Gå til innhold

Bli kvitt løvetann


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Plenen er full av løvetann. Hittil har jeg luket en ugresskje (lang, smal planteskje), men det er ikke nok. I dag skal jeg på hagesenteret og få hjelp.

Hva gjør du for å bli kvitt løvetannen? Jeg har lest om plenrens. Noen med erfaring med det? Dreper det annet liv i dagen? Hva gjør dere med hullet der løvetannen har stått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen verdens ting.

Eller, luker vekk de som blir store, prøver å få med rota på dem. De andre får stå. Så lenge plenen klippes jevnlig så den holdes kort, så blir ikke løvetennene lange heller, og jeg synes det er pent med alle de friske, glade, gule flekkene i plena. Etter at de er avblomstret vises de knapt blant alt det andre grønne, så de er ikke i veien da heller.



Anonymous poster hash: d372a...24d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugressmidler som plenrens er plantegift. Ikke bruk plantegift noensinne, vær så snill. Løvetann er en nyttevekst for pollinerende insekter, og bør få stå. Hvis den absolutt må bort bør det gjøres manuelt med en ugressplukker: http://www.clasohlson.com/no/Fiskars-ugressopptaker/Pr314978000

Ta gjerne en titt på https://www.facebook.com/summendehager for å lære mer om hvorfor vi trenger pollinerende insekter og hva de trenger at vi gjør for dem.



Anonymous poster hash: 2883c...360
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plenen er full av løvetann. Hittil har jeg luket en ugresskje (lang, smal planteskje), men det er ikke nok. I dag skal jeg på hagesenteret og få hjelp.

Hva gjør du for å bli kvitt løvetannen? Jeg har lest om plenrens. Noen med erfaring med det? Dreper det annet liv i dagen? Hva gjør dere med hullet der løvetannen har stått?

Jeg har bestemt meg for ikke å bruke gift i min hage. Så jeg har noen ugressjern parat som jeg bruker titt og ofte. http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-ugressjern/31-1089

Jeg har endel løvetann. Passer på at de iallfall ikke får spre frø og tar dem kontinuerlig. Ganske overkommelig synes jeg, men det kan jo variere med forholdene. Jeg har egentlig et litt større problem med groblad. De er det langt vanskeligere å begrense og også ikke så lett å se når de blomstrer og når de sprer frø når de vokser i plenen: http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/plan_maj/art2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk alle blomstene før de blir hvite. Så starter du i en ende av hagen og tar opp alle løvetannplantene med rot. Dersom du ikke kommer gjennom hagen det første året gjør det ikke så mye, bare du får plukket blomstene. Neste år starter du på samme sted som året før, og da vil du se at det ikke er like mange løvetenner der du tok opp året før. Når du har gått over hele plenen noen år vil den være ganske løvetannfri.

Dette er fin jobb for barn over 10-12 år, men pass på selv at alle blomstene blir plukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får selv bestemme om du vil bruke plantevernmidler eller ikke, men om du bestemmer deg for å bruke det anbefaler jeg MCPA. Det vil ikke drepe enfrøbladete planter som gress. Regn med å måtte sprøyte i flere omganger, løvetann er ikke enkelt å bli kvitt.

MCPA krever imidlertid autorisasjon fra Mattilsynet for kjøp og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Annonse

Årets kamp mot løvetannen er i gang, og jeg har allerede luket bort en del.

I fjor brukte jeg litt plenrens, men antakelig for lite, for det hadde nesten ikke effekt. I år starter jeg med luking, men kommer til å bruke salt eller eddik mellom hellene og på gårdsplassen.

Krysser fingrene for at det er mindre løvetann i årene i fjor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp plenen ofte, så vil gresset overta.



Anonymous poster hash: 47f21...2f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn nå, med å få løvetann med hele roten opp. En lang pinn med "kløvfot" såkaltes løvetannopptrekkere er tingen. Gå systematisk til verks, og du vil etter masse arbeid se resultater.

Anonymous poster hash: 4fba3...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg luker, bruker en slik med "tenner" på som er nevnt lenger opp, men det er uansett vanskelig å få opp med røtter. Har prøvd eddik siden jeg fikk tips om det, men det funket ikke i det hele tatt (ok, det funket litt, men man måtte ha på utrolig mye eddik for at det skulle virke, og det tok temmelig lang tid før det virket også).

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vanne direkte på løvetannen med kokende vann. Vannkoker er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vanne direkte på løvetannen med kokende vann. Vannkoker er en fin ting.

Tar dette røttene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dette røttene også?

Det ødelegger celleveggen, slik at det ikke bare er den delen av planten som kommer i kontakt med varmen som dør. Det er greit å passe på å få det midt på, slik at det rammer vekstpunktet.

Punktbrenning med dertil egnet ugressbrenner fungerer på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Det ødelegger celleveggen, slik at det ikke bare er den delen av planten som kommer i kontakt med varmen som dør. Det er greit å passe på å få det midt på, slik at det rammer vekstpunktet.

Punktbrenning med dertil egnet ugressbrenner fungerer på samme måte.

Kanskje med en dæsj eddik og? Synes jeg leste noe om eddik her om dagen.

Anonymous poster hash: 091c5...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugressmidler som plenrens er plantegift . Ikke bruk plantegift noensinne, vær så snill. Løvetann er en nyttevekst for pollinerende insekter, og bør få stå. Hvis den absolutt må bort bør det gjøres manuelt med en ugressplukker: http://www.clasohlson.com/no/Fiskars-ugressopptaker/Pr314978000

Ta gjerne en titt på https://www.facebook.com/summendehager for å lære mer om hvorfor vi trenger pollinerende insekter og hva de trenger at vi gjør for dem.

Anonymous poster hash: 2883c...360

Ugressmidler er ikke det samme som insektmidler.

Anonymous poster hash: 22dc2...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugressmidler er ikke det samme som insektmidler.

Anonymous poster hash: 22dc2...172

Ugressmidler påvirker pollinerende innsekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan helle eddik, av sterkeste sort, på. Strø på salt eller følge noen av de andre rådene i tråden.

Anonymous poster hash: c3857...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe poeng å luke de eller forgifte de hvis ikke naboen også gjør det. De er like herlig tilbake neste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med bronsemedlem. Fjernet så og si rubbel og bit i fjor med løvetannsjern. Krøp rundt i flere uker, tok opp rot etter rot. Gledet meg til en sommer uten gule lysende flekker overalt. Men hva skjer i år?

Lysende flekker over alt, like ille som før . Nå skal den få stå i fred, bortsett fra de som skvetter opp mellom hellene utenfor døren. God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...