Gå til innhold

Unger som ikke vet hva de skal gjøre..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest tsejG

Slik går det med media generasjonen, det eneste de kan er å være interaktiv på telefonen/pc. Ikke rart dagens unge blir overvektige. Skadelig er det også, for kognitiv utvikling, (dermed skolearbeid,) søvn, sosiale evner, helse og syn. Vi fant alltid på noe å gjøre når vi var små, og brukte ikke hele dagen på å stirre på en skjerm. Si de må lære seg å leke, bruke fantasien sin, lære nye ting. Baking for eksempel, brettspill, lek ute i naturen, sykle.

Jeg er veldig enig i det du skriver her, og ja, det er skremmende mtp fremtidige forhold både samfunnsmessig, familiært og ifht menneskelige relasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker da jeg var 12. Husker at vi også slet med å finne på aktiviteter. Også var vi redd for å være for barnslig :P

Men på den tiden så gikk mye av tiden til film/serie, vi spilte sims sammen, gikk på kino, gikk små turer ute, spilte spill, bakte kake/muffins.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, blir egentlig litt trist av å lese alt dette. Har mobil/nettbrett/pc virkelig tatt så over livet til barn? Jeg vet at den dagen jeg får barn, så skal jeg prøve å gjøre det jeg kan for at mine barn skal få en like lykkelig oppvekst som det jeg hadde. Om så det innebærer å nekte dem smart-telefoner til de er store, eller la dem få bruke ipad/pc i maks antall timer i uka.

Jeg lekte med barbie til jeg var 13 år gammel! Ja, det er kanskje veldig sent, men jeg koste meg masse. Kunne leke for meg selv i mange timer i strekk, og syns det var kjempe moro. Venninnene og jeg gjorde også syklene våre om til hester, og lekte "hestepoliti og røvere". Vi delte oss opp i to grupper, så dro til som regel til en barnehage hvor vi hadde et "fengsel". Der kunne folk rømme osv, og vi måtte finne dem igjen.

Vi lekte også boksen går, gi et lite vink, hoppet tau og strikk, tegnet med kritt i gata, sparket fotball, dro på piknik, gjemsel, laget adjektivhistorier (skrev en historie hvor vi skulle fylle ut de manglende ordene), avskjed på grått papir (haha, denne var en klassiker i barnebursdager hvor det var gutter, men kunne fint leke dette med jenter også), rødt lys, slåball (om de er et par stk). Vi spilte kort, monopol, Junior Geni osv også.



Anonymous poster hash: 1fcd9...74a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene lærer aldri å underholde seg selv om de hele tiden blir aktivisert av foreldrene. Det er dessuten ikke farlig at unger kjeder seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, blir egentlig litt trist av å lese alt dette. Har mobil/nettbrett/pc virkelig tatt så over livet til barn? Jeg vet at den dagen jeg får barn, så skal jeg prøve å gjøre det jeg kan for at mine barn skal få en like lykkelig oppvekst som det jeg hadde. Om så det innebærer å nekte dem smart-telefoner til de er store, eller la dem få bruke ipad/pc i maks antall timer i uka.

Jeg tror det handler vel så mye om hva de ikke får lov til. Da jeg var barn fikk jeg husnøkkel da jeg begynte på skolen, og disponerte tida fra jeg kom hjem fra skolen til mamma kom hjem som jeg ville. Var aldri snakk om at jeg skulle "aktiviseres". Det var heller aldri som om foreldre fulgte oss rundt i nærmiljøet; det klarte vi helt fint selv. Treklatring, snøballer og alt det medførte var liksom naturlig. Når jeg ser på foreldre i min egen aldersgruppe, og litt eldre, må jeg si jeg himler en del med øynene. Barna får knapt lov til noe som kanskje kan føre til at de faller og slår seg litt, de skal helst være med på ørten organiserte fritidsaktiviteter, og lek med andre barn skal avtales mellom foreldrene. Det da få konsekvenser på sikt.

Anonymous poster hash: a621f...1e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Tegne eller male. På den alderen likte vi å tegne tegneserier, eller "designe" klær og leiligheter osv.

* Brettspill, kortspill, tvspill (data- og tv-spill kan være gøy og sosialt det når man spiller sammen)

* Liker de å ta bilder? De kan ta bilder til en "utstilling", motebilder av hverandre, bilder av natur i nærheten, stillbilder.. Om de feks har småsøsken med legofigurer kan de ta med noen av dem og ta bilder av dem ute i verden (google det, kan være veldig kult!)

* Se en film

* Gå tur eller sykle tur

* Bake eller lage mat

* Lage kort eller fotoalbum/scrapbooking dersom dere har sånt hobbyutstyr

* Strikke/hekle



Anonymous poster hash: 368c1...25e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de hele tiden blir fortalt hva de kan finne på, så lærer de seg ikke å finne på noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jogge ute. De blir sikkert i er skrive av alle dataspillene og PC-aktivitetene...

Anonymous poster hash: 02da3...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslagene, men de finne fortsatt ikke på noe å gjøre.. Da får de vel bare kjede seg da :)

Anonymous poster hash: 0c4bb...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslagene, men de finne fortsatt ikke på noe å gjøre.. Da får de vel bare kjede seg da :)

Anonymous poster hash: 0c4bb...268

Kan de ikke bare chille? Nyte ferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 12 så var vi "yngre" enn 12-åringene er nå tror jeg. Så det er nok mye som utgår av hva vi drev med. (Født 1981) Men når vi var 12-14 og var over "leking", så hadde vi alltid noe å gjøre. Vi spilte mye kort og spill mens vi skravlet, "hang" ute med andre venner, dro til kjøpesentre for å titte og prøve klær (noen ganger hadde vi penger), syklet på tur med mat og drikke (nå er det kanskje for mye snø ennå mange steder), laget mat eller bakte, så film.. Om de ikke finner på NOE, så trenger de nok å kjede seg litt til for å finne tilbake litt kreativitet.



Anonymous poster hash: d18f0...293
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge, men er ikke 12åringer ferdig med de fleste av disse aktivitetene?

Det får være opp til enhver 12-åring.

Er da mange 12-åringer som liker å leke, selv når de er i tenårene. Er ikke sikkert de sier det høyt, men man er da ikke død selv om man blir tenåring.

Syns det er dumt at alle 12-år gamle jenter ikke kan leke fordi de må være opptatt av gutter og sminke og mote. Noen er interessert i dette, men ikke alle.

Kanskje det er derfor de kjeder seg, fordi de føler de ikke kan leke som før fordi de snart er tenåringer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør med unger som "ikke har noe å gjøre" er å sette opp en liste. Starter med støvsuging og støvtørking, deretter klesvask og vindusvask. Har de energi etter det tar vi matlaging og oppvask.

Av en eller annen grunn finner alle barn plutselig ut at de har masse gøy de vil finne på likevel. :ler:

Unger på 12 har masse å gjøre. De trenger bare et kraftig spark bak for å komme i gang. De trenger ikke sysselsetting, det er å gjøre dem en bjørnetjeneste.

Sier barn at de "kjeder seg" så gi dem en kjedelig oppgave. Ikke finn på noe gøy, for da lærer de jo at å si de kjeder seg er en lett løsning.

Anonymous poster hash: c976c...a04

Dette synes jeg var smart!:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...