Gå til innhold

Gratispassasjeren på gruppa... IGJEN!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er satt på gruppe med en eller annen noldus som ikke gjør noe... Dette er universitsnivå(!) og jeg er mildt sagt lei. Jeg har alltid følt at alle fortjener en sjanse, men etter ymse år er jeg ferdig med å hjelpe andre!

Samme person som har iglet seg på hver gruppe med meg, og var stuck i tre fag med vedkommende. To av eksamensoppgavene er levert nå, hvor jeg får vite at de andre to på oppgaven har gjort ALT hans arbeid på nytt før innleveringsfristen, da vi hadde tre uker på en 17 siders oppgave... Vedkommende har ikke gjort, gjør ikke, og kommer ikke til å gjøre noe, fordi han ikke kan, vil og gidder. Han er sarkastisk og frekk, og jeg kommer ikke til å takle dette menneske frem til sommeren (!).

Dette er et tilleggsstudium, der ALLE i klassen utenom han har en bachelor i bunnen. Han har omskolering.

Jeg er på gruppe med denne personen frem til våren, hvor vi, pluss et par til, skal jobbe inn over 20 studiepoeng. Vi andre på gruppen kommer til å bruke tre ganger så lang tid om vi må "dra" han med oss hele veien.

Hvordan går man frem på en god måte, hvor denne personen kan bli kastet ut av gruppen asap? Jeg risikerer ikke flere karakterer for å hjelpe noen andre!



Anonymous poster hash: ca394...4db
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil også legge til at jeg alltid har blitt utnyttet for dette, og har alltid slitt med konflikter. Dette har alltid resultert i at de har fått segle gjennom uten å gjøre noe som helst... :(



Anonymous poster hash: ca394...4db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra til foreleser/vedkommende som arrangerer gruppene!

Jeg sa i fra til vedkommende at hvis han ikke begynner å gjøre noe, så får han ikke være med. Han gjorde fremdeles ingenting, og da sa jeg ifra til min foreleser. Iglen må se seg nødt til å jobbe alene de neste månedene. :jolie:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig, skjønner meg bare ikke på sånne folk. Eneste som har fungert for meg, er å gi klart definerte oppgaver til alle, og klare frister. Gjerne ukentlig. Trist at man må gjøre det sånn men hvis det funker, så hey.

Hvis vedkommende ikke klarer å levere sin del innen de fristene som er satt, så må man kanskje vurdere andre tiltak. Hva det skulle være vet jeg ikke helt, er jo på universitetet så vet ikke hvor godt det funker å si fra til veileder/foreleser? Aldri opplevd så det kan jeg ikke si noe om :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig, skjønner meg bare ikke på sånne folk. Eneste som har fungert for meg, er å gi klart definerte oppgaver til alle, og klare frister. Gjerne ukentlig. Trist at man må gjøre det sånn men hvis det funker, så hey.

Hvis vedkommende ikke klarer å levere sin del innen de fristene som er satt, så må man kanskje vurdere andre tiltak. Hva det skulle være vet jeg ikke helt, er jo på universitetet så vet ikke hvor godt det funker å si fra til veileder/foreleser? Aldri opplevd så det kan jeg ikke si noe om :/

Problemet er dessverre ikke det at han ikke leverer, men HVA han leverer. For han er det perfekt (han klarer ikke å se hvor dårlig det er :( ). Vi snakket med han om dette forrige uke, at nå er det siste innsats. Han mente at det som var gjort var kjempebra og himlet med øynene når en på gruppa sa han imot på hans innhold. Etter å ha jobbet med hele hans del, klarte han til og med å presse ut en "Hah, jeg så gjennom oppgaven i går, og du hadde en kommafeil, haha, *gjeip*. (Faktisk..).

Anonymous poster hash: ca394...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde dette i fjor, i et fag som skulle vare hele studieåret. Vi tok det opp med fagansvarlig og hadde møter med gruppa (inkludert personen som ikke deltok) der tema var manglende deltagelse og elendig kvalitet på det lille som ble gjort. Personen svarte med løfter om bedring. Vi ga en kort frist og tok opp det samme igjen. Denne gangen med spørsmål om mulig tilrettelegging. Nytt løfte om bedring og takk for at vi ga personen en bitteliten oppgave tilpasset ønskene. Ny kort frist, og da det fortsatt ikke var noe bedring avsluttet vi samarbeidet.

Ja det var ubehagelig da det sto på. Vi skulle jo ha forelesninger i andre fag sammen og var nødt til å omgåes der (lite kull). Og det er aldri moro å måtte fortelle folk at de gjør en elendig jobb.

Men fy F så deilig det var å ha en gruppe der de som var igjen var motiverte, engasjerte og faktisk gjorde en god jobb. Vi skrev en rapport fra hele prosessen som vi la ved i mappa, for å dokumentere hva vi hadde gjort og hvorfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er satt på gruppe med en eller annen noldus som ikke gjør noe... Dette er universitsnivå(!) og jeg er mildt sagt lei. Jeg har alltid følt at alle fortjener en sjanse, men etter ymse år er jeg ferdig med å hjelpe andre!

Samme person som har iglet seg på hver gruppe med meg, og var stuck i tre fag med vedkommende. To av eksamensoppgavene er levert nå, hvor jeg får vite at de andre to på oppgaven har gjort ALT hans arbeid på nytt før innleveringsfristen, da vi hadde tre uker på en 17 siders oppgave... Vedkommende har ikke gjort, gjør ikke, og kommer ikke til å gjøre noe, fordi han ikke kan, vil og gidder. Han er sarkastisk og frekk, og jeg kommer ikke til å takle dette menneske frem til sommeren (!).

Dette er et tilleggsstudium, der ALLE i klassen utenom han har en bachelor i bunnen. Han har omskolering.

Jeg er på gruppe med denne personen frem til våren, hvor vi, pluss et par til, skal jobbe inn over 20 studiepoeng. Vi andre på gruppen kommer til å bruke tre ganger så lang tid om vi må "dra" han med oss hele veien.

Hvordan går man frem på en god måte, hvor denne personen kan bli kastet ut av gruppen asap? Jeg risikerer ikke flere karakterer for å hjelpe noen andre!

Anonymous poster hash: ca394...4db

Havnet i samme situasjon og vi "andre" endte opp med å klage vedkommende til lærer for å få han ut av gruppen. Vi gadd ikke å måtte risikere karakterer og mulig fremtid pga en idiot ikke gadd, eller klarte å være med å bidra. Han fikk først en sjanse, eller flere faktisk, men han møtte enten et par timer for seint til møter vi hadde for å jobbe sammen, eller dukket ikke opp i det hele tatt. Når vi ble enige om hva vi skulle gjøre f.eks over helgen og vi andre hadde gjort vårt, så dukket han opp med å vise frem noe som unger på 12 år hadde klart å gjøre bedre, og streken ble satt. Vi fikk han kastet ut, slik at han måtte klare seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havnet i samme situasjon og vi "andre" endte opp med å klage vedkommende til lærer for å få han ut av gruppen. Vi gadd ikke å måtte risikere karakterer og mulig fremtid pga en idiot ikke gadd, eller klarte å være med å bidra. Han fikk først en sjanse, eller flere faktisk, men han møtte enten et par timer for seint til møter vi hadde for å jobbe sammen, eller dukket ikke opp i det hele tatt. Når vi ble enige om hva vi skulle gjøre f.eks over helgen og vi andre hadde gjort vårt, så dukket han opp med å vise frem noe som unger på 12 år hadde klart å gjøre bedre, og streken ble satt. Vi fikk han kastet ut, slik at han måtte klare seg selv.

Akkurat der problemet ligger... Men han kan ikke på grunn av barn (godt voksen mann på nesten 40...), som BTW fortalte at etter endt utdannelse vurderer han sterkt uføretrygd. Han har så vondt i ryggen og har gjort sin innsats... Ble overrasket, irritert og ser nå at han kanskje ikke passer inn i et ledelses-studium?

Anonymous poster hash: ca394...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der problemet ligger... Men han kan ikke på grunn av barn (godt voksen mann på nesten 40...), som BTW fortalte at etter endt utdannelse vurderer han sterkt uføretrygd. Han har så vondt i ryggen og har gjort sin innsats... Ble overrasket, irritert og ser nå at han kanskje ikke passer inn i et ledelses-studium?

Anonymous poster hash: ca394...4db

Vi gav jo "vår fyr" mange sjanser, og brukte masse timer på å rette opp det han hadde gjort i starten. Dette gjorde jo at vi lå etter de andre gruppene. Så jo før du får han kastet vekk og bort, jo bedre.

Når vi kun var de effektive igjen i gruppen, så klarte vi faktisk å levere den beste oppgaven det året, noe vi neppe hadde klart med en som sinker gruppen gjennom hele året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra til foreleser/vedkommende som arrangerer gruppene!

Jeg sa i fra til vedkommende at hvis han ikke begynner å gjøre noe, så får han ikke være med. Han gjorde fremdeles ingenting, og da sa jeg ifra til min foreleser. Iglen må se seg nødt til å jobbe alene de neste månedene. :jolie:

Det virket som en kort og deilig prosess... Hadde vært deilig å ha kompetente mennesker på gruppe, for en gangs skyld (bokstavelig talt). :dry: Misliker disse menneskene så sterkt, men av en eller annen grunn har jeg siden barneskolen (husker første gang jeg gråt over dette...) vært stuck med disse menneskene. Er det virkelig sååå mange av dem, eller er det bare meg som er så uheldig? :(

Anonymous poster hash: ca394...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav jo "vår fyr" mange sjanser, og brukte masse timer på å rette opp det han hadde gjort i starten. Dette gjorde jo at vi lå etter de andre gruppene. Så jo før du får han kastet vekk og bort, jo bedre.

Når vi kun var de effektive igjen i gruppen, så klarte vi faktisk å levere den beste oppgaven det året, noe vi neppe hadde klart med en som sinker gruppen gjennom hele året.

Deilig å se at det er flere som har vært borti dette, og turte å spenne vedkommende ut. På tide å pushe seg selv og gjøre det! Nå er det faen meg nok med disse menneskene! Siste året før yrkesliv, jeg ønsker virkelig å gjøre det bra, og ikke henge etter hele veien på grunn av EN sopp!

Anonymous poster hash: ca394...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket som en kort og deilig prosess... Hadde vært deilig å ha kompetente mennesker på gruppe, for en gangs skyld (bokstavelig talt). :dry: Misliker disse menneskene så sterkt, men av en eller annen grunn har jeg siden barneskolen (husker første gang jeg gråt over dette...) vært stuck med disse menneskene. Er det virkelig sååå mange av dem, eller er det bare meg som er så uheldig? :(

Anonymous poster hash: ca394...4db

Passive deltagere (gratispassasjeren) i grupper opplever at de har i liten eller ingen grad lov til å utfolde seg i gruppen og tar ofte en tilskuer-rolle. Dette er i stor grad en ervervet rolle, altså en rolle de har tilegnet seg i løpet av årene og som de mener fungerer bra for dem. Det de glemmer er at de er en negativ inflytelse i det sosiale klimaet, og selv om de fleste individene forsøker å skape et støtteklima, altså er sentrert om at gruppen skal prestere best mulig, er gratispassasjeren i stor grad med å skape et forsvarsklima og viser stor egoisme ved å forvente at de selv skal få lov til å surfe på de andres suksess og ikke bidra. Ofte virker det også som de leverer dårlig arbeid slik at de andre bare skal gjøre hele greien for dem.

Jeg vil anta mange av disse gratispassasjerene har en historie av å ikke føle at de strekker til i grupper og derfor mener det er greiere å trekke seg tilbake. Den sosiale kompetansen til disse individene virker svært svekket ettersom de absolutt ikke hverken forstår hva som er forventet av dem, eller klarer å utføre det.

Artig psykologisik fenomen det der, ikke minst så trist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket som en kort og deilig prosess... Hadde vært deilig å ha kompetente mennesker på gruppe, for en gangs skyld (bokstavelig talt). :dry: Misliker disse menneskene så sterkt, men av en eller annen grunn har jeg siden barneskolen (husker første gang jeg gråt over dette...) vært stuck med disse menneskene. Er det virkelig sååå mange av dem, eller er det bare meg som er så uheldig? :(

Anonymous poster hash: ca394...4db

Tyder jo bare på at du er skolesmart da. Det er jo enklere å havne med "dem" jo smartere du er. Jo smartere jo lettere er det å bli "dratt ned". ^^

Deilig å se at det er flere som har vært borti dette, og turte å spenne vedkommende ut. På tide å pushe seg selv og gjøre det! Nå er det faen meg nok med disse menneskene! Siste året før yrkesliv, jeg ønsker virkelig å gjøre det bra, og ikke henge etter hele veien på grunn av EN sopp!

Anonymous poster hash: ca394...4db

Ikke kast han ut på eget initiativ. Snakk med de andre på gruppa og gjør det sammen. Læreren vil nok ha et møte med alle dere samlet, og da er det greit at dere er enige om hva dere skal si, hva dere ikke liker, hva han slurver med osv. Han vil nok også få en "ekstra sjanse" ettersom læreren jo selvfølgelig ikke ønsker at noen skal være igjen alene. Så få den ekstra sjansen overstått, og få han ut på andre møtet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tyder jo bare på at du er skolesmart da. Det er jo enklere å havne med "dem" jo smartere du er. Jo smartere jo lettere er det å bli "dratt ned". ^^

Ikke kast han ut på eget initiativ. Snakk med de andre på gruppa og gjør det sammen. Læreren vil nok ha et møte med alle dere samlet, og da er det greit at dere er enige om hva dere skal si, hva dere ikke liker, hva han slurver med osv. Han vil nok også få en "ekstra sjanse" ettersom læreren jo selvfølgelig ikke ønsker at noen skal være igjen alene. Så få den ekstra sjansen overstått, og få han ut på andre møtet. ;)

Jeg har mistet mine A'er på disse jævlene gjennom mine fem år på universitetet... Ja, jeg er skoleflink og har alltid vært det. Problemet er empati og en beskyttende følelse over at "alle skal med". Kommer nok av at alle lærerne jeg har hatt har brukt setningen: "I arbeidslivet kan du ikke velge hvem du vil jobbe med". Nei tenker jeg... Men de i arbeidslivet har da faen meg kompetanse og ble ansatt av en grunn? Spesielt i yrket jeg skal jobbe med.... :(

Takk for reflekterende svar! Du kommer ofte med noe konstruktivt i dette forumet, og setter pris på det! Skal snakke med gruppa i morgen. Har nok de med meg, men det må skje fort, for første del av oppgaven skal leveres om tre uker. Han må ut før fristen. Hvis ikke kan vi ike ke kaste han ut "ettersom han har bidratt det første semesteret"

Anonymous poster hash: ca394...4db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket som en kort og deilig prosess... Hadde vært deilig å ha kompetente mennesker på gruppe, for en gangs skyld (bokstavelig talt). :dry: Misliker disse menneskene så sterkt, men av en eller annen grunn har jeg siden barneskolen (husker første gang jeg gråt over dette...) vært stuck med disse menneskene. Er det virkelig sååå mange av dem, eller er det bare meg som er så uheldig? :(

Anonymous poster hash: ca394...4db

Klag til foreleser/lærer! De skjønner situasjonen! :opplyser:

Er fryktelig slitsomt når 3/4 av gruppa ønsker en god karakter og jobber hardt, mens den 1/4 ikke gjør en shit og tror at han/hun kan seile igjennom studiet. :bond:

I vårt tilfelle, så havnet "stakkaren" på gruppe med flere giddalause igler. Endte med at ingen av de fikk godkjent. :rolleyes:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag til foreleser/lærer! De skjønner situasjonen! :opplyser:

Er fryktelig slitsomt når 3/4 av gruppa ønsker en god karakter og jobber hardt, mens den 1/4 ikke gjør en shit og tror at han/hun kan seile igjennom studiet. :bond:

I vårt tilfelle, så havnet "stakkaren" på gruppe med flere giddalause igler. Endte med at ingen av de fikk godkjent. :rolleyes:

Så sjokkerende resultat fra flere av disse på en gruppe... Hvorfor gidder de å studere om de ikke kan eller gjør noe ordentlig?

Veldig kjedelig å printe ut en lefse med "hvordan henvise til referanse/kildehenvisning) OG sende nettadresse på kildekompasset.... og vedkommende likevel gjør feil.... River snart av meg håret på grunn av disse tassene! :grine:

Anonymous poster hash: ca394...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler meg truffet av Ts. Er ikke sikker om jeg skal gråte eller le.

På hvilken måte føler du deg truffet?

Hvordan kunne du tenke deg å bli behandlet om du var (er?) en gratispassasjer for en gruppe? Hva er dine tanker rundt det? Ønsker ikke å såre noen, men er så lei av at det alltid er meg som må bruke ekstra tid på å løfte andre opp...

Anonymous poster hash: ca394...4db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte føler du deg truffet?

Hvordan kunne du tenke deg å bli behandlet om du var (er?) en gratispassasjer for en gruppe? Hva er dine tanker rundt det? Ønsker ikke å såre noen, men er så lei av at det alltid er meg som må bruke ekstra tid på å løfte andre opp...

Der kom empatien igjen. Nei, det er viktig at gratispassasjerer tar i et tak, eventuelt er ydmyke og spør om hjelp. Når man sitter før innlevering med en halvferdig oppgave... fordi man stoler på at en medstudent får dette noenlunde til... også ser det ikke ut? Det er lov å si fra, men dette virker så konsekvent fra slike menneskers side, hvor de kommer med forsvarstaler og peker ut andres feil... GIDD!!

Anonymous poster hash: ca394...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sjokkerende resultat fra flere av disse på en gruppe... Hvorfor gidder de å studere om de ikke kan eller gjør noe ordentlig?

Veldig kjedelig å printe ut en lefse med "hvordan henvise til referanse/kildehenvisning) OG sende nettadresse på kildekompasset.... og vedkommende likevel gjør feil.... River snart av meg håret på grunn av disse tassene! :grine:

Anonymous poster hash: ca394...4db

Godt spørsmål! :fnise: Du er bare nødt til å ikke synes synd på disse iglene. Ellers blir du/vi aldri kvitt dem! :sjokkert: Skulle nesten tro at disse iglene ikke var voksne og ansvarsbevisste nok og tror at alt blir servert på et gull fat. :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...