Gå til innhold

Kan jeg bli kastet ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett om TS betaler nå eller senere må hun betale - så gratis bor hun jo ikke.

Anonymous poster hash: 7477b...268

Er ikke sikkert hun gjør opp for seg. Hun har tross alt unnlatt å betale husleie i 4 mnd, så hvorfor skal man tro at hun nå velger å betale for seg når hun likevel har fått oppsigelse.

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har sagt at de har vært veldig fornøyd med meg på andre områder.
Og vil gjerne hjelpe meg, men jeg skjønner jo at de ønsker pengene sine for de har også sine forpliktelser.
De vil jo få pengene sine før eller senere, de har sagt at de vil tvangsinndrive det.
Men det burde jo være for alles inntjening om jeg får betalt innen 14 dager.

Godt å vite at de ikke kan kaste meg ut innen 7 dager iallefall. Vanskelig å skaffe noe nytt på den måten når man har.

Vi har ikke noe depositum. Forrige utleier solgte huset, så jeg ble med på kjøpet.



Anonymous poster hash: 4f08a...7ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dårlige betalere som deg burde vært oppført i et nasjonalt register som andre utleier kunne søkt i, så ingen noensinne er så dum å leie til deg igjen!

Anonymous poster hash: 3eb72...1e8

Det naturlige er at man ber potensielle leietakere om referanser fra tidligere utleiere. Man kan ikke kreve det selvsagt, men man kan spørre og naturligvis velge de som har noen gode.

Ingen garanti, men det hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert hun gjør opp for seg. Hun har tross alt unnlatt å betale husleie i 4 mnd, så hvorfor skal man tro at hun nå velger å betale for seg når hun likevel har fått oppsigelse.

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

Det er ikke verre enn at kravet inndrives via tvangsinndrivelse.

Anonymous poster hash: 7477b...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal betale for deg brennkvikt og komme deg ut slik at de kan få inn nye og betalende leieboere. Det skylde du de faktisk når du sier de har vært hyggelig og forstående mot deg.

Hvorfor vil du bo til 1 juli hos noen du har behandlet respektløst og dårlig? Hvorfor vil du ikke gjøre opp for deg og la de få noen gode leieboere fortest mulig?

Kom deg ut!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, har du noen planer på hvordan du skal skaffe husleiene du skylder, og har du lagt en plan for at du kan betale leie ut juni?



Anonymous poster hash: 7ae1a...508
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke krav på ordinær oppsigelsestid når du blir kastet ut pga manglende betaling. Da har du krav på 14 dager fra du blir varslet.

Det må jo være veldig utrivelig å vise seg utenfor døren når man vet at man ikke har betalt husleien...

Anonymous poster hash: c1190...8a0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger jo tid til å få meg en ny plass og bo, er ikke alle som har noe å gå til, spesielt når man ikke har familie etc. i nærheten.
Jeg er jo i fungerende jobb og mottar lønn som andre, men ja regninger baller på seg og har vel prioritert dårlig.

Oppsigelsestiden gjelder vel uansett ved mislighold av avtale... og oppsigelsestiden er 1 måned.

Jeg blir jo da nødt til å samle sammen det jeg har samt eventuelt spørre familie, venner etc. så kanskje de velger å kansellere oppsigelsen om de får penger innen 14.dager.
Jeg kommer iallefall til å foreslå det.



Anonymous poster hash: 4f08a...7ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på ordinær oppsigelsestid når du blir kastet ut pga manglende betaling. Da har du krav på 14 dager fra du blir varslet.

Anonymous poster hash: c1190...8a0

Tull.

Anonymous poster hash: 7477b...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger jo tid til å få meg en ny plass og bo, er ikke alle som har noe å gå til, spesielt når man ikke har familie etc. i nærheten.

Jeg er jo i fungerende jobb og mottar lønn som andre, men ja regninger baller på seg og har vel prioritert dårlig.

Oppsigelsestiden gjelder vel uansett ved mislighold av avtale... og oppsigelsestiden er 1 måned.

Jeg blir jo da nødt til å samle sammen det jeg har samt eventuelt spørre familie, venner etc. så kanskje de velger å kansellere oppsigelsen om de får penger innen 14.dager.

Jeg kommer iallefall til å foreslå det.

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Tror det beste er om du finner deg et nytt sted å bo og prioriterer husleie over andre regninger i fremtiden.

Anonymous poster hash: 7477b...268

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger jo tid til å få meg en ny plass og bo, er ikke alle som har noe å gå til, spesielt når man ikke har familie etc. i nærheten.

Jeg er jo i fungerende jobb og mottar lønn som andre, men ja regninger baller på seg og har vel prioritert dårlig.

Oppsigelsestiden gjelder vel uansett ved mislighold av avtale... og oppsigelsestiden er 1 måned.

Jeg blir jo da nødt til å samle sammen det jeg har samt eventuelt spørre familie, venner etc. så kanskje de velger å kansellere oppsigelsen om de får penger innen 14.dager.

Jeg kommer iallefall til å foreslå det.

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Av respekt for huseierne, syns jeg ikke du skal foreslå det. Jeg hadde oppfattet det som uhyre respektløst om en leietaker som deg ytret et slikt ønske etter en slik behandling.

Ta ansvar for dine handlinger, gå ut med hodet hevet (i den forstand det er mulig), og ikke gjør det vanskelig. Let aktivt etter nytt sted, og flytt ut så fort du kan.

Anonymous poster hash: 3debc...23c

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger jo tid til å få meg en ny plass og bo, er ikke alle som har noe å gå til, spesielt når man ikke har familie etc. i nærheten.

Jeg er jo i fungerende jobb og mottar lønn som andre, men ja regninger baller på seg og har vel prioritert dårlig.

Oppsigelsestiden gjelder vel uansett ved mislighold av avtale... og oppsigelsestiden er 1 måned.

Jeg blir jo da nødt til å samle sammen det jeg har samt eventuelt spørre familie, venner etc. så kanskje de velger å kansellere oppsigelsen om de får penger innen 14.dager.

Jeg kommer iallefall til å foreslå det.

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Vet du, det er ikke utleiers problem om du har et sted å bo eller ikke.

Lei lagerplass på et minilager, lei en campinghytte - nå er det jo sommer. Og bruk sommeren til å finne deg noe annet.

Når det gjelder det du skylder i husleie, så må du jo ha brukt de pengene på noe annet. Selg det du har kjøpt og betal det du skylder.

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen,

Fant dette på nettet:

UTKASTELSE VED BETALINGSMISLIGHOLD

Når leier ikke betaler husleien til rett tid, er det mulig å kreve leier utkastet – uten å gå veien om heving eller oppsigelse. Forutsetningen er at leiekontrakten har en klausul om at betalingsmislighold er særskilt tvangsgrunnlag (se tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav a). Når leier ikke har betalt full husleie til avtalt tid, starter man med å sende varsel om utkastelse. Dersom leier ikke har gjort opp for seg eller flyttet innen 14 dager, sender man begjæring om tvangsfravikelse til namsmannen.

Namsmannen kontrollerer at begjæringen tilfredsstiller vilkårene i loven, og sørger for at begjæringen forelegges leier. Leier får 14 dager til å komme med innsigelser, og varsles samtidig om at utkastelse ikke blir gjennomført dersom leier betaler det vedkommende skylder i husleie, renter og inndrivingskostnader frem til betalingstidspunktet. Når leiers frist har løpt ut, avgjør namsmannen om utkastelsen skal gjennomføres. Begge parter orienteres om utfallet, og varsles (normalt 14 dagers varsel) om tid og sted for gjennomføring av utkastelsen.

Hvis leier ikke betaler det han skylder senest når namsmannen har kommet for å gjennomføre utkastelsen, vil utkastelsen bli gjennomført ved at leier må forlate husrommet. Vanligvis blir det skiftet lås, og leiligheten blir plombert dersom leier ikke får tatt med seg alle eiendelene sine. Be namsmannen registrere eiendelene som står igjen. Utkastelsen er nå gjennomført, i den forstand at leier ikke lenger har mulighet for å ”betale seg ut” av problemet.

Da leier har valgt å sende meg en oppsigelse på leieforholdet, så betyr vel det at ordinær oppsigelsestid gjelder?

Dersom de sender meg et varsel om utkastelse, står det også der at man kan betale seg ajour innen 14 dager og "utkastelsen kanselleres"

Har jeg forstått det riktig??

Joda, jeg håper men tviler på at de ønsker å fortsette med meg uansett, men jeg har vanskelig med å finne et nytt bo på 7 dager og behøver i det minste oppsigelsestiden å gå på.

Jeg har overhode ikke lyst til å flytte, da jeg trives så godt, og tro det eller ei har faktisk bodd der i fem år! Så jeg må nesten ta sjansen å spørre om de kan være greie en gang til, så sant jeg greier å skaffe pengene da.
Pengene har ikke gått til kjøp av diverse gjenstander, men heller til annet som ikke har bidratt til noe mer verdi



Anonymous poster hash: 4f08a...7ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må jo være den beste tiden å bli husløs på. Hva med å gjøre som jeg foreslo over her, leie lagerplass til tingene dine, også leie campinghytte å bo der til du finner noe annet.

Håper forresten ikke du har barn oppi dette rotet ditt.



Anonymous poster hash: 7ae1a...508
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger jo tid til å få meg en ny plass og bo, er ikke alle som har noe å gå til, spesielt når man ikke har familie etc. i nærheten.

Jeg er jo i fungerende jobb og mottar lønn som andre, men ja regninger baller på seg og har vel prioritert dårlig.

Oppsigelsestiden gjelder vel uansett ved mislighold av avtale... og oppsigelsestiden er 1 måned.

Jeg blir jo da nødt til å samle sammen det jeg har samt eventuelt spørre familie, venner etc. så kanskje de velger å kansellere oppsigelsen om de får penger innen 14.dager.

Jeg kommer iallefall til å foreslå det.

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Er det huseier sitt problem at du ikke har et sted å dra til med en gang? Finn deg noe annet fort og la de få noen ordentlige leietakere.

De har vist deg respekt og forståelse, gjør det samme nå. Slutt å bry deg om hvor lenge du kan bli og begynn å bry deg om NÅR DU KAN FLYTTE UT!

Du skylder de at du kommer deg fortest mulig ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hht husleieloven paragraf 9-9 kan utleier heve avtalen ved vesentlig mislighold (som utstående leie over flere måneder faktisk er), og "pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake." Så jo, han kan be deg pelle deg ut innen to uker. Og du sier du må ha ett nytt std bo, men hvordan har du tenkt fikse det når du ikke har referanser? Ingen med vettet i behold vil jo leie ut til en som ikke har betlat på lånedsvis hos forige utleier.

Anonymous poster hash: 3eb72...1e8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her igjen,

Fant dette på nettet:

UTKASTELSE VED BETALINGSMISLIGHOLD

Når leier ikke betaler husleien til rett tid, er det mulig å kreve leier utkastet – uten å gå veien om heving eller oppsigelse. Forutsetningen er at leiekontrakten har en klausul om at betalingsmislighold er særskilt tvangsgrunnlag (se tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav a). Når leier ikke har betalt full husleie til avtalt tid, starter man med å sende varsel om utkastelse. Dersom leier ikke har gjort opp for seg eller flyttet innen 14 dager, sender man begjæring om tvangsfravikelse til namsmannen.

Namsmannen kontrollerer at begjæringen tilfredsstiller vilkårene i loven, og sørger for at begjæringen forelegges leier. Leier får 14 dager til å komme med innsigelser, og varsles samtidig om at utkastelse ikke blir gjennomført dersom leier betaler det vedkommende skylder i husleie, renter og inndrivingskostnader frem til betalingstidspunktet. Når leiers frist har løpt ut, avgjør namsmannen om utkastelsen skal gjennomføres. Begge parter orienteres om utfallet, og varsles (normalt 14 dagers varsel) om tid og sted for gjennomføring av utkastelsen.

Hvis leier ikke betaler det han skylder senest når namsmannen har kommet for å gjennomføre utkastelsen, vil utkastelsen bli gjennomført ved at leier må forlate husrommet. Vanligvis blir det skiftet lås, og leiligheten blir plombert dersom leier ikke får tatt med seg alle eiendelene sine. Be namsmannen registrere eiendelene som står igjen. Utkastelsen er nå gjennomført, i den forstand at leier ikke lenger har mulighet for å ”betale seg ut” av problemet.

Da leier har valgt å sende meg en oppsigelse på leieforholdet, så betyr vel det at ordinær oppsigelsestid gjelder?

Dersom de sender meg et varsel om utkastelse, står det også der at man kan betale seg ajour innen 14 dager og "utkastelsen kanselleres"

Har jeg forstått det riktig??

Joda, jeg håper men tviler på at de ønsker å fortsette med meg uansett, men jeg har vanskelig med å finne et nytt bo på 7 dager og behøver i det minste oppsigelsestiden å gå på.

Jeg har overhode ikke lyst til å flytte, da jeg trives så godt, og tro det eller ei har faktisk bodd der i fem år! Så jeg må nesten ta sjansen å spørre om de kan være greie en gang til, så sant jeg greier å skaffe pengene da.

Pengene har ikke gått til kjøp av diverse gjenstander, men heller til annet som ikke har bidratt til noe mer verdi

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Så du har prioritert kos i stedet for å betale huseier og så er du frekk nok til å synes det er helt greit å bo ut oppsigelsestiden?

Hvorfor bryr du deg så lite om å behandle andre dårlig? Blir kvalm.

Kom deg ut!

Endret av Sofia123
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Anonymous poster hash: 7477b...268

Nei, det er ikke tull!

Men det forutsetter at huseier har sendt et varsel om utkastelse i hht tvangsfullbyrdelsesloven.

Har ikke leietaker flytter frivillig innen fristen så kan huseier gå videre med utkastelsen via namsmannen.

Anonymous poster hash: c1190...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hva sier kontrakten din?

Endret av Neeli00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen her:

Ja for oppsigelsen gjelder vel fra 1. hver måned og med en måned oppsigelses så må jeg vel være utflyttet 1.7.2015.

Poenget er at det er det perfekte sted for meg å bo, og jeg trives veldig! men av diverse årsaker har jeg ikke betalt, og er veldig lei meg for det,.

Har ikke svart på oppsigelsen enda, men tenker å si til han at jeg synes det er trist, og beklagelig at jeg ikke har holdt avtalen.

Og at jeg har krav på 1 måned og at iht. hans oppsigelse må jeg flytte innen 1.7.2015.

Deretter si at jeg håper de kan revurdere oppsigelsen ved at pengene kommer i sin helhet innen 14. dager,

hva vil de tenke om det?

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

De vil sannsynligvis tenke og lure på hvorfor du ikke har betalt det du skylder før, ettersom du nå får tak i 50 000 kr på kort varsel. Du skylder utleier MYE penger, og disse kan du altså bla opp nå, men du kunne ikke det før?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...