Gå til innhold

Flytte fra Oslo for å studere på Lillehammer?


mkgleez

Anbefalte innlegg

Vurderer å flytte fra Oslo der jeg har bodd hele mitt liv, for å begynne på Høgskolen i Lillehammer til høsten. Men jeg er usikker - har du erfaringer fra høgskolen og byen du ønsker å gi meg?

Det er snakk om en bachelor grad.

Thanks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En veldig fin by der det skjer mye :) Har ikke vært student der men har hørt mye positivt om studentmiljøet der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet fra Oslo til en lignende by (som Lillehammer) og for meg var det nydelig, men mange av vennene mine hadde nok kjedet vettet av seg.

Jeg liker roen (lavere tempo) og det at det er mindre å forholde seg til generelt har gjort at jeg har fått mer ro til sinns.

Jeg tror Lillehammer er et fint sted å studere :)



Anonymous poster hash: 75328...513
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange venner som trives godt på Lillehammer! Det er en fin by. Men helt ærlig, så hadde jeg aldri kunnet tenke meg å verken bo eller studere der. Det er nok fordi jeg er en person som trives best i større byer og liker at det skjer noe hele tiden. Tror jeg hadde kjedet meg i hjel på Lillehammer.



Anonymous poster hash: 323db...bc2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bodd i Lillehammer siden jeg var 3-4 år gammel, akk flytta da men yeah, bodde der nesten 20 år så kan vel si jeg er lommekjent.

Det er ikke noen stor by selvfølgelig, fin gågate med mye mer liv i enn fleste andre byer på den størrelsen, og mer utvalg i butikker. Er mye på Gjøvik og akk flytta til Hamar som er lignende i størrelse men merker det er betydelig mindre liv med mindre man drar på kjøpesenter.

Lillehammer er sånn typisk kunstner/kulturby. Litteraturfestivalen, jazzfestival, fint kunstmuseum og noen gallerier. Helvetes mye kafeer o.l i gågata og maaassse å velge i av puber/barer osv. Altfor mange frisørsalonger.

Av studentmiljø har jeg inntrykk av at det er bra selv om jeg ikke studerer eller har studert på HIL. Vet en del av lærerne der er ganske dedikerte så jeg vil tro læringsmiljøet er bra.

av ting man kan gjøre på fritida så kan man 1. dra på Hafjell (kjøre slalom, snowboard, whatever)..fine bakker der med gondol og skiheis og masse dansker. 2. Eller gå på ski oppi fjellet.

3. Kino, kinoen er helt gjennomsnittlig. Bare alltid prøv å få plass i enten sal 1 eller 2, for sal 3 er liiiiten. 4. Du kan dra på Hunderfossen familiepark..litt barnslig selvfølgelig men mye fint der, særlig om man vil mimre litt fra barndommen. 5. Dra på kunstmuseum, kunstmuseumet er ganske aktivt og bra, hvis man er interrisert i sånt. 6. Er du glad i å gå på byen/ drikke/feste så har du masse steder å velge mellom. Bare ikke FINN PÅ å gå på Marcello, det er der alle tar jomfruturen så fjortissfaktoren er stor. Felix er et suuupert sted (er vel 18årsgrense der), de arrangerer mye konserter og temakvelder, dvs for alle. Det er ikke noe partysted med glitter og glam (men så har jeg aldri vært den typen). Men hvis man vil ha det sosialt og hyggelig, høre på band, delta på diverse ting. I koslige omgivelser så er det knall sted.

6. Maihaugen, litt ala folkemuseet i Oslo. Gamle bygninger og shit, finn liten innsjø i midten der man kan ha piknik om sommeren. 7. Bob og akebane, svømmehaller osv... Er vel andre ting og men er trøtt og orker ikke tenke mer :P

Men ikke det verste stedet å være :)

Endret av Puselusk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine svar! Summa sumarum så høres det ut som mange er fornøyde med studiekvalitet og miljø. Jeg har vært redd for å flytte til en liten by, men så tenkte jeg som så: det er ca 4000 studenter der, mange som har flyttet dit for å studere - det betyr at de er ute etter å få seg venner. Sånt skaper godt miljø! Da spiller det kanskje ikke noen rolle at byen er liten - selv om Oslo er en del større, så blir det jo aller mest til at man kun møtes for det sosiale uansett (akkurat som det vil bli i Lillehammer også), på restauranter, fester osv. De fleste gjør jo ikke så mye annet uansett, så da spiller det kanskje ingen rolle at byen er liten - greit nok at man har færre restauranter, but who cares? Man har sikkert mange nok i Lillehammer til å ha det sosialt og koselig uansett ;)

Am I right?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min flyttet dit for å studere og ble værende :)

Veldig koselig by med mye sjarm!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min flyttet dit for å studere og ble værende :)

Veldig koselig by med mye sjarm!

Hurra! ;) Det liker jeg svært godt å høre :D Tips på hvor man bør bo? Sånn i forhold til hva søsteren din valgte å gjøre?

:)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster bodde først i en studentby, og så cirka midt mellom HiL og sentrum og nå bor hun et lite stykke utenfor selve sentrum i retning Lysgårdsbakken (hvis dette sier deg noe).

Jeg har ikke hørt noe negativt om noen av stedene :)

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine svar! Summa sumarum så høres det ut som mange er fornøyde med studiekvalitet og miljø. Jeg har vært redd for å flytte til en liten by, men så tenkte jeg som så: det er ca 4000 studenter der, mange som har flyttet dit for å studere - det betyr at de er ute etter å få seg venner. Sånt skaper godt miljø! Da spiller det kanskje ikke noen rolle at byen er liten - selv om Oslo er en del større, så blir det jo aller mest til at man kun møtes for det sosiale uansett (akkurat som det vil bli i Lillehammer også), på restauranter, fester osv. De fleste gjør jo ikke så mye annet uansett, så da spiller det kanskje ingen rolle at byen er liten - greit nok at man har færre restauranter, but who cares? Man har sikkert mange nok i Lillehammer til å ha det sosialt og koselig uansett ;)

Am I right?

Jeg studerer på Lillehammer og kan anbefale det. Det er en liten by, men du har likevel en del tilbud og utesteder. Er du sånn vanlig sosialt anlagt er det lett å få venner siden det er så mange andre som kommer dit for å studere. Og savner du Oslo litt, så tar ikke turen mer enn et par timer. :)

Anonymous poster hash: 245a2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer på Lillehammer og kan anbefale det. Det er en liten by, men du har likevel en del tilbud og utesteder. Er du sånn vanlig sosialt anlagt er det lett å få venner siden det er så mange andre som kommer dit for å studere. Og savner du Oslo litt, så tar ikke turen mer enn et par timer. :)

Anonymous poster hash: 245a2...537

Herlig! Hvor anbefaler du å bo? Og hvordan? (Privat eller studentbolig). Jeg kjenner ingen i Lillehammer fra før, så jeg kan ikke leie med noen fra starten.

Begynner å tenke at dette kan bli veldig bra :-)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster bodde først i en studentby, og så cirka midt mellom HiL og sentrum og nå bor hun et lite stykke utenfor selve sentrum i retning Lysgårdsbakken (hvis dette sier deg noe).

Jeg har ikke hørt noe negativt om noen av stedene :)

Kjempebra! Tenker at om jeg får studentbolig så er det sikkert enklest. Jeg er dog i valgets kvaler på om sentrum eller midt imellom sentrum og HiL er best.... Hmmm..

Hehe :)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere med tips, erfaringer og meninger rundt dette? Mottas med STOR takk og en god klem :)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig! Hvor anbefaler du å bo? Og hvordan? (Privat eller studentbolig). Jeg kjenner ingen i Lillehammer fra før, så jeg kan ikke leie med noen fra starten.

Begynner å tenke at dette kan bli veldig bra :-)

- TS

Søk på studentbolig gjennom SOPP. Da deler du med andre og det er enda lettere å bli kjent med noen. :)

Anonymous poster hash: 245a2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta til Lillehammer fra Oslo for å studere,men måtte avbryte pga sykdom. Men jeg har ennå ikke flytta tilbake til Oslo.



Anonymous poster hash: b5772...5aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Tenker at om jeg får studentbolig så er det sikkert enklest. Jeg er dog i valgets kvaler på om sentrum eller midt imellom sentrum og HiL er best.... Hmmm..

Hehe :)

- TS

Et lite tips. veldig mange går for Storhove fordi det er rett over veien fra skolen. Men skal de på butikken osv er det ikke like praktisk alikevel.

Anonymous poster hash: b5772...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flytta til Lillehammer fra Oslo for å studere,men måtte avbryte pga sykdom. Men jeg har ennå ikke flytta tilbake til Oslo.

Anonymous poster hash: b5772...5aa

Var det bra foruten om at du ble syk da? Håper du har blitt bedre nå :)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips. veldig mange går for Storhove fordi det er rett over veien fra skolen. Men skal de på butikken osv er det ikke like praktisk alikevel.

Anonymous poster hash: b5772...5aa

Tusen takk for tips! Hvor bør jeg søke da, og hvordan fungerer søkingen til SOPP? - kan jeg søke nå?

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HiL ligger ca 5 km utenfor sentrum. Hvis du søker på Lundebekken eller Vargstad studenthjem bor du midt i mellom skolen og byen og har matbutikk i nærheten. Veldig greit!



Anonymous poster hash: 245a2...537
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...