Gå til innhold

Vanlig at leietaker pusser opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal leie ut leiligheten vår og har i den forbindelse en del folk innom på visning. Flere har spurt om de kan pusse opp/male osv. Er dette vanlig ? Har aldri leid Noe selv mem finner det rart at man vil bruke tid og penger på å pusse opp noe som man ikke eier.

Anonymous poster hash: 8b56d...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vanlig nei. Noen leietakere fikser ting selv når de går i stykker da de synes det er lettere, men å male veggene er ikke vanlig.

Hvis det er utbedringer er det jo bare fint for deg men om man leier ut i god stand vil man helst ikke at leietaker skal foreta endringer.



Anonymous poster hash: a8ee9...357
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker liker å investere i å gjøre et sted til et hjem. Og hvis de planlegger å bo der i flere år, så er det en slags investering for velvære for disse årene.

Jeg leier, og hater at jeg føler at det ikke er hjemmet mitt, men bare et sted jeg bor midlertidig. Forstå selvfølgelig at utleiere ikke vil at man skal pusse opp/endre noe, men jeg forstår tankegangen til de leietakerne som vil det.



Anonymous poster hash: 39909...f4a
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om flere har spurt om det tenker jeg at det trengs. Så hvorfor si nei til det?

Anonymous poster hash: e3872...078

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig er det ikke nei.

Personlig ville jeg ikke tillatt opp pussing fra leietakere.

Du vet ikke hvordan resultatet blir, heller ikke om du får lilla vegger og sort tak, noen synes det er fint, andre ikke.

Spørsmålet er mer hvilken standar det er på det som skal leies ut, kår folk alt på visning tar opp temaet opp pussing?

Anonymous poster hash: c72ef...7ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut en leilighet forloveden min kjøpte som en investering for noen år siden. De nåværende leietakerne er bekjente av oss og vi har gitt dem tillatelse til å male et par av rommene for å gjøre det mer personlig (det er en typisk upersonlig ny leilighet med hvite vegger og tak, eikegulv og hvit kjøkkeninnredning). Vi godkjente fargene før de satte i gang og forlangte at de var nøye med maskering og tildekking av gulv. Vi hadde nok ikke tillatt dette om vi ikke kjente dem og stolte på dem (og hadde aldri latt leietaker velge farge uten at vi godkjente den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier ut flere leiligheter og har vel stort sett syntes at det er greit at leietakerne setter et personlig preg på leilighetene. Men vi forbeholder oss retten til å godkjenne farger mm og har som regel at de får holde seg til fondveggene så vi slipper å male hele rommene før evt andre flytter inn.

Har aldri opplevd noen problemer i forhold til dette og vi har leietakere som er fornøyde og gjerne blir boende i årevis.

Foretrekker at folk får lov til å gjøre det litt personlig sånn at de trives og blir boende, enn stadig gjennomtrekk av leietakere.

Anonymous poster hash: da353...045

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er nok heller hvorfor vil folk bruke penger på noe som øker andres verdi? Jeg ville da aldri begynt å pusse opp kjøkken eller legge nytt gulv i et leilighet jeg bare leier n

Anonymous poster hash: 8b56d...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er nok heller hvorfor vil folk bruke penger på noe som øker andres verdi? Jeg ville da aldri begynt å pusse opp kjøkken eller legge nytt gulv i et leilighet jeg bare leier nAnonymous poster hash: 8b56d...b5d

Tror nok ikke folk som leier setter i gang med store og kostbare prosjekter som nye golv og kjøkkeninnredning.

Våre erfaringer er at det gjerne begrenser seg til litt maling.

Og et malingsstrøk eller to øker nok ikke verdien så mye...

Anonymous poster hash: da353...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få det med i kontrakten at dere skal være eneige om farger, evt at det skal males hvitt før utflytting. Vet dessverre av erfaring at ikke alle er like flinke å male, eller at de muligens ikke er like nøye som de vanligvis ville vært om det var deres eget....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har fått spørsmålet flere ganger, så tror ikke det er uvanlig. Muligens fordi vi har hvite vegger i utleie leiligheten, noe som mange mener er litt kjedelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spurte om vi fikk lov til å ttp:male vegger, male dører og karmer hvite o.l. De sa at det var helt greit, så lenge vi stod for utgiftene for det.

Eieren så på det som positivt for å løfte estetikken av leiligheten, for tre kan trekke energi av et rom. Vet ikke om det er vanlig, men har også hjulpet en kompis å gjøre det samme med å male soverom og stue i hvitt (var kun panel). Eieren stod da for utgiftene fordi han mente det gagnet estetikken av leiligheten.

Tror det er opp til hver enkelt. Så lenge en vet at resultatet blir bra, så ser jeg på det som positivt. :)

Anonymous poster hash: d8bc9...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil forresten legge til at en virkelig må se an leietakerne. Når jeg malte kompisen min sin leilighet, var jeg påpasselig med å vite 100% at resultatet ville bli bra. Utrolig leit for eiere om en gjør en dårlig jobb med rennemerker og flekkete maling (eller grøss: Rester av strå fra malekosten).

Jeg er nøye med maling, og pusset opp diverse rom for andre før. Så se an personene og si klart fra om at det skal gjøres ordentlig. Godkjenn farger og faktisk: Godkjenn at malekostene er av fin standard!

Anonymous poster hash: d8bc9...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er relativ vanlig. Flere jeg kjenner som har gjort det.

Der jeg leier nå er det blitt gjort, men så elendig og med så grelle farger at det måtte males på nytt.

Bare pass på å godkjenn farger og maskering. Og for all del sjekk at maskeringstape bli tatt bort helt. Oppdaget masse steder der maskeringstapen ikke var tatt bort bra nok her og brukte timesvis på det siden det hadde vært her i flere år.



Anonymous poster hash: 54328...2fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Spørsmålet mitt er nok heller hvorfor vil folk bruke penger på noe som øker andres verdi? Jeg ville da aldri begynt å pusse opp kjøkken eller legge nytt gulv i et leilighet jeg bare leier n

Anonymous poster hash: 8b56d...b5d

Fordi noen liker å sette sitt eget preg på stedet de bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner flere som har pusset opp leiligheten de leier. Da har det vært at leiligheten har vært et furuhelvete uten like, eller feks. at det har vært mørke/stygge farger eller mange flekker på veggene. Da har de malt det hvitt i stedet :)



Anonymous poster hash: 84ecf...a98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiligheten min er skikkelig gammel, og når jeg flytter ut må de uansett pusse opp hele røkkla hvis de skal sette opp husleia. Her er det altså snakk om dårlig isolasjon, badet faller snart i fra hverandre, kjøkkenet er så utdatert at det snart er brannfarlig, halvparten av alle stikkontaktene er ikke jordet, jeg får støt hver gang jeg slår på varmeovnen i stua, vinduene er vanskelige å åpne/lukke, og det ene vinduet får jeg ikke til å åpne i det heletatt, etc. Så om jeg velger å male et par vegger og de ekle kjøkkenskap-dørene her, så utgjør det ingen forskjell for huseier. De har snakket om å pusse opp her nede siden de flytta inn.

Iløpet av de årene jeg har bodd her har jeg bytta huseier. Den første sa at jeg fikk male så mye jeg orka, så lenge jeg malte tilbake til de gamle fargene når jeg flytta. Han nye vil bare at jeg skal være nøye med å dekke til gulvet osv. Om jeg maler her så vil det bare være positivt for huseier, for forrige eier gjorde en elendig jobb. Det er til det punktet at i flere av rommene er det bare ett strøk maling, så du ser panelet/den gamle fargen/flekker gjennom malinga. Det har ikke vært spaklet her (enten det, ellers så hadde forrige leietaker ekstremt mye dritt på veggene..)

Jeg tenker at så lenge jeg ikke setter i gang med neonfarger, så er det ikke så nøye med hvordan det ser ut. Og huseier skal selvfølgelig få et ord med i valg av farger om han ønsker det. Jeg har tross alt bodd her lenge, og har ingen planer om å flytte med det første, så jeg føler jeg må få lov til å gjøre det til mitt, så lenge det ikke går utover han som eier leiligheta på noen negativ måte.

Endret av Lucid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk spørsmål fra to potensielle leietakere om de kunne male og "sette sitt preg" på hybelen, mot å ikke betale husleie for en måned :P

Det ble ikke noe av, hybelen ble pusset opp i 2009 og ser ikke slitt ut.

Så jeg tror dette er en måte for folk på å slippe litt billigere unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er nok heller hvorfor vil folk bruke penger på noe som øker andres verdi? Jeg ville da aldri begynt å pusse opp kjøkken eller legge nytt gulv i et leilighet jeg bare leier n

Anonymous poster hash: 8b56d...b5d

Det er jo forskjell på å male noen vegger og å sette i gang med full oppussing av kjøkkenet.

Et malingsstrøk er en enkel og billg måte å friske opp et rom - og det gir jo også et personlig preg om man får velge en farge man liker.

Det behøver forresten ikke være veldig dyrt å gjøre noe med gulv heller. En venninne av meg leide en leilighet med verdens ekleste vegg-til-vegg teppe på soverommet (slitent og skittent) og hun fikk tillatelse av huseier til å skifte det. Hun kjøpte et rimelig vegg-til-vegg teppe på Bauhaus og fikk hjelp av faren sin til å legge det. Kostet henne ca 1.200 kr og soverommet ble mye hyggeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...