Gå til innhold

Barnefar har ikke lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren ble foreldre for 14 måneder siden, han har ikke lappen, men sa at han skulle ta den iløpet av barnets første leveår. Vi er begge godt voksne. Nå til helgen er det igjen duket for familietreff hos hans familie 2 1/2 time unna, og jeg må selvsagt være sjåfør. Kjenner at jeg er litt lei av å alltid være den som skal kjøre. Veldig behagelig og lettvint for han selvsagt. Jeg har vært mye sliten og syk etter fødsel og føler at det blir et ork å bruke energi på lange kjøreturer, blir helt tappet for krefter etterpå. Jeg har tankt tanken at jeg ikke skal si ja til disse familieselskapene hvis jeg ikke føler meg i form til disse lange bilturene, men føler da at jeg er litt slem?

Hva synes dere? Bør man "kreve" at den andre parten tar lappen når man har stiftet familie med små barn, og skal kjøre til hans familie utenbys etc..? :sjokkert:


Anonymous poster hash: d66f0...041



Anonymous poster hash: d66f0...041
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan han øvelseskjøre med deg? Da får du avlastning på kjøreturene, og han får trening på å kjøre slik at det blir enklere å ta lappen.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør kunne kreve at partneren gjør sin del av jobben. Jeg hadde nok krevd at partneren tok lappen.

Tenk på når barna blir større og gjerne skal kjøres hit og dit. Begynner å spille fotball, og må kjøres til kamper og slikt i helger og alle veier. Ikke faen om jeg hadde funnet meg i å være den som alltid måtte gjøre det..



Anonymous poster hash: b10a2...924
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør kunne kreve at partneren gjør sin del av jobben. Jeg hadde nok krevd at partneren tok lappen.

Tenk på når barna blir større og gjerne skal kjøres hit og dit. Begynner å spille fotball, og må kjøres til kamper og slikt i helger og alle veier. Ikke faen om jeg hadde funnet meg i å være den som alltid måtte gjøre det..

Anonymous poster hash: b10a2...924

JA, han kan fint øvelseskjøre, men han har aldri foreslått det. Han har tidligere sagt at han først så behovet for lappen når gutten vår begynner i barnehage, fotballtrening osv.. Men det er jo et behov før det. Var jo til og med et forslag at vi skulle reise til familens hytte på Vetslandet i sommer som var, da gutten vår var 6mnd gammel, da skulle jeg liksom kjøre 8 timer alene. Tror helt enkelt han ikke ser hvor stort problem det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke har lappen, må det være helt greit at du av og til sier at du ikke orker å kjøre de lange turene for å være med i familieselskap. En sliten sjåfør er en farlig sjåfør og det må alle forstå. Kanskje får han da øynene opp for at han må ta ansvar og komme igang med lappen.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke se problemet hvis du har lappen/bil??

Vi har 2 små barn, og ingen av oss lappen, og kommer heller ikke til å få det, pga medisinske grunner. Og det går stort sett fint.

Vi får hjelp de få gangene vi virkelig trenger det, så uansett går det da helt fint så lenge en av dere kan kjøre!

Jeg synes ikke du skal tvinge han til å ta lappen, hvis han ikke ønsker/har råd.

Og hvis det er så jævlig vannskelig for deg å kjøre, så får dere reise kollektivt da. Men jeg kan love deg at du blir enda mer sliten av det....



Anonymous poster hash: 08299...e7c
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk han må ha traffikalt grunnkurs før han kan øvelseskjøre :)

Dessuten er det jo bedre desto raskere han setter igang. Nå begynner det å nærme seg vår og det er bedre veier. Om han setter igang, kan han være klar til sommeren og få en del kjøretrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man skal kunne kreve det, men det er kanskje fordi jeg ikke har lappen selv. Og har heller ikke veldig lyst til å ta den. Jeg tok alt utenom langkjøring og oppkjøring for noen år siden, men jeg virkelig hater å kjøre. Jeg skal vurdere det den dagen jeg får lyst til å flytte til et sted med dårligere kollektivtrafikk.

På den annen side så syns jeg du bør kunne si at du ikke orker å kjøre den veien når du ikke orker. Hvis det er viktig for samboeren din å være med på disse treffene så kan han jo ta kollektivtransport de gangene du ikke orker å kjøre. Det er ikke slemt av deg å si nei :) Skjønner det veldig godt!

Samboeren min har lappen også, men jeg spør aldri om skyss eller krever at han skal kjøre diverse steder.



Anonymous poster hash: 2073e...ead
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve at han tar sertifikat, men han kan heller ikke kreve at dere drar i familieselskap hvis det innebærer at du er tvunget til å kjøre. Kan dere f.eks. ta buss istedet kan han gjerne organisere det, hvis ikke kan dere bare bli hjemme. For øvrig er det ikke sikkert jeg ville dratt i familieselskap 2,5 timer unna selv om jeg ble kjørt hele veien...



Anonymous poster hash: d1f96...80b
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk han må ha traffikalt grunnkurs før han kan øvelseskjøre :)

Ikke hvis han er over 25.

Anonymous poster hash: bddf8...2c9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeiHade

Da hadde jeg blitt lei jeg også. Jeg er veldig glad i å kjøre bil, men det er irriterende hvis alt faller på deg hele tiden. Det må jo merkes i hverdagen også, og ikke bare på langturer? Blir det du som alltid skal levere/hente i barnehage osv, eller du som skal ta all dagligvarehandlingen og slike ting også?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at å ha sertifikat er en grunnleggende kompetanse å ha dersom man er avhengig av bilkjøring.

Jeg hadde krevd et kraftig initiativ i retning mot lappen.

Hadde selv en samboer uten lappen, og det var fryktelig slitsomt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke se problemet hvis du har lappen/bil?? Vi har 2 små barn, og ingen av oss lappen, og kommer heller ikke til å få det, pga medisinske grunner. Og det går stort sett fint. Vi får hjelp de få gangene vi virkelig trenger det, så uansett går det da helt fint så lenge en av dere kan kjøre! Jeg synes ikke du skal tvinge han til å ta lappen, hvis han ikke ønsker/har råd. Og hvis det er så jævlig vannskelig for deg å kjøre, så får dere reise kollektivt da. Men jeg kan love deg at du blir enda mer sliten av det.... Anonymous poster hash: 08299...e7c

Dere er jo da avhengig av at andre har lappen, så det er merkelig å rette kritikk mot TS som finner det slitsomt.

En annen ting er at du skriver at dere begge er kronisk syke, men synes likevel det er langt mer slitsomt å reise kollektivt enn å kjøre bil. Dette er jo forståelig ettersom det er andre som gjør den jobben, for dere, som TS nå gjør for egen familie.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt at du blir slitsom av å alltid måtte kjøre. Uten at han er en god sjåfør ville jeg heller ikke latt han øvelseskjøre når dere er ute på tur sammen med barnet. En sjåfør under trening har nok med å forholde seg til uten å ha ett barn i bilen i tillegg. Jeg hadde nok aldri innledet forhold til en uten lappen i utgangspunktet, men synes ikke du er urimelig som venter at han kommer igang med denne!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren ble foreldre for 14 måneder siden, han har ikke lappen, men sa at han skulle ta den iløpet av barnets første leveår. Vi er begge godt voksne. Nå til helgen er det igjen duket for familietreff hos hans familie 2 1/2 time unna, og jeg må selvsagt være sjåfør. Kjenner at jeg er litt lei av å alltid være den som skal kjøre. Veldig behagelig og lettvint for han selvsagt. Jeg har vært mye sliten og syk etter fødsel og føler at det blir et ork å bruke energi på lange kjøreturer, blir helt tappet for krefter etterpå. Jeg har tankt tanken at jeg ikke skal si ja til disse familieselskapene hvis jeg ikke føler meg i form til disse lange bilturene, men føler da at jeg er litt slem?

Hva synes dere? Bør man "kreve" at den andre parten tar lappen når man har stiftet familie med små barn, og skal kjøre til hans familie utenbys etc..? :sjokkert:

Anonymous poster hash: d66f0...041

Anonymous poster hash: d66f0...041

JA, han kan fint øvelseskjøre, men han har aldri foreslått det. Han har tidligere sagt at han først så behovet for lappen når gutten vår begynner i barnehage, fotballtrening osv.. Men det er jo et behov før det. Var jo til og med et forslag at vi skulle reise til familens hytte på Vetslandet i sommer som var, da gutten vår var 6mnd gammel, da skulle jeg liksom kjøre 8 timer alene. Tror helt enkelt han ikke ser hvor stort problem det er.

Se der ja... I hoved-innlegget er du en anonym kvinne da du omtaler samboeren din som "han", mens i neste innlegg er du Hilli74 og kjønnet ditt er mann. Et lite troll?

Uansett så ser ikke jeg problemet. Du har lappen, det er da noe. Hadde ikke du hatt lappen så hadde dere jo vært avhengig av andre hele tiden, og det trenger dere ikke når du har lappen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår godt at du blir slitsom av å alltid måtte kjøre. Uten at han er en god sjåfør ville jeg heller ikke latt han øvelseskjøre når dere er ute på tur sammen med barnet. En sjåfør under trening har nok med å forholde seg til uten å ha ett barn i bilen i tillegg. Jeg hadde nok aldri innledet forhold til en uten lappen i utgangspunktet, men synes ikke du er urimelig som venter at han kommer igang med denne!

Jeg er helt enig.

Som skrevet hadde ikke min første mann lappen. Jeg gjør ikke den feilen igjen.

Unge foreldre bør prioritere dette ettersom det, for de aller fleste, vil være viktig i bidraget til barnas oppvekst.

Snyltepassasjerer blir man drittlei av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var omvendt (han hadde lappen, ikke du), tør jeg vedde på at han hadde kjørt land og strand rundt uten å mukke. Det er liksom opplest å vedtatt at mannfolka skal kjøre overalt, mens dame sitter som pynt ved siden av. Teit, egentlig. Du blir så sliten av å kjøre bil? Luksusproblem, ikke verre for deg enn for en hvilken som helst mann.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...