Gå til innhold

Tar ikke hensyn til intoleranse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med magen i mange år, og har for tre måneder siden fått påvist laktoseintoleranse. Jeg er 19 år, går på VGS, bor hjemme og har ingen søsken.

Foreldrene mine nekter konsekvent å lage laktosefri mat til fellesmåltidene, noe jeg syntes er veldig trist ettersom jeg hver middag enten må lage selv, spise tørr mat (hvis det er feks poteter+saus+kjøtt+grønnsaker), eller ikke i det hele tatt (gryter, suppe osv).. Nå når jeg kom ut fra rommet mitt etter å ha gjort ferdig en større oppgave spør de om jeg vil ha pizza, som de har bestilt.... Som er full av ost (vet jeg ikke tåler denne, også melk i deigen.) Noe de vet..

Jeg kjøper selv inn laktosefrie produkter noe de ikke vil bidra til. Ikke at det er så veldig dyrt i seg selv, men når man jobber deltid ved siden av skolen og noen slumser her og der går ut av en pott på 2-3000 kroner så blir det jo litt.. De har god økonomi, men bare nekter å "støtte oppunder sånt tull"..

Spør jeg om de kan bruke min laktosefrie melk i maten istedenfor den vanlige slik at jeg også kan spise kommer mor med dumme unnskyldninger som at "melka smaker rart" og at det ødelegger maten osv.. Når hun selv ikke har melk til frokosten drikker hun min og det er greit.

Flere ganger tilbyr de meg mat og jeg svarer "men.. du vet jo jeg ikke tåler melk", hvor jeg får beskt tilbake at "jeg kan jo spise litt da".

Har jeg rett til å bli lei meg? :( Jeg vet familien ikke er pliktig til å ta hensyn til sånt, men jeg føler meg så ekskludert fra familien når jeg ikke får vært med på feks fellesmåltider osv :(

Jente 19



Anonymous poster hash: 96368...ee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spesielt gjort av dem

Det bare minner meg om barndommen min når jeg fikk konstant migrene av at moren min røyket inne, og hun nektet å slutte med det fordi jeg bare "skapte meg for å få oppmerksomhet" :(

Jeg blir så lei meg

Anonymous poster hash: 96368...ee1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg to alternativer:

- Ta foreldrene dine med deg til legen din og la legen forklare dem hva laktoseintoleranse vil si og hva konsekvensene vil bli om du ikke tar hensyn til det.

- Avskriv dem som håpløse og oppfør deg som om du bor i kollektiv hvor du selv tar ansvar for din egen mat. Ikke lenger spør dem om mat, og ikke lenger forhold deg til felles måltider. Lag egne måltider som om du skulle bodd for deg selv.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor høres ut som et hespetre. Innlegg nummer 3 er trist lesning.

Gled deg til du flytter hjemmefra.



Anonymous poster hash: 72fbb...e3f
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skønner at du syns dette er vanskelig for deg. Det du kan gjøre er å kjøpe piller på apotekt som gjør at du kan spise mat med laktose i. Det er ikke sikkert det funker, men det kan jo være verdt å prøve?



Anonymous poster hash: 96d9e...9d4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres vilt spesielt ut. De forstår at du faktisk blir syk om du får i deg laktose?



Anonymous poster hash: 9042e...1c3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du har lov til å bli lei deg. Jeg synes der er veldig dårlig gjort av dine foreldre å ikke ta intoleransen din seriøst. Ta med foreldrene dine til legen, og be legen fortelle dem hva intoleransen innebærer.



Anonymous poster hash: 00ae7...c6e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med magen i mange år, og har for tre måneder siden fått påvist laktoseintoleranse. Jeg er 19 år, går på VGS, bor hjemme og har ingen søsken.

Foreldrene mine nekter konsekvent å lage laktosefri mat til fellesmåltidene, noe jeg syntes er veldig trist ettersom jeg hver middag enten må lage selv, spise tørr mat (hvis det er feks poteter+saus+kjøtt+grønnsaker), eller ikke i det hele tatt (gryter, suppe osv).. Nå når jeg kom ut fra rommet mitt etter å ha gjort ferdig en større oppgave spør de om jeg vil ha pizza, som de har bestilt.... Som er full av ost (vet jeg ikke tåler denne, også melk i deigen.) Noe de vet..

Jeg kjøper selv inn laktosefrie produkter noe de ikke vil bidra til. Ikke at det er så veldig dyrt i seg selv, men når man jobber deltid ved siden av skolen og noen slumser her og der går ut av en pott på 2-3000 kroner så blir det jo litt.. De har god økonomi, men bare nekter å "støtte oppunder sånt tull"..

Spør jeg om de kan bruke min laktosefrie melk i maten istedenfor den vanlige slik at jeg også kan spise kommer mor med dumme unnskyldninger som at "melka smaker rart" og at det ødelegger maten osv.. Når hun selv ikke har melk til frokosten drikker hun min og det er greit.

Flere ganger tilbyr de meg mat og jeg svarer "men.. du vet jo jeg ikke tåler melk", hvor jeg får beskt tilbake at "jeg kan jo spise litt da".

Har jeg rett til å bli lei meg? :( Jeg vet familien ikke er pliktig til å ta hensyn til sånt, men jeg føler meg så ekskludert fra familien når jeg ikke får vært med på feks fellesmåltider osv :(

Jente 19

Anonymous poster hash: 96368...ee1

Har det på samme måte, bare at her er det parfyme jeg ikke tåler. Selv om jeg altså blir veldig syk av det bruker de parfymert vaskemidler, hårsprayer osv.

Det er trist å føle at de man har nærmest ikke bryr seg og tar hensyn.

Anonymous poster hash: 1b1c3...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine er pliktig til å forsørge deg. Det gjelder også mat. Som du tåler!

viktig poeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine er pliktig til å forsørge deg. Det gjelder også mat. Som du tåler!

De er vel ikke det når TS er myndig, men høres uansett veldig dårlig gjort ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine er egoistiske drittsekker. Jeg kondolerer. Jeg håper du etterhvert får flytte ut og finne andre folk som ikke er så smålige. Husk at det er ikke deg, det er dem.



Anonymous poster hash: d2d93...512
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smålig og råttent gjort av dem! Forøvrig så har foreldrene dine forsørgerplikt til du er 25 år gammel i følge lovdata. Vis dem det du og se hva de svarer ;) Helt horribelt at en vgs-elev skal måtte bruke alt av penger på allergi-mat når hun bor hjemme! Føler med deg TS :hug:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel ikke det når TS er myndig, men høres uansett veldig dårlig gjort ut.

Jo, så lenge hun går på vgs har de forsørgerplikt.

Anonymous poster hash: 84b3b...519

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så har foreldrene dine forsørgerplikt til du er 25 år gammel i følge lovdata.

Nei, det har de ikke.

De har forsørgerplikt til barna er ferdige på vgs, men uansett ikke lenger enn til 24 år.

Anonymous poster hash: 84b3b...519

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er vel ikke det når TS er myndig, men høres uansett veldig dårlig gjort ut.

Jo. Hun går på videregående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel ikke det når TS er myndig, men høres uansett veldig dårlig gjort ut.

Så lenge barnet går på VGS så har faktisk foreldrene forsørgerplikt! Selv om barnet er over 18.

Dra foreldrene dine med til legen Ts, og få legen til å forklare de dette med intoleranse og konsekvenser av å spise mat du ikke tåler.

Alternativ 2 er å flytte på hybel og få NAV til å kreve bidrag fra de for å forsørge deg.

(har selv ei jente som nettopp er blitt 18, bor hjemme, går på VGS og har allergi mot melk. Selvfølgelig forsørger vi henne og kjøper inn melkefrie produkter og lager mat som hun tåler!).

Endret av skruf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, så lenge hun går på vgs har de forsørgerplikt. Anonymous poster hash: 84b3b...519

Ok, trodde det var til man var myndig, men da vet jeg det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uproblematisk å lage laktosefri mat, datteren min på 25 har også laktoseintoleranse. Moren min kjøper også laktosefrie produkter sånn i tilfelle datteren min kommer dit og spiser. Noen produkter er til og med billigere enn med laktose. Dessuten er det lang holdbarhet på laktosefrie produkter.



Anonymous poster hash: 7d6a4...65d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...