Gå til innhold

Fortalte du om graviditeten til barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men husker barnehageansatte det etterpå da? De snakker da sikkert med foreldre hver dag, skal litt til og huske hvem som er gravid med mindre man ser det på dem? Og de er ikke gitt at de forteller de videre til de andre ansatte? Dukker det opp mange situasjoner der barnet refererer til graviditeten hjemme på en slik vag måte at man ikke skjønner at det er graviditet det er snakk om?



Anonymous poster hash: d8f26...537
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber som ped.leder i barnehage og jeg mener det er riktig å informere personalet om store endringer i familiesituasjonen. Det innebærer også graviditet i vår bok. Spesielt hvis det påvirker deg så mye at barnet ditt kan reagere på det. Hvis du har informert facebook om det så kan man ihvertfall si det i barnehagen!

Dessuten blir vi også oppriktig glade for å høre om familieforøkelser hos oss ihvertfall :)



Anonymous poster hash: 969a1...2fb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest naturlig å ta det opp i en samtale når det vises tydelig utenpå at du er gravid.

Det er vel ikke nødvendig at barnet ditt skal måtte forberedes på småsøsken både hjemme OG i barnehagen så tidlig i graviditeten.

Anonymous poster hash: b7d9d...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husker barnehageansatte det etterpå da? De snakker da sikkert med foreldre hver dag, skal litt til og huske hvem som er gravid med mindre man ser det på dem? Og de er ikke gitt at de forteller de videre til de andre ansatte? Dukker det opp mange situasjoner der barnet refererer til graviditeten hjemme på en slik vag måte at man ikke skjønner at det er graviditet det er snakk om?

Anonymous poster hash: d8f26...537

Hvor lite mental kapasitet tror du barnehageansatte har egentlig? Selvfølgelig husker man slikt.

Anonymous poster hash: 969a1...2fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kisskiss

Men husker barnehageansatte det etterpå da? De snakker da sikkert med foreldre hver dag, skal litt til og huske hvem som er gravid med mindre man ser det på dem? Og de er ikke gitt at de forteller de videre til de andre ansatte? Dukker det opp mange situasjoner der barnet refererer til graviditeten hjemme på en slik vag måte at man ikke skjønner at det er graviditet det er snakk om?

Anonymous poster hash: d8f26...537

når du kjenner barna så husker du det ja, er jo samme barne/foreldrene du møte hver dag så skal mye til for å glemme ting. vi er jo vandt til å huske hva hvert enkelt barn gjør iløpet av dagen, hvem som trenger mer skift, hvem som har slått seg, hvor mye de har spist etc. på vår avdeling hadde vi kjempe bra forhold med foreldrene og snakket mye om hva de skulle senere på dagen, hvordan det gikk med "bestefar" som var syk osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om "show", det handler om at man ikke har tid til (eller gidder) å ta ansatte til side for å annonsere sin graviditet! Da snakker man om å tro at alle er veldig interesserte, hvis man tror de ansatte har lyst eller tid til å stå og snakke med deg om temaet ;) ! En body forteller det, enkelt og greit, ikke noe snakk. Ferdig opplyst, det er dét det handler om og ingenting mer.

Anonymous poster hash: f91a9...b98

Beklager, men det virker veldig oppmerksomhetssøkende og umodent å "ikke ha tid til" å fortelle det selv, men heller la ungen fortelle det ved å ha på seg en genser. Slike stunt forbinder jeg, og sikkert flere med meg, med å annonsere graviditeten for besteforeldre o.l. Hvor viktig tror du egentlig at du er? Jeg møter iallfall ansatte hver morgen og hver ettermiddag så jeg hadde ikke hatt noe problem med å finne et øyeblikk for å fortelle det i forbifarten. At du antyder at man må ta de til side og lage en stor seremoni ut av det viser bare nok en gang at du er mer opptatt av oppmerksomhet enn mange andre her.

Anonymous poster hash: 9a027...95b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er naturlig å si det når dere har fortalt det til barnet. Det er jo en stor endring i barnets liv, og kan være greit for de ansatte å vite. Dessuten kommer han/hun sikkert til å fortelle det selv uansett.

Anonymous poster hash: 97064...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Her var det mange sure svar :rolleyes:

I barnehagen min synes vi det er kjempekoselig når barna skal få småsøsken, og det er en helt vanlig og naturlig ting å fortelle til barnehagepersonalet. Vi er sammen med barna deres hver dag og man blir jo gjerne litt involvert i hva som opptar dem, akkurat som med andre mennesker man tilbringer mye tid sammen med.

Det er jo veldig hyggelige nyheter, så å involere barnet med å fortelle det selv og få ta del i det er bare koselig synes jeg :) Om barnet får på seg en storesøster-body og du eller barnet er med å si at barnet har fått seg ny body er en koselig måte å si det på. Mye bedre enn å la magen vokse uten å si noe, da blir det bare mye spekulasjoner. Graviditet er noe som har opptatt damene i de barnehagene jeg har vært i, så like greit å si det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de bryr seg så veldig mye, for å være helt ærlig.Anonymous poster hash: b7d9d...64f

Det tviler jeg sterkt på.

Man blir jo veldig glad i barna, og ofte i hele familiene også.

Jeg syntes det var kjempekoselig å høre om det da barna "våre" skulle få søsken.

Anonymous poster hash: ea762...7be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg sterkt på.

Man blir jo veldig glad i barna, og ofte i hele familiene også.

Jeg syntes det var kjempekoselig å høre om det da barna "våre" skulle få søsken.

Anonymous poster hash: ea762...7be

Det er klart man blir glad på deres vegne, jeg jobber så sykehjem og blir kjempe glad når noen der skal få oldebarn :)

Anonymous poster hash: 38f41...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sa: "X skal bli storebror!" og det var det.

Så enkelt kan det gjøres, folkens. Det handler rett og slett om å informere om viktige hendelser som kan påvirke barnet. At det er en graviditet er egentlig tilfeldig. Tviler på at noen hadde utstyrt ungen med ei t-skjorte hvor det sto "Bestefar er død" eller "Mamma og pappa skal skilles" bare fordi det var så slitsomt å gidde å si fra selv...

Anonymous poster hash: 9a027...95b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Så enkelt kan det gjøres, folkens. Det handler rett og slett om å informere om viktige hendelser som kan påvirke barnet. At det er en graviditet er egentlig tilfeldig. Tviler på at noen hadde utstyrt ungen med ei t-skjorte hvor det sto "Bestefar er død" eller "Mamma og pappa skal skilles" bare fordi det var så slitsomt å gidde å si fra selv...

Anonymous poster hash: 9a027...95b

Ja, for å få en baby er liksom i samme kategori som at noen dør eller at foreldrene skal skilles :fnise:

Viktige hendelser ja, men kan kanskje ikke sammenlignes..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for å få en baby er liksom i samme kategori som at noen dør eller at foreldrene skal skilles :fnise:

Viktige hendelser ja, men kan kanskje ikke sammenlignes..

Jeg synes det, å få søsken kan være en stor omveltning for et barn, kanskje større enn at et familiemedlem dør feks. Ser ikke problemet med helt enkelt å si at "x blir storebror/storesøster i april" feks.

Anonymous poster hash: 9a027...95b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre enn deg og mannen din bryr seg om ditt gravidbilde på face feks, sorry men det er realiteten...

Anonymous poster hash: 7440f...015

Familie og venner bryr seg ikke? Har aldri vært gravid selv, men bryr meg oppriktig om familiemedlemmer og venninner som er gravide. Syns det er koselig med gravidbilde på face. Forstår at ikke resten av verdens syns det er så interessant, men la den gravide dele hva hun vil. Man MÅ ikke like eller kommentere. Bla videre!

Anonymous poster hash: a2d1d...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt du bør informere om det. I vår bhg har de iallefall sagt at de ønsker å få vite det dersom det skjer viktige ting i barnets liv. Det trenger jo ikke ta lang tid. Bare si at "..og forresten så skal ... bli storesøster i april". Det gjør at bhg er mer forberedt og kan møte barnet på en bedre måte når temaet kommer opp. Vi fortalte det til bhg dagen etter at storesøster hadde fått vite det selv. Da hadde hun allerede rukket å nevne det selv, og så bekreftet vi liksom bare at det stemte. Nå nylig sendte jeg en kort Mail til bhg og informerte om en annen viktig forestående hendelse i familien. Skrev bare et par linjer slik at de skulle vite at det stemte dersom jenta vår selv begynte å snakke om det. Ville ikke selv valgt å si det med en body, men for all del: Det er jo ikke noen stor sak om du gjør det heller.

Anonymous poster hash: 9b186...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var allerede gravid da eldste begynte i barnehage, og nevnte det på oppstartsamtalen. Det hadde hun tydeligvis glemt, for hun ble dritsur da det ble synlig et par måneder senere. Så mentalkapasiteten er ikke alltid på topp (var flere problemer med den førskolelæreren der, da)

Anonymous poster hash: 15db6...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte mener du at voksenhet har noe som helst med det å gjøre? Det kan du få forklare. Beklager, jeg ser ikke noe logikk i det du skriver, det eneste jeg ser er et tragisk forsøk på å forsøke og slenge dritt til en ukjent person på internett.

Først sitter du og lirer av deg all mulig dritt om gravide, så skriver du lenger ned: "greit å informere bhg" - jaha? Hva var da hensikten med drittslengingen,

På hvilken måte mener du det å snakke med noen "ansikt til ansikt" har noe med voksenhet å gjøre? Jeg kan fortelle deg at alle 1-3-åringene i barnehagen utelukkende forteller ting til de voksne "ansikt til ansikt" - hvor voksne mener du at de er, sånn ærlig talt?

Det handler ikke om "show", det handler om at man ikke har tid til (eller gidder) å ta ansatte til side for å annonsere sin graviditet! Da snakker man om å tro at alle er veldig interesserte, hvis man tror de ansatte har lyst eller tid til å stå og snakke med deg om temaet ;) ! En body forteller det, enkelt og greit, ikke noe snakk. Ferdig opplyst, det er dét det handler om og ingenting mer.

Det er faktisk ikke realiteten, selvom du kun er opptatt av deg selv, betyr det ikke at alle andre er sånn, så snakk for deg selv! Dette er avsporing, men du trengte å høre det.Anonymous poster hash: f91a9...b98

Litt mye gravid hormoner??prater du ikke noen ord med de ansatte når du leverer i bhg? Her er det iallefall vanlig å si hei, fortelle om ungen har spist, hatt en dårlig natt eller andre ting som kan påvirke bhg dagen. Da skyter man inn "forresten skal X bli storesøster" du trenger da ikke ta personalet til side og lage en hel samtale rundt det. Og ja, her synes det er mer voksent å fortelle ting til andre enn å bruke klær, sms eller Mail eller hva annet folk finner på.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep, spekulasjoner og avsporinger,

ninuska_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husker barnehageansatte det etterpå da? De snakker da sikkert med foreldre hver dag, skal litt til og huske hvem som er gravid med mindre man ser det på dem? Og de er ikke gitt at de forteller de videre til de andre ansatte? Dukker det opp mange situasjoner der barnet refererer til graviditeten hjemme på en slik vag måte at man ikke skjønner at det er graviditet det er snakk om?

Anonymous poster hash: d8f26...537

Herregud selvfølgelig husker vi det!! :D

Vi blir jo glad i både barn og foreldre og bryr oss om hva som skjer i livet deres av både små og store hendelser..! At noen venter familieforøkelse er jo en gledelig nyhet og vi vil glede oss sammen med dere. Vi husker og spør Hvordan det går osv. Når det ikke går bra så føler vi med dere da også.

Det er så klart en jobb å jobbe i bhg men vi er så tett på barna deres og dere selv at selv om vi er profesjonelle så har vi følelser, og i Mange år fremover vil vi huske ting om dere (som både er positive og negative). Sånn er det bare. :P

Anonymous poster hash: e131f...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...