Gå til innhold

Tar ikke hensyn til intoleranse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en svigerdatter med laktoseintoleranse. Når de kommer hit tar jeg selvfølgelig hensyn til det. Lager jeg pizza er det ikke problem å ikke ta ost på deler av pizza. bunn lager jeg med vann ikke melk (uansett). Hun er glad i ost på pizza så somregel tar hun piller, hvis hun kommer på pizza, hun har og oppdaget at hun faktisk tåler litt ost så sant den er varmebehandlet. Det er heller ikke problem å bruke laktosefri fløte eller lign. i matlagning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det synes jeg både er spesielt og dårlig gjort. Som forelder ville jeg selvsagt lagt til rette, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for dem? Her mener jeg de gjør seg vanskelige.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Herregud så dårlig gjort! Du har virkelig all rett til å bli lei deg. Jeg ble nesten litt lei meg selv når jeg leste innlegget ditt. Jeg fikk også påvist laktoseintoleranse (i tillegg til en hel del andre intoleranser, også gluten) når jeg var rundt 18. Det har virkelig vært svar på problemene jeg har hatt i alle år. Jeg hadde riktignok flyttet ut da, men foreldrene mine har likevel støttet meg veldig mye med det, og når jeg kommer hjem på besøk har de alltid fullt opp skapene med laktose og glutenfrie produkter. Ingen av foreldrene mine har intoleranser selv, men de har likevel kjøpt inn alt som finnes omtrent av slike produkter. Moren min var helt i ekstAsle en dag, fordi hun hadde funnet laktosefri is, og hun var så glad for at jeg endelig kunne spise is igjen (det var forøvrig tofu-is, altså også melkefritt).

Uansett: det er utrolig dårlig gjort av foreldrene dine. Uansett om du er voksen, man støtter da voksne barn. Det er faktisk ikke for mye forlangt at de bytter ut vanlig melk med laktosefri i middager som du også skal ha - det blir jo avsolutt ikke noe forskjell på smaken. Når man nettop har fått påvist matvareintoleranser, så kan det være utrolig vanskelig å omstille seg (jeg syntes ihvertfall det). Jeg hadde ihvertfall slitt mye mer om ikke foreldrene mine hadde støttet meg - man blir jo tross alt dårlig av å spise mat man ikke tåler. Vet foreldrene dine hvor dårlig du faktisk blir, TS? Og som andre i tråden også foreslår, så burde du ta de med deg til legen, så han kan snakke med de om det. Kanskje de forandrer litt syn på det da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svigerdatter med laktoseintoleranse. Når de kommer hit tar jeg selvfølgelig hensyn til det. Lager jeg pizza er det ikke problem å ikke ta ost på deler av pizza. bunn lager jeg med vann ikke melk (uansett). Hun er glad i ost på pizza så somregel tar hun piller, hvis hun kommer på pizza, hun har og oppdaget at hun faktisk tåler litt ost så sant den er varmebehandlet. Det er heller ikke problem å bruke laktosefri fløte eller lign. i matlagning.

Bare ei lita avsporing:

Ost sånn som Norwegia og Jarlsberg inneholder 0 laktose, så det kan man trygt spise når man har laktoseintoleranse :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare ei lita avsporing:

Ost sånn som Norwegia og Jarlsberg inneholder 0 laktose, så det kan man trygt spise når man har laktoseintoleranse :)

Det visste jeg ikke takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar alle kvitteringer og søk NAV om grunnstønad. Er ikke sikkert du får det igjennom, men verd å søke om utgiftene er store

Anonymous poster hash: 1bf41...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig dårlig gjort at de ikke hjelper deg å unngå en matvare som du ikke tåler!

Jeg har et barn på din alder som har en matintoleranse, og selvfølgelig lager jeg alle fellesmåltider spiselige for hen! Det skulle virkelig bare mangle. Hen bor hjemme, er under utdanning, og har da virkelig ikke valgt situasjonen selv.

Jeg har også et barn som er vegetarianer. Hen er voksen, og jobber. Er det praktisk, og jeg har tid til det, så lager jeg vegetariske fellesmåltider, eller har av og til tilbehør som hen kan bruke, men det er ikke noe hen bør forvente, all den tid hen selv har valgt et annet kosthold enn oss andre, og dessuten jobber og tjener penger til å kjøpe egen vegetarkost.



Anonymous poster hash: 1f940...1b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet går på VGS så har faktisk foreldrene forsørgerplikt! Selv om barnet er over 18.

Dra foreldrene dine med til legen Ts, og få legen til å forklare de dette med intoleranse og konsekvenser av å spise mat du ikke tåler.

Alternativ 2 er å flytte på hybel og få NAV til å kreve bidrag fra de for å forsørge deg.

(har selv ei jente som nettopp er blitt 18, bor hjemme, går på VGS og har allergi mot melk. Selvfølgelig forsørger vi henne og kjøper inn melkefrie produkter og lager mat som hun tåler!).

Kan man ikke søke NAV om støtte til dette også?

Anonymous poster hash: a25e1...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Spar alle kvitteringer og søk NAV om grunnstønad. Er ikke sikkert du får det igjennom, men verd å søke om utgiftene er store

Anonymous poster hash: 1bf41...a6d

Du får ikke stødnad for laktoseintoletanse. Har det selv, og mange av produktene er billigere enn vanlige produkter.. Dessuten er det veldig lite jeg ikke kan spise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke søke NAV om støtte til dette også?

Anonymous poster hash: a25e1...115

Nei, man får ikke støtte til melkefrie produkter.

Får støtte hvis man har cøliaki som er påvist ved biopsi av tarm......men ikke hvis det bare er påvist av blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er de kanskje litt lei av at du bor hjemme? Flytt ut og få hjelp fra Nav til å kreve inn bidrag fra dem.

Anonymous poster hash: 7a8c7...42f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut, legen din kan skrive til lånekassen med attest så du får borteboerstipend selv om du bor nærme foreldrene dine😁

. Også søker du om forsørgerbidrag vis Nav til du er ferdig på skolen. Helsen din er viktig!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøp kerutabs, eller andre piller som gjør det mulig for deg å innta laktose.

Har du mulighet til å kjøpe dem i Sverige koster de halvparten av det de koster her.



Anonymous poster hash: aa86b...1b9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har cølikai og ikke tåler gluten, får ca 2000 Kr pr mnd. Får ikke dere som har laktoseallergi det samme?

Nei...

Her har jeg laktoseintoleranse og jentungen melkeproteinallergi. Ikke ei krone i støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Nei...

Her har jeg laktoseintoleranse og jentungen melkeproteinallergi. Ikke ei krone i støtte.

Hvem har påvist? Lege eller alternativ behandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sjokkert.

Foreldrene tror du lyger på deg dette, eller mener de at denne intoleransen ikke finnes?

De er ikke scientologer? Jeg mener; det er en deldiagnoser de ikke tror på, så var bare en tanke.

Uansett så er det vel ikke problem å lage mat du også kan spise. Vil de ha noe du ikke kan spise så går det jo ann å avtale det på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...