Gå til innhold

Ingen dyp søvn, løsning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år slitt med søvnproblemerer, og har endelig blitt henvist til søvnregistrering.

Jeg er ganske sikker på at søvnrytmen min ikke er som den skal og at jeg ikke faller i dyp søvn.

Om søvnregistreringen viser nettopp dette, finnes det noe behandling/medisin for dette da?

Anonymous poster hash: 1be3e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel typisk symptom for ideopatisk hypersomni. Eneste behandling er å holde seg litt mer våken med Modiodal.



Anonymous poster hash: 33879...d65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Jeg ville forsøkt meg med en god del mosjon. Leste et sted at midten av dagen (kl 1500) var et bra tidspunkt angivelig for å f.eks trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Jeg har ME så mosjon er dessverre ikke et alternativ

Anonymous poster hash: 1be3e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Tja, hva med meditasjon? Kan være litt vondt for bena hvis en skal sitte i flere minutter med leggene under låra. Tror faktisk noe av poenget kan være at blodsirkulasjonen øker i hodet av dette, pga, nedsatt sirkluasjon nedenfor livet. Muligens økt blodtrykk, er usikker. Eller så er dette jeg nevner her bare en ide jeg har fått for meg.

Ellers ville jeg forsøkt gjøre noe med underliggende problem, slik som å spise mat og drikke sent på kvelden.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts

Kan meditasjon hjelpe på dyp søvn altså?

Anonymous poster hash: 1be3e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Er ingenting i veien med søvnhygienen, så er ikke så mye som kan gjøres det.

Har ikke noe depresjon eller psykiske problemer heller

Anonymous poster hash: 1be3e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

"Kan meditasjon hjelpe på dyp søvn altså?"

Nei, jeg vet egentlig ikke om det kan være slik, men det ville ikke overraske meg.

Kan se for meg at hjernen godt kan ha nytte av et pusterom, som kan komme godt med på nattestid, sånn at ikke hjernen kverner på problem og ruger på kanskje ubehagelige sanseinntrykk fra uka i forveien.

Kan også forestille meg at det å sitte for mye stille og ellers har det veldig kjedelig kan ødelegge nattesøvnen i de tilfelle hvor man også snur på døgnet mye.

Vennligst tilgi meg for å ikke kunne svare mer konkret på spørsmålet. Er jo interessant for meg dette, alldentid jeg har insomnia som jeg forsøker å bli kvitt. Jeg prøver nå å ta meg 4-5 spaserturer utover dagen, samt å spise regelmessig med middag ved 1500 tida.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et veldig vanlig symptom på ME, og behandles ofte med melatonin eller de "gamle" allergimedisinene.

Anonymous poster hash: b165b...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et veldig vanlig symptom på ME, og behandles ofte med melatonin eller de "gamle" allergimedisinene.

Anonymous poster hash: b165b...002

Ts

Allergimedisiner som Vallergan, og smertestillende som Sarotex dopet meg ned i et helt døgn, så det kan jeg ikke bruke.

Melatonin har jeg prøvd før, men da for lettere innsovning, det hadde ingen effekt. Men mulig det kan hjelpe på dypere søvn ja.

Anonymous poster hash: 1be3e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Ts

Allergimedisiner som Vallergan, og smertestillende som Sarotex dopet meg ned i et helt døgn, så det kan jeg ikke bruke.

Melatonin har jeg prøvd før, men da for lettere innsovning, det hadde ingen effekt. Men mulig det kan hjelpe på dypere søvn ja.

Anonymous poster hash: 1be3e...87d

Har du forsøkt polaramin? Dette er også en allergi medisin som er sløvende, men ikke på langt nær like sløvende som vallergan.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Ta Har vært på søvnutredning nå, tilkoblet en hel haug maskiner. Mistanken mine om at jeg ikke faller i den dype mest viktige søvnstadiget ble bekrefter. Og at innsovningen ofte tar 3-4tiner . Er spent på hva som skjer videre nå.

Anonymous poster hash: 1be3e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta Har vært på søvnutredning nå, tilkoblet en hel haug maskiner. Mistanken mine om at jeg ikke faller i den dype mest viktige søvnstadiget ble bekrefter. Og at innsovningen ofte tar 3-4tiner . Er spent på hva som skjer videre nå. Anonymous poster hash: 1be3e...87d

Jeg buker lang tid på innsovningen og sover ikke dypt. Jeg spurte legen her om dagen om en slik registrering vil ha noe for seg, han sa nei <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_sad.gif' alt=':('> Vil gjerne høre mer fra deg! Sa de noe mer om dette?

Anonymous poster hash: 9d871...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg buker lang tid på innsovningen og sover ikke dypt. Jeg spurte legen her om dagen om en slik registrering vil ha noe for seg, han sa nei :( Vil gjerne høre mer fra deg! Sa de noe mer om dette?Anonymous poster hash: 9d871...a98

søk på insomni å se om det er noe du kan kjenne deg igjen i ? de som har insomni bruker lang tid på å falle i søvn hvis jeg husker riktig <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/tunge.gif' alt=':P'>

Anonymous poster hash: fb1ae...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Ts

Har fått fullstendige resultater nå som blandt annet viser 0% dyp søvn, mye bevegelse og 48 oppvåkninger i løpet av natten.

Konklusjon - ekstremt dårlig søvnkvalitet og søvneffektivitet.

Vet ikke hva som skjer videre, men det nevnes i brevet at Ritalin muligens bør prøves ut for å oppnå en bedre dag/natt struktur

Anonymous poster hash: 1be3e...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du oppdaterer videre! Har slitt med liknende problemstilling i mange år.



Anonymous poster hash: 24295...4c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...