Gå til innhold

Studere ved Harvard


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 17 snart 18 år som har planer...

Jeg går allmennfag vg2, realfag Rmatte, Fysikk og økonomstyring

Har veldig gode karakterer (5/6) så langt, og har veeeeldig lyst å studere på harvard i statene. Jeg har drømt om dette siden ungdomskolen, jeg har mest lyst å søke meg inn på "harvard business school" og studere economy and leadership, men jeg vet det er veeeldig begrenset og vet ikke helt hvordan sjansene mine er der.

Jeg driver også med et frivillig arbeid for barn som har det dårlig hjemme eller som ikke har noen å være sammen med på fritiden, så det er også kjekt å ha med i cv-en. I tillegg har foreldrene mine råd, så jeg trenger ikke å ta lån.

Jeg vet at det stilles sinnsyke krav for å komme inn, men hva mener folk om mine sjanser her?

Anonymous poster hash: 0ec55...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du bør poste på et internasjonalt forum for eliteskolesøkere.

Trodde egentlig ikke at man kunne gå rett fra VGS til HBS. Trodde man måtte ha en bachelorgrad først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva prisen er ? Det er snakk om flere hundre tusen kr per år

Endret av Miss Lucky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen gir som en hovedregel ikke støtte til det første året på en bachelor i USA, men Harvard er en skole med så høy kvalitet at de kan gjøre et unntak. Vitnemålet ditt vil ikke spille noen rolle når du søker, du må ta SATs og en TOEFL-test, siden Harvard ikke har en egen inntaksprosess for internasjonale studenter.

Det skader ikke å prøve, siden det er fritt søk i USA kan du også søke Harvard parallelt med norske og eventuelt britiske skoler. Det koster penger bare å søke, riktignok, og å ta SATs og TOEFL i Norge koster nok også en viss sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akademiske resultater er en ting, 5/6 i alle fag, eller helst 6 i alle fag er et minstekrav. I tillegg trenger du et veldig sterkt essay, anbefalingsbrev, mye frivillig arbeid, politiske verv kanskje, interessant personlighet, og du må gjennomføre et veldig godt intervju. Du må vise at du brenner for noe annet enn bare skole.

Med alt dette er sjansene for å komme inn fortsatt ganske usikre. Av nesten 35.000 søkere i fjor der de fleste sikkert var veldig kvalifisert kom 2000 inn.

Harvard Business School kan du ikke søke på uten en bachelorgrad og sikkert en del års jobberfaring. Det er en graduate school og tilbyr ikke bachelorgrader. Det du kan søke på er Harvard College som tilbyr alle undergraduate gradene. Harvard har heller ingen grad som heter Economy and Leadership, det nærmeste er ren økonomi.

Skolen koster ca 260.000kr i året i studieavgift + levekostnader som må beregnes til ca $15-20.000 per år.



Anonymous poster hash: 7c473...db9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ditt.

Har snakket med rådgiveren idag og hun sa nesten det samme som deg, hun kommer til å hjelpe meg videre. :)

Anonymous poster hash: 0ec55...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Generelt høres du ut som en god kandidat. Bestevenninnen min går ved et av verdens topp 5-universiteter, og i tillegg til at hun snakker mange språk og har gjort en del ting som skiller seg ut, fikk hun god hjelp med søknadsessayet av en som har gått ved en annen eliteskole. Vil tro at det også lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...