Gå til innhold

Bachelor med jobbmuligheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke noe flink i realfag. Jeg slet mye med matte på videregående.

Har en interesse for utdanning og for tiden tar jeg en bachelor i spes.ped. men jeg begynner å bli usikker om det er dette jeg vil.

Nå lurer jeg på om noen her kan peke på en bachelor (så lenge det ikke er realfag relatert) som gir gode jobbmuligheter etter en bachelor. Jeg vil etterhvert ta en master, men akkurat nå vil jeg satse på å kunne ta en grad hvor det er mulig å få en jobb med bare en b.a.

Jeg har tenkt på vernepleie/sosionom, men jeg føler at uansett hvor mye søking jeg gjør, ender jeg opp med å se på de to (ikke nødvendigvis av interesse).

Setter pris på alle svar. :)



Anonymous poster hash: dbce8...85a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kvinneline

Barnevern. Du kan jobbe innen alt av yrker som omhandler barn, ungdom og familier. Alt i fra veileder på skole, institusjon, bvp-tjenesten, ungdomsklubber, lavterskel for ungdom, bufetat (jobbet der. Veldig spennende). Dette var for å nevne noen. Interessant yrke i alle fall. Og utdannelsen er veldig fin :)

Endret av Kvinneline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinneline

Det er i realfag penga ligger ;).

For noe tull. Ikke særlig mye realfag i min utdannelse, men penga er veldig gode de. Bare å komme seg inn i det private ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Ikke særlig mye realfag i min utdannelse, men penga er veldig gode de. Bare å komme seg inn i det private ;)

Jeg mente ikke det bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinneline

Jeg mente ikke det bokstavelig.

Svung av sarkasme over svaret mitt og. Derfor jeg kastet inn en ;) etter å ha satt det private i lys. Selv om det forsåvidt er sant også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i realfag penga ligger ;).

Penger interesserer meg ikke. :)

Anonymous poster hash: dbce8...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern. Du kan jobbe innen alt av yrker som omhandler barn, ungdom og familier. Alt i fra veileder på skole, institusjon, bvp-tjenesten, ungdomsklubber, lavterskel for ungdom, bufetat (jobbet der. Veldig spennende). Dette var for å nevne noen. Interessant yrke i alle fall. Og utdannelsen er veldig fin :)

Jeg har hørt at det er for mange som utdanner seg som barnevernspedagoger og det er derfor vanskelig å få seg jobb?

Anonymous poster hash: dbce8...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått vernepleie, og du kan jobbe med utrolig mye forskjellig, selv om majoriteten jobber i omsorgsboliger, hjemmesykepleie og sykehjem. Jeg kjenner noen som jobber med barn med lærevansker, samt de som jobber mer administrativt, bla. på nav, noen er på bufetat, lavterskel, kjenner ei på asylmottak faktisk. Og i psykiatrien selvsagt.

Vernepleie innebærer jo samme(så vidt jeg vet) medikamentregningen som sykepleie da, men dette er mattematikk på barneskolenivå, så det klarer de fleste:)



Anonymous poster hash: 8318d...da1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger interesserer meg ikke. :)

Anonymous poster hash: dbce8...85a

Garantert enkelt å få jobb uten lønn :)

Ellers er vel sykepleier, lærer, førskolelærer blant annet områder utenfor realfag som vil ha god tilgang på oppgaver nå og i fremtiden. Både i evt offentlige og frie private marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern. Du kan jobbe innen alt av yrker som omhandler barn, ungdom og familier. Alt i fra veileder på skole, institusjon, bvp-tjenesten, ungdomsklubber, lavterskel for ungdom, bufetat (jobbet der. Veldig spennende). Dette var for å nevne noen. Interessant yrke i alle fall. Og utdannelsen er veldig fin :)

Ikke for å kuppe tråden, men vet du hva lønnen ligger på innenfor barnevern? Og hvor lange dager hadde du på skolen? Må pendle 1 time hver vei... Endret av tidsklemma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert enkelt å få jobb uten lønn :)

Ellers er vel sykepleier, lærer, førskolelærer blant annet områder utenfor realfag som vil ha god tilgang på oppgaver nå og i fremtiden. Både i evt offentlige og frie private marked.

Lærer kan jeg ikke bli siden jeg har en 2 i det ene matte faget. Mitt verste mareritt er å ende opp som førskolelærer (no offence til de som liker yrket:) ) og sykepleier yrket interesserer meg overhodet ikke.

Penger for meg er ikke viktig. Jeg velger ikke en utdanning som vil gi meg 600 000 kr i startlønn. Jeg er fornøyd med en gjennomsnittlig inntekt. Takk for svar. TS

Anonymous poster hash: dbce8...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men vet du hva lønnen ligger på innenfor barnevern? Og hvor lange dager hadde du på skolen? Må pendle 1 time hver vei...

Jeg har sjekket og det gjennomsnittelig lønnen lå på ca 450 000 kr. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnevernspedagog

Ikke så verst, altså! :) TS

Anonymous poster hash: dbce8...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått vernepleie, og du kan jobbe med utrolig mye forskjellig, selv om majoriteten jobber i omsorgsboliger, hjemmesykepleie og sykehjem. Jeg kjenner noen som jobber med barn med lærevansker, samt de som jobber mer administrativt, bla. på nav, noen er på bufetat, lavterskel, kjenner ei på asylmottak faktisk. Og i psykiatrien selvsagt.

Vernepleie innebærer jo samme(så vidt jeg vet) medikamentregningen som sykepleie da, men dette er mattematikk på barneskolenivå, så det klarer de fleste:)

Anonymous poster hash: 8318d...da1

Jobber du som vernepleier nå? Er jobbmarkedet tøfft for vernepleiere? ts

Anonymous poster hash: dbce8...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinneline

Ikke for å kuppe tråden, men vet du hva lønnen ligger på innenfor barnevern? Og hvor lange dager hadde du på skolen? Må pendle 1 time hver vei...

Vil jo variere ut fra hvilken arbeidsplass du har, men mange starter nok i overkant av 400 000 om du jobber under tittelen barnevernspedagog. Jeg startet som assistent i bhg rett etter utdannelsen, og det var jo dårlig betalt (rundt 275 000). Måtte starte en plass, og de ansatte meg ikke som bvp da de ikke hadde økonomi. Ett år senere fikk jeg jobb som bvp på en skole, og da var vell lønna rundt 430 i året. Øker jo hvert år :) Skoledagene var veldig gode. Lite obligatorisk, en studiedag, og som regel hadde vi timer fra 9-2/3. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo variere ut fra hvilken arbeidsplass du har, men mange starter nok i overkant av 400 000 om du jobber under tittelen barnevernspedagog. Jeg startet som assistent i bhg rett etter utdannelsen, og det var jo dårlig betalt (rundt 275 000). Måtte starte en plass, og de ansatte meg ikke som bvp da de ikke hadde økonomi. Ett år senere fikk jeg jobb som bvp på en skole, og da var vell lønna rundt 430 i året. Øker jo hvert år :) Skoledagene var veldig gode. Lite obligatorisk, en studiedag, og som regel hadde vi timer fra 9-2/3. :)

Men hva jobbet du som på en skole? Trodde ikke at en utdanning innenfor barnevernet kunne brukes på en skole. ts

Anonymous poster hash: dbce8...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Generelt er vel en profesjonsutdanning lurt, og det har jo blitt enklere å ta master etter disse nå.

Men jeg tror ikke pedagogikk er dumt heller. Søsteren min tok først en bachelor i det (en sånn blanding av pedagogikk, psykologi og økonomi - vet ikke hva den heter), og hun fikk jobb med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinneline

Men hva jobbet du som på en skole? Trodde ikke at en utdanning innenfor barnevernet kunne brukes på en skole. ts

Anonymous poster hash: dbce8...85a

Veileder. Flere og flere skoler ansetter barnevernspedagoger nå. Noen jobber en til en, andre brukes som en veileder. En venninne jobber en til en på barneskole. Hun er bvp, og er ansatt for å være der for de barna som har behov for ekstra oppfølging, da pga atferd, hjemmeforhold osv. Jeg jobbet på ungdomsskole, og hadde eget kontor (som en helsesøster ville ha hatt). Forskjellen er jo stor på kompetansen der, og mange ungdommer har behov for en fast ansatt med sosialfaglig bakgrunn på skolen. Hvis du har hørt om ungdomskontakt/utekontakt, som er lavterskeltilbud (råd/veiledning), ble min oppgave på skolen litt lik. Det positive var at ungdommene hadde meg rett nede i gangen, og slapp å oppsøke

noen å snakke med, utenfor skole.

Jeg gikk også inn i klasserommene, og "hang" rundt kantina i lunsjpausen. Handler om å skape relasjon og være synlig. Helt utrolig at flere bvp ikke jobber på skolene faktisk, men det er godt at det stadig øker, for det trengs. Elever har behov for å ha noen på skolen å prate med, andre enn lærere, som etter min forståelse, ofte ikke har god nok tid til å høre på. Ikke noe vondt mot lærere (må understrekes), men ulike kompetanser gir ulike forutsetninger, og bvp utdannelsen har kommunikasjon med barn/ungdom som grunnlag. Derfor mener jeg at dette med tverrfaglig samarbeid innenfor skolene, er så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer kan jeg ikke bli siden jeg har en 2 i det ene matte faget. Mitt verste mareritt er å ende opp som førskolelærer (no offence til de som liker yrket:) ) og sykepleier yrket interesserer meg overhodet ikke.

Penger for meg er ikke viktig. Jeg velger ikke en utdanning som vil gi meg 600 000 kr i startlønn. Jeg er fornøyd med en gjennomsnittlig inntekt. Takk for svar. TS

Anonymous poster hash: dbce8...85a

Poenget mitt er at penger er viktig for deg slik det er viktig for oss alle som ikke er søkkrike fra før. Jeg vil anta at du ikke vil jobbe gratis - og dermed er lønn også viktig. Jeg er kanskje kverulerende nå - men synes det er et poeng siden svært få vil jobbe uten lønn. Det riktige vil vel være at du ikke er opptatt av svært høy lønn. 600 000 som du nevner er langt over snittlønnen her til lands.

Problemet med det meste annet av utdanninger som ikke er mer yrkesrettet og som ikke baserer seg på noe som helst av realfag er at de er svært usikre, det er svært mange som utdanner seg i disse feltene og de fleste av jobbene er i offentlig sektor. Med tanke på fremtidige innsparinger i offentlige utgifter (som er nødt til å komme som følge av den eksplosive økningen i pensjonsutgifter blant annet - eldrebølgen) vil svært mange der slite med å få jobb, og mange vil ligge i faresonen for å miste jobben. Å få jobb i privat sektor hvor ikke staten er sluttkunde er svært vanskelig om en er utdannet innen humaniora.

En kan selvsagt likevel gå på en av disse retningene og håpe at en selv ikke er en av de uheldige en eller annen gang - eller at det store krakket ikke kommer før om endel år. Men det er jo svært dystre fremtidsutsikter.

SSB sine prognoser frem mot 2020

Det utdannes trolig flere barnevernspedagoger og sosionomer enn samfunnet har bruk for i årene fremover. Samtidig ser det ut til at mangelen på hjelpepleiere og tannleger vil fortsette å øke. Samfunnets behov for ergoterapeuter, psykologer og vernepleiere vil også øke sterkt, viser beregninger fra Statistisk sentralbyrås forskningsavdeling.

Det kan bli et overskudd av barnevernspedagoger, sosionomer, aktivitører og helsesekretærer i fremtiden. Felles for disse yrkesgruppene er at de består av forholdsvis unge yrkesaktive, hvor få går av med pensjon i forhold til kullene som utdannes

Stygg trend

Det er også blitt flere ledigen innen helse, pleie og omsorg. Sammenlignet med juni 2008 er økningen på nesten 2 000, eller 70 prosent, fremgår det av NAV-rapporten.

I forhold til juni i fjor har det blitt 400 flere som er helt ledige eller på tiltak, en økning på 7 prosent. 50 prosent av den økningen kan imidlertid forklares med at det er blitt 200 flere ledige sosionomer og barnevernspedagoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at penger er viktig for deg slik det er viktig for oss alle som ikke er søkkrike fra før. Jeg vil anta at du ikke vil jobbe gratis - og dermed er lønn også viktig. Jeg er kanskje kverulerende nå - men synes det er et poeng siden svært få vil jobbe uten lønn. Det riktige vil vel være at du ikke er opptatt av svært høy lønn. 600 000 som du nevner er langt over snittlønnen her til lands.

Problemet med det meste annet av utdanninger som ikke er mer yrkesrettet og som ikke baserer seg på noe som helst av realfag er at de er svært usikre, det er svært mange som utdanner seg i disse feltene og de fleste av jobbene er i offentlig sektor. Med tanke på fremtidige innsparinger i offentlige utgifter (som er nødt til å komme som følge av den eksplosive økningen i pensjonsutgifter blant annet - eldrebølgen) vil svært mange der slite med å få jobb, og mange vil ligge i faresonen for å miste jobben. Å få jobb i privat sektor hvor ikke staten er sluttkunde er svært vanskelig om en er utdannet innen humaniora.

En kan selvsagt likevel gå på en av disse retningene og håpe at en selv ikke er en av de uheldige en eller annen gang - eller at det store krakket ikke kommer før om endel år. Men det er jo svært dystre fremtidsutsikter.

SSB sine prognoser frem mot 2020

Det utdannes trolig flere barnevernspedagoger og sosionomer enn samfunnet har bruk for i årene fremover. Samtidig ser det ut til at mangelen på hjelpepleiere og tannleger vil fortsette å øke. Samfunnets behov for ergoterapeuter, psykologer og vernepleiere vil også øke sterkt, viser beregninger fra Statistisk sentralbyrås forskningsavdeling.

Det kan bli et overskudd av barnevernspedagoger, sosionomer, aktivitører og helsesekretærer i fremtiden. Felles for disse yrkesgruppene er at de består av forholdsvis unge yrkesaktive, hvor få går av med pensjon i forhold til kullene som utdannes

Stygg trend

Det er også blitt flere ledigen innen helse, pleie og omsorg. Sammenlignet med juni 2008 er økningen på nesten 2 000, eller 70 prosent, fremgår det av NAV-rapporten.

I forhold til juni i fjor har det blitt 400 flere som er helt ledige eller på tiltak, en økning på 7 prosent. 50 prosent av den økningen kan imidlertid forklares med at det er blitt 200 flere ledige sosionomer og barnevernspedagoger.

Barnevernspedagog kommer ikke under humaniora.

Mye nyttig informasjon her :) Nå har du fått meg til å tenke om. Kanskje det er vernepleie som jeg burde satse på! Hvis jeg begynner neste år vil jeg bli ferdig utdannet i 2018...så det er skremmende nær SSB's dato.

Jeg skjønner poenget ditt angående penger. Jeg vil jo ikke jobbe gratis, men jeg mente at jeg ser ikke på snittlønnen i det yrket jeg skal velge for å bestemme meg for den utdanningen.

Anonymous poster hash: dbce8...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...