Gå til innhold

Har fått oppkjøring i slutten av oktober, gruer meg noe grusomt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde håpet på å få oppkjøring i neste uke, etter at sjåførlærern har ventet på svar fra biltilsynet på ferdigbehandlet søknad i flere uker.... men neeeida, fikk beskjed i dag om at jeg har fått oppkjøring i slutten av oktober, noe som mest sannsynlig betyr våt is blandet med sørpe her i Nord! Kunne ikke fått et verre tidspunkt! og nå kommer jeg nok til å gå rundt med høyt blodtrykk og stresse og grue meg hver dag frem til oppkjøringsdato. :( noen som kan komme med noe som helst betryggende? noen andre som har kjørt opp i oktober? jeg skal kjøre opp i Tromsø.



Anonymous poster hash: 073df...9fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjørte ikke opp i oktober, men i mars, midt i vårløsningen med masse holke og slaps på veiene.

Det gikk kjempebra.

Basert på min erfaring kan jeg bare gi deg to råd.

Tilpass farten og kjørestil etter forholdene, og ikke tenk på fartsgrensen.

Stol på deg selv! Du hadde ikke blitt meldt opp til oppkjøring om ikke kjørelæreren din mente du var klar til det. :)



Anonymous poster hash: 4407e...12b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh, tusen takk, ble litt mer betrygget nå!
Ja fartsgrensen er noe jeg kanskje er litt nazi på og fokuserer veldig... blir liksom stresset hvis jeg kjører under fartsgrensen og det bygger seg opp biler bak meg som jeg føler vil kjøre forbi og da er jeg vel kanksje litt tilbøyelig til å gasse på... som fører til at jeg ikke helt føler at jeg har kontroll...
Så det du sier er at jeg bare skal ta det helt med ro og bremse godt ned før jeg kommer i skarpe svinger da slik at jeg holder full kontroll, selv om det antakeligvis er bilister bak meg som tenker "herreguuuud gass på da menneske!"



Anonymous poster hash: 073df...9fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh, tusen takk, ble litt mer betrygget nå!

Ja fartsgrensen er noe jeg kanskje er litt nazi på og fokuserer veldig... blir liksom stresset hvis jeg kjører under fartsgrensen og det bygger seg opp biler bak meg som jeg føler vil kjøre forbi og da er jeg vel kanksje litt tilbøyelig til å gasse på... som fører til at jeg ikke helt føler at jeg har kontroll...

Så det du sier er at jeg bare skal ta det helt med ro og bremse godt ned før jeg kommer i skarpe svinger da slik at jeg holder full kontroll, selv om det antakeligvis er bilister bak meg som tenker "herreguuuud gass på da menneske!"

Anonymous poster hash: 073df...9fe

Ja. Sensor skal blant annet se at du klarer å vurdere dine egne ferdigheter på en god og realistisk måte, og at du ikke lar deg stresse av andre trafikanter.

Mitt ene barn kjørte opp forrige uke, og han fikk veldig positive tilbakemeldinger på at han gjorde nettopp dette.

Han snakket høyt mens han kjørte, forklarte hvorfor han valgte å gjøre ulike ting, som for eksempel å kjøre under fartsgrensen.

Han gjorde kanskje ikke alt riktig under oppkjøringen, men han ved å fortelle hva han tenkte, viste han at han hele tiden vurderte trafikken og kjøreforholdene opp mot eget ferdighetsnivå, og at han tilpasset kjøringen etter dette. Dette var noe sensor så på som veldig positivt.

Jeg tror dette vil gå veldig bra så lenge du klarer å beholde roen! :)

Som jeg sa i mitt første svar til deg, du hadde ikke blitt meldt opp om kjørelæreren din ikke mente du var klar til det.

Anonymous poster hash: 4407e...12b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man også kan få trekk av å kjøre under fartsgrensen om det ikke er noe som taler for at man bør gjøre det. Du kan dermed ta det litt roligere med rette og forklare det med glatt føre, så det kan faktisk være en fordel også. Er det veldig glatt har trafikken en tendens til å gå roligere, mindre "hakkete" og "flyte" litt bedre så lenge det ikke er noe som stopper opp i veibanen. Det tror jeg er en fordel når man er ung sjåfør.



Anonymous poster hash: f9cb3...3c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det er tillatt å kjøre inn i en busslomme og andre steder å slippe innpåslitne biler forbi.

Be om å kjøre en dobbeltime med en annen kjørelærer og få vedkommende til å kjøre med deg på samme måte som sensor vil gjøre. Da blir du litt vant til hvordan det er å ha en fremmed som bestemmer hvor du skal kjøre osv.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 6d9c9...147

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet på å få oppkjøring i neste uke, etter at sjåførlærern har ventet på svar fra biltilsynet på ferdigbehandlet søknad i flere uker.... men neeeida, fikk beskjed i dag om at jeg har fått oppkjøring i slutten av oktober, noe som mest sannsynlig betyr våt is blandet med sørpe her i Nord! Kunne ikke fått et verre tidspunkt! og nå kommer jeg nok til å gå rundt med høyt blodtrykk og stresse og grue meg hver dag frem til oppkjøringsdato. :( noen som kan komme med noe som helst betryggende? noen andre som har kjørt opp i oktober? jeg skal kjøre opp i Tromsø.

Anonymous poster hash: 073df...9fe

Hold lav fart, vis at du klarer å tilpasse kjøremåten din etter forholdene. Vis forsiktighet og forklar valgene dine. Lykke til. :)

Var kjempenervøs for min oppkjøring også(delvis pga. at min kjørelærer mente jeg kom il å stryke -drittsekk), men det gikk bra og bestod på første forsøk. Var i desember, Oslo-området.

Anonymous poster hash: 79155...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ventet svar på søknaden"? Altså.. "Biltilsynet" krever ikke så veldig mye - bare at du har levert søknad, at politet har sjekket vandelen din, at du har tatt teoriprøve og levert helse- eller optikerattest og at trafikkskolen har lagt inn all opplæring. Eneste du kan skylde på de for er lang ventetid. Men det pleier å være rundt fire uker.

Anonymous poster hash: 23954...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vedlikeholdstimer og gjerne en dobbelttime som oppvarming rett før du skal ha selve oppkjøringen.

Pass på å unngå lang ventetid mellom oppvarmingstimen og selve oppkjøringen, ellers vil tankene få tid til å kverne og du vil bygge opp nervøsitet.

Når du så begynner kjøringen tenker du for deg selv at du kunne kjørt aleine og at sensoren heller kunne reist til helvete. Ignorer tanker om perfeksjon som dukker opp p.g.a. av tidligere kjørelærermas og gjør heller ting på din egen måte.

Kos deg, og før du vet ordet av det er du i mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...