Gå til innhold

Når legger dere 2 åringene?


Gjest 2JZ

Anbefalte innlegg

Har en liten en som ikke vil legge seg. Har halvert dagsovingen med en time, men funker ikke. Han må sove på dagtid fordi han er trøtt, så ser ikke det å kutte ut dagsoving som noe alternativ.

Kan jo benytte anledningen til å spørre om andre opplever mye styr i forhold til måltider? Han nekter nemlig å spise. Skal bare ha smoothie. Det går jo ikke, men han vil uansett nesten ikke spise noe. Hverken middag, lunsj eller kvelds. Høres det kjent ut? Synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal takle det med spisingen. Om han får skive gnager han bare av pålegget..

Han ble nettopp 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres veldig kjent ut. Her spiser 2 åringen lite i perioder og leggingen er et mareritt. Men jeg satser på at det går over, som alt annet 😉

Anonymous poster hash: 16555...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger han kl 18.30 og han sovner ganske kjapt. Dessverre har han begynt å våkne på natta og gråte så nattesøvnen er ganske dårlig. I forhold til måltider gnager han av pålegget når han ikke liker brødet. Hvis vi har middag som vi vet han ikke liker får han middagsglass så får han i seg noe mat hvertfall.

Anonymous poster hash: 4b002...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger seg 19 og sovner innen 19.15-19.30 sover en time-3 på dagen avhengig av hva som skjer den dagen. Grønnsaker er ikke snakk om å spise lenger

Anonymous poster hash: fe757...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår toåring legger seg ca 20-20.30, samtidig som sine to brødre. De står opp 7 på hverdagene. Hun er merkelig nok den som trenger minst søvn og står gjerne opp flere ganger etter leggetid, leker på rommet eller vandrer rundt i etasjen. Hun sovner typisk en time etter legging. Hun sover en blund på 1½-2 timer på dagtid.

Hun er veldig enkel i matveien, spiser godt og spiser alt. Vår mellomste er mer som din. Det begynte kort tid etter ettårsdagen. Han nektet alt av middag (egentlig alt av kjøtt, fisk og grønnsaker), og det gjør han fremdeles (han blir straks 4). Han lever på knekkebrød, yoghurt og litt frukt og vi venter fremdeles på at det skal forandre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legges hun 18.30 og sovner ganske fort etter å ha lest bok på senga. Sover de dagene hun trenger det, og da som regel bare 30 min (lenger de siste dagene siden hun er syk). Sover 12-13 timer om natten med få eller ingen avbrudd *bank i bordet*.

Går han i barnehage? hvordan spiser han i så fall der? Noen barn spiser jo mer når de spiser med andre barn.

Hva gjør du når han ikke spiser? gir du han tid med maten som er servert eller tilbyr du noe annet, da går man jo fort i en felle der han ikke spiser før han får den og den maten.



Anonymous poster hash: 6ddae...e3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en liten en som ikke vil legge seg. Har halvert dagsovingen med en time, men funker ikke. Han må sove på dagtid fordi han er trøtt, så ser ikke det å kutte ut dagsoving som noe alternativ.

Kan jo benytte anledningen til å spørre om andre opplever mye styr i forhold til måltider? Han nekter nemlig å spise. Skal bare ha smoothie. Det går jo ikke, men han vil uansett nesten ikke spise noe. Hverken middag, lunsj eller kvelds. Høres det kjent ut? Synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal takle det med spisingen. Om han får skive gnager han bare av pålegget..

Han ble nettopp 2.

Vår sover 20-06 og 12-1430. Får toårsjeksler nå og vi gir yoghurt og smoothie, og styrer ikke mere med det...

Anonymous poster hash: 6d042...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir gutten 2 år i april. Han sovner kl 19-19:15 og vekkes kl 07. Om vi ikke vekker ham så kan han sove til 07:30-07:45 og da klarer vi ikke å få ham til å duppe tidlig nok på dagen, noe som igjen gir altfor sen og styrete legging. Så her sover han fra 19-07 og kl 12-13. Får sove 20 min lengre de 4 dagene han er i bhg. Storebroren sov en times tid kortere per døgn når han var på samme alder så det er store individuelle forskjeller.

4-åringen til en nabo legges og sovner kl 18:30 men han må opp kl 06 hver morgen da. Jeg vil tro at de som legger sent har mulighet til å la ungene sove lengre om morgenen, eller foreldrene prioriterer å gi dem mer dagsøvn i stedet. Leser jo over om en som sover fra 20-06 og 2 t 30 min på dagtid. Selv hadde jeg redusert da dagsøvnen med en drøy time da og heller fått ungen til å sove til kl 07-07:30 om morgenen, men det er fordi jeg ikke må levere i bhg før kl 09. Så ofte må leggetid styres ut ifra familiens rytme med jobb/bhg-levering.



Anonymous poster hash: f7c03...998
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Akkurat sluttet med dagsovingen. Tullet i mange timer når vi hadde lagt han.

Legger seg rundt kl 18:30, og sover til rundt kl 7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legges hun 18.30 og sovner ganske fort etter å ha lest bok på senga. Sover de dagene hun trenger det, og da som regel bare 30 min (lenger de siste dagene siden hun er syk). Sover 12-13 timer om natten med få eller ingen avbrudd *bank i bordet*.

Går han i barnehage? hvordan spiser han i så fall der? Noen barn spiser jo mer når de spiser med andre barn.

Hva gjør du når han ikke spiser? gir du han tid med maten som er servert eller tilbyr du noe annet, da går man jo fort i en felle der han ikke spiser før han får den og den maten.

Anonymous poster hash: 6ddae...e3c

Vi har vært dumme sånn sett, for vi tilbyr han annen mat om han ikke liker det første han får. Man blir jo litt halvdesperat etter å få han til å spise. Dette skal vi kutte ut, for han vil ikke ha noe uansett. Det er jo dumt å la hak få bestemme selv, for da skal han vel ha spesialmat til slutt. Istad varmet jeg ei skive med ost og ketchup i microovnen for det har han likt av og til, men han nektet selvfølgelig og pekte på smoothieskapet istedet. Da sa jeg nei, du får spise maten din først. Da la han seg på gulvet for å hylgrine. Ikke lenge etter la jeg han.

Om vi prøver å legge Kl 7 så sovner han ikke før halv 9. Derfor har vi lagt han 8, men han sovner ikke før 9 ca.

I barnehagen går spisingen veldig opp og ned sier de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært dumme sånn sett, for vi tilbyr han annen mat om han ikke liker det første han får. Man blir jo litt halvdesperat etter å få han til å spise. Dette skal vi kutte ut, for han vil ikke ha noe uansett. Det er jo dumt å la hak få bestemme selv, for da skal han vel ha spesialmat til slutt. Istad varmet jeg ei skive med ost og ketchup i microovnen for det har han likt av og til, men han nektet selvfølgelig og pekte på smoothieskapet istedet. Da sa jeg nei, du får spise maten din først. Da la han seg på gulvet for å hylgrine. Ikke lenge etter la jeg han.

Om vi prøver å legge Kl 7 så sovner han ikke før halv 9. Derfor har vi lagt han 8, men han sovner ikke før 9 ca.

I barnehagen går spisingen veldig opp og ned sier de.

Eldstemann er ikke glad i middag så her har vi et fast brødmåltid en time etter middag. Da vet vi at han får i seg mat før leggetid uten å oppfatte det som en belønning/erstatning for middagen han evt ikke spiser. Han får ikke en brødskive mens de andre spiser middag/10 min etter middag for da oppfatter han det jo som om han får det akkurat som han selv vil. Mankan ikke la et lite barn selv bestemme hva det skal spise, det har ikke et lite barn kunnskap nok til å få ansvaret for.

Anonymous poster hash: f7c03...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på dette med legging av toåring.

Vår tass står opp rundt syv, sover lur ca 11:30 til 12:30-13:00. Men er ikke spesielt trøtt om kvelden så sovner ofte rundt halv ni! Og våkner OFTE i løpet av natten så får ikke egentlig nok søvn i forhold til det som anbefales...

Han er trøtt før luren så han er ikke moden for å kutte dagsovingen enda

enda. Vanskelig dette med søvn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kutta ned dagsoving til en time rundt toårsalderen, fordi det ble så tidlig morgenopovåkning hvis ikke. Prioriterer nattesøvn over dagsøvn så øenge barnet har det fint med det. Nå er hun 2,5 og sover fra 19.30 til ca 7 (noen ganger mer andre ganger mindre). Sovner alltid lett på kvelden men våkner som dakt tidlig om hun sover for mye på dagen.

Jeg stoler på at mat går i perioder og at de spiser det de trenger med mindre foreldrene alltid tillater smothie framfor fisk. Jeg kapper alltid opp grgrønnsaker som står på bordet og dermed blir spist mellom måltidene uten å ødelegge apetitten. Det er ingen valg av mat ut over pålegg på skiva. I perioder spises det ingenting i andre perioder spises det ENORMT. Men deg dummeste er å starte strategien med å gi dem hva som helst så lenge de bare spiser.

Anonymous poster hash: 3c135...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi legger han kl 18.30 og han sovner ganske kjapt. Dessverre har han begynt å våkne på natta og gråte så nattesøvnen er ganske dårlig. I forhold til måltider gnager han av pålegget når han ikke liker brødet. Hvis vi har middag som vi vet han ikke liker får han middagsglass så får han i seg noe mat hvertfall.

Anonymous poster hash: 4b002...515

middagsglass til en 2-åring?!!! Et så stort barn trenger skikkelig mat så mye aktivitet det er i! Middagsglass er ikke mye mat!

Anonymous poster hash: 8055f...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sluttet med dagsoving da han ble to. Sover 12-13 timer på natten og legges syv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kutter dagsoving, merker dere at det er trøbbel med innlæring/konsentrasjon eller at barnet blir mer sutrete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

middagsglass til en 2-åring?!!! Et så stort barn trenger skikkelig mat så mye aktivitet det er i! Middagsglass er ikke mye mat!

Anonymous poster hash: 8055f...669

Noen her skriver at barnet dems ikke spiser i det hele tatt. Hva er verst? At barnet ikke spiser mat eller at det spiser middagsglass?

Anonymous poster hash: 4b002...515

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Lurer også på dette med legging av toåring.

Vår tass står opp rundt syv, sover lur ca 11:30 til 12:30-13:00. Men er ikke spesielt trøtt om kvelden så sovner ofte rundt halv ni! Og våkner OFTE i løpet av natten så får ikke egentlig nok søvn i forhold til det som anbefales...

Han er trøtt før luren så han er ikke moden for å kutte dagsovingen enda

enda. Vanskelig dette med søvn....

Tror du ikke det er en ond sirkel?

At han er trett fordi han sovner så seint, og at han er våken på natten, og derfor trenger en lur..

Vi trodde at det skulle bli skikkelig ille når vi kuttet dagluren, men vi måtte bare prøve (og med suksess!).

Han sovnet seint, våknet ofte på natten og gjerne i 5-6 tiden på morgenen..

Etter to dager hvor vi kuttet luren sovnet han uten tull før kl 19, og sov hele natten frem til kl 7-7:30. Og slik har det vært tre fire uker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Noen her skriver at barnet dems ikke spiser i det hele tatt. Hva er verst? At barnet ikke spiser mat eller at det spiser middagsglass?

Anonymous poster hash: 4b002...515

Her i huset serverer vi kun en middag. Gidder ikke gjøre oss en skikkelig bjørnetjeneste ved å lage forskjellige middager. Når skal dere kutte med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brienne of Tarth

Vår toåring legger seg kl. 19 og sover til mellom halv åtte og halv ni. Sover alt fra 0 til 1 time på dagen, som regel en halvtime i barnehagen, en time hvis hun må tidlig opp (før 07). Det vi sliter med, er at hun ikke vil sove hele natta i sin egen seng, men kommer opp i senga vår. Har ikke orket å ta den kampen ennå, iom at hun nettopp har begynt i barnehagen med alle de sykdomsperiodene som følger med.

Hun spiser stort sett det samme som vi spiser, hvis hun ikke vil ha mer enn to biter middag så får hun slippe med det da. Tilbyr ikke noe annet, hun spiser hvis hun er sulten, regner jeg med. Det er litt dumt at siste måltid i barnehagen er så tett opp mot vår middagstid, men hun spiser som regel godt med helgene når vi har samme måltidsrytme. Favorittpåleggene er for tiden makrell i tomat, leverpostei og prim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...