Gå til innhold

Hvor bør vi bo - enebolig nær Oslo 6-8 mill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Walden

Really..? "Barnevennlig og hvitt?" Kan jeg få spørre deg akkurat hva det er du er redd for?

La meg sette opp et scenario: du flytter til Østkanten med mannen din og barna dine. Din eldste datter Nora havner på en skole der 40%-50% er innvandrere. Nora blir bestevenn med Thea med røtter i Gudbrandsdalen og Mehmet med røtter i Tyrkia.

Hva ser du for deg at skjer etterpå? For meg virker det nemlig som om det som skjer er at Mehmet (som forresten også er hvit, per definisjon) spiser ungen din levende, etter å langsomt ha ledet henne inn i et liv med kebabnorsk, dop og ranskriminalitet.

I mars 2013 utførte NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) en kartlegging av dagens hovedstadsungdom i alder 14-17 år.

Rapporten konkluderer med at Østkantungdommen trives bedre på skolen, skulker mindre og bruker mer tid på lekser enn Vestkantungdommen. De er mer hjemme, røyker mindre og drikker seg sjeldnere fulle. De samme trendene gjelder for marihuana- og snusbruk på Østkanten. Faktisk begås færre kriminelle handlinger enn på 70-tallet og den seksuelle debutalderen er høyere.

Det er de facto sentrumbydelene som kommer verst ut, mens Vestkanten havner på en god nr. 2. Det verste som har skjedd meg gjennom mine 22 år som innbygger på Østkanten er flotte karakterer, skolekorpset, læring om kultur og mangfold, og 4 års universitetsutdanning.

Innvandrerungdom er på mange måter mye snillere enn norsk ungdom. De minner om nordmenn slik de var på 50-tallet. De snakker høflig til foreldrene sine, hjelper til hjemme, blir med familien i moskeen, leser mye lekser, er opptatt av å behandle andre bra og å gjøre det bra på skolen.

Vi kan gjerne stoppe diskusjonen, men du stilte et spørsmål jeg akter å svare på. Deretter kan vi gjerne sette punktum.

Følger dere opp det dere sier i praksis? Ja, det gjør jeg og har aldri tatt skade av det. Jeg er etnisk norsk og oppvokst i et rekkehus på Østkanten. Selvfølgelig har dette noe med rasisme å gjøre: Det du sier er en pen måte å pakke inn en holdning om at "dine fine, norske barn for all del ikke må bli smittet av disse multikulturelle ungene og kebabnorsken deres". Det du sier er: jeg har ingenting i mot dem, så lenge jeg slipper å se dem. Det får deg ikke akkurat til å virke som det mest sympatiske mennesket.

Du virker mest opptatt av å dikutere hvor TS skal og ikke skal bo.

Et faktum er at det er "white-flight" ut av Oslo, og med god grunn. Svært få, andre enn idealister, ønsker bruke barna sine i et slikt sosialt eksperiment. Det er sjeldent slik at "Nora" blir bestevenn med Fadja eller Abdi. Faktisk var det en artikkel nylig om at det stikk motsatte av hva man trodde skulle skje med andre og tredjegenerasjonsinnvandrere skjedde. Nemlig at de ble MINDRE integrerte enn sine foreldre. Jeg husker også godt artikkelen skrevet av de to norske guttene fra groruddalen selv. De fortalte om et gjennområttent miljø med ekstremt mye rasisme mot etniske nordmenn.

Faktum er at svært mange etniske nordmenn opplever slik rasisme. De som bor på østkanten i innvandrertette strøk føler seg som en minoritet i sitt eget land. Og det orker man ikke. Du kan være aldri så mye idealist, men faktum er at like barn leker best. Kulturer blir bestevenner på kryss bare i sanger om barn av regnbuen - ikke i den virkelige verden.

Å trekke fram USA blir helt rart. For det er for det første et land som er dannet nettop AV innvandring. Likevel er det et land med ekstremt mye rasisme - alle veier, hvor segregeringen er høy og det er gated communities og svarte bor med svarte og hispanics med hispanics, asians med asians osv.

La nå TS kjøpe hvor hun vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarte nå bare TS sitt spørsmål og det tråden handler om.

Men tilbake til utsagnet ditt om at innvandrerungdommen er snillere enn norsk ungdom. Har du lest om barneranere, alle ungdommene som herjer på Oslo s, voldtektstatistikken og etnisitet som fyller opp dagens fengsler?

Selv har jeg flyttet fra øst til vest og har selv følt på kroppen den positive endringen mellom øst og vest. Syklene har fått ligge i fred på gårdsplassen selv om de er ulåst, ingen innbrudd. Ikke følt blitt truet eller ranet på vei hjem fra tbanen. Det er rene kultursafari å ta banen fra øst til vest en lørdagskveld. Fulle ungdommer som slåss, røyker og herjer fritt inne i tbanevogna, men så fort du passerer Stortinget flytter ungdommene for eldre. Hilser og tilbyr eldre å bære tunge ting uten at de blir bedt om det. Anonymous poster hash: 22412...fbd

Tror du virkelig på det du selv skriver her? At så fort t-banen snur vestover så er alt glory og

blomster og lykke og fred? Man kan konstatere at ungdommer har du lite greie på, godt vi

som jobber med dette har et litt bredere synsfelt enn deg....jeezus! Mine egne ungdommer

og deres venner er oppvokst på østkanten, de er høflige, har 5,2 i snitt, fester sjelden og det aller

viktigste; vokst opp med ulike kulturer og har en helt annen aksept enn jeg er vokst opp med

på beste vestkant, hurra for det! At det finnes utfordringer med innvandring og ulike kulturer

er det ingen tvil om, men det gjør det på Holmenkollen også....

Til temaet; har dere sett på Ulsrud, Oppsal, Godlia osv? Eneboliger til rundt prisen deres,

gode skoler og fantastisk godt oppvekstmiljø!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig på det du selv skriver her? At så fort t-banen snur vestover så er alt glory og

blomster og lykke og fred? Man kan konstatere at ungdommer har du lite greie på, godt vi

som jobber med dette har et litt bredere synsfelt enn deg....jeezus! Mine egne ungdommer

og deres venner er oppvokst på østkanten, de er høflige, har 5,2 i snitt, fester sjelden og det aller

viktigste; vokst opp med ulike kulturer og har en helt annen aksept enn jeg er vokst opp med

på beste vestkant, hurra for det! At det finnes utfordringer med innvandring og ulike kulturer

er det ingen tvil om, men det gjør det på Holmenkollen også....

Til temaet; har dere sett på Ulsrud, Oppsal, Godlia osv? Eneboliger til rundt prisen deres,

gode skoler og fantastisk godt oppvekstmiljø!

De er helt sikkert verdens beste ungdommer...

Ta deg en t-bane tur selv og la deg fascinere. Rene kultursjokket.

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den fortsatt ikke solgt?? Denne lå ute på finn.no da vi var på boligjakt for 3år siden. Hva er galt med den?

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Den ble vel sikkert solgt for 3 år siden og skal selges igjen nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble vel sikkert solgt for 3 år siden og skal selges igjen nå da?

Tviler. Den lå lenge på finn, før annonsen ble fjernet for så ble lagt ut igjen noen måneder senere. Den har vel blitt lagt ut hvert år. Jeg så den på finn ifjor vår.

Hvis du ser på annonsen så har den ikke lenger noen visningstidspunkt, men heller kontakte megler for visning.

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor selv i Østensjø bydel, men selv der begynner 8 mill å bli for lite for enebolig av den størrelsen. Antar at Søndre Nordstrand (Holmlia og omegn) er uaktuelt for TS, siden hun er allergisk mot andre hudfarger og kulturer, så da kan jeg ikke skjønne annet enn at de må flytte ut av byen. Frogner i Sørum er et alternativ, med direktetog til Oslo 1-2 ganger i timen.



Anonymous poster hash: 9633c...8c6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Drammen. For 8 mill kan du få stort flott hus sentralt, så har du nærhet til sentrum, masse restauranter, cafeer og butikker, samtidig som det er kort vei til skog. Toget bruker 30 min til Oslo.



Anonymous poster hash: 4b312...e45
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er helt sikkert verdens beste ungdommer...

Ta deg en t-bane tur selv og la deg fascinere. Rene kultursjokket. Anonymous poster hash: 22412...fbd

Tar t-banen hver dag, jeg, er ikke så lettsjokkert gitt :)

Som jeg skrev er det helt klart utfordringer med innvandringen, spesielt i visse

bydeler det tror jeg de fleste er enige om!

Men husk at mange ganger er det lettere og se utfordringer der de ligger ganske

åpenlyst enn der de er skjult bak fasade; og ofte er det enda verre bak fine fasader

og kan være vanskeligere og gjøre noe med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den fortsatt ikke solgt?? Denne lå ute på finn.no da vi var på boligjakt for 3år siden. Hva er galt med den?

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Det er nok de grelle visdomsordene på veggen.

Anonymous poster hash: a4047...9ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok heller prisen, ikke mange med lønn nok til å forsvare et slikt lån.

Det er ikke sant. Det er veldig mange i Oslo med lønn nok til å kjøpe det. Eller skal jeg si: enten med lønn nok, eller med egenkapital nok fra tidligere boliger som har steget skikkelig i pris.

Vi har for eksempel helt normale lønninger (ca 400 000 hver) og har over 4 mill i egenkapital.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant. Det er veldig mange i Oslo med lønn nok til å kjøpe det. Eller skal jeg si: enten med lønn nok, eller med egenkapital nok fra tidligere boliger som har steget skikkelig i pris.

Vi har for eksempel helt normale lønninger (ca 400 000 hver) og har over 4 mill i egenkapital.

Enig. Vi har gjennomsnittslønn og har enebolig til 9 millioner hvor 6 mill er egenkapital.

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Drammen - med litt tålmodighet kan du få enebolig på eksempelvis Bragernes den prisklassen. Kort vei til sentrum og toget til Oslo.

Vi har selv solgt et hus til et par som dere som er veldig fornøyd med å ha flyttet til Drammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6-8 mill?? Shit, dere er rike!



Anonymous poster hash: f68f8...0d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-8 mill?? Shit, dere er rike!

Anonymous poster hash: f68f8...0d6

ikke i Oslo desverre....

Jeg ville heller firt på kravene du har til bolig enn på området dere vil bo i. Hva med et uinnredet loft som kan bli til den ekstra stuen dere ønsker dere etterhvert, godta noen år med lavere standard en ønskelig etc. Boligen kan man gjøre noe med, beliggenheten er det den er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant. Det er veldig mange i Oslo med lønn nok til å kjøpe det. Eller skal jeg si: enten med lønn nok, eller med egenkapital nok fra tidligere boliger som har steget skikkelig i pris.

Vi har for eksempel helt normale lønninger (ca 400 000 hver) og har over 4 mill i egenkapital.

Da har man vel strengt tatt mye egenkapital som realiserer muligheten- og man kjøpte vel neppe boligen gratis akkurat.

De færreste kjøpte selv for 20 år siden heller.

Vi tjener mer enn dere, og har på absolutt ingen måte råd til summene som skisseres her i tråden.

For det trenger man masse arvede penger, i tillegg til den lille summen lønna gir i lån i tillegg. Lønnsinntekten er jo musetiss i havet i det budsjettet.

Anonymous poster hash: 2be3a...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man vel strengt tatt mye egenkapital som realiserer muligheten- og man kjøpte vel neppe boligen gratis akkurat.

De færreste kjøpte selv for 20 år siden heller.

Vi tjener mer enn dere, og har på absolutt ingen måte råd til summene som skisseres her i tråden.

For det trenger man masse arvede penger, i tillegg til den lille summen lønna gir i lån i tillegg. Lønnsinntekten er jo musetiss i havet i det budsjettet.

Anonymous poster hash: 2be3a...a82

Eller prioriterte smartere.

Vi har ikke fått en eneste krone hjemmefra, men kom oss tidlig i boligmarkedet hver for oss.

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...