er ubehagelig å slippe inn en jeg ikke er sikker på om bor her eller ikke. Det har skjedd 4 dager på rad nå. Så han kjenner noen som bor her, ellers så bor han her selv.

Om jeg ikke svarer, så blir han sint og står å roper og banker på i lang tid. Han gir seg ikke! Er redd for å avvise han, siden han vet hvor jeg bor (no shit).

Hva skal jeg gjøre? Han har nå fått det som vane å banke på ruten min, eller bare ringe på. Og da svarer han alltid "hei det er meg, kan du åpne?". Om jeg ikke gjør det så stiller han seg utenfor ruten min og roper og banker på.

Jeg orker ikke å slå av alle lysene og late som at jeg ikke hjemme! Det er jo mitt hjem! Jeg må jo få lov til å ha lysene på.

Det har skjedd 5-6 ganger tidligere at noen har ringt på, og jeg har trudd at det var broren min eller mamma. Men så kommer de ikke, og jeg ringer å hører med de om det var de som ringte på. Noe det så klart ikke var.

Det kan ha vært han som gjorde det før også. Men så sluttet jeg med å svare døren om jeg ikke viste at jeg fikk besøk. Det er sjeldent at jeg får uanmeldt besøk. Og da startet han med å banke på ruten min.

Det var to stk som skulle inn i blokken før i dag, og de dro opp til samme etasje som han drar til. Har sjekket heisen etter at han har dratt.

Har sett han sammen med han ene fyren også, så aner ikke om de bor her sammen eller om de er kompiser. Det er ganske.. ubehagelige fyrer btw, de går rundt med en kamphund (husker ikke hva rasen heter), han stinket marihuana da han sto ut vinduet mitt her om dagen, og han snøvlet om noe om en fyr han skulle banke opp, men han kunne ikke gjøre det selv for da havnet han i fengsel (han var full).

Så jeg føler meg ikke så tøff når han står der og kjefter og smeller fordi jeg ikke åpner døren.

Jeg er litt redd for å få kjeft fra utleiefirmaet for å slippe inn randome folk.

Burde jeg bare slippe han inn og slutt å tenke på det. Eller.. hva skal jeg gjøre?

Synes det er ubehagelig, for han blir så sint om jeg ikke åpner til han.



Anonymous poster hash: 98ab8...e76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg lukker ikke opp for alle og hvermansen. Skal han inn,får han da ringe på mobil eller avtale med vedkommende som han skal til.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slipp han inn, og ta kontakt med politiet!



Anonymous poster hash: 15614...dd3
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg lukker ikke opp for alle og hvermansen. Skal han inn,får han da ringe på mobil eller avtale med vedkommende som han skal til.

Jeg sa det til han, men sa ble han sint! Det som er problemet, han gir seg ikke og blir så sint.

Bor her alene, og synes det er veldig ubehagelig. Greit å bli små irritert, men da kan han jo bare ringe på til noen andre å håpe at de slipper han inn.

ts

Anonymous poster hash: 9c539...307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slipp inn uvedkommende/fremmede. Fungerer ikke ringeklokken, så får han ringe de han skal besøke for å få de til å slippe han inn.

Dersom han fortsetter å plage deg, så rop tilbake: "Hvis du ikke går nå så ringer jeg politiet!" Det kan også være en god ide å ta en mail til styret i borettslaget/sameiet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får han bli sinna. Si bare at dere ikke har lov til å åpne for uvedkommende og hvis han ikke slutter ,må du nok ringe politiet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være livsfarlig å åpne opp til fremmede folk(klok av skade...). Ta kontakt med dem du leier hos og informer om dette(gjerne skriftlig, særlig e-post). Er vel gjerne utleier som skal reparere evt. ødelagt ringeklokke uansett.



Anonymous poster hash: 239ad...ac1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slipp han inn, og ta kontakt med politiet!

Anonymous poster hash: 15614...dd3

Har tenkt å gjøre det om han dukker opp full igjen.

Men i dag så gjorde han det igjen, men ikke full bare.. vanlig :fnise:

Kan jeg si "nei, dessverre jeg kan ikke". Og om han da ikke gir seg, ringe politiet?

Synes det er så ekkelt, siden han vet hvor jeg bor, og han virker ganske skummel. også når han ikke er sint og full.

ts

Anonymous poster hash: 9c539...307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å si "Jeg har snakket med **** (firmaet som eier blokka) og jeg får ikke lov til å åpne for de jeg ikke kjenner. beklager". å om han ikke gir seg så får jeg bare ringe firmaet og politiet.

Gud så patetisk, alt høres så enkelt ut. Men det er så ekkelt og jeg føler meg ikke trygg på han i det hele tatt. vanskelig å forklare, han kan være en grei fyr for alt jeg vet. Men jeg blir fortsatt redd når han blir så sur.

ts



Anonymous poster hash: 9c539...307
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal spørre om hvem han skal inn til. Lyver han, merker du det. Snakker han sant og det faktisk er noen der som heter det, får du enten slippe han inn eller droppe det og heller snakke med naboene dine om at du må slippe å åpne for fremmede. Blir han ubehagelig eller skremmende, ring politiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort som du sier nå, si at du har fått beskjed av utleier at du ikke lengre får lov å åpne for andre enn eget besøk. Også bare vær bestemt men høflig, og si nei hvis han blir stående å mase. Blir han truende på noen måte, ringer du politiet. Send også en mail til utleier og/eller styret, slik at de blir klar over problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en hvit løgn og si at du har fått pålegg fra styret i borettslaget/ sameiet om å IKKE, under noen omstendigheter, åpne døren for noen fremmede.

Eller evt vis en sint side selv, og si at du kommer til å anmelde han for trakassering dersom han ikke gir seg. Enhver som faktisk bor et fast sted har jo nøkler. Han burde i alle fall klare å skaffe seg det! Muligens ikke den beste tilnærmingen å "piss off" en aggressiv type, men vis at du ikke godtar å bli herset med.

Koble fra din egen dørtelefon når du ikke venter besøk! ;)



Anonymous poster hash: 15614...dd3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slipp han inn! Ville ringt politiet jeg også. Har du snakket med naboer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trekk for gardiner og hold vinduet lukket.

Anonymous poster hash: 4d5e7...f26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke slipp ham inn. Spør ham hvem han skal på besøk til. Så snakker du med dem hvis det faktisk er noen reelle han skal besøke og ber dem løse problemet. Samtidig forklarer du ham at du ikke har lov til å slippe inn folk du ikke kjenner. Blir han vanskelig gir du beskjed om at du ringer politiet.

Anonymous poster hash: 8f05c...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slipp han inn! Ville ringt politiet jeg også. Har du snakket med naboer om dette?

Har ikke noe kontakt med noen av naboene. Det bor sinnssykt mange folk her.

Frister å flytte opp en etasje, men jeg har hei-skrekk, så derfor bor jeg i første.

Trekk for gardiner og hold vinduet lukket.

Anonymous poster hash: 4d5e7...f26

Gjør det. Har også vindufilm på rutene slik at folk ikke skal se inn. Men lyset ser de jo.

Føler meg så maktesløs!

Vurderer å ringe firmaet i morgen og høre om det er noe de kan hjelpe meg med.

Jeg vet hvilken etasje han er i, men ikke noe navn. Han påstår han skal inn for å hente hunden sin... synes det er en ufattelig rar grunn :S

ts

Anonymous poster hash: 9c539...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde smelt vinduet opp og fortalt han at han bør se til helvete å komme seg vekk fra ruta mi før jeg ringte politiet eller skrek ut av vinduet at noen prøver å angripe meg.

Da kan det nok hende han lærer.

Edit; skrivefeil.

Endret av Sooool
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe kontakt med noen av naboene. Det bor sinnssykt mange folk her. Frister å flytte opp en etasje, men jeg har hei-skrekk, så derfor bor jeg i første. Gjør det. Har også vindufilm på rutene slik at folk ikke skal se inn. Men lyset ser de jo. Føler meg så maktesløs! Vurderer å ringe firmaet i morgen og høre om det er noe de kan hjelpe meg med. Jeg vet hvilken etasje han er i, men ikke noe navn. Han påstår han skal inn for å hente hunden sin... synes det er en ufattelig rar grunn :S ts Anonymous poster hash: 9c539...307

Så ubehagelig! Uff. Synes hvertfall du skal stå fast ved at du ikke slipper han inn neste gang, så ringer du politiet om han ikke gir seg. Ikke greit i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si til han at "Vet du, jeg har fått beskjed om å slutte å slippe inn fremmede i blokken så dette er siste gang jeg gjør det. Jeg håper du husker det til neste gang"

Og så slipper du han inn en siste gang, trekker for gardiner godt slik at han ikke kan se inn vinduene på noen som helst slags måter og så lar du være å svare de neste gangene. Blir han for forbanna så ringer du selvsagt politiet.

Du kan jo også kontakte de han skal til eller evt styret om du vet hvilken leilighet det er.



Anonymous poster hash: 867fa...917
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke ringeklokken virker så må jo de som "eier ringeklokken" kontakte en vaktmester og få den fikset. Høres også veldig rart ut at en ringeklokke ikke skal virke. Åpner uansett aldri til folk som jeg ikke vet hvem er. Det er ikke ditt problem at ringeklokken deres ikke virker. Kast en bøtte med kaldt vann over han neste gang :)



Anonymous poster hash: 0b006...cce
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...