Gå til innhold

Hvordan få i seg nok jern?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med stadig tilbakevendende jernmangel.Har nå fått nivået opp igjen på normalen,etter å ha brukt jerntabletter lenge tid.Vil fra nå av helst prøve å få i meg nok jern gjennom kosten fremfor å ta jerntilskudd.

Er ikke så glad i rødt kjøtt og klarer ikke å spise leverpostei heller.

Finnes det noen andre gode jernkilder som ikke er rødt kjøtt?



Anonymous poster hash: 22522...beb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både lege og apotek har gode brosjyrer for jerninfo.

Anonymous poster hash: 9d956...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med stadig tilbakevendende jernmangel.Har nå fått nivået opp igjen på normalen,etter å ha brukt jerntabletter lenge tid.Vil fra nå av helst prøve å få i meg nok jern gjennom kosten fremfor å ta jerntilskudd.

Er ikke så glad i rødt kjøtt og klarer ikke å spise leverpostei heller.

Finnes det noen andre gode jernkilder som ikke er rødt kjøtt?

Anonymous poster hash: 22522...beb

Ingen som er like tettpakket og lett opptakelig som i rødt kjøtt og spesielt innmat. For eksempel spinat inneholder en del jern, men det er vanskelig for kroppen å utnytte. Du får nesten skaffe deg en jerngryte og koke suppe i den. Da vil det felles ut en del jern fra materialet i gryta.

Anonymous poster hash: 4aa7b...42e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes prim tilsatt jern.

Ellers er det lurt å øke c-vitamininntaket, siden dette øker jern-opptak.

Melk, kaffe og the er eksempler som hemmer jern-opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe dette googlet jeg også i dag fordi jeg kom i en diskusjon om at man MÅTTE gi barn leverpostei på grunn av jernen den inneholdt. Viser seg at man kan få jern i mange andre matvarer også (som faktisk er mye bedre for kroppen enn lever) blant annet i grovt brød. Det vil si skikkelig grovbrød, grønnsaker med blader ble det også nevnt.

Grønnsaker og belgvekster (bønner, linser og erter) er også rike på jern, spesielt grønne grønnsaker som spinat, kruspersille og brokkoli. Men når det gjelder spinat og kruspersille er det et minus at det må spises så store mengder for at jernmengden skal bli betydelig. Kruspersille inneholder for eksempel like mye jern i 100 gram vare som en biff, men det hjelper ikke mye når 100 gram kruspersille tilsvarer hele 15 bunter

Anonymous poster hash: fb533...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få i deg en syre sammen med jernholdig mat så øker du opptaket ganske mye. Alle mørkegrønne grønnsaker har endel jern, bruk dressing med f.eks sitron over og ta et glass vin til da alkohol også fremmer opptak av jern 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis leverpostei viss du liker det :)

Anonymous poster hash: ce084...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent 1 time med å drikke kaffi etter måltid.

Drikk et halvt glass appelsinjiuce til måltid med masse jern i seg.

Innfør 2-3 matvarer som har mye jern og som du liker. Du kan google food with high iron content eler lignende og lese nedover på lister om du finner matvarer du liker og kan spise mer av



Anonymous poster hash: e894c...c7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå fikk jeg lyst på leverpostei. Det er jo superdigg med majones og agurk på!

Men ellers så ser jeg at du har fått en del tips til mat som inneholder jern. Ville også gått for jerngryte, jernstekepanne. Eventuelt så vil jeg tro det er masse jern i blodpudding hvis du liker det....

Anonymous poster hash: bd8a3...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spise noen spiker til frokost, så jeg er helt sikker på at jeg får alt jeg trenger av jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du takler smaken kan du kjøpe matblod fra frysedisken å lage f.eks. blodpannekaker. Det høres utrolig sært ut, men jeg synes med hånden på hjertet at det er ordentlig godt!

Billig og sunn kilde på jern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grapefrukt og havregryn til frokost hver dag gjør susen!



Anonymous poster hash: 72824...2e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkoli, persille som nevnt.

Kokke og steke i jerngryter fir jerntilskudd. Høres utrolig ut. Men jeg fikk opp jernnivået drastisk ved bare dette. Jeg tenkte ikke på det. Men skjønte etterpå at det var det som var grunnen siden jernnivået mitt ble så mye høyere. Kontaktet en lege for å hørte om det kunne være mulig, og det sa han godt kunne være grunnen.

Før kokte de brunost i store jernegryter. Derfor ble det naturlig jern i brunosten. Etter at det ble slutt på denne metoden, ble det tilsatt jern i brunost.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...