Gå til innhold

Ufør, hva fylle tiden med


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør, har vært det i litt over ett år etter mange år med utprøving, testing og behandling.

Men jeg føler at dagene bare går i å sitte foran dataskjermen og surfe, får liksom ikke utretta noen ting. Dagene føles veldig tomme.

Jeg strikker litt, men etter å ha gjort ferdig ett prosjekt så er jeg ferdig strikka for en stund.

Kroppen min er veldig vond, jeg kan ikke bevege meg mye. Hva kan jeg fylle tiden med? Som ikke krever mye reising frem og tilbake, bevegelse av kroppen eller sykt mye penger?

Jeg tenker på å studere noe, lære meg noe, men gidder ikke sette igang med ordentlige studier, siden jeg aldri kan klare en jobb uansett. Tenkt på å lære meg å programmere litt for gøy, men klarer ikke tenke på hva jeg skulle programert. Tenkt på å lage en blogg, men hva skulle jeg skrevet om? I dag var kaffen litt bitter, ikke like god som i går liksom?

Huff, jeg merker dagene er lange, tunge og lite givende. Noen som har noen gode forslag? En hobby, nettkurs, anything?



Anonymous poster hash: d71b9...319
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med et språkkurs? Språk er aldri bortkastet.



Anonymous poster hash: cb9ea...125
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har vært syk i mange år før du ble ufør, så får du fortsette å fylle dagen med det du fylte dagene med før du ble ufør da.

Språk på nett eller nettstudier av noe annet er jo flott alternativ. Ellers så kan du lage smykker, tegne, lage nye matretter (alt fra hjemmlaget potetgull, til boller til deilige middager, da flyr tiden fort og du føler også at du har gjort noe nyttig den dagen/uka).

Eller så kan du skrive bok, lese bok, høre på lydbøker eller leksjonstimer om temaer du syns er interessant. Det kan du gjøre mens du ligger i sengen om du har så mye smerter at du ikke kan røre deg. Men er også lurt å gjøre litt bevegelser og øvelser gjennom dagen så du ikke mister all kjernemusklaturen din og forfaller helt. Yoga er et godt alternativ og det finnes gratis timer på youtube.



Anonymous poster hash: ec846...7b0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese? Lydbøker? Tegning? Være aktiv på forum? Holde orden i huset? Plantestell? Sy bilder med nål og tråd? Puslespill? Bruke litt tid og lage noen gode måltider til deg selv og en venn? Har du tilbud om aktiviteter fra kommunen? Mange har et dagsenter de kan gå til, eller andre hobbymuligheter i kommunens regi. Har du undersøkt det der du bor?

Det er bra for humøret å komme seg ut hver dag. :) Anonymous poster hash: b0d91...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ulike småhobbyer jeg bytter på. Noen av tingene gjør jeg kanskje bare i ei uke av gangen før jeg blir lei og bytter til noe annet, men siden jeg har mange slike og noen jeg omtrent alltid kan gå tilbake til blir dagene fylt likevel. Så jeg strikker, hekler og hakker, pusler puslespill, legger ulike typer kabal, skriver, løser kryssord, tar bilder, leser, lærer språk med Duolingo på mobil, lærer tegnspråk fra videoer på youtube, jobber i hagen og tester ut nye matoppskrifter. Kanskje noen av disse tingene kan passe for deg også? Ellers vil jeg foreslå slektsforskning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beholde motivasjonen til å strikke dersom du har et prosjekt å støtte?

Luer som redder liv til premature babyer på sykehus i utlandet, f.eks, eller sokker til barnehjemsbarn? Det er jo smått, og går raskt å strikke også.



Anonymous poster hash: e3fed...613
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers så trenger sikkert dyrebeskyttelsen der du bor hjelp. Du kan tilby deg å oppdatere nettsidene deres, så det blir lettere å finne hjem til kattene. Kanskje de kan sende deg noen stikkord om hver av kattene, så kan du forfatte en tekst som du legger ut sammen med bilde, så interesserte kan få et inntrykk av hvordan katten er og om den vil passe.



Anonymous poster hash: e3fed...613
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du tenke deg å være telefonvakt for Kirkens SOS? De har (såvidt jeg vet) døgnåpen telefon, slik at de som trenger det alltid kan ringe og ha noen å prate med. Før du blir telefonvakt går du på et kurs, så man er litt forberedt. Tror Røde Kors har noe som heter telefonvenn, som er noe liknende. Eller man kan besøke syke/gamle på sykehjem, også i regi av Røde Kors. Virker veldig meningsfylt, synes jeg.

Anonymous poster hash: 7d7ea...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er glad i dyr, og har sjangs til å ha dyr der du bor, kanskje du kan bli fosterhjem for en dyrebeskyttelse der du bor? Innekatter og burdyr krever ikke veldig mye energi, men det er såå godt å ikke være alene :) jeg er på randen av ufør og er mye hjemme, og hadde blitt gal av å gå så mye hjemme uten kattene.

Jeg har drevet litt med makrame, lager armbånd, det synes jeg er koselig tidsfordriv, jeg får ikke gjort det så ofte som jeg vil siden jeg har hudproblemer på hendene. Men det er kjekt, har alltid gaver å gi bort! Skulle ønske hendene mine var bedre, da hadde jeg prøvd meg på minimakrame med perler, kjempestilig.

Ellers driver jeg og fargelegger i det, slike fargeleggingsbøker som Ark har endel av nå, synes det er avslappende og en fin måte å få tiden å gå på.

Ellers som andre har foreslått, diverse frivillighetsprosjekter. Kanskje noen trenger hjelp til å opprettholde facebooksider og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg. Bruker mye tid på strikking og annet håndarbeid, liker å dille litt med interiør, hører på lydbok og ser på tv/serier. Men det blir mye det samme om igjen og om igjen, og på grunn av helsa er det ikke så mye jeg kan gjøre utenfor huset. Ganske ensformig i lengden!

Siden du allerede er interessert i håndarbeid, hva med å sjekke ut instagram og ulike håndarbeidsblogger? Kanskje du finner noe der som kan inspirere deg til å strikke mer?



Anonymous poster hash: c70eb...165
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tid på å finne ut hva du interesserer deg for og velg aktivitet deretter.

Anonymous poster hash: ec396...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engasjere deg i en frivillig organisasjon? Røde kors, Kirkens bymisjon, Dyrebeskyttelsen eller kanskje det finnes en forening for den sykdommen som har gjort deg ufør? Selv om du har dårlig helse, er det helt sikkert noe du kan bidra med.

Ellers: Gå tur eller andre former for fysisk aktivitet. Selv om det er begrenset hva du kan gjøre, er litt bedre enn ingenting. Aktivitet kan hjelpe mot smerter, og er viktig for den psykiske helsen. Lære språk, har selv hatt veldig mye glede av det. Spille et musikkinstrument. Har du ikke noe instrument selv, er det lett å få kjøpt billig via Finn.no.

Edit - skrivefeil

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med kurs/utdannelse innenfor web-/grafisk design? Kanskje du i gode perioder kan tjene noen kroner på det til og med..?

Anonymous poster hash: c8af8...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg er ufør, har vært det i litt over ett år etter mange år med utprøving, testing og behandling.

Men jeg føler at dagene bare går i å sitte foran dataskjermen og surfe, får liksom ikke utretta noen ting. Dagene føles veldig tomme.

Jeg strikker litt, men etter å ha gjort ferdig ett prosjekt så er jeg ferdig strikka for en stund.

Kroppen min er veldig vond, jeg kan ikke bevege meg mye. Hva kan jeg fylle tiden med? Som ikke krever mye reising frem og tilbake, bevegelse av kroppen eller sykt mye penger?

Jeg tenker på å studere noe, lære meg noe, men gidder ikke sette igang med ordentlige studier, siden jeg aldri kan klare en jobb uansett. Tenkt på å lære meg å programmere litt for gøy, men klarer ikke tenke på hva jeg skulle programert. Tenkt på å lage en blogg, men hva skulle jeg skrevet om? I dag var kaffen litt bitter, ikke like god som i går liksom?

Huff, jeg merker dagene er lange, tunge og lite givende. Noen som har noen gode forslag? En hobby, nettkurs, anything?

Anonymous poster hash: d71b9...319

Lær deg tegnspråk. Det er lett, tar mye tid, er interessant og gøyalt. Du får tak i cder på bibilioteket, eller du kan gå på tegnspråkkurs for nybegynnere, eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg selv brevvenner! Det finnes jo ukeblader du kan avertere i, eller så finnes det sider på engelsk hvor både norske og internasjonale søker etter nye mennesker å bli kjent med.



Anonymous poster hash: 66765...ae6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville studert, du kan ikke si at du aldri kommer til å jobbe igjen. Plutselig kommer det en mirakelkur, og da slipper du å ''bare ha sittet hjemme'' i flere år! Språk som noen sier, er aldri bortkastet.

Er det noen treningsgrupper i nærheten av deg? Da tenker jeg trening med fysioterapaut f.eks. eller noe? Så kan du være sosial. Det er veldig få sykdommer der man ikke kan bevege seg i det hele tatt. Det vil også hjelpe på humøret!

Hva med å starte en blogg som du skriver? Der kan du få ut din frustrasjon og andre kan dele sine. Det er mange populære blogger som skrives av kronisk syke personer. Du skriver da ikke om bitter kaffe, men om hvordan sykdommen og kroppen føles idag, hva du har fått gjort som følge av dette osv. Det er sikkert mange med samme sykdom som vil følge deg!

Ellers kan du jo være frivillig som telefonvenn som noen sier. Det ville vært veldig meningsfullt! Eller strikking som også er nevnt. Du kan strikke til barnehjem eller sykehus i utlandet, men også i Norge. Strikk masse små klær og lever til en fødeavdeling f.eks. De blir helt sikkert glad! Eller sy. Min mor var sykemeldt noen mnd i fjor vår, og da sydde hun masse dukkeklær hun gav til barnehagene her vi bor! De ble kjempeglad.



Anonymous poster hash: e1722...6cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trim hjernen med kryssord og sudoku! ;)

Anonymous poster hash: 01672...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig glad i å skape ting, så strikking/hekling, maling, tegning(både med penn og papir og på data), redigere bilder/video/musikk, lage animasjoner eller spill. Lese faglitteratur om noe du synes er spennende?:) Lære et språk? Det er bare kreativiteten som setter grenser om du har pc og internett tilgang:)



Anonymous poster hash: 01f24...c4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om jeg kan få foreslå: imgur!



Anonymous poster hash: 01f24...c4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...