Gå til innhold

Hjelp meg med oppdragelsen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det gjelder hunden kan du vente til hunden blir irritert på henne. La han knurre eller bjeffe til henne sånn at hun blir skremt, sånn at hun skjønner greia - hvorfor du sier nei. Fortell henne at det er viktig å være venner, også med hunden.

NEI!! En skal ALDRI la barn få plage en hund så lenge at hunden må varsle selv, herregud!!!

Ikke rart at det finnes så utrolig mange hunder til omplassering på Finn.no med merknad "går ikke overens med unger" eller "gis bort pga "allergi"".

For et utrolig idiotisk råd, har ikke ord!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du lar ivertfall ikke barnet plage hunden, om du vil ignorere uønsket atferd så gjør du det når hun plager deg. Om hun plager hunden må hun bli tatt bort fra situasjonen med en gang. Ikke bare er det mishandling av hunden, iverstefall kan barnet ditt bli skadet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

1. Jeg pleier å bestemt ta tak i armen hans og si "nei, det er ikke lov å slå". Fortsetter han etter gjentatte beskjeder så går jeg.

2. Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å si at du skjønner hun vil ha mat og er sulten, men at det tar litt tid, så får hun heller bare hyle litt.

3. Har dere forsøkt å få henne til å klappe forsiktig på Fido i stedet, og så rose henne når hun gjør det? Det tok litt tid her, men nå er han blitt meget forsiktig i samhandlingen med husdyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!! En skal ALDRI la barn få plage en hund så lenge at hunden må varsle selv, herregud!!!

Ikke rart at det finnes så utrolig mange hunder til omplassering på Finn.no med merknad "går ikke overens med unger" eller "gis bort pga "allergi"".

For et utrolig idiotisk råd, har ikke ord!

Det er ikke idiotisk fordi du er uenig. I min familie har vi alltid la katten si ifra om de blir plaget av barn, og vi lar hunden terge den andre hunden til den andre hunden sier ifra selv.

Dette har alltid hjulpet, og har vært helt ufarlig.

Jeg har forsøkt å "gråte", da får hun latterkrampe og slår og klorer enda mer for å fremprovosere en reaksjon.

Hvis jeg lar det gå så langt at hunden blir sint, kan han bite. Det ønsker jeg ikke, det skal ikke gå utover ham.

Det jeg er redd for ang. skrikingen når det er mat, er at hun tror at hvis hun skriker, går det fortere?

Anonymous poster hash: 42f90...d83

Uff :/ Hun føler nok ubehag når det skjer, og skjuler det ved å le. Vanlig psykologi i alle aldre. Da har jeg dessverre ingen gode råd. Håper du får noen flere gode tips her inne. Skjønner at det er frustrerende. Gahh.

Hm, ja, du kjenner hunden din, så gjør deretter. Om han er en stor og sterk kar som du tror kommer til å bite, er det kanskje ikke å anbefale.

Det går vel som regel fortere, gjør det ikke? :P Man blir stressa av skrikinga og vil bare det skal ta slutt, så da skynder man seg. Men hva om du sier noe sånn at "du får ikke noe før du roer deg ned"? Så får du bare holde ut skrikinga litt :P Om hun ikke gir seg, får hun bare gå sulten. Så kanskje hun er flinkere neste gang.

Lykke til! Du finner sikkert en fin bok om dette på biblioteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammekrok og ignorering av barnet må du hvertfall slutte med. Og lange forklaringer. Barn i den alderen forstår ikke sånt, stort sett. Jeg syns det er passe å si bestemt nei når barnet slår og f.eks. holde fast hånda så de ikke får slått igjen. Og så gjøre noe annet for å snu situasjonen. Så små barn har ikke stor nok mental kapasitet til at det er noe vits med lange oppdragelses-sekvenser, er min erfaring. Da er det bedre å avlede og lage muligheger til å rose barnet for ønsket oppførsel i stedet.

Roping og utålmodighet ved matbordet før maten kommer, er jeg godt kjent med. Jeg har stort sett ignorert ropingen (men ikke ignorert barnet, noe som er en stor forskjell), og ventet på at det skulle gå over med alderen. Noe det også gjorde.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke idiotisk fordi du er uenig. I min familie har vi alltid la katten si ifra om de blir plaget av barn, og vi lar hunden terge den andre hunden til den andre hunden sier ifra selv.

Dette har alltid hjulpet, og har vært helt ufarlig.

En ting er å la en hund terge en annen hund til den andre sier ifra, de snakker samme språk. Hunden kan godt komme med dempende signaler til barnet LENGE før det evt kommer til knurring, og da kan det fort ha gått så langt at mor/far ikke rekker å fjerne ungen fra situasjonen før hunden faktisk biter. Det er ikke alle hunder som knurrer engang, før de sier ifra at nok er nok. Det er potensielt livsfarlig, og jo, idiotisk.

Endret av bippo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ikke skal ignorere trass, hva skal man da?

Anonymous poster hash: b079d...97b

Man skal anerkjenne følelsene og gi tilbakemelding på at det er lov og greit med følelser, du får bare ikke slå.

Anonymous poster hash: 76602...934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal anerkjenne følelsene og gi tilbakemelding på at det er lov og greit med følelser, du får bare ikke slå.

Anonymous poster hash: 76602...934

Og når barnet trasser i 20-30 min til skal man bare gjenta seg selv?

Anonymous poster hash: b079d...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett barn på snart 3, og en på vei. Er langt fra erfaren, men har noen ideer allikevel. Først må jeg bare si at du ikke må finne på å la hunden og barnet løse konflikten selv. Ser at du har skrevet at det er utelukket, og det er bra! Måtte bare understreke det igjen. Dere kan jo dra å kjøpe et par billige tepper sammen. Ett til henne og ett til Fido, så kan Fido få ett i gave av henne. Kanskje det blir en koselig greie?

Når det gjelder maten, ville jeg forsøkt å inkludere barnet. Hvis det er snakk om brødmat, kan hun hjelpe til med å hente pålegg, smøre på smør, finne tallerken osv. Fortell henne at det går raskere når dere samarbeider. Verdt å prøve ;) ved middag, kan du f.eks gi en gulrot/potet hun kan skrelle (under oppsyn), dekke på, finne fram kjeler o.l. Du skjønner tegninga ;) Og selvfølgelig og fortelle at du setter pris på all hjelp siden du også er skikkelig sulten!

Når det gjelder slåing/kloring har jeg ingen erfaring. Her har det foreløpig hjulpet å si at man får vondt og at det er slemt å gjøre. Hva med å ta kontakt med helsesøster, og få noen tips? Evt pedagogisk leder hvis hun går i bhg? Jeg vil tro at det handler om frustrasjon. Kanskje man kan snakke litt ekstra sammen om empati, og hvordan mennesker og dyr får vondt og blir lei seg når man slår. Lese noen barnebøker sammen om det? Ikke vet jeg. Dette blir bare synsing fra min side, men det vil iallefall ikke gjøre vondt værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall IKKE la barnet provosere hunden til den blir lei, slik en bruker foreslår her.



Anonymous poster hash: f4dd2...8fd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!! En skal ALDRI la barn få plage en hund så lenge at hunden må varsle selv, herregud!!!

Ikke rart at det finnes så utrolig mange hunder til omplassering på Finn.no med merknad "går ikke overens med unger" eller "gis bort pga "allergi"".

For et utrolig idiotisk råd, har ikke ord!

Helt enig.

Anonymous poster hash: f4dd2...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du burde kontakte noen som kan komme og observere dere. Å beskrive adferder og samhandling slik som her blir oppfattet ulikt av hver som leser det fordi dem relaterer det til egne erfaringer og svarene vil dermed kunne sprike ufattelig mye, kanskje ingen oppfattet det akkurat som du mener. De ser heller ikke dere sammen - det er aldri bare barnet i kommunikasjonen.

Lykke til

Anonymous poster hash: 8ec29...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hun er ikke så stor, så lange forklaringer får hun nok ikke med seg. Hun tester deg nok. Ser hva som skjer når jeg gjør sånn og sånn. Viktig at du er konsekvent og reagerer på samme måte hver gang, da er ikke leken hennes like spennende kanskje. Er hun ute etter oppmerksomhet?

Gi masse positiv oppmerksomhet når hun er god med deg og andre. Lite når hun slår. Fjern henne vekk fra deg og si mamma får vondt eller lignende.

2. Er hun for sulten til måltidene kan en løsning være å gi henne en eplebit å gnage på feks.

La henne hjelpe til i matlagingen. Ting tar gjerne lenger tid da, men barn liker å hjelpe til.

Er det kun skrik for å skrike ville jeg prøvd å overhøre det. Jeg vil ikke at mine barn skal skrike seg til vilja si.

Hvordan er språket hennes? Gjør hun seg forstått eller er hun frustrert over å ikke klare å formidle det hun vil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke vært på 2-årskontroll enda, så kan du jo ta det opp med helsesøster da. Evt. at du kan be om en ekstra time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva når det ikke hjelper og ungen lukker ørene så fort det skjønner at du skal irettesette? Uansett hvilken stemme du bruker.

Anonymous poster hash: 42f90...d83

Da holder du barnet fast foran deg til du får øyekontakt og forklarer. Si at du vil h*n skal se på deg, og for all del; Ikke begynn å le du også når barnet ler, og ikke gi opp før barnet viser at det har forstått. Og med å holde fast mener jeg ikke å klype eller ta i så hardt at barnet får vondt. Fast og bestemt. Endret av ordinarygirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjelper det mye å avlede henne når gun blir trassig. Merker jeg at et raserianfall er på vei pleier jeg å spørre henne om å hjelpe til med noe. Er hun f.eks veldig sulten og utålmodig på maten, så ber jeg henne hjelpe til med matlagingen. Da får hun stå på en krakk og "hjelpe til", dvs putte oppkuttet brokkoli oppi en kaserolle, bære ting fra kjøkkenet til spisebordet osv.

Hun hadde også en liten periode der hun klorte og slo. Da sa jeg at mamma får vondt når du gjør sånt, så reiste jeg meg og unna. Ingen kjefting, bare fikk vekk og gjorde noe annet. Hun sluttet med det ganske kjapt.

På butikken unngår vi problemer ved å alltid gi henne oppgaver. Gir henne en liten handlevogn og peker på alt vi skal ha, så får hun legge det i vognen.

For oss er i alle fall inkludering nøkkelen. Så lenge hun føler at hun får være med å hjelpe til og gjøre noe fornuftig er hun fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke idiotisk fordi du er uenig. I min familie har vi alltid la katten si ifra om de blir plaget av barn, og vi lar hunden terge den andre hunden til den andre hunden sier ifra selv.

Dette har alltid hjulpet, og har vært helt ufarlig.

Uff :/ Hun føler nok ubehag når det skjer, og skjuler det ved å le. Vanlig psykologi i alle aldre. Da har jeg dessverre ingen gode råd. Håper du får noen flere gode tips her inne. Skjønner at det er frustrerende. Gahh.

Hm, ja, du kjenner hunden din, så gjør deretter. Om han er en stor og sterk kar som du tror kommer til å bite, er det kanskje ikke å anbefale.

Det går vel som regel fortere, gjør det ikke? :P Man blir stressa av skrikinga og vil bare det skal ta slutt, så da skynder man seg. Men hva om du sier noe sånn at "du får ikke noe før du roer deg ned"? Så får du bare holde ut skrikinga litt :P Om hun ikke gir seg, får hun bare gå sulten. Så kanskje hun er flinkere neste gang.

Lykke til! Du finner sikkert en fin bok om dette på biblioteket :)

Jo! Det er fullstendig idiotisk! Å la en katt si fra er noe helt annet. Og la en hund terge en annen hund til den sier ifra, kødder du med meg? Mener du at siden dyr gjøre det mot hverandre kan også unger terge hunder?

Jo. Det er idiotisk. Fullstendig på trynet.

Endret av got2go
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ofte ignorering funker fint.

Ved klyping, kloring osv kan du si nei eller au en gang og skjer det igjen så gå bort

Med hunden gjelder det samme. Du sier hun skal la Fido være i fred og prøver hun seg en gang til er det å fjerne henne. Hunden får bli.

Ved matsituasjon er det enten å inkludere henne i matlaging og ignorere all sutring underveis eller gi henne noe å tygge på i mellomtiden.

Anonymous poster hash: 83b41...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare påpeke at du IKKE må følge det idiotiske rådet du fikk om at du skulle la ungen plage hunden til den sier ifra, dårligere råd enn det har jeg ikke hørt på lenge. Ta ungen vekk og gi tydelig beskjed om at Fido blir lei seg når man behandler han sånn, siden han er så glad i henne.

Min teori er at mye trassoppførsel kommer av kjedsomhet. Feks at ungen kjeder seg mens den sitter ved bordet å venter på mat. Du kan feks gi ungen små oppgaver, som å smøre smør på brødskivene (med barnekniv) eller ta av appelsinskall eller tørke av bordet. Bare en liten ting som gjør at hun ikke bare sitter å venter.

Angående at hun slår deg vet jeg egentlig ikke, men første jeg tenker er å hindre at hun fortsetter, og forklare konsist og tydelig slik at hun forstår. Tror det er bedre å overdramatisere at hun slår enn å underdramatisere.

Anonymous poster hash: e4d25...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ofte ignorering funker fint.

Ved klyping, kloring osv kan du si nei eller au en gang og skjer det igjen så gå bort

Med hunden gjelder det samme. Du sier hun skal la Fido være i fred og prøver hun seg en gang til er det å fjerne henne. Hunden får bli.

Ved matsituasjon er det enten å inkludere henne i matlaging og ignorere all sutring underveis eller gi henne noe å tygge på i mellomtiden. Anonymous poster hash: 83b41...390

det anbefales absolutt ikke å ignorere barn. Du bør anerkjenne barna dine, å ignorere dem er ikke bra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...