Gå til innhold

Hjelp meg med oppdragelsen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som blir 2 år til sommeren. Problemet er trassen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, så ønsker råd fra erfarne "barneoppdragere".

1: Hun synes det er gøy å slå og klore. Hvis jeg sier "fy" og tar tak i hendene hennes, ler hun hysterisk. Hvis jeg forteller rolig at "du må ikke slå, da får mamma vondt og blir lei seg", smiler hun eller ler, eller vrir seg og lukker ørene. Det som hjalp litt, var å sette henne i skammekroken og ignorere hylingen.. Da skjerpet hun seg LITT etterpå, men vet ikke hva som er "stuerent " ifb oppdragelse?

2: hvis hun vet at hun skal få brødskive eller middag, blir hun tidvis krakilsk. Griner, hyler osv for at vi skal forte oss. Hvordan gripe det an?

3: hun ersjalu på hunden og kan finne på å klore eller slå f.eks hvis han ligger på teppet sitt og hun vil ha det. Jeg har forsøkt "nei, det er Fido sitt teppe", eller "la Fido være i fred", har forsøkt avledning, eller å gi et annet teppe...

Hjelp??

Anonymous poster hash: 42f90...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi henne ros når hun gjør noe fint. Når hun smiler til deg. Smil mye til henne. Vis at du har det godt. Si hvor mye hun betyr for deg og at hun er en stor glede.

Men når hun klorer sier du bestemt nei og gir henne ingen mer oppmerksomhet.

Når det gjelder middag/måltid og hun blir krakilsk fordi du må skynde deg, så bare si vennlig at det tar den tiden det tar, og jeg er og sulten og gleder meg også. Hvis hun fortsetter å hyle, så ignorerer du.

Når hun ikke får respons eller oppnår noe med hylingen når det gjelder det, så slutter hun. Men du må være konsekvent. Svar henne vennlig bare en gang og så ikke mer forklaring enn veldig korte svar som nesten er ignorering, men vis alltid at du ser henne.

Si at vi alle må være snille med Fido. Foreslå at dere begge er gode med ham sammen, se og snakke om hvordn Fido reagerer når dere er gode og klapper han fint. Si at Fido blir så glad når hun er god med ham. Prøve å mest mulig fokusere på det positive. Spørre hun om hun vet noe som gjør Fido glad. Si at hun da er flink.

Endret av Berit
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fy", ignorering og skammekrok bør du kutte helt ut.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fy", ignorering og skammekrok bør du kutte helt ut.

Om man ikke skal ignorere trass, hva skal man da?

Anonymous poster hash: b079d...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fy", ignorering og skammekrok bør du kutte helt ut.

Denne skulle jeg gjerne fått plusset flere ganger.

Jeg syns det er en fryktelig uting ut av en annen verden og si "fy" til barn.

Anonymous poster hash: f98f0...fa7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fy", ignorering og skammekrok bør du kutte helt ut.

Kanskje en idé å skrive ha man kan gjøre istedenfor? ;) Ikke så mye hjelp i innlegget ditt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"fy", ignorering og skammekrok bør du kutte helt ut.

Takk, problem løst! :P

Anonymous poster hash: 42f90...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke skal ignorere trass, hva skal man da?

Anonymous poster hash: b079d...97b

Gjør barnet noe galt bør man si ifra og få barnet til å stoppe f. eks. Dersom det ikke blir satt grenser er det jo fritt fram.

Er barnet sint kan man anerkjenne det ved å si "jeg ser du er sint".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en idé å skrive ha man kan gjøre istedenfor? ;) Ikke så mye hjelp i innlegget ditt.

Men ditt er det mye hjelp i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye som barnevakt for kjente og ukjente, hvor mange av disse er i trassalderen. Slitsomt!

Jeg var litt yngre, men når barn begynte å slå og klore, latet jeg som om jeg begynte å gråte. Da fikk de dårlig samvittighet, og sa unnskyld og skulle begynne å trøste og stryke meg i håret. Så ble vi venner. Samvittighet er alltid den beste "straffen"/leksa.

Men jeg vet ikke helt om jeg ville gjort det nå når jeg er eldre. Det er sikkert like effektivt, men føler at det er vanskeligere nå å vise svakhet enn da, selv om det bare er skuespill :P

Når det gjelder hunden kan du vente til hunden blir irritert på henne. La han knurre eller bjeffe til henne sånn at hun blir skremt, sånn at hun skjønner greia - hvorfor du sier nei. Fortell henne at det er viktig å være venner, også med hunden.

Når det kommer til andre ting, som roping og skriking fordi hun er utålmodig, ville jeg kanskje ha ignorert det. Etter en stund skjønner hun at det ikke hjelper å skrike.

Noen ganger hjelper det ikke å forklare ting til 2-åringer (eller noen barn), da er det bedre at de selv skjønner hvordan ting fungerer og hva som kan skje når de gjør som de gjør.

Lykke til! Vet ikke om dette er noe for deg, men det har funket for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør barnet noe galt bør man si ifra og få barnet til å stoppe f. eks. Dersom det ikke blir satt grenser er det jo fritt fram.

Er barnet sint kan man anerkjenne det ved å si "jeg ser du er sint".

Hva når det ikke hjelper og ungen lukker ørene så fort det skjønner at du skal irettesette? Uansett hvilken stemme du bruker.

Anonymous poster hash: 42f90...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør barnet noe galt bør man si ifra og få barnet til å stoppe f. eks. Dersom det ikke blir satt grenser er det jo fritt fram.

Er barnet sint kan man anerkjenne det ved å si "jeg ser du er sint".

Ja, men etter det bør man vel ignorere? Ellers kan det jo bli en måte å få oppmerksomhet på

Anonymous poster hash: b079d...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye som barnevakt for kjente og ukjente, hvor mange av disse er i trassalderen. Slitsomt!

Jeg var litt yngre, men når barn begynte å slå og klore, latet jeg som om jeg begynte å gråte. Da fikk de dårlig samvittighet, og sa unnskyld og skulle begynne å trøste og stryke meg i håret. Så ble vi venner. Samvittighet er alltid den beste "straffen"/leksa.

Men jeg vet ikke helt om jeg ville gjort det nå når jeg er eldre. Det er sikkert like effektivt, men føler at det er vanskeligere nå å vise svakhet enn da, selv om det bare er skuespill :P

Når det gjelder hunden kan du vente til hunden blir irritert på henne. La han knurre eller bjeffe til henne sånn at hun blir skremt, sånn at hun skjønner greia - hvorfor du sier nei. Fortell henne at det er viktig å være venner, også med hunden.

Når det kommer til andre ting, som roping og skriking fordi hun er utålmodig, ville jeg kanskje ha ignorert det. Etter en stund skjønner hun at det ikke hjelper å skrike.

Noen ganger hjelper det ikke å forklare ting til 2-åringer (eller noen barn), da er det bedre at de selv skjønner hvordan ting fungerer og hva som kan skje når de gjør som de gjør.

Lykke til! Vet ikke om dette er noe for deg, men det har funket for meg :)

Jeg har forsøkt å "gråte", da får hun latterkrampe og slår og klorer enda mer for å fremprovosere en reaksjon.

Hvis jeg lar det gå så langt at hunden blir sint, kan han bite. Det ønsker jeg ikke, det skal ikke gå utover ham.

Det jeg er redd for ang. skrikingen når det er mat, er at hun tror at hvis hun skriker, går det fortere?

Anonymous poster hash: 42f90...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men etter det bør man vel ignorere? Ellers kan det jo bli en måte å få oppmerksomhet på

Anonymous poster hash: b079d...97b

Man bør ikke ignorere barn. Du bør uansett gi barnet ditt oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke ignorere barn. Du bør uansett gi barnet ditt oppmerksomhet.

Det er noe som heter å ignorere uønsket adferd, og forsterke ønsket adferd. Har dog forsøkt det.

Anonymous poster hash: 42f90...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ditt er det mye hjelp i?

Jeg har ikke barn selv, så har ingenting å komme med. Så av den grunn kommer jeg heller ikke med noe tips. Det betyr ikke at jeg ikke kan kommentere når jeg synes noen kommer med ukonstruktiv kritikk til et spørsmål ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke barn selv, så har ingenting å komme med. Så av den grunn kommer jeg heller ikke med noe tips. Det betyr ikke at jeg ikke kan kommentere når jeg synes noen kommer med ukonstruktiv kritikk til et spørsmål ;)

Jeg kan garantere deg at hvis TS går til noe form for veiledning vil de rådene jeg kom med være de første hun får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at hvis TS går til noe form for veiledning vil de rådene jeg kom med være de første hun får.

Det er en ting ja, men da utdyper de jo også istedenfor å komme med et bastant utsagn uten å utdype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting ja, men da utdyper de jo også istedenfor å komme med et bastant utsagn uten å utdype.

Antageligvis ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en på 2 og sier meg enig i at spesielt "fy" er en uting. Jeg synes det er viktig å prate til barnet med respekt, forklar hva som ikke er greit.. ikke bare si nei eller fy. De er enda litt for små til å sette seg inn i andres situasjon, så det er ikke så lett å forstå at andre får vondt når man slå eller klorer. Derfor er det viktig å forklare at det ikke er ok, at man må være god med hverandre. Her har kloring og slåing heldigvis gitt seg fort.

Jeg synes til dels at ignorering er greit, det vil si at jeg synes man skal la barnet være sint i fred og roe seg på egenhånd om de er i "kaste seg på gulvet og sprelle"-fasen. Alikevel føler jeg det er mer respektfullt å prate med barnet, kanskje bare si "jeg forstår at det gjorde deg sint". MEN det er viktig å gi masse positiv oppmerksomhet når de kommer seg ut av det, gi barnet en klem og bli venner igjen. Si unnskyld, selv når du føler at ting ikke var din skyld, for en liten 2åring så kan du ha stått i veien for noe veldig viktig.

Skammekrok har jeg ingenting til overs for. Heller ros for ønsket adferd enn straff for uønsket jmf. behavioristisk læringsteori.



Anonymous poster hash: 4eaf8...496
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...