Gå til innhold

Ny tillitsvalgt...uten valg??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym nå..

På min arbeidsplass sluttet den tillitsvalgte for min yrkesgruppe for ca. 2 mnd siden. Nå går en av de andre rundt og forteller at han skal på div. møter iom. at han er blitt ny tillitsvalgt. Denne personen har også vært med på ansettelsesintervju til en ny stilling her på kontoret fordi han visstnok er tillitsvalgt. Jeg tror absolutt denne personen kan gjøre en god jobb, og jeg er veldig glad for at noen vil ta på seg denne jobben, men stusser litt på måten det foregår på...Vi har ikke vært med på å velge ham, og vi har heller ikke blitt informert om at han er ny tillitsvalgt annet enn at han har nevnt det selv i forbifarten....Er dette lovlig??? Vurderer å ta det opp med sjefen, men vil da gjerne vite på forhånd om hvorvidt dette har skjedd på en okay måte eller ikke (føler meg jo litt dum dersom dette egentlig er helt greit...). Kan legge til at jeg jobber i en kommunal stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vedkommende kan selvsagt være utpekt av styret i din organisasjon. I så fall sender organisasjonen melding om dette til lederen, men det er uansett rart om du/dere ikke er informert.

For å være tillitsvalgt må man selvsagt være valgt - det ligger liksom i sakens natur...

Eventuelt kan man gjøre som i FrP, der man bare blir utpekt av Kong Carl mens eventuelle konkurrenter blir ekskludert - men i demokratiske land anbefales ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
På min arbeidsplass sluttet den tillitsvalgte for min yrkesgruppe for ca. 2 mnd siden. Nå går en av de andre rundt og forteller at han skal på div. møter iom. at han er blitt ny tillitsvalgt. Denne personen har også vært med på ansettelsesintervju til en ny stilling her på kontoret fordi han visstnok er tillitsvalgt. Jeg tror absolutt denne personen kan gjøre en god jobb' date=' og jeg er veldig glad for at noen vil ta på seg denne jobben, men stusser litt på måten det foregår på...Vi har ikke vært med på å velge ham, og vi har heller ikke blitt informert om at han er ny tillitsvalgt annet enn at han har nevnt det selv i forbifarten....Er dette lovlig??? Vurderer å ta det opp med sjefen, men vil da gjerne vite på forhånd om hvorvidt dette har skjedd på en okay måte eller ikke (føler meg jo litt dum dersom dette egentlig er helt greit...). Kan legge til at jeg jobber i en kommunal stilling.[/quote']

Spør han om hvem som har algt han. det må vel kansje være flere kandidater om det skal kalles valg. De anatte velger tillm.

Arb.giver skal ikke delta/velge tillv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke spørre arbeidsgiver. Han har ikke noe med hvem som er de ansattes tillitsvalgt, bortsett fra at han skal ha skriftlig beskjed, så han vet hvem det er.

Er du sikker på at det ikke er et medlemsmøte du har gått glipp av, og der vedkommende ble valgt?

Hvis ikke du vil spørre den tillitsvalgte direkte, så kan du vel forsiktig spørre de andre medlemmene om de vet når vedkommende ble valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei. Takk for alle svar. Jeg har snakket med de andre på min arbeidsplass, og ingen vet når denne personen har blitt valgt, og har altså ikke vært med og velge ham, men det kan jo ha skjedd på et medlemsmøte i fagforeninga, for der er jeg ikke spesielt aktiv...men vi burde vel uansett blitt informert på en litt mer formell måte enn bare i en bisetning i forbifarten...Takk uansett for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det kan jo være at han er vara og stiller på møter inntil dere får valgt ny tillitsvalgt på medlemsmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...