Gå til innhold

Hvor bør vi bo - enebolig nær Oslo 6-8 mill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg svarte nå bare TS sitt spørsmål og det tråden handler om.

Men tilbake til utsagnet ditt om at innvandrerungdommen er snillere enn norsk ungdom. Har du lest om barneranere, alle ungdommene som herjer på Oslo s, voldtektstatistikken og etnisitet som fyller opp dagens fengsler?

Selv har jeg flyttet fra øst til vest og har selv følt på kroppen den positive endringen mellom øst og vest. Syklene har fått ligge i fred på gårdsplassen selv om de er ulåst, ingen innbrudd. Ikke følt blitt truet eller ranet på vei hjem fra tbanen. Det er rene kultursafari å ta banen fra øst til vest en lørdagskveld. Fulle ungdommer som slåss, røyker og herjer fritt inne i tbanevogna, men så fort du passerer Stortinget flytter ungdommene for eldre. Hilser og tilbyr eldre å bære tunge ting uten at de blir bedt om det.

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Jeg bor også i Oslo, har gjort det hele livet og er ofte på begge sider. Jeg har ALDRI sett det fenomenet du snakker om i praksis. Du må ha bodd i et forferdelig lokalmiljø, men dette er ikke avhengig av innvandrerne: det er avhengig av fattigdommen. Du glemmer at hovedfaktoren til blant annet barneran er nettopp fattigdom. Det er ungdommer som ikke har råd til det alle vennene har, og aldri vil få det som drar til områder med bedre råd i jakt på penger/ting de aldri vil få råd til, selv med ekstrajobb. Du glemmer også at etter politiet lokaliserte disse 10 ungdommene og fant dem i et lite miljø på Grorud, sluttet ranene fullstendig. Det har ikke vært en eneste rapport om barneran de siste 2 årene.

Det er sikkert kjempekoselig å bo på Vestkanten, men skal jeg begynne som deg med stereotypiske sleivspark vestkantens vei, kan jeg si at de fulle vestkantungdommene antageligvis ikke befinner seg på t-banen fordi de ruller rundt i russebusser til millioner av kroner eller (som 2 av mine vestkantkompiser har gjort OG blitt tatt) fyllekjører pappas Audi/BMW. Mine vestkantvenner er også harde på kokain/amfetamin/ecstacy, noe jeg aldri før har opplevd på Østkanten. Det var et kultursjokk for min del, og noe jeg aldri hadde vært borti på Østkanten.

Kriminalomsorgen gjorde forøvrig en rapport på innvandrere i fengsel i 2011: De som fyller opp fengslene våre er ikke somaliere, pakistanere, tyrkere og albanere. Det er HVITE EU-borgere. De 3 største innvandrergruppene i norske fengsler i dag er Litauen, Romania og Polen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kjøpt tomt og skal bygge en enebolig til ca 6.3 mill m tomt. Nøkkelferdig hus på Jessheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte nå bare TS sitt spørsmål og det tråden handler om.

Men tilbake til utsagnet ditt om at innvandrerungdommen er snillere enn norsk ungdom. Har du lest om barneranere, alle ungdommene som herjer på Oslo s, voldtektstatistikken og etnisitet som fyller opp dagens fengsler?

Selv har jeg flyttet fra øst til vest og har selv følt på kroppen den positive endringen mellom øst og vest. Syklene har fått ligge i fred på gårdsplassen selv om de er ulåst, ingen innbrudd. Ikke følt blitt truet eller ranet på vei hjem fra tbanen. Det er rene kultursafari å ta banen fra øst til vest en lørdagskveld. Fulle ungdommer som slåss, røyker og herjer fritt inne i tbanevogna, men så fort du passerer Stortinget flytter ungdommene for eldre. Hilser og tilbyr eldre å bære tunge ting uten at de blir bedt om det.

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Forøvrig fant jeg ikke noe bedre statistikk enn fra 2011 heller om lokalisering av overfallsvoldtekter i Oslo, men her finner du en liste. Som du kan se er TO av totalt FEMTI EN overfallsvoldtekter begått i Groruddalen. De fleste er begått i Sentrumsområdene, men flere er også begått på peneste vest, blant annet på Ullern.

Mange av dem er begått på Grønland/Tøyen, og DER skjønner jeg argumentene dine. Men TS ber jo om FAMILIEvennlige områder, ikke om å flytte ned til sentrumsslummen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillestrøm!! 15 minutter med tog til Oslo S (kortere en noen t-bane strekninger i byen) og fine bolig områder. Jeg tror det skal være mulig å finne noe som tilfredstiller dere til den prisen!



Anonymous poster hash: d4190...988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillestrøm!! 15 minutter med tog til Oslo S (kortere en noen t-bane strekninger i byen) og fine bolig områder. Jeg tror det skal være mulig å finne noe som tilfredstiller dere til den prisen!

Anonymous poster hash: d4190...988

Det er fryktelig harry på Romerike, da.

Anonymous poster hash: 4c18f...da3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis budsjettt er på 8 mill, så er ikke Grorud et alternativ engang da du kan bo mye dyrere. Hva med Lambertseter eller Ekeberg? Kjelsås/Grefsen?

Eller Lillestrøm, Sandvika osv.

mange alternativer. spørs hvor du jobber, hvor du har lyst å bo.

Ellers synes jeg ikke det er noe vits i å krangle med folk som vil bo langt unna innvandrere, da de på forhånd har bestemt seg for at dette ikke kommer til å gå bra. Bo hvor du vil, baby.

Hilsen Romsås-jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fryktelig harry på Romerike, da.

Anonymous poster hash: 4c18f...da3

hehe ja. særlig Jessheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig harry på Romerike, da.

Anonymous poster hash: 4c18f...da3

Lørenskog, Jessheim og strømmen kansje men jeg synes ikke Lillestrøm er "fryktelig" harry. Har vokst opp med far som bor i enebolig til 12 millioner på beste Smestad og mor som bodde i leilighet til 2 millioner på Lillestrøm. Stortrivdes begge steder og har møtt lite harry folk i lillestrøm faktisk. Jeg har venner i begge "lag" så jeg vet hva jeg snakker om. At Lillestrøm er harry henger igjen fra gamle dager. Lillestrøm er også det stedet i stor oslo med størst vekst og høyest markedspris stigning. Det er svært populært blant barnefamilier som tidligere har bodd i oslo.

Lillestrøm har for øvrig mange bra resturanter og cafeer med uteservering, bra uteliv også for de eldre, bra turområder og generelt en pen by synes jeg, boligområdene er også veldig fine. Er en veldig bra by om man er opptatt av kultur.

Anbefaler også Gjerdrum men det blir kansje for landlig for TS.

Anonymous poster hash: d4190...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i Oslo, har gjort det hele livet og er ofte på begge sider. Jeg har ALDRI sett det fenomenet du snakker om i praksis. Du må ha bodd i et forferdelig lokalmiljø, men dette er ikke avhengig av innvandrerne: det er avhengig av fattigdommen. Du glemmer at hovedfaktoren til blant annet barneran er nettopp fattigdom. Det er ungdommer som ikke har råd til det alle vennene har, og aldri vil få det som drar til områder med bedre råd i jakt på penger/ting de aldri vil få råd til, selv med ekstrajobb. Du glemmer også at etter politiet lokaliserte disse 10 ungdommene og fant dem i et lite miljø på Grorud, sluttet ranene fullstendig. Det har ikke vært en eneste rapport om barneran de siste 2 årene.

Det er sikkert kjempekoselig å bo på Vestkanten, men skal jeg begynne som deg med stereotypiske sleivspark vestkantens vei, kan jeg si at de fulle vestkantungdommene antageligvis ikke befinner seg på t-banen fordi de ruller rundt i russebusser til millioner av kroner eller (som 2 av mine vestkantkompiser har gjort OG blitt tatt) fyllekjører pappas Audi/BMW. Mine vestkantvenner er også harde på kokain/amfetamin/ecstacy, noe jeg aldri før har opplevd på Østkanten. Det var et kultursjokk for min del, og noe jeg aldri hadde vært borti på Østkanten.

Kriminalomsorgen gjorde forøvrig en rapport på innvandrere i fengsel i 2011: De som fyller opp fengslene våre er ikke somaliere, pakistanere, tyrkere og albanere. Det er HVITE EU-borgere. De 3 største innvandrergruppene i norske fengsler i dag er Litauen, Romania og Polen.

Øst-europeere er fortsatt innvandrere. Ser ikke så mange av de i nabolaget heller.

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis budsjettt er på 8 mill, så er ikke Grorud et alternativ engang da du kan bo mye dyrere. Hva med Lambertseter eller Ekeberg? Kjelsås/Grefsen?

Eller Lillestrøm, Sandvika osv.

mange alternativer. spørs hvor du jobber, hvor du har lyst å bo.

Ellers synes jeg ikke det er noe vits i å krangle med folk som vil bo langt unna innvandrere, da de på forhånd har bestemt seg for at dette ikke kommer til å gå bra. Bo hvor du vil, baby.

Hilsen Romsås-jente.

Tror det blir vanskelig å finne over 200 m2 til under 8 mill på Lambertseter, og i alle fall på Ekeberg og Grefsen.

De andre stedene ville jeg kanskje sjekket ut. Og Kolbotn - Ski.

Personlig ville jeg foretrukket et litt mindre hus, og litt nærmere byen. Helst med t-bane. Men hvis man vil ha stort hus til under 8 mill må man gjerne litt lengre ut.

Anonymous poster hash: bc4ca...cf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Money

Dere som bor i Oslo er sikkert vant til slike priser, men jeg synes det er helt sinnsykt å bruke så mye penger på bolig. Prisene er jo helt sinnsyke. Hadde jeg hatt 3 mill i ek hadde jeg funnet meg en flott enebolig i litt landlige omgivelser med ok pendleravstand. Og som ikke hadde kostet mer enn 4 mill maks. Da er dere gjeldsfrie på bolig nesten, og kan leve svært romslig med andre ting. (hytte, hobby,reise,biler,luksus.)

Men det er bare meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvandrerungdom er på mange måter mye snillere enn norsk ungdom. De minner om nordmenn slik de var på 50-tallet. De snakker høflig til foreldrene sine, hjelper til hjemme, blir med familien i moskeen, leser mye lekser, er opptatt av å behandle andre bra og å gjøre det bra på skolen.

Er det derfor norske blonde jenter tvinges til å bytte skole tror du?

Endret av DreamOn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det derfor norske blonde jenter tvinges til å bytte skole tror du?

Kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: bra påpekt og veldig trist sak.

Den ene jenta i saken sier at hun ble hetset for å være en muslimsk jente som gikk uten hijab på Grønland. Grønland har blitt nevnt over i diskusjonen, og det er ikke et sted i Oslo jeg umiddelbart vil anbefale noen å flytte til med barn; både pga. sentrumsnærhet (mye kriminalitet og bråk), en stor andel sosialboliger og generelt et utrivelig miljø. Det har vært flere stygge saker om Grønland i media der dette er blitt tatt opp, blant annet relatert til homofili. Grønland er ikke et område jeg diskuterer i denne tråden, da jeg er fullstendig enig: det er ikke det beste området å oppdra et barn for øyeblikket.

Hun sier også at hun har opplevd flere stygge episoder på Ulsrud VGS. Det står der i mot ingenting i saken om at hun har byttet skole. Det er fritt skolevalg for VGS-elever i Oslo. Ulsrud VGS har en nedre inntaksgrense på 2,7 i snitt per. 2014, noe som gjør den til den enkleste videregående skolen å komme inn på i Oslo. Det sier seg selv at det ikke er mønsterelevene som flokker til denne skolen, og at opplevelsene hennes kan ha vært preget av det. Det kan der i mot ikke sammenlignes med en barne/ungdomsskole der elevene er blandet i både prestasjoner og moral.

Hvor denne Mari Pedersen har gått på skole, står det ingenting om. Det eneste som står er at hun har gått på en skole i Groruddalen med ekstremt høy minoritetsandel og at hun byttet skole i 5. klasse. Med den minoritetsandelen (tilnærmet 90%) er det kun Stig skole, Gran skole eller Furuseth skole som passer til beskrivelsen. Alle disse skolene tilhører deler av byen der det er ekstremt få eneboliger, slik som TS etterspør. Ser derfor ikke hvorfor dette skulle være relevant for henne.

Det er bare 6 år siden jeg selv gikk ut av grunnskolen i Groruddalen. Jeg har 2 yngre søsken som har gjort/gjør det samme. En av dem - en blond jente. Jeg har aldri opplevd mobbing av vår norske kultur, og har aldri opplevd en elev som har byttet skole pga. dette "fenomenet". Jeg ser heller ikke noe tall på hvor mange elever totalt det eventuelt skulle gjelde i artikkelen. Personlig tror jeg dette er noe media hauser opp.

Endret av Ølbriller
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samtidig vil jeg legge til at alle deler av byen har sine utfordringer.

Se f.eks. artikkel om cannabisbruk og skyhøyt ytre press fra elever på Vindern/Majorstua, artikkel om press/dyre merkeklær i Asker/Bærum, eller press på skoleball/dyre limousiner (også Asker/Bærum), skyhøyt alkoholkonsum blant vestkantungdom generelt her, smuglersprit, hasj og fyll i følge vestkantpappa her, skolesekker til 11 000 her.

Poenget mitt er at du kan grave litt og finne mye dritt på begge sider av byen, uten at jeg tror Vestkantungdommer generelt er lusne mennesker jeg ikke vil omgåes for det om. Jeg tenner der i mot på alle plugger når fordommene blir presentert mot Østkanten i form av "jeg vil helst bringe opp ungene mine i et hvitt strøk". "der borte på Østkanten er det bare voldtekter og skitne muslimer uansett".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder?

Kilder: meg selv.

Var bråk og ubehag hele tiden.

Veldig få etnisk Norske i klassen, og på skolen.

Byttet ikke bare skole, men by. En befrielse å komme vekk fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder: meg selv.

Var bråk og ubehag hele tiden.

Veldig få etnisk Norske i klassen, og på skolen.

Byttet ikke bare skole, men by. En befrielse å komme vekk fra Oslo.

Trist at du har opplevd det. Håper det går bedre med deg nå :) Hvilken skole gikk du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 mill er trangt for Nordstrand/Grefsen/Tåsen og de generelt "bra" vestkantsområdene i byen. Jeg syns Nittedal har blitt veldig up and coming de siste årene, ikke like "harry" som Skedsmo - og nært Oslo.



Anonymous poster hash: 8fcfd...1fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...