Gå til innhold

Hvordan setter jeg opp et delestykke?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg meg stein hakke dum her jeg sitter, men jeg greier ikke å huske hvordan man setter opp et delestykke. Har strevd kjempelenge nå, men det står bom stille! 138:8 for eksempel, noen som kan være supersnille og fortelle meg hvordan jeg regner ut det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hyggelig

138:8=17,25

8

58

56

20

16

40

spør:

"hva må jeg gange med 8 for å få 138"

dette blir selvfølgelig litt vanskelig med høye tall,da.. ;)

så da gjør du som følger:

1.) hvor mange ganger "går" 8 (det du skal dele på) "i" 13 (de to første tallene i 138). svaret blir 1 gang. bak erlik tegnet skriver du 1, og under 13 skriver du 8 (som er svaret på det første spm)

2.)nå står altså 13 øverst, og 8 rett under. regnestykket blir da 13-8=5. 5tallet blir stående under 8tallet.

3.)"trekk ned" det neste tallet i 138. dette er 8. nå står det 58 der.(se utregning ovenfor så forstår man bedre:))

4.) spør: hvor mange ganger går 8 i 58? jo, 7 ganger 8 er 56. så 8 går 7 ganger i 58. skriv derfor tallet 7 bak 1-tallet som står bak erlik tegnet.

5.) siden 7*8= 56, skriver du 56 under der det står 58. regnestykket blir nå: 58-56=2.

6.) siden 8 ikke går noen ganger i 2, må du lage et komma etter 17 og deretter flytte ned en 0 fra "bak" 138.

7.) da står det 20. hvor mange ganger går 8 i 20? 2 ganger. 20-16=4.

8.) siden 8 ikke går noen ganger 4 må vi nok en gang flytte ned en 0. nå står det altså 40 der. (se regnestykke)

9.)hvor mange ganger går 8 i 40? jo, 8*5=40. altså skriver vi 5 bak 2tallet etter komma.

10.) gratulerer! regnestykket er gått opp:)

håper du forstod noe av forklaringa mi, hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...