Gå til innhold

Å få barn uten å ha bil


Dina86

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har barn men ikke har bil? Eller kjenner noen i den situasjonen? Jeg og kjæresten tenker kanskje på å få barn etterhvert, men ingen av hos har lappen. Har ikke noe særlig planer om det heller. Vil gjerne høre fra noen som har erfaringer om hvordan det er. I forhold til både hverdagen å ferier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Bor man på et sted med bra kollektivtilbud, så trenger man ikke bil, men er det dårlig med buss/trikk/tog så blir mam veldig prisgitt andre med bil når man har barn, med tanke på aktiviteter og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får barn i januar og har ikke bil. Har heller ingen store planer om å anskaffe bil før jeg er ferdig å studere. Eneste er at vi må være litt mer selektive nå når vi skal flytte med hensyn til kollektivtrafikk, men skal bo i storby så jeg stresser ikke.

Har foreldre i samme by, så vi har mulighet til å låne bil dersom behovet oppstår. Ser ikke problemer med å ikke ha bil egentlig. Du må gå litt mer bare, topp trening det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kommer jo ant på hvor selvstendig du er.<br /><br />Her i byen er det bra kollektivtilbud, men likevel er det stadig forespørsler fra en bekjent med unge på 3 år(+ gravid) om hun + unge kan kjøres hit og dit. Er møkka lei og regner med det ikke blir mindre masing når unge nr 2 kommer.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det går helt fint, så lenge dere bor relativt sentralt med godt kollektivtilbud, og ikke minst planlegger slik at dere klarer dere på egen hånd. Jeg selv har ikke lappen, men min samboer har. Det eneste vi bruker bilen til fast, er henting i barnehagen. Men vi ville ha klart oss uten, men da måtte jeg enten sluttet litt tidligere på jobb, eller barnet ville ha fått litt vel lang barnehagedag. Men det hadde gått.

Ellers bruker vi bilen lite, men det skal sies at det er praktisk de få gangene vi reiser på besøk til folk som bor et stykke unna. Men å klare seg uten bil er slett ikke umulig, det finnes jo drosje i knipetilfeller.

Det meste går bare man har rett innstilling :)

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et greit kollektivtilbud her vi bor og kommer til å ha det hvis vi flytter også. Bekymrer meg kanskje uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hverken lappen eller bil da jeg ble mamma.

Fungerte helt fint, vi tok buss, gikk eller syklet. Hadde både sykkelsete og sykkelvogn til barnet (såklart fra da barnet var gammelt nok til å sitte i setet/sykkelvogna).

Var det helt krise med f.eks syk unge som måtte på legevakt så tok jeg taxi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og kommer meg ganske greit rundt uten bil (ok, det tar litt ekstra tid. Istedenfor 10 minutter til foreldrene mine så bruker vi en time)... Vi har ikke sykkel heller, ikke ennå ihvertfall. :fnise:



Anonymous poster hash: 0d981...1ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dere får det til. Hva om ungene skal forskjellige steder av byen? F.eks gutt på fotballcup og jente på håndballcup?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker og det faller på kollektivtransporten. jeg bor i hamar , der er det ikke sÅ bra tilbud, så jeg planlegger å begynne med lappen når jenta begynner i bhg.

Går jo veldig greit når babyen er liten da, ligger jo bare fint i vogna. grunnen til at jeg skal ta lappen er når hun blir eldre og skal være med andre hjem så trenger hun kanskje å bli hentet. hamar har som sagt ikke det beste tilbudet og da må det mye planlegging til noe som er greit når det bare er å hive henne i bagen.
Jeg vet mange som har følt seg dumme for at foreldrene ikke hadde bil. men dette var på mindre steder som hamar, aldri merket dette i oslo da jeg vokste opp der (sikkert fordi det er så lett å komme seg fra a-b uansett)



Anonymous poster hash: 74779...783
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dere får det til. Hva om ungene skal forskjellige steder av byen? F.eks gutt på fotballcup og jente på håndballcup?

nå har jeg bare en, men hadde jeg hatt to ville det nok bare blitt til at en ting måtte planlegges av gangen, og sånn "må det bare være " likom. er alene med henne også. Men vokste opp med to søstre men kun en bil og en mamma og vi 3 var jevaldrende. - vi hadde aldri det problemet du beskriver

Anonymous poster hash: 74779...783

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dere får det til. Hva om ungene skal forskjellige steder av byen? F.eks gutt på fotballcup og jente på håndballcup?

Ikke alle driver med denne typer aktiviteter. Jeg selv var aldri med på aktiviter som var lenger borte enn jeg kunne gå til. Vi var 3 søsken, og ingen av oss ble kjørt noe sted.

Dessuten, dersom man har lagt opp til at man skal klare seg uten bil, tar man høyde for det når barna skal begynne på aktiviteter.

Endret av Harlekin
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Oslo og kollektivtilbudet i Norge blir vel ikke bedre enn her. Det er få jeg syntes så synd på som de som står med barnevogn å venter på bussen i bussen en januardag med 20 blå. For så å ikke komme med denne bussen heller fordi ingen busser har plass til barnevogner i rushtiden. Jeg ville aldri utsatt meg selv for dette...

Anonymous poster hash: 4a65a...5c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og kollektivtilbudet i Norge blir vel ikke bedre enn her. Det er få jeg syntes så synd på som de som står med barnevogn å venter på bussen i bussen en januardag med 20 blå. For så å ikke komme med denne bussen heller fordi ingen busser har plass til barnevogner i rushtiden. Jeg ville aldri utsatt meg selv for dette...

Anonymous poster hash: 4a65a...5c1

Å, du hadde nok klart det du også. Som sagt, det meste går med riktig innstilling ... hvis du har den innstillingen at det ikke går og det er helt forferdelig, er det klart du får problemer ;)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer absolutt an på hvor du bor. I hverdagen vår går det greit. Men det kan lønne seg å sette av penger til taxi dersom barnet skulle bli sykt. For det er heftig tungt om man må bære barnet hjem hele veien selv om man kanskje har "kort" vei til barnehage/skole. Vi har tatt buss hjem fra sykehustimer der barnet har fått narkose, med varierende hell. De verste dagene i den generelle hverdagen er nok egentlig når det er speilglatt is ute (man MÅ passe på å ha med pigger til å feste under skoa på både seg selv og barnet), eller når det er 15 minusgrader/SUR/MYE vind.



Anonymous poster hash: c9241...8ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å, du hadde nok klart det du også. Som sagt, det meste går med riktig innstilling ... hvis du har den innstillingen at det ikke går og det er helt forferdelig, er det klart du får problemer ;)

Jeg ville aldri utsatt meg selv for dette, så det er heldigvis ikke noe jeg må klare. Jeg ville aldri funnet på å ha barn uten bil....

Anonymous poster hash: 4a65a...5c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kommer jo ant på hvor selvstendig du er.<br /><br />Her i byen er det bra kollektivtilbud, men likevel er det stadig forespørsler fra en bekjent med unge på 3 år(+ gravid) om hun + unge kan kjøres hit og dit. Er møkka lei og regner med det ikke blir mindre masing når unge nr 2 kommer.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Er det en uten bil som stadig spør deg om kjørehjelp?

Jeg er VELDIG obs på at jeg ikke skal spørre folk som har bil om kjørehjelp selv. Nettopp fordi at jeg ikke ønsker at folk skal tenke at vi ikke klarer oss selv/at vi er gjerrige/fyll inn det som passer.

Anonymous poster hash: c9241...8ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går greit, regner med at dere allerede benytter dere av kollektivtrafikken. Det er bare å planlegge godt.

Anonymous poster hash: ab34c...aa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer absolutt an på hvor du bor. I hverdagen vår går det greit. Men det kan lønne seg å sette av penger til taxi dersom barnet skulle bli sykt. For det er heftig tungt om man må bære barnet hjem hele veien selv om man kanskje har "kort" vei til barnehage/skole. Vi har tatt buss hjem fra sykehustimer der barnet har fått narkose, med varierende hell. De verste dagene i den generelle hverdagen er nok egentlig når det er speilglatt is ute (man MÅ passe på å ha med pigger til å feste under skoa på både seg selv og barnet), eller når det er 15 minusgrader/SUR/MYE vind.

Anonymous poster hash: c9241...8ae

Jeg vil anta at barn i narkoserus er veldig gyldig bruk av "kan jeg låne bil" - kortet! Dvs, ikke hverdagslig og ganske dramatisk der og da!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...