Gå til innhold

Om skatt og oppgitt barnebidrag


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har gått på en aldri så liten smell, tror jeg.

Det hører med til historien at jeg er helt tilbakestående når det gjelder skatt og likningsgreier - jeg er god på å styre økonomi i hverdagen og er ikke dum, men i det øyeblikket et skjema dukker opp med utregninger og sånt går jeg helt i blank... har vært så lykkelig for forhåndsutfylling! For jeg klarer fint å sjekke tallene som står der mot papirer jeg har fått i posten... men så viser det seg noe jeg aldri har tenkt på eller visst - å oppgi barnebidrag! Fikk vite om det ved en tilfeldighet; en venninne snakket om det. Jeg leste i veiledningen for å finne ut hva det gjaldt,og ser at jeg har ikke engang posten med bidrag på skjemaet, har aldri hatt det, selv om faren har betalt beløpet vi ble enige om i mange år. Heller ikke han har oppgitt noe, såvidt jeg vet (han er enda blondere enn meg mtp økonomi og skjemaer, for å si det sånn).

Det dreier seg om 1400 i måneden. Vi har bare holdt på det beløpet, gjennom ulike livs- og lønnssituasjoner, uten å tenke noe mer på det - han har automatisk trekk. Alle andre utgifter som er store deler vi bare når det faller seg sånn.

Ergo har hele statens rolle i det hele rett og slett gått meg hus forbi :sjenert: for vi har jo vært så enige og hatt det så greit med vår private avtale...

Puh. Så fikk jeg litt hetta, da, for konsekvensene. Hva skjer med summen av bidrag, skal han eller jeg skatte av det eller trekke fra noe, må vi betale noe straffegebyr, skal vi oppgi alt de siste årene eller skal vi bare prøve å gjøre det fra nå av... Og hvordan påvirker dette beløpet likningen hans, og min?

Hjelp... :sjenert:

På den annen side stusser jeg litt over at det ikke er blitt plukket opp, for denprivate avtalen ligger jo hos trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Piper

Barnebidrag er i dag skattefritt, og du skal ikke føre det opp på selvangivelsen. Jeg vet ikke hva du skal gjøre når det gjelder de andre årene, men du kan jo ringe skatteetaten. Husker ikke hvor lenge bidraget har vært skattefritt, men det er i alle fall skattefritt nå. Det vil si at du skal ikke føre det opp, og jeg tror ikke han får fratrekk for det heller. Men er litt usikker på akkurat den siste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for svar... jeg har svetta litt, kom til å tenke på han kanskje får problemer ift å "ikke ha betalt det han skal" og sånt, men vi har det jo på kontoutskrifter at han har betalt det vi ble enige om - det burde vel holdt som "bevis" hvis det ble noe tull av det..

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...