Gå til innhold

Egoistisk å få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge utgjør ingen trussel når det gjelder overbefolkning. Ikke-vestlige land derimot...

Haha, ganske ekkelt ja. Må man, så må man!

Jeg tror at dette kommer til å nøytralisere seg spesielt i Kina, da det finnes (unnskyld uttrykket) jævlig mange flere menn enn kvinner i Kina.

"Offisielt er det rundt 30 millioner flere menn enn kvinner i Kina, men det reelle tallet er antagelig mye høyere."

Kilde: http://www.side3.no/historie/de-ekstreme-effektene-av-kinas-ettbarnspolitikk/5156836.html

Og med dette vil det være færre menn som får reprodusere, og vil dermed bare "dø ut". Nesten litt synd, men sånn er det jo når folk der borte kun vil ha gutter.

Anonymous poster hash: fa2f2...ebc

Slike land, der det fødes mange barn, trenger omfattende endring i politikk,utdanning (og atter utdanning), stabil vekst, og da kommer med tiden også endret syn på familien, jenter, tradisjon. I moderne samfunn kan jo ei jente være bonde. Og om de på landet jobber og er bonder, da er det ikke så nødvendig med land heller. Det vil være mange koneløse menn der borte ja...

Alt dette har ingenting med egoisme å gjøre. Livet er vidunderlig og vi skal nyte det. Med det mener jeg ikke om sånne kapitalistiske syn på det å nyte. Naturen kan være vidunderlig, det å gå tur med gode venner er vidunderlig. ja, det å ha barn er vidunderlig, se dem vokse er også vidunderlig. Og jeg ville ikke vært trist om noen betalte Bahamas-tur til meg heller! :D

Anonymous poster hash: 100d7...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg velger å ikke få barn rett og slett fordi jeg ser hvor tøft det er å vokse opp i dagens samfunn. Stadig flere unge går på piller mot depresjon, adhd, asbergers etc et cetc. De presses fra ung alder og vokser opp redde og i en følelse av tomhet.

Det er derfor jævlig egoistisk av meg å utsette en unge for noe sånt. Ja, jeg kan støtte om ungen, jeg kan hjelpe ungen, jeg kan gi ungen råd. Men til syvende og sist er ikke samfunnet og livet noe bra for ungen, og ungen har ikke bedt om å bli født.

Jeg ser problemene med at samfunnet trenger barn for å klare seg. At vi trenger dem. Men er det rett av meg å pålegge det ansvaret på en unge som ikke har bedt om det? Da legger jeg gjerne mine håp og min egoisme til side og velger å leve uten barn.



Anonymous poster hash: 7ac77...944
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det OK at jeg mener det?

Jeg argumenterer med at de fleste foreldre får barn til deres egen glede, uten å tenke på hvilken verden man setter barnet til. Befolkningen i verden vokser som aldri før, og hvordan skal det ende? Hvis alle i verden får 2-3 unger så sier det jo seg selv at jorda snart ikke lenger er bærekraftig.

Det blir færre og færre jobber for menneskene, da teknologien tar mer og mer over. Samtidig får jorda stadig nye beboere. Hvor stor vil ikke arbeidsledigheten bli?

For meg er det en egoistisk ting, fordi fokuset på å reprodusere seg selv og videreføre familiegenene er stort, og det å ha noe som gir livet mening. Det er egoistisk å overbefolke verden til fordel for ens egen lykke..

Derfor er det verste jeg vet foreldre som skryter hemningsløst av barna sine på facebook. Er det like sosialt akseptert om jeg skryter av å forsøple skogen?

Og nei, jeg er ingen bitter person som er ufrivillig barnløs, om dere trodde det. Jeg har bare evnen til å se realiteten i øynene.

Ja, det er OK at du mener det. Og jeg er enig. Det er på mange måter egoistisk. Men det er også givende og for meg en helt naturlig og nødvendig dimensjon med tanke på å utvikle seg som menneske.

Gorgonzola før - og etter - at han ble far, er to ulike menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Den 25. mars 2015 at 22.10, AnonymBruker skrev:

 

Dette er jeg helt enig i! Har man noe som vil påvirke barnets helse, er det egoistisk å få barn. Det samme gjelder om man ikke har muligheten til å ha barn på grunn av egen sykdom. Likevel virker det til å være få som tenker slik da...

 

Anonymous poster hash: ea919...591

For noe vrøvl.. Folk kan være de beste foreldrene uansett om de har allergier eller sykdommer!

Anonymkode: dfde9...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker nå heller at det å sette egne barn til liv er egoisme, i den forstand at det allerede er barn som trenger foreldre i verden. Hvorfor må man på død og liv lage egne, når det er så mange barn som dør hver dag fordi de ikke har et menneske som tar vare på dem. Det er jo millioner av barn som trenger foreldre, men nei, vi skal lage egne.

De barna som dør i morgen av krig, sult, fattigdom, sykdom, vold, narkotika, omsorgsvikt, de barna ønsker vi ikke, men det er fint at noen andre gidder å bry seg om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Men, prøv å kom på en eneste ting vi gjør som ikke kan tolkes som å være egoistisk.. Man kan argumentere for at selv veldedighet er noe vi i bunn og grunn gjør for å fremstå eller føle oss bedre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...