Gå til innhold

hva gjør deres foreldre med barna deres når de er sammen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har foreldre som liker å være med barnebarnet, hva gjør de? Altså spør de ofte om å få passe barnet? Setter de seg på gulvet og leker med barnet? Tar de med på f.eks kino?

Ei jeg kjenner fortalte at når hun eller mannen er syk så hender det at foreldrene hennes ringer og spør om de skal passe barnet noen timer. Mine foreldre bor i nesten andre enden av landet men vi har svigers her og de gjør aldri noe sånt. De vil treffe barnebarnet men gidder ikke leke med han og sånt. De sitter i sofaen og tar bilder av han mens han leker/spiser/sitter på vårt fang, that's it. De har aldri spurt om de skal passe han, og vi har forsåvidt ikke spurt heller da vi ikke har hatt behov for det ennå. De har heller ikke spurt om å få ta han med på ting, om så bare en tur til lekeplassen. Jeg ville gjort sånt med mitt barnebarn og foreldrene mine gjør sånt med han selv om vi møtes sjeldnere. I oppveksten min så tok farmor oss med på mye, badeland, lekeland, lekeplass, shopping, sykleturer osv. Fra vi var ganske så små.

Jeg forventer ingenting egentlig og vil ikke ha en debatt om forventinger her, det finnes andre tråder om det.

Jeg bare lurer på hva andre besteforeldre gjør med barnebarna sine? :)

Anonymous poster hash: 58cb6...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Besteforeldrene her tar med treåringen på aking, skitur, kino, lekeplass, åpen gård, tur i skogen, fisking, båttur, juletrefest, matlaging og mye mer. Babyen tas stort sett bare med på trilletur eller shopping foreløpig. ;) Ofte er det selvfølgelig bare lek hjemme, boklesing osv. Vi har veldig heldige barn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår har et veldig knyttet forhold til moren og stefaren min, de spør ofte annen hver helg om å hente han til en natt overnatting, i travle perioder blir det selvsagt sjeldnere men han har overnattet mange ganger hos dem i løpet av sine to år. Moren min leker med han på gulvet, leser for han, spiller musikk og danser med han, tar han med på shopping, besøker alltid besteforeldrene mine så han får sett dem, besøker venninnen sin som har barnebarn på samme alder så de får leke, er ute å leker, koser seg med film osv. Stefaren min er også veldig flink med han, selv om han ikke er typen som sitter på gulvet og leker. Guttungen elsker å være sammen med han, spesielt når han er med ut for å fikse på biler, snøscooter og gravemaskiner.

Svigers har ikke hatt like stor interesse for sønnen vår og det er først nå etter han ble 1,5 at de har fått noe forhold til han. Det har blitt et par overnattinger der etter nyåret, og han koser seg veldig der også. De er en mye større familie, og som det sosiale vesenet gutten vår er stortrives han med mange rundt seg. Tantene leker mye med han, også har de en liten hund som gutten vår elsker å løpe rundt med. Svigers er litt mer gammeldags av seg så de er ikke sånn som sitter på gulvet for å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min og min søsters familie bor nærme våre foreldre. Og de passer/har besøk av våres barn ofte.

Jeg synes det er hyggelig, det blir liksom et samlepunkt for hele slekta og barna våres får et nært forhold til sine søskenbarn og har mye glede av hverandre :)

Når de er hos "mor" og morfar gjør de alt mulig, ofte bare er de der og leker ute eller inne, ellers pleier de å gå tur, være på lekeplassen, hjelpe morfar i hagen/fikse bilen osv, kjøre og besøke oldemor på gamlehjemmet og diverse slike ting. Er supertakknemlig for å ha de i nærheten.

Min søster og jeg har også mye besøk av hverandres barn, reiser på hyttetur sammen osv :)

Anonymous poster hash: 7d863...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Vi har slike geografiske avstander mellom oss og alle besteforeldrene våre, slik at når de er samlet er vi sammen alle sammen. Men det blir ofte en gåtur ute, noen ganger restaurant-tur, sykler ute, er kreativ inne med maling, fisketur, leker ved sjøen etc.

Endret av Spirrevirrevipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er over 70 år, og barna er hos henne ca 1 helg i mnd + -. Men barna mine er 10 og 12, og ganske lett og ha. Om sommeren tar hun de med på fjelltur, og andre ganger vil hun ha de fordi fettere og kusiner kommer på besøk. Vi flyttet i området til min mor for et par år siden. Før bodde vi nær Svigers. De er i 60 åra, og mye sprekere enn min mor, men virker rett og slett ikke interessert i våre barn. Så trengte vi barnepass da, sendte vi de med bussen i 3 timer til min familie.

Anonymous poster hash: afa7c...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så heldig dere er, og ikke minst barna :)

Min mor er ikke så ivrig som min far, min far er på gulvet og leker med ungen, leser for han osv. Min mor sliter litt med helsa men har også fortalt meg at hun ikke syns at hun er flink med så små barn så hun kommer sterkere tilbake senere. Hun tok det opp selv og det syns jeg var godt å høre, at hun faktisk tenker på det. Lurer på om svigers kommer til å vise mer interesse senere, for sønnen vår sin skyld. De er friske og raske, og yngre enn mine foreldre. Jeg har så mange gode minner med farmor, hun hadde massevis av leker og en dukkestue, var så stas å være hos henne :) Mormor og morfar bodde i andre enden av landet og døde når jeg var ganske lita, så fikk møtt de så lite at jeg har knapt noen minner om de. Farfar døde før jeg ble født.

Takk for svar. TS

Anonymous poster hash: 58cb6...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...