Gå til innhold

100% eller 50% i barnehagen for 1 åringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Diskusjonen om aap kan du ta en annen plass

TS, jeg ville valgt 50 %.

Anonymous poster hash: 9af2c...68a

da leser du feil douchbag, jeg skrev at jeg trodde folk som gikk på aap måtte være i aktivitet, og at ts derfor holdt på å søke jobber osv. Men ts har FORKLART (om du kan å lese) at hun er under behandling og skal være det en stund. Men man må jo forvente at folk vrir og vender på alt man sier her inne, er jo tross alt KG!

Anonymous poster hash: 9114a...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pga fleksibel arbeidstid for mannen kan det tilrettelegges med litt kortere dager om jeg får gjort avtalene på morgen eller slutten av dagen. Tenker jo at om hun har full plass så kan jeg ha fridager når hun er sliten og korte dager.

Anonymous poster hash: 468c2...0e9

Det høres jo lurt ut, men jeg synes det er undøvendig å oppta en fulltidsplass når du ikke har behov for det. Det er mange som trenger plass og ikke får, ikke oppta mer enn du trenger.

Anonymous poster hash: 9114a...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om aap kan du ta en annen plass

TS, jeg ville valgt 50 %.

Anonymous poster hash: 9af2c...68a

Snakk om å misforstå :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Hvordan er hverdagene hjemne med en 1 åring da? Hva finner dere på? Synes du det er slitsomt?:)

Anonymous poster hash: 468c2...0e9

Det går kjempefint. Vi har gode rutiner. Er ute når været tillater det, hun er flink å leke inne også uten at jeg må sitte med henne hele tiden. Hun "hjelper" meg med husarbeid:p og sover et par timer midt på dagen. Av og til drar vi på besøk og handling. En veldig rolig dag fram til de andre kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært hjemme med min skatt til hun var nesten 2,5 år. Var dagmamma i løpet av det ekstra året hjemme, slik at det økonomisk gikk rundt samtidig som hun fikk noen å leke med. Tenker det er viktig å ha noe stimulerende å tilby hjemme når man ikke sender i barnehage (kanskje spesielt når de nærmer seg 18 mnd alder.). Gå på turer, besøke spennende steder, gjør håndarbeidsaktiviteter osv. lag en rutine for hverdagen så det ikke blir så mye "sitte inne å ikke gjøre noe"-tid. Ville helt klart gått for 50% eller eventuelt mindre, da jeg ikke synes barnehage har noe for seg for de under 18 måneder.



Anonymous poster hash: 61234...0e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble anbefale tre dager bhg da vår gutt begynte 19 måneder gammel. Tre dager var visst optimalt for å komme inn i bhg rutiner og huske fra gang til gang. Vi hadde da 3 korte dager i starten. Men guttungen elsker bhg, han er en aktiv krabaten og har godt av andre barn å Bryne seg på. Jeg tenker litt at om du er i aap er du vel også syk, sliten el. Aap er vel ikke for å være hjemme med barn så jeg ville nok hatt en bhg plass.

Anonymous poster hash: 41a92...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare vær klar over at det ikke nødvendigvis er så lett å få 50% barnehageplass. Det ønsket vi i utgangspunktet å ha for vår sønn i begynnelsen, men fikk da beskjed om at det var avhengig av at et annet barn i barnehagen også hadde det for å få ting til å gå opp. Fikk også beskjed om at det på grunn av dette sjelden ble innvilget. Vi kunne heller ikke velge hvilke dager han skulle vært i barnehagen da.



Anonymous poster hash: bb7c1...ba8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de færreste er dette et reellt valg.

De fleste skal heldigvis tilbake på jobb igjen. Det er et luksusproblem

Barnehage er tilrettelagt for barn fra 1 år. Det er da ingenting skummelt med det.



Anonymous poster hash: 880cf...dd1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min begynte da han var 14 mnd, og hadde full plass. Men var (og er) der aldri 8 timer hver dag. Vi startet med 5 timer, og en fridag. Etter et halvår økte vi til 6 timer. Vi var studenter og kunne styre en del av tiden selv. I eksamenstiden hadde han like lange dager, men enkelte lengre dager. Og ingen fridager. Men så var det jo snart lang sommerferie. Er veldig glad for at vi hadde muligheten til å gi han korte dager i begynnelsen. Han trivdes etterhvert veldig godt i bhg, men trengte lang innkjøring. Jeg tror også mange korte dager er bedre enn få lange, da blir det mer rutine.

Anonymous poster hash: a9f53...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel ingen ulempe å ha barnet hjemme til det er to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men jeg begynte i barnehage da jeg var 9 mnd, fordi mamma måtte begynne på jobb, og pappa ikke hadde pappapermisjon, men det ble da folk av meg også.



Anonymous poster hash: 04fc4...dd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Jenta mi blir kommer til å være 13 mnd til barnehagestart, og jeg vurderer om jeg skal ha henne hjemme første året eller sende henne i barnehagen. Full plass eller 50%? Jeg er usikker... Har søkt barnehager, men frister å ha henne hjemme siden jeg er på aap så jeg uansett er hjemme. Fordeler og ulemper med barnehage for 1 åringer? Dere som har hatt barn hjemme til de var 2 år, hvordan var hverdagene deres?Happy.gif

Anonymous poster hash: 468c2...0e9

Jeg synes det er undelig å ta stilling til dette uten samtidig å vite arbeidssituasjonen din (og mannens).

For meg var det lite aktuelt med deltiidsjobb etter permisjon (type jobb lite forenlig med halv tid), dermed ble det full jobb for oss begge fra barnet var ca. 14 måneder, og full barnehageplass. Hadde jeg hatt en type jobb der det var greit å jobbe halv tid en periode ville jeg muligens valgt dette til barnet var to år.

Barna stortrivdes i barnehage fra første dag. Huak at når de er drøyt året sover de gjerne et par timer midt på dagen, så dagen blir ikke så veldig lang, om man samtidig går inn for å levere så sent som mulig og hente så tidlig som mulig (ift hva som er mulig med full jobb). Hos oss dro en forelder tidlig på jobb mens den andre leverte, og den som var tidlig på jobb dro forholdsvis tidlig og hentet på ettermiddagen. Da ble ikke barnehagedagene så veldig lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn begynte i barnehage når hun var 11 måneder. I begynnelsen hadde vi henne i rundt 60 %, men ganske raskt begynte hun å protestere på å bli hentet. Så vi var vel oppe i 100 % for godt når hun var ca. 13 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...