Gå til innhold

100% eller 50% i barnehagen for 1 åringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi blir kommer til å være 13 mnd til barnehagestart, og jeg vurderer om jeg skal ha henne hjemme første året eller sende henne i barnehagen. Full plass eller 50%? Jeg er usikker... Har søkt barnehager, men frister å ha henne hjemme siden jeg er på aap så jeg uansett er hjemme. Fordeler og ulemper med barnehage for 1 åringer? Dere som har hatt barn hjemme til de var 2 år, hvordan var hverdagene deres?Happy.gif



Anonymous poster hash: 468c2...0e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg ikke noe om barn under 18 mndi bhg. Så jeg vil si hold henne hjemme.

Jeg måtte sende gutten min i bhg da han var 18 mnd, men ville ha han hjemme til 22 mnd.

Jeg bruker å tenke at et rom fult av folk, voksne som prater, barn som gråter, ler, synger, hyler, kjefter, herjer, K O N S T A N T. De ansatte har pauser - for det blir jo såååå travelt å være med barna hele tiden. De har i mange tilfeller kortere dager enn barna som er der. Tenk hvor slitne barna våre er etter en bhg dag - mentalt altså. Hadde aldri utsatt min ettåring for noe slikt - om jeg ikke var tvinga nødt til det.

Og hadde jeg hatt en partner og han hadde inntekt, så hadde jeg gjort alt jeg kunne for å være hjemme så lenge som mulig over 1 år, og i verste fall jobbet minimalt for å få økonomien til å gå rundt.



Anonymous poster hash: e52b8...975
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab over her; jeg håper ikke du mener at det er galt at de ansatte har pauser?

Jeg jobber som ped.leder i barnehage, og vil faktisk råde deg til å holde barnet hjemme litt lenger, hvis du har mulighet til det. Jeg håper jeg har mulighet til det når den tid kommer!

Men det kommer selvsagt an på hvor stor barnehagen er. Er det en liten en, med få barn på avdelingen, blir det en annen sak. Men det er dessverre ikke så mange av dem lenger.

Det er vanskelig for de ansatte å gi de miste barna så mye oppmerksomhet og stimulans som de fortjener. Det er ikke godt å gå hjem fra jobb og føle at du ikke har fått sett alle barna like mye som du ønsker. Men det er dessverre realiteten.



Anonymous poster hash: 2e495...9ea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke det er galt at ansatte har pauser. Men barna kan ikke akkurat ta pauser når de vil. Enda verre er det for de minste som ikke kan prate en gang.



Anonymous poster hash: e52b8...975
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville gått for minst en 50% plass, om økonomien ikke var avgjørende ville jeg valgt 100%. Først og fremst fordi man da har muligheten til å bruke barnehagen, man ikke pliktet til å bruke den 8 timer 5 dager i uka, selv om man betaler for full plass. Man kan alltids si opp plassen senere, det er vanskeligere å få plass igjen om man ikke får i hovedopptaket.

Siden du er hjemme, så kan du med 100% plass styre helt selv: lang innkjøring, korte dager, mange fridager - men også muligheten til fri for deg selv. Vet ikke hvorfor du er på AAP, men du har kanskje behov for fri i blandt (både for deg selv, å komme deg til legetimer, behandlinger, møter osv), da er det godt å ha barnehagen både for deg og barnet som slipper å være med.

Jeg er enig i at en ettåring verken har behov for barnehage eller mangler noe om de ikke går i barnehage. Men jeg syns ikke man skal svartmale det sånn heller, de aller fleste har det godt i barnehagen.



Anonymous poster hash: b3692...cf0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke det er galt at ansatte har pauser. Men barna kan ikke akkurat ta pauser når de vil. Enda verre er det for de minste som ikke kan prate en gang.

Anonymous poster hash: e52b8...975

Og det er der de voksne kommer inn. Vi sørger for å gi barna den pausen de trenger. Samlingsstund, hvilestund (både for store og små barn), oppdeling i mindre grupper med rolige aktiviteter, etc.. Det er ikke bare en dag bestående av roping, gråting, hyling, løping etc.

Anonymous poster hash: 2e495...9ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er barnet ditt? Min begynte i bhg da han var 11mnd. Han kjedet seg hjemme, og da han begynte i bhg fikk vi et nytt barn. Han ble tryggere på seg selv og mer avslappet samtidig som han ble blidere og blidere.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle barn, men tenk på det. Tror du barnet ditt har godt av å leke med jevnaldrende allerede nå, eller bør man vente?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er der de voksne kommer inn. Vi sørger for å gi barna den pausen de trenger. Samlingsstund, hvilestund (både for store og små barn), oppdeling i mindre grupper med rolige aktiviteter, etc.. Det er ikke bare en dag bestående av roping, gråting, hyling, løping etc.

Anonymous poster hash: 2e495...9ea

mye som ser fint ut på papiret, realiteten er noe annerledes i de fleste bhg.

Anonymous poster hash: e52b8...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk slik at det er forskjell på barn. Vår datter begynte i barnehagen før hun ble 1 år, og hun elsket det. Jeg kan ikke se at det har hatt noen som helst negativ innvirkning på henne.

Nå skal det sies at hun både fysisk og sosialt var veldig tidlig ute, så til tross for sitt dårlige språk hadde hun ingen problemer med å følge med de eldre i leken og finne sin plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi blir kommer til å være 13 mnd til barnehagestart, og jeg vurderer om jeg skal ha henne hjemme første året eller sende henne i barnehagen. Full plass eller 50%? Jeg er usikker... Har søkt barnehager, men frister å ha henne hjemme siden jeg er på aap så jeg uansett er hjemme. Fordeler og ulemper med barnehage for 1 åringer? Dere som har hatt barn hjemme til de var 2 år, hvordan var hverdagene deres?Happy.gif

Anonymous poster hash: 468c2...0e9

må du ikke prøve å skaffe deg en jobb hvis du går på aap????

Anonymous poster hash: 9114a...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye som ser fint ut på papiret, realiteten er noe annerledes i de fleste bhg.

Anonymous poster hash: e52b8...975

oi, så negativ! Spist sitron til frokost eller?

Anonymous poster hash: 9114a...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på ditt barn og hvor sosialisert det er fra før, om det blir nok stimulert hjemme og diverse annet. Jeg ville nok hatt 50% og ikke full plass om jeg hadde muligheten. Har selv jobbet i barnehage på småbarnsavdeling, og det er store forskjeller på hvordan hver enkelt unge har reagert på barnehage situasjonen.



Anonymous poster hash: 099f0...36c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre om at det er veldig individuelt, vår sønn begynte i bhg like før 11 mnd og stortrivded fra første sekund. Fikk mye skryt og beundring av de ansatte om hvor trygg og tillitsfull han var. Han er en utadvent og sosial type som trives med mye fart og spenning, og har veldig godt av å bruke kroppen og få ut all energien hans som han får i bhg.

Skulle jo selgsagt ønske at jeg kunne hatt han hjemme med meg 1 år til minst, men for hans del var han klar når han begynte der og har hatt godt utbytte av tiden der. Han har alltid vært litt tregere enn gjennomsnittet i utviklingen, men den motoriske utviklingen blomsteret etter han begynte der.

Dette med 50 % og 100 % plass har andre faktorer enn hva man har mulighet til selv synes jeg, også her må man tenke på hva barnet har best av. For vår del ville nok 50 % hatt negativ påvirkning da gutten vår er svært rutinepreget og trenger en strukturert og stabil hverdag med faste rutiner. Så for vår del ville jeg valgt 100 % plass og heller la barnet ha korte dager i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på ditt barn og hvor sosialisert det er fra før, om det blir nok stimulert hjemme og diverse annet. Jeg ville nok hatt 50% og ikke full plass om jeg hadde muligheten. Har selv jobbet i barnehage på småbarnsavdeling, og det er store forskjeller på hvordan hver enkelt unge har reagert på barnehage situasjonen. Anonymous poster hash: 099f0...36c

må du ikke prøve å skaffe deg en jobb hvis du går på aap???? Anonymous poster hash: 9114a...f76

Siden jeg ikke skal ut i jobb det neste halvåret iallefall, antageligvis ikke neste året så tenkte jeg datteren min kan tjene litt på dette. Jeg er i behandling og jobber for å komme ut i arbeid igjen. Er på ingen måte et mål i å være på aap. Er det ikke bra å gjøre det beste ut av en situasjon?

Anonymous poster hash: 468c2...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke skal ut i jobb det neste halvåret iallefall, antageligvis ikke neste året så tenkte jeg datteren min kan tjene litt på dette. Jeg er i behandling og jobber for å komme ut i arbeid igjen. Er på ingen måte et mål i å være på aap. Er det ikke bra å gjøre det beste ut av en situasjon?

Anonymous poster hash: 468c2...0e9

Tror du det er fordelaktig for din datter å være med på disse behandlingene? 50% høres jo greit ut, men trodde at folk på aap måtte være i aktivitet.

Anonymous poster hash: 9114a...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror du det er fordelaktig for din datter å være med på disse behandlingene? 50% høres jo greit ut, men trodde at folk på aap måtte være i aktivitet. Anonymous poster hash: 9114a...f76

Pga fleksibel arbeidstid for mannen kan det tilrettelegges med litt kortere dager om jeg får gjort avtalene på morgen eller slutten av dagen. Tenker jo at om hun har full plass så kan jeg ha fridager når hun er sliten og korte dager.

Anonymous poster hash: 468c2...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er fordelaktig for din datter å være med på disse behandlingene? 50% høres jo greit ut, men trodde at folk på aap måtte være i aktivitet.

Anonymous poster hash: 9114a...f76

Diskusjonen om aap kan du ta en annen plass 😉

TS, jeg ville valgt 50 %.

Anonymous poster hash: 9af2c...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 1 år og 8 mnd ved bhgstart og skal gå 2 dager i uken det første året siden jeg er hjemmeværende.

Hvordan er hverdagene hjemne med en 1 åring da? Hva finner dere på? Synes du det er slitsomt?:)

Anonymous poster hash: 468c2...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...