Gå til innhold

Vi sliter sånn i leksesituasjonen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min begynte i 1.klasse i høst. Hun gledet seg stort til skolestart og ikke minst til leksene. Allerede tidlig etter skolestart ble leksene et slit! Hun synes de er grusomt kjedelig og er sjelden motivert. Vi bruker veldig lang tid på leksene og de ender ofte med at hun blir sint og lei seg. Aller verst er det de dagene hun har aktiviteter på ettermiddagen og vi ikke rekker å begynne med leksene før etter aktiviteten.

Det er ikke det at hun ikke får de til heller. Hun er flink i alle fag og har mestret både lesing og skriving siden lenge før skolestart.

Prøver å få til gode lekserutiner, ro rundt henne samt at jeg alltid er der og oppmuntrer og henter henne inn når hun blir ukonsentrert.

Noen som har gode råd?

Vi har allerede snakket med læreren om muligheten for Ukeplan slik at vi kan gjøre ekstra lekser når motivasjonen er større og vi har god tid, men det var ikke mulig å få. Vurderer å kutte ut trening ( en gang i uka) og holde henne hjemme fra bursdager på ettermiddagen men føler det blir feil..

En intelligent og flott førsteklassing, men allerede skolelei? Det skal da ikke gå an?

What to do?

Anonymous poster hash: 43d52...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min begynte i 1.klasse i høst. Hun gledet seg stort til skolestart og ikke minst til leksene. Allerede tidlig etter skolestart ble leksene et slit! Hun synes de er grusomt kjedelig og er sjelden motivert. Vi bruker veldig lang tid på leksene og de ender ofte med at hun blir sint og lei seg. Aller verst er det de dagene hun har aktiviteter på ettermiddagen og vi ikke rekker å begynne med leksene før etter aktiviteten.

Det er ikke det at hun ikke får de til heller. Hun er flink i alle fag og har mestret både lesing og skriving siden lenge før skolestart.

Prøver å få til gode lekserutiner, ro rundt henne samt at jeg alltid er der og oppmuntrer og henter henne inn når hun blir ukonsentrert.

Noen som har gode råd?

Vi har allerede snakket med læreren om muligheten for Ukeplan slik at vi kan gjøre ekstra lekser når motivasjonen er større og vi har god tid, men det var ikke mulig å få. Vurderer å kutte ut trening ( en gang i uka) og holde henne hjemme fra bursdager på ettermiddagen men føler det blir feil..

En intelligent og flott førsteklassing, men allerede skolelei? Det skal da ikke gå an?

What to do?

Anonymous poster hash: 43d52...db1

Hun kan allerede skrive og leste før 1. klasse, godt mulig at mye av stoffet er kjedelig, lite utfordrende og hun ikke får noe stimulanse av det, dersom det er for enkelt.

Å holde henne hjemme fra bursdager kan bare gjøre vondt værre

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør etter mer utfordrende lekser evt finn det selv. Er det ting hun synes er spennende?

På den måten får du iallefall avklart om det er det at leksene er for lite utfordrende som er problemet. Finnes vel mange skoleflinke som har hatt en slik holdning nettopp fordi de kjeder seg.

Og ikke hold henne hjemme fra ting hvis det er dette som er saken, bursdag er jo feks en viktig sosial hendelse som er viktig for små barn!

Anonymous poster hash: a4ce1...336

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør etter mer utfordrende lekser evt finn det selv. Er det ting hun synes er spennende?

På den måten får du iallefall avklart om det er det at leksene er for lite utfordrende som er problemet. Finnes vel mange skoleflinke som har hatt en slik holdning nettopp fordi de kjeder seg.

Og ikke hold henne hjemme fra ting hvis det er dette som er saken, bursdag er jo feks en viktig sosial hendelse som er viktig for små barn!

Anonymous poster hash: a4ce1...336

Ts

Hun leser på senga andre bøker så sånn sett får hun jo mer utfordrende lekser der. Læreren sier at det er viktig at vi følger planen for å få det helt grunnleggende korrekt og jeg ser jo den. Synd om jeg som mor skal drive vranglære fordi vi hoppet over starten.

Kan spørre om mer utfordrende lekser (iallefall leselekser) men da blir det vel urettferdig for de andre? Føler meg som en vanskelig og masete mor, men et så redd for at barna skal falle av skolen.

Anonymous poster hash: 43d52...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Hun leser på senga andre bøker så sånn sett får hun jo mer utfordrende lekser der. Læreren sier at det er viktig at vi følger planen for å få det helt grunnleggende korrekt og jeg ser jo den. Synd om jeg som mor skal drive vranglære fordi vi hoppet over starten.

Kan spørre om mer utfordrende lekser (iallefall leselekser) men da blir det vel urettferdig for de andre? Føler meg som en vanskelig og masete mor, men et så redd for at barna skal falle av skolen.

Anonymous poster hash: 43d52...db1

Livet er urettferdig, alle er ikke like, noen lærer raskere enn andre. Dersom din datter er en av disse hvorfor skal hun presses gjennom nøyaktig det samme som de trege, i det samme seine tempoet? for å være helt sikker på at hun blir lei og blir en skoletaper?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt klart at leksene er for lite utfordrende for henne. Hun bør få et eget opplegg. Kanskje hun kan få bøker å lese , som passer hennes nivå. I stedet for å skrive bokstaver kan hun skrive ord/setninger/små fortellinger? Det samme med matte hvis hun er flink der, da trenger hun mere utfordrende oppgaver. Disse leksene bør komme istedenfor de andre leksene, ikke i tillegg. Det er meningsløst å sitte å repetere , gjøre ting du kan veldig godt fra før. Det er veldig lite motiverende, og dreper all læringslyst. Ingen voksene hadde funnet seg i det. Hun bør også få tilpasset opplegg i undervisningen.

Det er viktig at dette blir tatt tak i. Dessverre er det ofte liten vilje hos mange lærere (skoler) til å se/ ta dette på alvor. Mange barn går gjennom hele skolen uten å få nok utfordringer..

Mulig jenta di er evnerik, du kan ta en titt her. http://forum.lykkeligebarn.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts

Hun leser på senga andre bøker så sånn sett får hun jo mer utfordrende lekser der. Læreren sier at det er viktig at vi følger planen for å få det helt grunnleggende korrekt og jeg ser jo den. Synd om jeg som mor skal drive vranglære fordi vi hoppet over starten.

Kan spørre om mer utfordrende lekser (iallefall leselekser) men da blir det vel urettferdig for de andre? Føler meg som en vanskelig og masete mor, men et så redd for at barna skal falle av skolen.

Anonymous poster hash: 43d52...db1

Hei! Jeg er snart ferdig utdannet lærer og må bare svare deg. Så bra ut du lar hun lese det hun ønsker før hun legger seg! For all del, ikke slutt med dette. Dette er noe hun nyte godt av i mange år fremover med tanke på blant annet ordforråd, avkoding, ordbilder, setningsoppbygging og leseglede.

Har hun det helt grunnleggende inne allerede? Har barnet ditt nådd de gjeldende kompetansemålene? Snakk med læreren om dette og be om å få en vurdering i forhold til måloppnåelse. Du er ikke en vanskelig mor av den grunn, for dette er en del av jobben vår.

Alle barn har rett på tilpasset opplæring, og selfølgelig skal barnet ditt få tilpasset leksene om de er for lite utfordrende. Dette er ikke urettferdig. Og du er overhodet ikke vanskelig eller masete, heller tvert i mot. Jeg håper jeg møter mødre som deg når jeg kommer ut i skolen.

Skal jeg gi deg noen tips i forhold til lekser som du kan supplere med anbefaler jeg:

- http://web3.gyldendal.no/multi/1-4nettoppgaver/

- http://www.matematikk.org/trinn1-4/seksjon/

- http://www.herborvi.cappelendamm.no/

-http://pavei-oppgaver.cappelendamm.no/index.html(egentlig for elever med norsk som andrespråk, men denne kan også brukes i begynneropplæringen)

- http://www.dammskolen.no/grunnskole/norsk

Håper disse kan være til hjelp og at datteren din opplever at lekser kan være gøy igjen! :)

Anonymous poster hash: 3ec20...846

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ditt er skoleflink er det kjempeviktig at du står på for at hun skal få riktige utfordringer! :)

Det er ikke urettferdig at hun får et annet opplegg enn de andre barna, for alt du vet kan det være flere av de som trenger det. Jeg synes det faktisk er verre at hun ikke får det. Barn som sliter på skolen får jo hjelp og da bør de i andre enden av skalaen også få det.

Anonymous poster hash: a4ce1...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen :)

Tusen takk for gode svar! Også godt at en lærer tok seg tid til å svare!

Bare for å oppklare noe: hun er ikke noe "vidunderbarn" eller barnegeni, hun ligger bare litt foran i lesing og skriving. I de andre fagene er hun flink og mestrer alt hun lærer nå, men hun kan ikke det fra før.

Skal absolutt se på linker som et lagt ut! Tusen takk :)

Anonymous poster hash: 43d52...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min begynte i 1.klasse i høst. Hun gledet seg stort til skolestart og ikke minst til leksene. Allerede tidlig etter skolestart ble leksene et slit! Hun synes de er grusomt kjedelig og er sjelden motivert. Vi bruker veldig lang tid på leksene og de ender ofte med at hun blir sint og lei seg. Aller verst er det de dagene hun har aktiviteter på ettermiddagen og vi ikke rekker å begynne med leksene før etter aktiviteten.

Det er ikke det at hun ikke får de til heller. Hun er flink i alle fag og har mestret både lesing og skriving siden lenge før skolestart.

Prøver å få til gode lekserutiner, ro rundt henne samt at jeg alltid er der og oppmuntrer og henter henne inn når hun blir ukonsentrert.

Noen som har gode råd?

Vi har allerede snakket med læreren om muligheten for Ukeplan slik at vi kan gjøre ekstra lekser når motivasjonen er større og vi har god tid, men det var ikke mulig å få. Vurderer å kutte ut trening ( en gang i uka) og holde henne hjemme fra bursdager på ettermiddagen men føler det blir feil..

En intelligent og flott førsteklassing, men allerede skolelei? Det skal da ikke gå an?

What to do?

Anonymous poster hash: 43d52...db1

Det hele er tragisk...norsk skole er bare en oppbevaringsinstitusjon..det er ingen læringsglede eller reelle spennende utfordringer der.

Ditt barn er ikke det eneste som blir grønnsak i norsk skole.

Jens Bjørneboe var blant de få som så og ser dette.

De eneste som overlever og gjør det bra til tross for norske skolen- som ikke engang har varm lunch- er de med foreldre som tar hele jobben en norsk lærer egentlig skulle ha hatt.

Anonymous poster hash: 538a1...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Tilpassa opplæring gjeld ikkje berre dei svake, med også dei sterke. Still krav til læraren din! Be ho/han følje lovverket og tilpass opplæringa etter kva nivå barnet ditt er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller burde ta en titt på skolene i nærområdet med tanke på hvordan de stiller seg til barn som har et høyt mestringsnivå på lesing etc.? Bor dere i nærheten av en steinerskole/privatskole av en eller annen sort så er det nok ikke så dumt å høre med de ulike alternativene hvordan de stiller seg til slike dillemmaer og deretter vurdere skolebytte.



Anonymous poster hash: ad3b3...8b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med en av våre og setter på stoppeklokke for å ta tiden - det har fungert som motivasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...