Gå til innhold

Psykologen min gikk litt for langt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vevila

Ærlig talt. Dette er jo endel av behandlingen. Du sliter med spiseforstyrrelse og har et lavt selvbilde når det kommer til din kropp. Ved å fortelle deg hvor flott og nydelig du er hjelper han deg til å få et bedre selvbilde.

Den klemmen er også endel av behandlingen. Du liker ikke nærkontakt, en varm klem bidrar til å bryte en slik barriere.

Dessuten...kan man egentlig gjøre en bra jobb som terapeut og psykolog om man ikke bryr seg om mennesket, er varm og medfølende? Uten at det ligger noe som helst seksuelt bak.

Anonymous poster hash: 1e569...36c

Man får ikke bedre selvbilde av å få kommentarer på kroppen sin altså.. Hadde det vært så lett hadde man vel ikke trengt psykolog. Det er også viktig å kunne ha tillit til psykologen, noe som kan ødelegges dersom h*n trer over pasientens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke han gikk for langt, men dette er vel nærmest overgrep i dine øyne. Gud hvor skjøre folk skal være hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært noen av samme kjønn, og du hadde hatt det veldig vanskelig, og hun hadde spurt om du ville ha en klem, hadde det vært greit.

Behandleren min er en halvgammel mann, og det er ikke greit hvis han hadde gjort det, det har han sagt selv også.



Anonymous poster hash: 8b682...8a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe å dvele ved? Hvor lenge er det siden? Gå videre.

Anonymous poster hash: d0464...461

Har ikke falt deg inn at grunnen til at ts skrev dette er fordi det fortsatt dveler rundt i hodet hennes?

Anonymous poster hash: 8b682...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg har også opplevd at kvinnelige terapauter har spontant gitt meg klemmer ved siden av kommentarer om at jeg er uhyre intelligent, kunnskapsrik og veldig reflektert.

På ingen måte føler jeg at en klem eller rosende ord er upassende i et behandlings-messig perspektiv.

Forskning viser at klemming ikke bare er godt for vår psykiske helse men også for vår fysiske helse! Klemming kan senke både blodtrykk og stresshormonnivået i kroppen – og dermed senke risikoen for hjertetrøbbel! Og ikke nok med det; kvinner får et lavere nivå av stresshormonet kortisol etter en god klem.

Hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: eb883...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: eb883...450

lurer også på hvor gammel du er. Tror du det bare er barn som har godt av å få en klem? er du så kunnskapsløs?

Anonymous poster hash: e2ef7...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i alle fall ikke likt det uansett kjønn. Man klemmer ikke pasientene sine!

Nei, huff! Man klemmer ikke pasientene sine, eller ler med de eller gråter med de. Dette er jo utrolig uprofesjonelt og bør aldri forekomme! :ironi:

Anonymous poster hash: 59966...6c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke bedre selvbilde av å få kommentarer på kroppen sin altså.. Hadde det vært så lett hadde man vel ikke trengt psykolog. Det er også viktig å kunne ha tillit til psykologen, noe som kan ødelegges dersom h*n trer over pasientens grenser.

Seriøst? Tror du ikke positive kommentarer kan bidra til å styrke selvbildet sitt? Dette er ikke det eneste som trengs, selvsagt. Problemet ligger dypere enn det, men for de aller fleste vil dette virke inn kun positivt.

Ønsker dere kyniske psykologer som følger retningslinjene til punkt og prikke? (Det er for øvrig ingenting som tilsier at man ikke kan klemme eller støtte en pasient så lenge det passer situasjonen).

Anonymous poster hash: 59966...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått klem fra psykologer/behandlere før, og for min del har det bare vært positivt. Men selvsagt skal man ikke tvinge til seg en klem og psykologen til ts burde spurt om det var ok før han klemte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke han gikk for langt, men dette er vel nærmest overgrep i dine øyne. Gud hvor skjøre folk skal være hele tiden.

Det er faktisk et overgrep om TS følte at psykologen gikk for langt, slik hun skriver. Psykologer skal være svært forsiktige med kroppskontakt og kommentarer som kan oppfattes som seksualiserte. At psykologen ikke forsto at klemmen var uvelkommen, sier jo litt om at han har dårlige antenner og liten evne til å sette seg inn i TS' situasjon. Alle kan gjøre feilbedømmelser, men i slike tilfeller er det jo bare å spørre om klienten vil ha en klem.

Ønsker dere kyniske psykologer som følger retningslinjene til punkt og prikke? (Det er for øvrig ingenting som tilsier at man ikke kan klemme eller støtte en pasient så lenge det passer situasjonen).

Anonymous poster hash: 59966...6c5

Her var det jo åpenbart at det ikke passet situasjonen! Og ja, psykologer skal følge retningslinjene til punkt og prikke. Hva ellers? Det har ikke noe med kynisme å gjøre.

Anonymous poster hash: 28f24...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det?

Bare nysgjerrige på hvor gamle folk som får klem er

Anonymous poster hash: eb883...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg går ikke videre med det. Men fikk et brev i posten om at han var avskjediget med uniddelbar virkning. Han har jo aldri gjort meg noe, bortsett fra at han holdt hardt rundt meg og kle te meg da jeg sa at jeg ikke orket det på dette tidspunktet. I gen varige men. Men lurer litt på hva han har gjort siden han har blitt sparket. Hele mannen var ekkel, å som sagt fikk jeg en dårlig følelse etter første time. Lurer bare på om dere syntes det er ugreit å tilnærme seg pasienter på en sånn måte som han gjorde.

Anonymous poster hash: 962cf...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Jeg går ikke videre med det. Men fikk et brev i posten om at han var avskjediget med uniddelbar virkning. Han har jo aldri gjort meg noe, bortsett fra at han holdt hardt rundt meg og kle te meg da jeg sa at jeg ikke orket det på dette tidspunktet. I gen varige men. Men lurer litt på hva han har gjort siden han har blitt sparket. Hele mannen var ekkel, å som sagt fikk jeg en dårlig følelse etter første time. Lurer bare på om dere syntes det er ugreit å tilnærme seg pasienter på en sånn måte som han gjorde.

Anonymous poster hash: 962cf...7f8

det er tydeligvis delte meninger TS, du har dine grenser-mens andre har sine. alt er ok, men han jobber ikke der lenger...så ikke overanalyser eller tenk mer over det.

Anonymous poster hash: e2ef7...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er tydeligvis delte meninger TS, du har dine grenser-mens andre har sine. alt er ok, men han jobber ikke der lenger...så ikke overanalyser eller tenk mer over det.

Anonymous poster hash: e2ef7...763

Noe så ufølsomt. Det skal veldig mye til å få sparken som psykolog, og det er ingen tvil om at han opptrådte uprofesjonelt og uakseptabelt. Alt er ikke ok. Det er ikke ok at folk med så dårlige grenser skal behandle mennesker i en sårbar situasjon.

Anonymous poster hash: 28f24...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen min gikk litt for langt. Jeg var 20 år og nettopp blitt skrevet ut av psykiatrisk avdeling for spiseforstyrrelsen min. Jeg fikk en ny psykolog jeg skulle gå til fremover. En eldre mann i slutten av 60 åra. Jeg fikk en ekkel følelse av han med engang. Han kommenterte hvor flott jeg var, en nydelig ung dame som han kalte meg. Han insisterte også alltid på å få klem når timen var over. Jeg er ikke spesielt glad i nærkontakt, spesielt med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg går ikke til han lenger nå. Og har fått vite at han har fått sparken pga andre årsaker. Jeg lurer på: Gikk han for langt med kommentarene og klemmene?

Anonymous poster hash: 962cf...7f8

ET RUNGENDE JA!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han gikk tydeligvis over din intimgrense, men sånn rent profesjonelt vil jeg ikke si han har gjort noe galt.

Anonymous poster hash: ce99f...e32

Får du vanligvis klem fra tannlegen eller legen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk alltid en klem av min... :)



Anonymous poster hash: b0b05...921
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg har også opplevd at kvinnelige terapauter har spontant gitt meg klemmer ved siden av kommentarer om at jeg er uhyre intelligent, kunnskapsrik og veldig reflektert.

På ingen måte føler jeg at en klem eller rosende ord er upassende i et behandlings-messig perspektiv.

Forskning viser at klemming ikke bare er godt for vår psykiske helse men også for vår fysiske helse! Klemming kan senke både blodtrykk og stresshormonnivået i kroppen – og dermed senke risikoen for hjertetrøbbel! Og ikke nok med det; kvinner får et lavere nivå av stresshormonet kortisol etter en god klem.

Klemming er bra for oss, ja, men bare når det er ønsket. Man får nok ikke senket stresshormonet om man føler at man "må" klemme noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klemming er bra for oss, ja, men bare når det er ønsket. Man får nok ikke senket stresshormonet om man føler at man "må" klemme noen.

noen ganger får man spontane klemmer. fikk en uventet klem igår av kvinnelig terapaut, "ønsker deg en riktig god påske, det fortjener du" sa hu å gav meg en solid bjørneklem. om den var ønsket eller ei fra min side har jeg ingen formening om, men jeg syntes det var hyggelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...