Gå til innhold

Tv hele dagen - dårlig samvittighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at det må være en misforståelse. Jeg har lest artikkelen (det er jeg som linket til den). Artikkelen forteller om en rekke undersøkelser som har vært i flere tiår om barn og tv. Og artikkelen viser til en rekke skadevirkninger, og anbefaler sterk begrensning til barn. Derfor regner jeg med at det må være en misforståelse, f.eks. en setning som er tatt ut av sammenheng og ikke forstått.

Anonymous poster hash: db723...9bc

Fant du setningen da?

Anonymous poster hash: fc6ce...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant du setningen da?

Anonymous poster hash: fc6ce...911

Ja, da fant jeg den. På side 938, hvis noen følger diskusjonen. Den tar opp som problemstilling at forskning på skjermtid og helseproblematikk er et relativt nytt fenomen. Deretter går resten av delen til å vise at det til tross for kun noen tiår med den type forskning, er det svært høy sannsynlighet for korrelasjon. Det viser ikke at tv er ufarlig for små barn, det viser at artikkelen er seriøs.

Anonymous poster hash: db723...9bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da fant jeg den. På side 938, hvis noen følger diskusjonen. Den tar opp som problemstilling at forskning på skjermtid og helseproblematikk er et relativt nytt fenomen. Deretter går resten av delen til å vise at det til tross for kun noen tiår med den type forskning, er det svært høy sannsynlighet for korrelasjon. Det viser ikke at tv er ufarlig for små barn, det viser at artikkelen er seriøs.

Anonymous poster hash: db723...9bc

Men igjen, artikkelen kan ikke vise at det er en direkte sammenheng, selv om det er en korrelasjon. Jeg har ikke sagt noe om seriøsiteten av artikkelen.

Anonymous poster hash: fc6ce...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, artikkelen kan ikke vise at det er en direkte sammenheng, selv om det er en korrelasjon. Jeg har ikke sagt noe om seriøsiteten av artikkelen.

Anonymous poster hash: fc6ce...911

Jeg mente kausalitet i svaret til deg, ikke korrelasjon.

Svært få studier viser kausalitet, men korrelasjon. Du vil finne den samme innvendingen i f.eks studier om røyking og lungekreft. Men du vil neppe anbefale barna dine å røyke?

Anonymous poster hash: db723...9bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente kausalitet i svaret til deg, ikke korrelasjon.

Svært få studier viser kausalitet, men korrelasjon. Du vil finne den samme innvendingen i f.eks studier om røyking og lungekreft. Men du vil neppe anbefale barna dine å røyke?

Anonymous poster hash: db723...9bc

Det blir ikke det samme å sammenligne studier på røyking og lungekreft og tv titting og diabetes type 2.

Anonymous poster hash: fc6ce...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke det samme å sammenligne studier på røyking og lungekreft og tv titting og diabetes type 2.

Anonymous poster hash: fc6ce...911

Hva mener du er forskjellen?

Anonymous poster hash: db723...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare-bare å være mamma! Du gjør en fin jobb som i det hele tatt tenker på om det er lurt eller ikke. Det er et flott mammainnstinkt du har.

Når barnet ditt står opp ca. 6am og ser på tv til ca. 8am, så ser jeg ikke problemet med det når dagen ikke har begynt (altså, sånn menneskelig sett :fnise: ) barn våkner tidlig, og har derfor ikke vondt av å ha alene tid på sofaen et par timer i helgene. De tar ikke skade av to timer tv på morningen og to timer på kvelden. Det er umenneskelig å være aktiv 24/7 å du som mor trenger også hvile for å yte best mulig.

Så lenge det ikke blir så mye mer enn dette antallet tv titting, så syntes jeg ikke det skulle være et problem da barnet ditt syntes å være aktiv i opptil 9 timer+ fra morgen til kveld. Barn vet ikke når de skal stoppe og slappe av, så at de får en pause med tv kan jeg ikke se på noe annet enn som en rolig tid til å slappe av.

Det hadde vært værre om du brukte tv som distraherings mekansime som mange nymoderniserte mødre gjør. I stede for å være aktiv og slippe å leke med ungen så setter de ungen foran tv-en og nettbrett slik at det kan underholde dem dag inn og dag ut, slik at mor og far slipper å være foreldre. Det er latterlige mye av dette nå for tiden, så jeg blir faktisk stolt av mødre som deg som faktisk bryr seg.

Jeg syntes du gjør en utrolig god jobb her, så du skal ikke være redd!! :laugh: Å opprette et slik forum viser en flott interesse i barnet ditt og for dens velvære og helse. GOD MOR! :gravid:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så tilgi meg om det allerede er skrevet svar til det jeg lurer på. Hvorfor er ikke tv-titting bra for barn? Er det skadelig? Det er jo bare snakk om et par timer.



Anonymous poster hash: 11613...e31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så tilgi meg om det allerede er skrevet svar til det jeg lurer på. Hvorfor er ikke tv-titting bra for barn? Er det skadelig? Det er jo bare snakk om et par timer.

Anonymous poster hash: 11613...e31

Ja, det kan være skadelig for barn å se på tv. Jeg har lagt ut en link om temaet som det er forsket på noen poster opp. Les gjerne den.

Anonymous poster hash: db723...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...