Gå til innhold

Psykologen min gikk litt for langt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

noen ganger får man spontane klemmer. fikk en uventet klem igår av kvinnelig terapaut, "ønsker deg en riktig god påske, det fortjener du" sa hu å gav meg en solid bjørneklem. om den var ønsket eller ei fra min side har jeg ingen formening om, men jeg syntes det var hyggelig

Poenget er at du syntes det var hyggelig. Selv synes jeg også det er hyggelig å få klem, men ei ung jente med spiseforstyrrelser synes kanskje ikke det er så hyggelig. Men grunnleggende sett er vi enige om at klemmer som regel er positivt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget er at du syntes det var hyggelig. Selv synes jeg også det er hyggelig å få klem, men ei ung jente med spiseforstyrrelser synes kanskje ikke det er så hyggelig. Men grunnleggende sett er vi enige om at klemmer som regel er positivt. :)

terapi trenger ikke nødvendigvis være hyggelig. der skal man ta tak i det man sliter med, om man sliter med angst problematikk så går jo kognetiv terapi ut på eksponering av situasjoner man syntes er utfordrende slik at hjernen lærer seg at det ikke er farlig.

med dette tatt i betraktning så tenker jeg det er bra fra et behandlings-messig perspektiv å gi klemmer til folk som har vanskeligheter med kroppskontakt. da vil man på sikt få et normalisert forhold til å være nær et annet menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, huff! Man klemmer ikke pasientene sine, eller ler med de eller gråter med de. Dette er jo utrolig uprofesjonelt og bør aldri forekomme! :ironi:

Anonymous poster hash: 59966...6c5

Greit, man klemmer ikke pasientene sine I SLIKE SITUASJONER. Fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terapi trenger ikke nødvendigvis være hyggelig. der skal man ta tak i det man sliter med, om man sliter med angst problematikk så går jo kognetiv terapi ut på eksponering av situasjoner man syntes er utfordrende slik at hjernen lærer seg at det ikke er farlig.

med dette tatt i betraktning så tenker jeg det er bra fra et behandlings-messig perspektiv å gi klemmer til folk som har vanskeligheter med kroppskontakt. da vil man på sikt få et normalisert forhold til å være nær et annet menneske

Jeg snakket ikke om terapi, men klemming. Ikke alle liker å bli klemt av hvem som helst, det må vi respektere. Jeg har også mottatt kognitiv terapi, og det fungerte, uten at noen tvang på meg klemmer. For meg er det ganske åpenbart at jenta ikke gikk i terapi for å få bukt med "frykt" for kroppskontakt, og IGJEN, det er ikke alle vi ønsker kroppskontakt med, og det er ingenting sykt ved det. Jeg ønsker ikke klemmer fra min mannlige sjef, for eksempel. Jeg synes det er ubehagelig. Det er ikke noe jeg trenger behandling for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uprofesjonelt spør du meg. Jeg har vært hos veldig mange forskjellige psykologer, men har aldri opplevd noe personlig forhold med de på den måten. Om dette hadde skjedd meg ville jeg ha byttet med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg forvirret her. Jeg har en psykolog som til sammenligning til det dere forteller her virker kald. Jeg trenger klem han gir ingen. Hva gjør man da?



Anonymous poster hash: eb883...450
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest i trådene her. Deres behandlere virker helt annerledes fra min. Dere skriver om behandlere dere har kontakt med telefonisk etter arbeidstid, sms-kontakt etter arbeidstid og i helgene, dere får klem.

Men han her...helt siden jeg startet hos han...ingen tlf etter arbeidstid...ingen sms iii arbeidstid, heller ikke etter arbeidstid, aldri fått klem, ingenting. Og vi har aldri hatt noe problem eller noe i relasjonen. Han har vært sånn helt siden start.



Anonymous poster hash: eb883...450
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir faktisk lei meg når jeg leser hvordan andre blir behandlet



Anonymous poster hash: eb883...450
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir faktisk lei meg når jeg leser hvordan andre blir behandlet

Anonymous poster hash: eb883...450

Jeg har null kontakt med behandlere utenom kontortid. Jeg har heller aldri hatt det? Er det normen, eller unntaket? Trodde man ikke skulle ha kontakt med behandlere/ leger osv utenom kontortid jeg

Anonymous poster hash: 2472d...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null kontakt med behandlere utenom kontortid. Jeg har heller aldri hatt det? Er det normen, eller unntaket? Trodde man ikke skulle ha kontakt med behandlere/ leger osv utenom kontortid jeg

Anonymous poster hash: 2472d...725

Jeg fikk en klem av fastlegen jeg hadde da jeg var 17 år, veldig usikker og måtte flytte til en annen by på grunn av psyken min (flytte til annen omsorgsperson).. men uten om det har jeg aldri fått noen klemmer eller annen "ekstra" oppmerksomhet fra behandlerene mine

Anonymous poster hash: 2472d...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Jeg har null kontakt med behandlere utenom kontortid. Jeg har heller aldri hatt det? Er det normen, eller unntaket? Trodde man ikke skulle ha kontakt med behandlere/ leger osv utenom kontortid jeg

Anonymous poster hash: 2472d...725

Det er det som er normen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uakseptabel oppførsel fra hans side. En psykolog/psykiater/leger skal ikke klemme folk etter at timeavtalen er over og slett ikke kommentere hvor hot pasienten er. Denne psykologen gikk ikke over streken. Han gikk laaaangt over streken.



Anonymous poster hash: c415f...46b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre så skjøre folk har blitt....og trådstarter får selvfølgelig ikke brev om at noen har fått sparken. Det hadde brutt med alle lover og retningslinjer.



Anonymous poster hash: bb0ed...f10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud bedre så skjøre folk har blitt....og trådstarter får selvfølgelig ikke brev om at noen har fått sparken. Det hadde brutt med alle lover og retningslinjer.

Anonymous poster hash: bb0ed...f10

Jo det fikk jeg brev om. Det har jo du ingen forutsetning for å si. Jeg gidder ikke lyve on dette. Å det var nettopp dette brevet som fikk meg til å tenke, på hvordan hanoppførte seg. Som sagt fikk jeg en ekkel magefølelse etter første møte. Men tenkte det var jeg som "mistolket" fordi jeg nettopp var, psykisk syk på det tidspunktet. Da han begynte å klemme meg da jeg sa ifra at jeg ikke var så glad i å få klemmer, lo han. Og han fortsatte å gjøre det etter hver konsultasjon. Etter 4 timer sa han til meg at han følte jeg ikke trengte mere behandling og "friskemeldte" meg. Heg forsto ingenting. Men lot det være. Nå i senere tid fikk jeg dette brevet. Som var blitt sendt til alle hans pasienter. Det sto ikke grunnen til at han ble sparket. Men nå i ettertid lurer jeg jo på om han har hatt en seksuell fremtoning mot sine pasienter. Og at jeg ikke overreagerte med de påtrengende klemmene og kommentarene på utseendet.

Anonymous poster hash: 962cf...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uproft.

Det er stort sett bare i en sammenheng det er ok at en psykolog gir en pasient en klem. Og det er ved avsluttende behandling, da psykologen ønsker pasienten lykke til videre i livet!

Anonymous poster hash: ea04f...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre så skjøre folk har blitt....og trådstarter får selvfølgelig ikke brev om at noen har fått sparken. Det hadde brutt med alle lover og retningslinjer.

Anonymous poster hash: bb0ed...f10

Gud så drittlei jeg er av folk som driver og forsvarer uakseptabel oppførsel hos helsepersonell og avviser at noe galt har skjedd - enda de åpenbart ikke har grunnlag for å uttale seg.

Anonymous poster hash: 28f24...cd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En psykolog skal selvsagt ikke klemme en pasient som ikke samtykker, og skal beklage og korrigere seg om hun/han trådte over pasientens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Woo-Hoo!

Psykologen min gikk litt for langt. Jeg var 20 år og nettopp blitt skrevet ut av psykiatrisk avdeling for spiseforstyrrelsen min. Jeg fikk en ny psykolog jeg skulle gå til fremover. En eldre mann i slutten av 60 åra. Jeg fikk en ekkel følelse av han med engang. Han kommenterte hvor flott jeg var, en nydelig ung dame som han kalte meg. Han insisterte også alltid på å få klem når timen var over. Jeg er ikke spesielt glad i nærkontakt, spesielt med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg går ikke til han lenger nå. Og har fått vite at han har fått sparken pga andre årsaker. Jeg lurer på: Gikk han for langt med kommentarene og klemmene?

Anonymous poster hash: 962cf...7f8

Noen mennesker er klemmere, også psykologer. Med din problemstilling burde han kanskje ikke vektlegge utseende så mye? - Og sånn helt generelt så bør man være litt varsom før man deler ut klemmer, altså å se personen litt an. Det er ikke slik at alle mennesker er flinke i jobben sin eller flinke sosialt med andre mennesker - det gjelder for psykologer også.

Høres ikke ut som om du har vært utsatt for noe upassende, men heller en klønete psykolog. Du kunne jo også bare sagt at "jeg er ingen klemmer"....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir faktisk lei meg når jeg leser hvordan andre blir behandlet Anonymous poster hash: eb883...450

Jeg har lest i trådene her. Deres behandlere virker helt annerledes fra min. Dere skriver om behandlere dere har kontakt med telefonisk etter arbeidstid, sms-kontakt etter arbeidstid og i helgene, dere får klem. Men han her...helt siden jeg startet hos han...ingen tlf etter arbeidstid...ingen sms iii arbeidstid, heller ikke etter arbeidstid, aldri fått klem, ingenting. Og vi har aldri hatt noe problem eller noe i relasjonen. Han har vært sånn helt siden start. Anonymous poster hash: eb883...450

Jeg kan kjenne litt på det samme. Har samme opplevelse som deg. Men skjønner samtidig at de må sette grenser.

Anonymous poster hash: b311e...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...