Gå til innhold

God middag men har ikke komfyr


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har akkurat flyttet og har ikke rukket å anskaffe komfyr (el platetopp) enda.

Har kun micro vannkoker og riskoker.

Begynner å bli litt lei av fjordland og rett i koppen.

Er det noen som har noen forslag til middag man kan lage uten komfyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo da koke ris i riskokeren din, og hakke opp paprika, squash, champignon, babymais og noen andre grønnsaker som funker greit å bare steke, og Gildes ferdigstekte kjøttboller som kun trengs oppvarming.

Så kan du legge det på sølvfolie i litt salt og pepper og litt olivenolje, ha det i micro ovnen( hvis du har en slags grill funksjon på den, eller den funksjonen man bruker for å steke pizza).

Og så kan du jo kjøpe Bernaise sausen i 'rett på maten' serien.

Ellers kan du jo alltid lage salat. Cæsar salat, gresk salat, alt etter hva du liker :)

Endret av ihearttom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat flyttet og har ikke rukket å anskaffe komfyr (el platetopp) enda.

Har kun micro vannkoker og riskoker.

Begynner å bli litt lei av fjordland og rett i koppen.

Er det noen som har noen forslag til middag man kan lage uten komfyr?

Salat med ris og kikerter og masse annet godt i.

Koker laks (frossen)i micro, med lime og søyasaus. koke grønnsaker på toppen av risen de siste minuttene ac dampetiden og ha det til. Pluss en god dip eller to, f.eks gresk dressing, ajvar eller en thaisaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat med ris og kikerter og masse annet godt i.

Koker laks (frossen)i micro, med lime og søyasaus. koke grønnsaker på toppen av risen de siste minuttene ac dampetiden og ha det til. Pluss en god dip eller to, f.eks gresk dressing, ajvar eller en thaisaus.

Hørt at man kan "koke" laks i pose i varmt vann i kummen også, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en ferdig grillet kylling fra varmdisk (kan varmes litt i mikro før servering hvis den kjølner), kok ris i riskokeren og spis sammen med en god salat.

Ostesmørbrød kan du fint lage i mikroen, brukt godt brød, skinke/salami, krydder og ost.

Vår middag idg krever heller ikke komfyr (om enn noe kostbart) - reker! Jeg gleder meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo da koke ris i riskokeren din, og hakke opp paprika, squash, champignon, babymais og noen andre grønnsaker som funker greit å bare steke, og Gildes ferdigstekte kjøttboller som kun trengs oppvarming.

Så kan du legge det på sølvfolie i litt salt og pepper og litt olivenolje, ha det i micro ovnen( hvis du har en slags grill funksjon på den, eller den funksjonen man bruker for å steke pizza).

Og så kan du jo kjøpe Bernaise sausen i 'rett på maten' serien.

Ellers kan du jo alltid lage salat. Cæsar salat, gresk salat, alt etter hva du liker :)

Sølvfolie/aluminiumfolie skal vel ikke i microen?

Trodde hele greia ble ødelagt av det, jeg... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sølvfolie/aluminiumfolie skal vel ikke i microen?

Trodde hele greia ble ødelagt av det, jeg... :klø:

Trodde jeg også.

Finnes forresten mikro- kokebøker. Mulig noen oppskrifter på nettet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh? :klø:

får ta det på ett fat da.

Jeg har aldri hatt micro ovn så jeg trodde bare det fungerte på samme måte som stekeovn sånt sett :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dampe poteter og andre grønnsaker i mikroen, bare ta en glass-/porselensform med lokk, ha 1 cm vann i bunnen ca, og legg i grønnsakene. La poteter stå omtrent 15 min. For øvrige grønnsaker avhenger det av str på biter og type. Evt kan du bruke en bolle, og legge en tallerken med fisk som lokk, slik at det blir tett i bollen. Da har du hele middagen. Ha masse krydder og slikt i dampingen, da blir det godt.

Eksempel på oppskrift:

Hjemmelagd potetmos laget av dampede poteter - dampet med laks på "lokket". Damp så grønne bønner/fennikel/løk i 1 cm appelsinjuice og litt hvitløk mens du moser potetene med litt melk og smør og kanskje litt sennep, det tar ca 2-3 min. Voila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
åh? :klø:

får ta det på ett fat da.

Jeg har aldri hatt micro ovn så jeg trodde bare det fungerte på samme måte som stekeovn sånt sett :rodme:

Micro + metall = gnister, og potensiell eksplosjonsfare.

Man kan fint "koke" grønnsaker i microen. Fukt de i vann først, og legg de på en tallerken. Sett på microen et minutt, og de er ferdige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan lage couscoussalat.

Ha couscous i en bolle, og kok opp samme mengde vann i vannkokeren. Hell det kokende vannet over couscousen sammen med litt olivenolje, sitron, salt og pepper. Rør rundt, dekk bollen med plastfolie og la svelle et kvarters tid.

I mellomtiden kan du skjære opp grønnsaker etc til å ha i salaten. Feks tomater, rødløk eller vårløk, bladpersille, mynte. Kikerter og feta passer også og gjør det til en mettende vegetarrett. Eller feks pinjekjerner, pistasjnøtter, granateplefrø. Du kan også ha tørket frukt i en sånn salat (rosiner, aprikoser) - da har du disse i bollen sammen med couscousen og lar dem svelle seg myke i det kokende vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...