Gå til innhold

Hvor bør vi bo - enebolig nær Oslo 6-8 mill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i dag sentralt på Oslo vest i leilighet. Pga et lite barn og et til på vei ønsker vi å flytte i enebolig. Skulle aller helst blitt her vi er, men enebolig i dette strøket koster fra 12 mill. Vårt budsjett er inntil 8, så det går jo ikke.

Så...noen tips til steder vi burde sjekke ut? Vi er nok ikke så veldig interessert i de områdene av Oslo hvor vil får fine eneboliger til den prisen. Vi ønsker:

- Helst maks en halv time til Oslo S, helst med tog (altså nært togstasjon).

- Stor enebolig med god standard til maks 8 mill

- Barnevennlig, og godt bomiljø

- Gode skoler

- Ikke inntil motorvei eller mye bråk ellers

- Lav innvandrerandel

Noen tips?

Anonymous poster hash: 98c41...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjekk ut Grefsen/Kjelsås.

Togstasjon, gangavstand til Storo Senter og 20 minutter til Oslo S med trikk/buss. Går også bane. Boligene ligger innenfor prissjiktet. Godt miljø, gode skoler. Inntil Ring 3, men jo lengre opp du kommer i lia, jo lengre unna kommer du, ellers god skjerming fra støy og nærhet til naturen.

Innvandrerkravet ønsker jeg ikke engang å kommentere på fordi jeg synes det er så utrolig håpløst og fordomsfullt. Lykke til.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asker eller vestre Bærum.

Anonymous poster hash: 3444b...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Jar, men 8 mill er nok for lite hvis dere skal ha enebolig.

Jar skole er vel en av Norges beste skole og de utlendingene man ser i nabolaget er stortsett au pair. Det er kort avstand til Oslo vest og sentrum.

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyenhall/Bryn? Rolig område og kort vei til sentrum med bane.

Anonymous poster hash: fd151...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 8 mill får dere en fin kåk i New York. Men det spørs om de ønsker innvandrere som dere velkommen? Skal jo forbli...koselig, liksom.

Anonymous poster hash: 3b266...93d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, hvilken inntekt har dere som klarer å betjene et så stort lån?

Vi har ikke akkurat ekstreme inntekter. Som jeg skriver koster eneboligene der vi bor nå 12 mill +. Det har vi jo ikke råd til, men det har mange andre. Det er mange veldig dyre boliger i Oslo som er langt utenfor vår rekkevidde.

Har selvsagt også egenkapital, drøyt 3 mill. Så en bolig til 8 mill vil gi 5 mill i lån. Det synes jeg er veldig mye, og en absolutt limit for meg. Men banken ville gjerne låne oss nærmere 7 mill, men det tør vi ikke. Tjener litt over 1,5 mill tilsammen.

Ellers takk for svar. Til dere som kommer med kommentarer på det med innvandrerandel: Følger dere opp det dere selv sier i praksis? Har venner med barn på skoler med høy innvandrerandel, og det er en rekke problemer med det man kanskje ikke tenker på. Jeg ønsker i alle fall ikke å gjøre det sosiale eksperimentet med mine barn om jeg kan unngå det. Det betyr selvsagt ikke at vi verken kan eller vil få det "innvandrerfritt" - det å gå på skole med folk med forskjellige kulturer, etnisiteter, religion, språk etc er en berikelse. Jeg ønsker likevel ikke for mine barn at de skal være en minoritet på skolen så lenge vi faktisk bor i Norge. Det har ingenting med rasisme å gjøre. Håper vi kan stoppe den diskusjonen i denne tråden nå.

Anonymous poster hash: 98c41...dca

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke akkurat ekstreme inntekter. Som jeg skriver koster eneboligene der vi bor nå 12 mill +. Det har vi jo ikke råd til, men det har mange andre. Det er mange veldig dyre boliger i Oslo som er langt utenfor vår rekkevidde.

Har selvsagt også egenkapital, drøyt 3 mill. Så en bolig til 8 mill vil gi 5 mill i lån. Det synes jeg er veldig mye, og en absolutt limit for meg. Men banken ville gjerne låne oss nærmere 7 mill, men det tør vi ikke. Tjener litt over 1,5 mill tilsammen.

Ellers takk for svar. Til dere som kommer med kommentarer på det med innvandrerandel: Følger dere opp det dere selv sier i praksis? Har venner med barn på skoler med høy innvandrerandel, og det er en rekke problemer med det man kanskje ikke tenker på. Jeg ønsker i alle fall ikke å gjøre det sosiale eksperimentet med mine barn om jeg kan unngå det. Det betyr selvsagt ikke at vi verken kan eller vil få det "innvandrerfritt" - det å gå på skole med folk med forskjellige kulturer, etnisiteter, religion, språk etc er en berikelse. Jeg ønsker likevel ikke for mine barn at de skal være en minoritet på skolen så lenge vi faktisk bor i Norge. Det har ingenting med rasisme å gjøre. Håper vi kan stoppe den diskusjonen i denne tråden nå.

Anonymous poster hash: 98c41...dca

Jeg er helt enig med deg. En tbanetur til østkanten, hører man etnisk norske ungdommer snakke gebrokkent/kebabnorsk. Trist å høre på.

Det fins mange fine områder i Bærum, som er både barnevennlig og hvitt. Hvis du googler tittelen din og kg så finner du mange tråder om dette allerede. Det var slikt vi kom fram til fine områder i Bærum.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 22412...fbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolsås er et koselig område i Bærum og ikke er det snobbete heller.



Anonymous poster hash: 4c18f...da3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort må det være? Hvorfor ikke vurdere tomannsbolig/rekkehus i et område dere ønsker å være? For meg er i alle fall beliggenhet viktigst, den kan dere jo ikke endre på i motsetning til huset. Hva ed å øke beløpet til nærmere 10 (som banken foreslo) og legge inn en utleiedel? Hva mener du med "god standard" det er ganske difust. Må det være heeeelt tipp topp, for det er ikke mange eneboliger som er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor stort må det være? Hvorfor ikke vurdere tomannsbolig/rekkehus i et område dere ønsker å være? For meg er i alle fall beliggenhet viktigst, den kan dere jo ikke endre på i motsetning til huset. Hva ed å øke beløpet til nærmere 10 (som banken foreslo) og legge inn en utleiedel? Hva mener du med "god standard" det er ganske difust. Må det være heeeelt tipp topp, for det er ikke mange eneboliger som er det.

Takk for svar. Med god standard mente jeg ikke nødvendigvis tipp topp, vi kan også pusse opp noe, men må da ha penger til det i den rammen slik at huset i utgangspunktet må være noe billigere.

Har tenkt litt på det du nevner med utleiedel. Men de som har utleiedel eller det lett kan lages går fort for ekstra høy pris. Og det bør også være relativt enkelt å innlemme utleiedel i huset senere. Men er absolutt en mulighet.

Anonymous poster hash: 98c41...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder størrelse: 150 kvm er absolutt minimum, helst over 200. Vi vil ha fire soverom og to stuer. Men to boliger på samme størrelse kan også føles helt forskjellige, så planløsning har også mye å si.

Anonymous poster hash: 98c41...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Med god standard mente jeg ikke nødvendigvis tipp topp, vi kan også pusse opp noe, men må da ha penger til det i den rammen slik at huset i utgangspunktet må være noe billigere.

Har tenkt litt på det du nevner med utleiedel. Men de som har utleiedel eller det lett kan lages går fort for ekstra høy pris. Og det bør også være relativt enkelt å innlemme utleiedel i huset senere. Men er absolutt en mulighet.

Anonymous poster hash: 98c41...dca

Og når det gjelder størrelse: 150 kvm er absolutt minimum, helst over 200. Vi vil ha fire soverom og to stuer. Men to boliger på samme størrelse kan også føles helt forskjellige, så planløsning har også mye å si.

Anonymous poster hash: 98c41...dca

Har dere tenkt på sør for Oslo, Oppegård, Ski, eller nordøst Lørenskog, Skedsmo. Ikke høy invandrertetthet og barnevennlig. Der tror jeg definitivt dere kunne fått alt dette for den prisen dere vil ha, og det er jo ikke lange tiden med tog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lørenskog, Fjellhamar. 10 minutter med bil til sentrum, 17 minutter med toget. Er nesten utelukkende eneboliger, noe rekkehus og noen få lavblokker.

Anonymous poster hash: 81b70...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. En tbanetur til østkanten, hører man etnisk norske ungdommer snakke gebrokkent/kebabnorsk. Trist å høre på.

Det fins mange fine områder i Bærum, som er både barnevennlig og hvitt. Hvis du googler tittelen din og kg så finner du mange tråder om dette allerede. Det var slikt vi kom fram til fine områder i Bærum.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 22412...fbd

Really..? "Barnevennlig og hvitt?" Kan jeg få spørre deg akkurat hva det er du er redd for?

La meg sette opp et scenario: du flytter til Østkanten med mannen din og barna dine. Din eldste datter Nora havner på en skole der 40%-50% er innvandrere. Nora blir bestevenn med Thea med røtter i Gudbrandsdalen og Mehmet med røtter i Tyrkia.

Hva ser du for deg at skjer etterpå? For meg virker det nemlig som om det som skjer er at Mehmet (som forresten også er hvit, per definisjon) spiser ungen din levende, etter å langsomt ha ledet henne inn i et liv med kebabnorsk, dop og ranskriminalitet.

I mars 2013 utførte NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) en kartlegging av dagens hovedstadsungdom i alder 14-17 år.

Rapporten konkluderer med at Østkantungdommen trives bedre på skolen, skulker mindre og bruker mer tid på lekser enn Vestkantungdommen. De er mer hjemme, røyker mindre og drikker seg sjeldnere fulle. De samme trendene gjelder for marihuana- og snusbruk på Østkanten. Faktisk begås færre kriminelle handlinger enn på 70-tallet og den seksuelle debutalderen er høyere.

Det er de facto sentrumbydelene som kommer verst ut, mens Vestkanten havner på en god nr. 2. Det verste som har skjedd meg gjennom mine 22 år som innbygger på Østkanten er flotte karakterer, skolekorpset, læring om kultur og mangfold, og 4 års universitetsutdanning.

Innvandrerungdom er på mange måter mye snillere enn norsk ungdom. De minner om nordmenn slik de var på 50-tallet. De snakker høflig til foreldrene sine, hjelper til hjemme, blir med familien i moskeen, leser mye lekser, er opptatt av å behandle andre bra og å gjøre det bra på skolen.

Ellers takk for svar. Til dere som kommer med kommentarer på det med innvandrerandel: Følger dere opp det dere selv sier i praksis? Har venner med barn på skoler med høy innvandrerandel, og det er en rekke problemer med det man kanskje ikke tenker på. Jeg ønsker i alle fall ikke å gjøre det sosiale eksperimentet med mine barn om jeg kan unngå det. Det betyr selvsagt ikke at vi verken kan eller vil få det "innvandrerfritt" - det å gå på skole med folk med forskjellige kulturer, etnisiteter, religion, språk etc er en berikelse. Jeg ønsker likevel ikke for mine barn at de skal være en minoritet på skolen så lenge vi faktisk bor i Norge. Det har ingenting med rasisme å gjøre. Håper vi kan stoppe den diskusjonen i denne tråden nå.

Anonymous poster hash: 98c41...dca

Vi kan gjerne stoppe diskusjonen, men du stilte et spørsmål jeg akter å svare på. Deretter kan vi gjerne sette punktum.

Følger dere opp det dere sier i praksis? Ja, det gjør jeg og har aldri tatt skade av det. Jeg er etnisk norsk og oppvokst i et rekkehus på Østkanten. Selvfølgelig har dette noe med rasisme å gjøre: Det du sier er en pen måte å pakke inn en holdning om at "dine fine, norske barn for all del ikke må bli smittet av disse multikulturelle ungene og kebabnorsken deres". Det du sier er: jeg har ingenting i mot dem, så lenge jeg slipper å se dem. Det får deg ikke akkurat til å virke som det mest sympatiske mennesket.

Endret av Ølbriller
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really..? "Barnevennlig og hvitt?" Kan jeg få spørre deg akkurat hva det er du er redd for?

La meg sette opp et scenario: du flytter til Østkanten med mannen din og barna dine. Din eldste datter Nora havner på en skole der 40%-50% er innvandrere. Nora blir bestevenn med Thea med røtter i Gudbrandsdalen og Mehmet med røtter i Tyrkia.

Hva ser du for deg at skjer etterpå? For meg virker det nemlig som om det som skjer er at Mehmet (som forresten også er hvit, per definisjon) spiser ungen din levende, etter å langsomt ha ledet henne inn i et liv med kebabnorsk, dop og ranskriminalitet.

I mars 2013 utførte NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) en kartlegging av dagens hovedstadsungdom i alder 14-17 år.

Rapporten konkluderer med at Østkantungdommen trives bedre på skolen, skulker mindre og bruker mer tid på lekser enn Vestkantungdommen. De er mer hjemme, røyker mindre og drikker seg sjeldnere fulle. De samme trendene gjelder for marihuana- og snusbruk på Østkanten. Faktisk begås færre kriminelle handlinger enn på 70-tallet og den seksuelle debutalderen er høyere.

Det er de facto sentrumbydelene som kommer verst ut, mens Vestkanten havner på en god nr. 2. Det verste som har skjedd meg gjennom mine 22 år som innbygger på Østkanten er flotte karakterer, skolekorpset, læring om kultur og mangfold, og 4 års universitetsutdanning.

Innvandrerungdom er på mange måter mye snillere enn norsk ungdom. De minner om nordmenn slik de var på 50-tallet. De snakker høflig til foreldrene sine, hjelper til hjemme, blir med familien i moskeen, leser mye lekser, er opptatt av å behandle andre bra og å gjøre det bra på skolen.

Jeg svarte nå bare TS sitt spørsmål og det tråden handler om.

Men tilbake til utsagnet ditt om at innvandrerungdommen er snillere enn norsk ungdom. Har du lest om barneranere, alle ungdommene som herjer på Oslo s, voldtektstatistikken og etnisitet som fyller opp dagens fengsler?

Selv har jeg flyttet fra øst til vest og har selv følt på kroppen den positive endringen mellom øst og vest. Syklene har fått ligge i fred på gårdsplassen selv om de er ulåst, ingen innbrudd. Ikke følt blitt truet eller ranet på vei hjem fra tbanen. Det er rene kultursafari å ta banen fra øst til vest en lørdagskveld. Fulle ungdommer som slåss, røyker og herjer fritt inne i tbanevogna, men så fort du passerer Stortinget flytter ungdommene for eldre. Hilser og tilbyr eldre å bære tunge ting uten at de blir bedt om det.

Anonymous poster hash: 22412...fbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i dag sentralt på Oslo vest i leilighet. Pga et lite barn og et til på vei ønsker vi å flytte i enebolig. Skulle aller helst blitt her vi er, men enebolig i dette strøket koster fra 12 mill. Vårt budsjett er inntil 8, så det går jo ikke.

Så...noen tips til steder vi burde sjekke ut? Vi er nok ikke så veldig interessert i de områdene av Oslo hvor vil får fine eneboliger til den prisen. Vi ønsker:

- Helst maks en halv time til Oslo S, helst med tog (altså nært togstasjon).

- Stor enebolig med god standard til maks 8 mill

- Barnevennlig, og godt bomiljø

- Gode skoler

- Ikke inntil motorvei eller mye bråk ellers

- Lav innvandrerandel

Noen tips?

Anonymous poster hash: 98c41...dca

Jessheim ;-)

Anonymous poster hash: 6d04b...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...