Gå til innhold

De man henger med i høyere utdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at de ikke-etniske og etniske nordmenn ikke henger sammen. Jeg startet ved høyere utdanning i mitt kull er vi over 100 elever, derav ca 20 stykker ikke er etniske nordmenn. Mange av dem kjente ikke hverandre, men har allerede blitt gode kompiser og ser dem ofte jobbe i større gruppe. Har den seneste tiden begynt å jobbe sammen med dem,noen ganger og må si jeg ble misunnelig på dem. De jeg til vanlig jobber med er "dønn" seriøse og ofte snakker vi ikke om noe annet enn skole. Det kan sikkert ha noe med at vi ikke har kjent hverandre i all verdens tid, men det er helt stikk motsatt med den andre gruppen. Er det noen som også ha opplev det slik?

Det andre tingen jeg synes er synd, er at de diverse gruppene ikke er mer mikset. Det kan sikkert ha med at jeg direkte kom fra VGS og er vant til mer mikset gruppe.

Hva mener dere? :)

Anonymous poster hash: eebcc...6c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det vanlig at de ikke-etniske og etniske nordmenn ikke henger sammen. Jeg startet ved høyere utdanning i mitt kull er vi over 100 elever, derav ca 20 stykker ikke er etniske nordmenn. Mange av dem kjente ikke hverandre, men har allerede blitt gode kompiser og ser dem ofte jobbe i større gruppe. Har den seneste tiden begynt å jobbe sammen med dem,noen ganger og må si jeg ble misunnelig på dem. De jeg til vanlig jobber med er "dønn" seriøse og ofte snakker vi ikke om noe annet enn skole. Det kan sikkert ha noe med at vi ikke har kjent hverandre i all verdens tid, men det er helt stikk motsatt med den andre gruppen. Er det noen som også ha opplev det slik?

Det andre tingen jeg synes er synd, er at de diverse gruppene ikke er mer mikset. Det kan sikkert ha med at jeg direkte kom fra VGS og er vant til mer mikset gruppe.

Hva mener dere? :)

Anonymous poster hash: eebcc...6c6

Ts her. Ser at jeg har endel skriveleif.

Anonymous poster hash: eebcc...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var slik på vgs også. Og det er særlig slik på høyere utdanning. De gnæler nå om eget sykehus, eldrehjem osv også..



Anonymous poster hash: 8e21a...871
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er gruppene blandet. Det ville vært rart å ekskludert noen. Vi er jo på samme studiet.

Jeg synes det er litt vanskelig å bli venn med utvekslingsstudenter siden de grovt sagt bare snakker om studiet sitt når de drikker, og hvordan nordmenn og landet eller byen vår er når de er edru. De blir ofte en gjeng for seg selv, sammen med buddyene sine. Sikkert på grunn av kulturkræsjet.



Anonymous poster hash: 6f9e4...7b5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var slik på vgs også. Og det er særlig slik på høyere utdanning. De gnæler nå om eget sykehus, eldrehjem osv også..

Anonymous poster hash: 8e21a...871

Dette handler egentlig ikke om ekskludering, men heller at man henger med de man er nærmest, om dere forstår hva jeg sier. Nordmenn har like mye skylden

Anonymous poster hash: eebcc...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke sånn. En av dem jeg er mest med på master og også jobber mest sammen med på fritiden, er ikke etnisk norsk.



Anonymous poster hash: 9c750...a6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det vel uhell samfunnet, man ser det jo til og med i barnehagen at de norske og de ikke norske barna ikke leker med hverandre og sånn fortsetter det. Jeg har også jobbet på arbeidsplasser med samme segregering... Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går selv på høyere utdanning og har merket dette selv, at norske henger med norske og ikke-etniske med ikke-etniske.

Jeg er selv såkalt ikke-etnisk og henger egentlig med begge, men må ærlig innrømme at ikke-etniske er de som er mine nærmeste venner og de jeg føler at jeg klinger best med. Som du sier så føler jeg at når jeg snakker med mange av de etnisk norske på kullet så snakker vi kun om skole, hva vi leser osv, det går liksom ikke lenger enn det. Det blir litt kjedelig. Men med mine nærmeste venner som er ikke-etniske snakker vi om ALT annet enn skole, henger mye sammen på fritiden og har mer dype samtaler om alt mulig her i livet. I og med at det er viktig for meg at jeg kan snakke om andre ting enn skole med vennene mine, så har jeg heller ikke prøvd å endre på dette..

Er litt trist egentlig at det er slik. Det er to etnisk norske på kullet som jeg føler jeg er bedre venn med, begge disse to har reist + bodd en del i andre land og er generelt veldig interessert å bli kjent med folk fra forskjellige kulturer, så de føler jeg at jeg klinger godt med. De er veldig utadtvendte og snakker masse, så det er jo veldig koselig. :)



Anonymous poster hash: a7d6a...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler vel om inn/ut-grupper, gjør det ikke? De som ikke er etnisk norske vil sannsynligvis se på seg som én gruppe, og følgelig flokke sammen uten å tenke over det.

Det samme gjør vi nordmenn. Veldig basispsykologi, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker med alle jeg, også de som er mørke i huden.

Generelt vil det være grupperinger. Vi har hockeygutta/glattisene, østens mafia, nerdene, mødrene, Team carebear og moroklumpene. :fnise:

Synes de ikke etnisk norske har trukket seg litt tilbake og vi andre diskuterer på kryss og tvers. :)



Anonymous poster hash: 37103...f26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe å lure på da? Det har bestandig vært slik at man henger med sine egne folk der man finner trygghet og samhørighet i delt kultur. Du kan godt ikke like dette, men mennesker er faktisk territorielle ikke bare rundt sin eiendom, men mot andre folkegrupper som ikke er som dem selv eller ser annerledes ut. Dette henger nok igjen i oss enten bevisst eller ubevisst. Det er også derfor verden i dag er delt opp i land og folk som krysser landegrensene og bosetter seg i andre land som er veldig ulik den de kom fra, vil føle seg isolert og kulturkræsj oppstår.

Ofte vises dette til og med på ferier utenlands, kjenner du igjen dine landsmenn vil det føles tryggere, og du vil som oftest spørre dine egne om det oppstår et problem før du nølende tar kontakt med de innfødte.

Har selv bodd mange år i et annet land, og selv om jeg ikke bodde i et land som er så ulikt Norge, så ble det allikevel til at jeg allierte meg med folk fra andre land igjen og ikke noe særlig med de innfødte.



Anonymous poster hash: 257b1...f88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg tror det skyldes at når man segregerer seg så slipper man å være redd for rasisme og anklager om rasisme andre veien. Ikke at dette skjer så ofte, men man slipper å føle at man må passe på hva man sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skyldes at når man segregerer seg så slipper man å være redd for rasisme og anklager om rasisme andre veien. Ikke at dette skjer så ofte, men man slipper å føle at man må passe på hva man sier.

Det kan det selvsagt også være. Men forskning har da vist oss at inndeling i grupper er noe vi gjør uavhengig av frykt for rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...