Gå til innhold

Utdanningsmuligheter for å jobbe i rusomsorgen


Alja

Anbefalte innlegg

Jeg var veldig bestemt på å bli sykepleier, men etterhvert som jeg har tenkt litt har jeg konkludert med at jeg vil inn i rus-omsorgen. Jeg vil jobbe med unge og voksne som sliter eller har slitt med rus, som skal komme seg på beina igjen. Kunne også tenke meg å jobbe innenfor barnevern (på institusjoner), eller på NAV. Jeg vil jobbe med rådgivning, forebygging og miljøarbeid.

Jeg har tenkt på sosionom studiet eller vernepleie. Jeg er så usikker. Er det bare de to? Jeg skal foreløpig bare ta bachelorgrad, tror ikke jeg har evnen til å studere til master. Kommer til å gå ut med mellom 4,5 og 5 i snitt.

Vet noen om andre studieretninger for å kunne jobbe innen disse feltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sykepleier kan aboslutt jobbe innenfor rusomsorgen! Ta en kjapt søk på Finn.no, så ser du. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=52526616&searchclickthrough=true

Jeg er utdannet sykepleier, og i psykiatripraksis ble jeg utplassert på DPS rus og psykiatri, og stortrvides. Er ekstravakt der nå. Der jobber det kun sykepleiere (og psykologer osv da) Men flest sykepleiere!



Anonymous poster hash: d4fd3...05b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sykepleier kan aboslutt jobbe innenfor rusomsorgen! Ta en kjapt søk på Finn.no, så ser du. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=52526616&searchclickthrough=true

Jeg er utdannet sykepleier, og i psykiatripraksis ble jeg utplassert på DPS rus og psykiatri, og stortrvides. Er ekstravakt der nå. Der jobber det kun sykepleiere (og psykologer osv da) Men flest sykepleiere!

Anonymous poster hash: d4fd3...05b

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

I tillegg kan jeg legge til at for å forenkle jobbmulighetene, kan det være lurt å ta en deltidsjobb/ringevikar innenfor feltet du studerer. Å få praksis samtidig som en studerer er utrolig lærerikt og givende.

Håper du trives på universitet, beste årene av mitt liv!

Anonymous poster hash: ab52e...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på sykepleie og vernepleie? Sikkert veldig dumt spørsmål, men ser at de går litt i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kan jeg legge til at for å forenkle jobbmulighetene, kan det være lurt å ta en deltidsjobb/ringevikar innenfor feltet du studerer. Å få praksis samtidig som en studerer er utrolig lærerikt og givende.

Håper du trives på universitet, beste årene av mitt liv!

Anonymous poster hash: ab52e...384

Takk for et kjempegodt tips! Har en to relevante plasser som nesten nærmeste nabo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for et kjempegodt tips! Har en to relevante plasser som nesten nærmeste nabo:)

Høres genialt ut :)

Sykepleie:

Sykepleiere utøver pleie og omsorg for den syke ved sykdom og helsesvikt. Arbeidsfeltet er vidt, og rommer både forebygging, behandling og lindring. Som sykepleier får du også oppgaver med å bistå i rehabilitering, slik at den enkelte i størst mulig grad kan klare seg selv ut i fra sin egen situasjon. Sykepleiere jobber også med undervisning, administrasjon og utvikling av sykepleierfaget.

Vernepleie:

Som vernepleier veileder og tilrettelegger du for mennesker med fysiske-, psykiske og eller sosiale funksjonsvansker.

Anonymous poster hash: ab52e...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese litt rundt på de ulike studiene og hva de tilbyr av kompetanse, jobbmuligheter og videreutdanning.

Personlig ville jeg anbefalt å kikke på: sosionom, vernepleie, pedagogikk og barnevernspedagogikk.

Det er mange retninger å gå, og flere studier kan lede til samme yrke. :)

Ei venninne gikk på sosionomstudiet og jobber nå på NAV som rådgiver.

Gjerne spør om veiledning til studievalg, og forhør deg helst med mer enn en person (vgs rådgivere har ikke det beste rykte på å hjelpe).

Ville også kontaktet noen fra aktuelle universitet, de hjelper deg gjerne, g har utrolig god kompetanse for å hjelpe deg med å ta et godt valg. I tillegg er de godt kjent ved at en fra videregående ikke kjenner til studier.

Jeg valgte dessverre feil, men har nå bachelor i pedagogikk og tar videreutdanning for å fullføre mitt studieforløp. Humaniora er utrolig spennende, og uansett retning; GLED DEG :D



Anonymous poster hash: ab52e...384
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres genialt ut :)

Sykepleie:

Sykepleiere utøver pleie og omsorg for den syke ved sykdom og helsesvikt. Arbeidsfeltet er vidt, og rommer både forebygging, behandling og lindring. Som sykepleier får du også oppgaver med å bistå i rehabilitering, slik at den enkelte i størst mulig grad kan klare seg selv ut i fra sin egen situasjon. Sykepleiere jobber også med undervisning, administrasjon og utvikling av sykepleierfaget.

Vernepleie:

Som vernepleier veileder og tilrettelegger du for mennesker med fysiske-, psykiske og eller sosiale funksjonsvansker.

Anonymous poster hash: ab52e...384

Tusen hjertelig takk! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese litt rundt på de ulike studiene og hva de tilbyr av kompetanse, jobbmuligheter og videreutdanning.

Personlig ville jeg anbefalt å kikke på: sosionom, vernepleie, pedagogikk og barnevernspedagogikk.

Det er mange retninger å gå, og flere studier kan lede til samme yrke. :)

Ei venninne gikk på sosionomstudiet og jobber nå på NAV som rådgiver.

Gjerne spør om veiledning til studievalg, og forhør deg helst med mer enn en person (vgs rådgivere har ikke det beste rykte på å hjelpe).

Ville også kontaktet noen fra aktuelle universitet, de hjelper deg gjerne, g har utrolig god kompetanse for å hjelpe deg med å ta et godt valg. I tillegg er de godt kjent ved at en fra videregående ikke kjenner til studier.

Jeg valgte dessverre feil, men har nå bachelor i pedagogikk og tar videreutdanning for å fullføre mitt studieforløp. Humaniora er utrolig spennende, og uansett retning; GLED DEG :D

Anonymous poster hash: ab52e...384

Tusen hjertelig takk for gode råd ! :) Det er så vanskelig å velge, for dette gjelder tross alt nesten hele resten av mitt liv i yrkessammenheng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sosionom og sykepleierstudiet samme vidreutdanninger? Tenker da på psykisk helsearbeid.

Og hva kan man egentlig bli som vernepleier? Gir vernepleier like mange jobbmuligheter innen psykisk helse som sykepleier og sosionom?

Kommer ALDRI til å klare å bestemme meg mellom de tre!:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vernepleiere jobber med utviklingshemmede osv. Kjenner to vernepleiere, begge jobber på boligsenter for psykisk utviklingshemmede (bpu).

Venninnen min ble ferdig utdannet sykepleier i år og hun jobber både på en avrusningsklinikk, og på en DPS for frivillige innlagte pasienter som sliter med rus og psykisk tilleggs-problematikk. Hun stortrives!

Sosionom kan jeg ikke svare deg helt på, kjenner ingen som er det. Men vet at sosionomer ofte kan være saksbehandlere i NAV osv. :)



Anonymous poster hash: d4fd3...05b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sosionom og sykepleierstudiet samme vidreutdanninger? Tenker da på psykisk helsearbeid.

Og hva kan man egentlig bli som vernepleier? Gir vernepleier like mange jobbmuligheter innen psykisk helse som sykepleier og sosionom?

Kommer ALDRI til å klare å bestemme meg mellom de tre!:-(

Det er mange vernepleier som jobber i psykiatrien, jeg (sykepleier) jobber med flere- like mange som det er sykepleiere.

Tror du har nesten like mange muligheter innen vernepleie som sykepleie, men hovedforskjellen er at vernepleiere ikke kan jobbe på somatisk sykehus, og sykepleiere lærer ingenting om psykisk utviklingshemmede under utdannelsen.

Anonymous poster hash: 71694...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange vernepleier som jobber i psykiatrien, jeg (sykepleier) jobber med flere- like mange som det er sykepleiere.

Tror du har nesten like mange muligheter innen vernepleie som sykepleie, men hovedforskjellen er at vernepleiere ikke kan jobbe på somatisk sykehus, og sykepleiere lærer ingenting om psykisk utviklingshemmede under utdannelsen.

Anonymous poster hash: 71694...e9c

Da vil jo nesten sykepleier være veien for meg da. Akkurat nå kjenner jeg ingen behov for å kunne noe om psykisk utviklingshemning, jeg vil jo inn i rus psykiatrien. Men så var det sosionom da. Nei jeg vet ikke. Dette er utrolig vanskelig. Kanskje jeg skal holde meg til sykepleien, det er jo det jeg har hatt lyst til hele vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jo nesten sykepleier være veien for meg da. Akkurat nå kjenner jeg ingen behov for å kunne noe om psykisk utviklingshemning, jeg vil jo inn i rus psykiatrien. Men så var det sosionom da. Nei jeg vet ikke. Dette er utrolig vanskelig. Kanskje jeg skal holde meg til sykepleien, det er jo det jeg har hatt lyst til hele vegen.

Jeg tror du vil være mye mer ettertraktet som sykepleier pga medisinkompetansen du får enn som sosionom! Og det er lurt å følge planen du opprinnelig hadde, ikke å plutselig snu underveis fordi man blir forvirret av alle valgene man har. Det er min erfaring:)

Anonymous poster hash: 71694...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil være mye mer ettertraktet som sykepleier pga medisinkompetansen du får enn som sosionom! Og det er lurt å følge planen du opprinnelig hadde, ikke å plutselig snu underveis fordi man blir forvirret av alle valgene man har. Det er min erfaring:)

Anonymous poster hash: 71694...e9c

takk for oppmuntrende ord. jeg tror det er mye sant i det du sier der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen hjertelig takk for gode råd ! :) Det er så vanskelig å velge, for dette gjelder tross alt nesten hele resten av mitt liv i yrkessammenheng!

Det er akkurat det det er. Kjenner flere sykepleiere som hater yrket sitt på grunn av innsats og arbeid,mot hvor lite du får igjen for det. Skal du utdanne deg til sykepleier, vil jeg anbefale deg å vurdere videreutdanning etterpå. Dette for egen kompetanse, men også muligheter for deg. <3

Anonymous poster hash: ab52e...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det det er. Kjenner flere sykepleiere som hater yrket sitt på grunn av innsats og arbeid,mot hvor lite du får igjen for det. Skal du utdanne deg til sykepleier, vil jeg anbefale deg å vurdere videreutdanning etterpå. Dette for egen kompetanse, men også muligheter for deg. <3

Anonymous poster hash: ab52e...384

Dette var jo ikke akkurat oppmuntrende da ts vil bli sykepleier ..

De fleste sykepleierne jeg kjenner som jobber i psykiatrien (meg selv inkludert) føler ikke det er utakknemlig el slitsomt, det er det somatikken som er, og der skal jo ikke ts jobbe. Hun vil jobbe innen rusomsorg, og der blir arb oppgavene de samme som for vernepleier og miljøterapeuter (som kan være sosionomer, pedagoger o lign) Men hun vil stille sterkere enn f eks sosionomer pga medisin kompetanse. Ts trenger ikke videreutdanning innen sykepleie for å jobbe med hverken psykiatri el rus.

Skjønte ikke helt poenget med svaret ditt.

Anonymous poster hash: 71694...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil takke alle for svar! Det har hjulpet meg utrolig mye. Jeg må slutte å være så usikker på meg selv. Sykepleier it is :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...