Gå til innhold

Er det feil å gi beskjed til andres barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag var mannen og jeg i butikken for å handle mat. Mannen hadde lyst på smågodt til påske, men da vi nærmet oss den delen der man plukker så vi en gutt som plukket godteri med hendene, spiste annenhver bit og tok det han mistet på gulvet og la opp i boksen igjen. Jeg ble direkte kvalm og gjorde mannen oppmerksom på dette. Han ville da selvfølgelig ikke ha godteri. Denne gutten fortsatte rundt i butikken, løp, gomlet godteri og plukket på mer godteri og en del andre varer. Faren hadde null kontroll på gutten og sa ingenting til han om løping, godterispising eller den uhygieniske plukkingen. Det var flere som snudde seg og reagerte da han ikke akkurat var diskret og gikk med åpen godtepose som han gomlet fra.

Er det greit å gi beskjed til foreldre/gutten? Jeg kjente jeg ble veldig provosert av både far og gutt over den hensynsløse oppførselen.

Anonymous poster hash: 9c4b0...f0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du kan gjerne gi beskjed til far om at det ikke er greit. Sitrer og spiser smågodt nå, og ble direkte kvalm og la vekk posen.. :(

Anonymous poster hash: 2cf7e...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da tror jeg faktisk jeg hadde gitt beskjed til faren. Noe så ekkelt, og ikke minst provoserende at faren lar ungen holde på sånn. Godt mulig faren hadde blitt irritert og litt flau, men vedder på resten av butikken hadde applaudert deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting:

Smågodt fra de to nederste etasjene ligger vi unna, nettopp av denne grunnen. Og små godt i forkjølesessesong og influensasesong ligger vi unna, av den grunn du oppgir.

Foreldre har gitt opp å disiplinere barn eller finner det ikke nødvendig å disiplinere sine barn, i butikkene. (Til irritasjon for oss andre).

Å snakke til de voksne er til ingen nytte, med slike barn som du beskriver. Å si noe til ungen, har gjerne større effekt, fordi det er fremmede som snakker, og det kan bli litt flaut for dem, qvhengig av hvilken alder barnet er i. Ser for meg en 3 - 4 åring, stemmer dette, ts?

Så ja, neste gang sier du noe, på en bestemt men hyggelig måte?

Anonymous poster hash: 52fec...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vær så snill og si fra! Det er ikke bare ekkelt, men han stjeler jo faktisk.

Det er forresten grunnen til at jeg aldri kjøper smågodt.. Og voksne er ikke noe bedre de.. Vet om noen som bare kjøper fra de øverste hyllene, siden ungene ikke rekker opp dit. Men jeg unngår lett alt sammen. Blæh.



Anonymous poster hash: 508d6...434
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er både greit og riktig å si fra til barn, med forbehold om at det blir gjort på en skikkelig måte, så klart.

Barna er medlemmer av et samfunn, og trenger å få signaler og korreks når de gjør noe som åpenbart ikke er greit. Ikke bare når mamma og pappa sier det, men også når andre voksne sier det. Hvis foreldre ikke tar tak i denne typen oppførsel, så er det bra at andre gjør det. At barna skal være prisgitt foreldre som driter i oppdrageransvaret sitt og overser å korrigere sånt, er direkte uretteferdig. I dette tilfellet er det jo ikke tvil en gang.



Anonymous poster hash: 99a72...f6b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg ble så usikker på om det var feil av meg å gi beskjed, men nå vet jeg det til neste gang. Tipper gutten var nærmere 5-6 år så på ingen måte for liten til å oppføre seg sivilisert.

Jeg reagerte også veldig på dette at han spiste godteri fordi det er stjeling som noen nevnte. Faren virket helt sløv så vet ikke om det hadde hjulpet å si noe til han. Mannen min ble også ganske provosert og sa at han ikke skulle ha en slik drittunge.

Godt å vite at vi ikke var helt på jordet når vi snakket om å si til gutten og far at dette ikke er ok. Jeg vet ikke om noen andre ga beskjed, men så det spesielt var en dame som reagerte veldig og flere andre som ristet på hodet.

Er det riktig å gi beskjed til de butikkansatte med tanke på at gutten stjeler?

Anonymous poster hash: 9c4b0...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å snakke til barnet i dette tilfellet. Det nytter ofte med noen " m m m , det der må man ikke gjøre, fordi......." Er bare fint at folk viser hva som er greit og ikke greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så glad for at jeg har fått smågodt helt i vrangstrupen, og det frister enda mindre nå. Unger må bare venne seg til at andre voksne gir de beskjed om hva som er rett og galt, det skjer jo både i barnehage og på skole!



Anonymous poster hash: 9e84d...2dd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går og an å gå i kassen å gi beskjed til noen der, om det er ubehagelig å si noe til foreldre/barn.

Om de ikke kan gå fra kassen, så kan de ringen på noen som "går på gulvet", av de ansatte/butikksjef.

Anonymous poster hash: 52fec...344

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror jeg hadde sagt ifra til en ansatt i dette tilfellet, og latt de ta både far og sønn.



Anonymous poster hash: 76d47...278
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg ble så usikker på om det var feil av meg å gi beskjed, men nå vet jeg det til neste gang. Tipper gutten var nærmere 5-6 år så på ingen måte for liten til å oppføre seg sivilisert.

Jeg reagerte også veldig på dette at han spiste godteri fordi det er stjeling som noen nevnte. Faren virket helt sløv så vet ikke om det hadde hjulpet å si noe til han. Mannen min ble også ganske provosert og sa at han ikke skulle ha en slik drittunge.

Godt å vite at vi ikke var helt på jordet når vi snakket om å si til gutten og far at dette ikke er ok. Jeg vet ikke om noen andre ga beskjed, men så det spesielt var en dame som reagerte veldig og flere andre som ristet på hodet.

Er det riktig å gi beskjed til de butikkansatte med tanke på at gutten stjeler?

Anonymous poster hash: 9c4b0...f0c

Jeg synes absolutt at dere kan si ifra. Men det er ikke greit å kalle gutten for en drittunge, fyi. Regner med han ikke hørte det, men likevel. Husk at dersom faren ikke tok fatt i det og virket sløv, er det store sjanser for at denne gutten ikke får "skikkelig oppdragelse" hjemme, det er ikke hans skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg så en sånn i nøtteplukk avdelingen. Jeg sto og så stygt på ungen og faren sto bare der som en idiot og så på at den snørrete gutten fingret oppi sjokoladenøttene. Etter en lang stund så sier han: Nei, ikke røre....noe gutten bare ignorerer. Var rett før jeg konfronterte faren, men bet det i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde gitt beskjed til barnet med en vennlig stemme at det ikke er lov. Og så hadde jeg sagt fra til faren om han sto der, + at jeg hadde sagt i fra til betjeningen. Hvis barnet har lagt skitne godterier oppi boksene så burde de jo egentlig byttet ut alt.

Usj, nå ble jeg kvalm altså. Jeg vet jo at slikt skjer, men tenker ikke så mye over det før jeg leser om det.

Kan de ikke la være å ha plukkesnop i barnehøyde?

*slutte å spise snop*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, nå ble jeg kvalm altså. Jeg vet jo at slikt skjer, men tenker ikke så mye over det før jeg leser om det.

Kan de ikke la være å ha plukkesnop i barnehøyde?

Det kan og bør de, men jeg har sett voksne også få tilsnakk fordi de graver i boksene med fingrene. Når det gjelder stjelingen, så mener jeg å huske det har vært tråder her inne der flere påstår hardnakket at smake må de få lov til, ellers kan de ikke vite hva de vil ha. Dårlig oppdragelse blir tydeligvis sittende i lenge, enda en god grunn til å si fra.

Anonymous poster hash: 0a98e...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang skal jeg definitivt gi beskjed. Jeg håper at jeg slipper å se det igjen. Jeg spiser ikke smågodt fordi jeg syns skjeene og alle som plukker etc. gjør det hele veldig ekkelt. De ble lukkede poser i går for å si det sånn. Mannen sa det ikke høyt og jeg var veldig rask med å gjøre han oppmerksom på at det var far som var sløv og sviktet her. Litt godt å vite at mannen ikke er like sløv med vårt barn.

Jeg tror ikke mannen heller spiser smågodt etter det her.

Angående spising fra posen så spiste gutten 5-6 biter bare på den tiden vi så han så det var ganske mye som ikke ble målt opp ved kassen vil jeg tro.

Takk for alle svar, neste gang skal jeg absolutt si fra

Anonymous poster hash: 9c4b0...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids gi beskjed, men jeg vet ikke om det endrer på saken.. kan alltids håpe. Smågodt er per def uhygienisk. Det eneste som kan hjelpe er å ta med sin egen skje og bare forsyne seg av helt nyåpnede bokser - eller å kjøpe en full boks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...